Language and culture are fundamental elements that affect each other and increase the importance of cultural transfer in foreign language education. This study aims to analyze international students' attitudes towards Turkish culture. Survey method, one of the quantitative research designs, was used in the study. Data were collected from the study group, which was determined by convenience sampling method, with the scale of “Attitudes Towards Turkish Culture of Foreign Students Who Learned Turkish”. As a result of normality tests, independent sample t-test was applied for the variables of gender and place of residence before coming to Turkey, and one-way analysis of variance was applied for the variables of course level, number of Turkish friends and length of stay in Turkey. While gender and place of residence before coming to Turkey did not have a significant effect on cultural attitudes, experiential factors such as language proficiency, number of Turkish friends and length of stay in Turkey were found to significantly affect attitudes. In particular, it was observed that as language proficiency increased, interaction with Turkish friends intensified and the length of stay in Turkey increased, students developed more positive attitudes towards Turkish culture.
Teaching Turkish attitude language international students Culture
Dil ve kültür, birbirini etkileyen ve yabancı dil eğitiminde kültürel aktarımın önemini arttıran temel unsurlardır. Bu çalışma, uluslararası öğrencilerin Türk kültürüne yönelik tutumlarını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen çalışma grubundan “Türkçe Öğrenmiş Yabancı Öğrencilerin Türk Kültürüne Karşı Tutumları” ölçeği ile veriler toplanmıştır. Normallik testleri sonucunda, cinsiyet ve Türkiye’ye gelmeden önce yaşanılan yer değişkenleri için bağımsız örneklem t-testi, kur seviyesi, Türk arkadaş sayısı ve Türkiye’de kalış süresi değişkenleri için ise tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Cinsiyet ve Türkiye’ye gelmeden önce yaşanılan yerin kültürel tutumlar üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmazken, dil yeterliliği, Türk arkadaş sayısı ve Türkiye’de kalış süresi gibi deneyimsel faktörlerin, tutumları önemli ölçüde etkilediği belirlenmiştir. Özellikle, dil yeterliliği arttıkça, Türk arkadaşlarıyla etkileşim yoğunlaştıkça ve Türkiye’de geçirilen süre uzadıkça, öğrencilerin Türk kültürüne karşı daha olumlu tutumlar geliştirdiği gözlemlenmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dil Edinimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 1 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research