ABSTRACT: The aim of this study is to examine the multiple choice
final exams administered to the 210 non-compulsory preparatory school students.
The study aims to analyze the exams in terms of three characteristics: item
facility, item discrimination and distractor efficiency. The study had
quantitative research design and the data were analyzed through Paired Samples
T-Test and frequency analysis .The results of the study revealed that most
items in final exams had moderate difficulty levels for the students. However,
almost all items in the exams had low discrimination indices and some items had
negative discrimination values. Furthermore, the results show that one third of
the items in the exams had at least one non-functional distractor. At the end
of the study, some guidelines were presented for teachers and test developers
to make the items more functional.
Keywords: item
analysis, item facility, item discrimination, distractor efficiency
ÖZ: Bu
çalışmanın amacı 210 isteğe bağlı hazırlık öğrencisine uygulanan çoktan seçmeli
final sınavlarını incelemektir. Çalışma sınavları çoktan seçmeli soruların üç
niteliği yani madde kolaylığı, madde ayırıcılığı ve çeldirici yeteneği
açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Türk alanyazında çoktan seçmeli testlerle
ilgili birçok çalışma bulunmasına rağmen çoktan seçmeli soruları madde analizi
bakımından inceleyen çok az çalışma bulunmaktadır. Bu yüzden bu çalışma iki
çoktan seçmeli sınavı madde analizi açısından inceleyerek alanyazına katkıda
bulunacaktır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve verileri
analiz etmek için tek örneklem t-testi ve sıklık analizi kullanılmıştır.
Sonuçlar göstermektedir ki, sınavlardaki soruların çoğu öğrenciler için orta
zorluk derecesine sahiptir. Ancak, soruların hemen hepsi çok düşük madde
ayırıcılığı değerine sahiptir ve bazı soruların ayırıcılık değerinin negatif
olduğu bulunmuştur. Ayrıca, sonuçlar sınavlardaki soruların üçte birinde en az
bir tane işlevsiz çeldirici olduğunu göstermektedir. Çalışmanın sonunda,
soruları daha etkili hale getirmek için öğretmenler ve soru geliştirenler için
bazı yönergeler sunulmuştur.
Anahtar sözcükler: madde analizi, madde kolaylığı,
madde ayırıcılığı, çeldirici yeteneği
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |