Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Öykü Yazarlığının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 17 - 34, 25.04.2020
https://doi.org/10.31464/jlere.637597

Öz















ÖZ: Bu
çalışmanın amacı ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin dijital öykü yazarlığının
yazma kaygısına, yazma öz yeterliğine ve yazma duyarlılığına etkisini
incelemektir.




Araştırmanın
modeli yarı deneysel desenlerden ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu
desendir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde Şırnak
ili Uludere İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir okulda 6. sınıf
öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma sekiz hafta sürmüştür. Verileri
toplamada yazma öz yeterliliği, yazma kaygısı ve yazma duyarlılığı ölçekleri kullanılmıştır.
Bu ölçekler ön test ve son test olarak uygulanmış ve veriler bir bilgisayar
programı kullanarak analiz edilmiş uygulanan ön test ve son testler arasındaki
farka bakılmıştır.






Araştırmanın
sonucunda deney grubuna uygulanan tüm testlerin ön test ve son test puanları
arasında anlamlı bir farklılık görülmüştür. Kontrol grubunda ise yazma kaygısı
ve yazma duyarlığı testlerinin ön test ve son test puanları arasında fark
görülürken yazma öz yeterliği ve yazma öz yeterliğinin dört alt boyutunun ön
test son test puanları arasında fark bulunmadığı sonucuna varılmıştır.




Anahtar sözcükler: dijital
öykü yazarlığı, yazma kaygısı, yazma öz yeterliği, yazma duyarlılığı.






Kaynakça

  • Akar, C. (2008). Öz yeterlik inancı ve ilkokuma yazmaya etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 185-198.Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe eğitimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 143-154.Atal, D., & Koçak Usluel, Y. (2011). İlköğretim öğrencilerinin okul içinde ve dışında teknoloji kullanımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 24-35.Ateş, A., & Akaydın, Ş. (2015). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının incelenmesi: Malatya ili örneği. Dil ve Edebiyat Eğitim Dergisi, 24-38.Bayat, N., & Şekercioğlu , G. (2014). Yazma duyarlılığı ölçeğinin psikometrik niteliklerinin belirlenmesi ve yazma duyarlılığının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Language Academy, 283-301.Bedir Erişti, S. (2016). Katılımcı tasarım temelli dijital öyküleme sürecinde ilköğretim öğrencilerinin yaratıcılık göstergeleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(4), 462-492.Bedir Erişti, S. D. (2017). Çocuklarda teknoloji odaklı görsel iletişim ve dinamik bir görsel iletişim yolu olarak dijital öyküleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 25-38.Brooks, G., & Books, M. G. (1999). The courage ta be constructivist. Educational Leadership, 57(3), 18-24.Chung, S. K. (2007). Art education technology: Digitalstorytelling. Art Education, 60(2), 17-22.Ciğerci, F. M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf türkçe dersinde dinleme becerilerinin geliştirilmesinde dijital hikayelerin kullanılması. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Daly, J. A., & Wilson, D. A. (1983). Writing apprehension, self-esteem, and personality. Research in the Teaching of English, 17(4), 327-341.Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.Duffy, T. M., & Cunningham, D. J. (1996). Constructivism: Implications for the design and delivery of instruction. In D. H. Jonassen (Ed.), Educational communications and technology, 170-199.Duman, B., & Göçen, G. (2015). The effect of the digital storytelling method on pre- service teachers creative writing skills. ANTHROPOLOGIST, 20(1-2), 215-222.Figa, E. (2004). The virtualization of stories and storytelling. Storytelling Magazine, 16(2), 34-36.Goral, M. B., & Gnadinger, C. M. (2006). Using storytelling to teach mathematics concepts. Australian Primary Mathematics Classroom, 11(1).Gömleksiz, M. N., & Pullu, E. (2017). Toondoo ile dijital hikayeler oluşturmanın öğrenci başarısına ve tutumlarına etkisi. Turkish Studies, 12(32), 95-110.Gözen, G., & Cırık, İ. (2017). Dijital öykülemenin okul öncesi çocukların sosyal-duygusal davranışlarına etkisi. İlköğretim Online, 16(4), 1882-1896.Hidi, S., & Boscolo, P. (2006). Motivation and writing. New York: The Guılford Press: Edt. Macarthur, C., Graham, S. And Fitzgerald, J., Handbook of Writing Research.