Bu araştırmanın amacı, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin öz- düzenleme stratejileri, motivasyonel inançları ile İngilizce’ye yönelik tutumlarının İngilizce akademik başarılarını anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığını incelemektir. Bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmış ve Manisa ili Salihli ilçesinde yer alan dört faklı türde Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde tüm sınıf düzeylerinde öğrenim gören toplam 2858 öğrenci araştırma evrenini oluşturmuştur. Araştırmada “Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel Stratejiler Ölçeği” ve “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca İngilizce başarı göstergesi olarak okullardan izin alınarak bahar dönemi sonu ortalama puanları alınmıştır. Veri analizinde, ortalama, standart sapma, frekans dağılımları, basıklık ve çarpıklık değerleri, t-testi, varyans analizi (ANOVA), Pearson Korelasyon Analizi ve doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, İngilizce başarısını öz-düzenleme stratejileri, motivasyonel inançlar ve İngilizce dersine yönelik tutumun birlikte anlamlı bir şekilde yordadığı saptanmıştır. Bu üç değişken birlikte İngilizce akademik başarısındaki varyansın %24,1’ini açıklamaktadır. Ayrıca İngilizce akademik başarıyı açıklamada sırayla en güçlü öz yeterlilik, sınav kaygısı, ilgi ve önem değişkenlerinin anlamlı bir etkiye sahip olduğu görülmüştür.
Öz-Düzenleme stratejileri Motivasyonel İnanç Tutum Akademik Başarı Akademik Başarı İngilizce Dersi
The aim of this study is to examine whether Vocational and Technical Anatolian High School students' self-regulation strategies, motivational beliefs and attitudes towards English significantly predict their English academic achievement. Correlational survey model was used in this study and the population of research consisted of 2858 students attending all grade levels in four different types of Vocational and Technical Anatolian High School in Salihli district of Manisa province. A total of 958 students were randomly selected by 30 per cent of the number of students from each school and appropriate data were obtained from 812 students. In the study, the "Motivational Strategies for Learning Scale" was used to collect data on the self-regulation strategies and motivational beliefs of Vocational and Technical Anatolian High School students, and the "Attitude Towards English Course Scale" was used to obtain data on these students' attitudes towards English course. In addition, students’ grade points average was used as English class acheievement. In data analysis, mean, standard deviation, frequency distributions, kurtosis and skewness values, t-test, analysis of variance (ANOVA), Pearson Correlation Analysis and linear regression analysis were done. According to the findings of the study, self-regulation strategies, motivational beliefs and attitude towards English course were found to predict English achievement significantly. Together these three variables explain 24.1% of the variance in English academic achievement. In addition, The strongest effect of self-efficacy (t=5,454; p>0,001), followed by test anxiety (t=4,309; p>0,001), interest (t=3,345; p>0,001) and importance (t=2,623; p>0,01) variables were found to have a more significant effect in explaining academic achievement in English.
Academic achievement Attitude towards English lesson Motivational beliefs Self-regulated learning strategies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Edinimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research