THE SHORT TERM EFFECTIVENESS OF AN ORAL HEALTH EDUCATION PROGRAM ON A GROUP OF FOURTH AND FIFTH GRADE PRIMARY SCHOOLCHILDREN
ÖZET
Müdahale niteliğindeki bu araştırma, 1992-1993 eğitim ve öğretim yılında Ankara ili Cebeci ilçesi İltekin İlkokulu'nda yapılmıştır. İlke ve yöntemlere uygun olarak oluşturulan müdahale ve kontrol gruplarının yaş, sınıf, anne ve babalarının eğitim düzeyleri değişkenleri bakımından benzerliği gösterilmiştir. Her iki gruba da uygulanan ilk testten sonra öğrencilerin hangi konularda yetersiz bilgiye sahip oldukları tesbit edilerek bu konulara ağırlık veren bir eğitim programı hazırlanarak uygulanmıştır. Müdahale grubu öğrencilerinin düzenli diş fırçalamanın etkisi, doğru diş fırçalama şekli, yeterli macun miktarı en uygun ara yüz temizlik aracı, flor'un faydası, diş plağının ne olduğu, diş eti hastalıklarının sonucu konularındaki bilgilerinde önemli artışlar olmuştur. Birinci testte müdahale grubundaki öğrencilerin % 66'sı (Tutarlı olarak ikinci testte de başarılı olanlar) başarılı iken İkinci testle % 94'ü başarılı olmuştur (p<0.05). Kontrol grubunda ise önemli bir değişiklik olmamıştır. İlk testte öğrencilerin % 36'sı başarılı iken, İkinci testte % 56'sı başarılı olmuştur (p>0.05). İlk ve son test sonuçlarına göre, her iki grupta başarılı olanların yüzdeleri arasındaki fark istatistiksel olarak önemli olup, müdahale grubunun yararınadır.
Abstract
The aim of this study was to determine the short term effectiveness of an oral health education program on a group of fourth and fifth grade primary school children. The two group of students which had uniform basis of age, sex and parent education had been selected randomly (Control and intervention). At the beginning of the study all children were exposed to a set of questions to determine their level of know ledge of oral health care. The results of this examination were used to develop the oral education program. This education program was applied to only intervention group by means of audio visual tools. Assessments were carried out before and after the oral health education program. Oral health knowledge of intervention group had been significantly increased (fyrom 66 % to 94 % and p<0.05) after the training and there has not been important change in the knowledge of control group. Relative effectiveness of intervention was figured out to be 1.7 which showed that the intervention was effective. Recommendations are made to improve the current oral health education program. The evaluation of the impact of the oral health education program has provided a basis for further long term investigation and systematic planning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 5, 2013 |
Published in Issue | Year 1995 Volume: 29 Issue: 4 |