İşeri, K., & Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-76.Jakes, D. S., & Brennan, J. (2005). Capturing stories, capturing lives: An introduction to digital storytelling. http://www.jakesonline.org/dstory_ice.pdf. adresinden alındı.Karakaya, İ., & Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Educational Sciences: Theory & Practice, 691-707.Karakoç-Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72.Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Kaya Erdem, B., & Baydaş Sayılgan, Ö. (2011). Aristotelesçi mantık bağlamında yeni medyada öykü anlatımı: "Call of Duty" örneği. Marmara İletişim Dergisi, 82-101.Kırık, A. M., & Yazıcı, N. (2017). İnstagram örneği üzerinden sosyal medyada hikaye anlatıcılığı. Erciyes İletişim Dergisi, 5(2), 82-99.Kocaman Karoğlu, A. (2015). Öğretim sürecinde hikaye anlatmanın teknolojiyle değişen doğası: Dijital hikaye anlatımı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 89-106.Kocaman-Karoğlu, A. (2016). Okul öncesi eğitimde dijital hikaye anlatımı üzerine öğretmen görüşleri. Turkısh Online Journal of Qualitative İnquiry, 7(1), 175-205.Koltuk, N., & Kocakaya, S. (2015). 21. yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2).Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikaye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.LoBella, C. (2015). The impact of digital storytelling on fourth grade students’ motivation to write. Spring, 5-14.MEB. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Orataokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.Özdamar, K. (2004). Paket Programlar İle İstatiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler). Eskişehir : Kaan.Özkan ve Karasakaloğlu. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin öykü yazma becerilerinin geliştirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 220-247.Pajares, F. (2007). Empirical properties of a scaie to assess writing self-efficacy in schooi contexts. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 239-249.Robin, B. R. (2006). The educational uses of digital storytelling. In C. Crawford vd. (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (s. 709-716). Chesapeake, VA: AACE.Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: a powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47(3), 220-228.Robin, B. R. (2016). The power of digital storytelling to support teaching and learning. Digital Education Review.Schunk, D. H., & Swartz, C. W. (1993). Goals and progress feedback: Effects on self-efficacy and writing achievement. Contemporary educational psychology, 18(3), 337-354.Shell, F. D., Murphy, C. C., & Brunıng, H. R. (1989). Self-Efficacy and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement. Journal of Educational Psychology, 91-100.Sümbüloğlu K. ve Sümbüloğlu V. (1993). Biyoistatistik. Ankara: Özdemir Yayıncılık.Şengül, M. (2013). Ortaokul Öğrencilerine yönelik "Yazma Özyeterlikleri Ölçeği" geliştirme çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 81-94.Tatlı, Z., & Aksoy, D. A. (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Bilimleri Dergisi, 45, 137-152.Turgut, G., & Kışla, T. (2015). Bilgisayar destekli hikaye anlatımı yöntemi: Alanyazın araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2).Van Gils, F. (2005). Potential applications of digital storytelling in education. In 3rd Twente Student Conference On It. 7. University Of Twente, Faculty Of Electrical Engineering, Mathematics And Computer Science Enschede.Yamaç, A. (2015). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin gelişiminde dijital hikayelerin etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Blimleri Enstitüsü .Yang & Wu. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, 339-352.Yıldırım, A., & Şimşek, H. (1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.Zorbaz, K. Z. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin yazma kaygı ve tutukluğunun yazılı anlatım becerileriyle ilişkisi. Yayınlanmamış Dotora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 17 - 34, 25.04.2020
https://doi.org/10.31464/jlere.637597

Öz

ABSTRACT: Abstract should be
written using the font size 10 and justified, without exceeding the word limit
(150 words). The abstract should include the scope and the basic aim of the
study, methodology, findings, conclusions, and suggestions (if any). You can
write your own abstract by deleting this text; however, you are not to change
the format of the abstract. Abstract should be written using the font size 10
and justified, without exceeding the word limit (150 words). The abstract
should include the scope and the basic aim of the study, methodology, findings,
conclusions, and suggestions. Abstract should be written using the font size 10
and justified, without exceeding the word limit (150 words). The abstract
should include the scope and the basic aim of the study, methodology, findings,
conclusions, and suggestions (if any). Abstract should be written using the
font size 10 and justified, without exceeding the word limit.



Keywords: keyword
1, keyword 2, keyword 3 (keywords should not exceed 3-5 words)

Kaynakça

  • Akar, C. (2008). Öz yeterlik inancı ve ilkokuma yazmaya etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 185-198.Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe eğitimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 143-154.Atal, D., & Koçak Usluel, Y. (2011). İlköğretim öğrencilerinin okul içinde ve dışında teknoloji kullanımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 24-35.Ateş, A., & Akaydın, Ş. (2015). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının incelenmesi: Malatya ili örneği. Dil ve Edebiyat Eğitim Dergisi, 24-38.Bayat, N., & Şekercioğlu , G. (2014). Yazma duyarlılığı ölçeğinin psikometrik niteliklerinin belirlenmesi ve yazma duyarlılığının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Language Academy, 283-301.Bedir Erişti, S. (2016). Katılımcı tasarım temelli dijital öyküleme sürecinde ilköğretim öğrencilerinin yaratıcılık göstergeleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(4), 462-492.Bedir Erişti, S. D. (2017). Çocuklarda teknoloji odaklı görsel iletişim ve dinamik bir görsel iletişim yolu olarak dijital öyküleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 25-38.Brooks, G., & Books, M. G. (1999). The courage ta be constructivist. Educational Leadership, 57(3), 18-24.Chung, S. K. (2007). Art education technology: Digitalstorytelling. Art Education, 60(2), 17-22.Ciğerci, F. M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf türkçe dersinde dinleme becerilerinin geliştirilmesinde dijital hikayelerin kullanılması. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Daly, J. A., & Wilson, D. A. (1983). Writing apprehension, self-esteem, and personality. Research in the Teaching of English, 17(4), 327-341.Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.Duffy, T. M., & Cunningham, D. J. (1996). Constructivism: Implications for the design and delivery of instruction. In D. H. Jonassen (Ed.), Educational communications and technology, 170-199.Duman, B., & Göçen, G. (2015). The effect of the digital storytelling method on pre- service teachers creative writing skills. ANTHROPOLOGIST, 20(1-2), 215-222.Figa, E. (2004). The virtualization of stories and storytelling. Storytelling Magazine, 16(2), 34-36.Goral, M. B., & Gnadinger, C. M. (2006). Using storytelling to teach mathematics concepts. Australian Primary Mathematics Classroom, 11(1).Gömleksiz, M. N., & Pullu, E. (2017). Toondoo ile dijital hikayeler oluşturmanın öğrenci başarısına ve tutumlarına etkisi. Turkish Studies, 12(32), 95-110.Gözen, G., & Cırık, İ. (2017). Dijital öykülemenin okul öncesi çocukların sosyal-duygusal davranışlarına etkisi. İlköğretim Online, 16(4), 1882-1896.Hidi, S., & Boscolo, P. (2006). Motivation and writing. New York: The Guılford Press: Edt. Macarthur, C., Graham, S. And Fitzgerald, J., Handbook of Writing Research.İşeri, K., & Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-76.Jakes, D. S., & Brennan, J. (2005). Capturing stories, capturing lives: An introduction to digital storytelling. http://www.jakesonline.org/dstory_ice.pdf. adresinden alındı.Karakaya, İ., & Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Educational Sciences: Theory & Practice, 691-707.Karakoç-Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72.Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Kaya Erdem, B., & Baydaş Sayılgan, Ö. (2011). Aristotelesçi mantık bağlamında yeni medyada öykü anlatımı: "Call of Duty" örneği. Marmara İletişim Dergisi, 82-101.Kırık, A. M., & Yazıcı, N. (2017). İnstagram örneği üzerinden sosyal medyada hikaye anlatıcılığı. Erciyes İletişim Dergisi, 5(2), 82-99.Kocaman Karoğlu, A. (2015). Öğretim sürecinde hikaye anlatmanın teknolojiyle değişen doğası: Dijital hikaye anlatımı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 89-106.Kocaman-Karoğlu, A. (2016). Okul öncesi eğitimde dijital hikaye anlatımı üzerine öğretmen görüşleri. Turkısh Online Journal of Qualitative İnquiry, 7(1), 175-205.Koltuk, N., & Kocakaya, S. (2015). 21. yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2).Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikaye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.LoBella, C. (2015). The impact of digital storytelling on fourth grade students’ motivation to write. Spring, 5-14.MEB. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Orataokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.Özdamar, K. (2004). Paket Programlar İle İstatiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler). Eskişehir : Kaan.Özkan ve Karasakaloğlu. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin öykü yazma becerilerinin geliştirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 220-247.Pajares, F. (2007). Empirical properties of a scaie to assess writing self-efficacy in schooi contexts. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 239-249.Robin, B. R. (2006). The educational uses of digital storytelling. In C. Crawford vd. (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (s. 709-716). Chesapeake, VA: AACE.Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: a powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47(3), 220-228.Robin, B. R. (2016). The power of digital storytelling to support teaching and learning. Digital Education Review.Schunk, D. H., & Swartz, C. W. (1993). Goals and progress feedback: Effects on self-efficacy and writing achievement. Contemporary educational psychology, 18(3), 337-354.Shell, F. D., Murphy, C. C., & Brunıng, H. R. (1989). Self-Efficacy and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement. Journal of Educational Psychology, 91-100.Sümbüloğlu K. ve Sümbüloğlu V. (1993). Biyoistatistik. Ankara: Özdemir Yayıncılık.Şengül, M. (2013). Ortaokul Öğrencilerine yönelik "Yazma Özyeterlikleri Ölçeği" geliştirme çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 81-94.Tatlı, Z., & Aksoy, D. A. (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Bilimleri Dergisi, 45, 137-152.Turgut, G., & Kışla, T. (2015). Bilgisayar destekli hikaye anlatımı yöntemi: Alanyazın araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2).Van Gils, F. (2005). Potential applications of digital storytelling in education. In 3rd Twente Student Conference On It. 7. University Of Twente, Faculty Of Electrical Engineering, Mathematics And Computer Science Enschede.Yamaç, A. (2015). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin gelişiminde dijital hikayelerin etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Blimleri Enstitüsü .Yang & Wu. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, 339-352.Yıldırım, A., & Şimşek, H. (1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.Zorbaz, K. Z. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin yazma kaygı ve tutukluğunun yazılı anlatım becerileriyle ilişkisi. Yayınlanmamış Dotora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazan Dola 0000-0001-7722-4393

İbrahim Seçkin Aydın 0000-0003-0610-863X

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dola, N., & Aydın, İ. S. (2020). Dijital Öykü Yazarlığının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 17-34. https://doi.org/10.31464/jlere.637597

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research