Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

International Students' Attitudes Towards Turkish Culture

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 2, 627 - 642, 29.10.2025
https://doi.org/10.31464/jlere.1706661

Öz

Language and culture are fundamental elements that affect each other and increase the importance of cultural transfer in foreign language education. This study aims to analyze international students' attitudes towards Turkish culture. Survey method, one of the quantitative research designs, was used in the study. Data were collected from the study group, which was determined by convenience sampling method, with the scale of “Attitudes Towards Turkish Culture of Foreign Students Who Learned Turkish”. As a result of normality tests, independent sample t-test was applied for the variables of gender and place of residence before coming to Turkey, and one-way analysis of variance was applied for the variables of course level, number of Turkish friends and length of stay in Turkey. While gender and place of residence before coming to Turkey did not have a significant effect on cultural attitudes, experiential factors such as language proficiency, number of Turkish friends and length of stay in Turkey were found to significantly affect attitudes. In particular, it was observed that as language proficiency increased, interaction with Turkish friends intensified and the length of stay in Turkey increased, students developed more positive attitudes towards Turkish culture.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1998). Dil-kültür bağlantısı. İnkılap Kitabevi.
  • Aksan, A. (2020). Türkçeye yansıyan Türk kültürü (4. bs.). Bilgi Yayınevi.
  • Aliyev, R. ve Öğülmüş, S. (2016). Yabancı uyruklu öğrencilerin kültürlenme düzeylerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 89-123.
  • Alyılmaz, C. ve Er, O. (2018). İkinci dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türk kültürüne yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1269–1285.
  • Aydın, G. ve Avaroğlu, H. Ö. (2023). Attitudes toward Turkish culture and social cohesion of Turkish learners as a second language. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 13(2), 249–277. DOI:10.31704/ijocis.2023.011
  • Bölükbaş, F. ve Keskin, F. (2010). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde metinlerin kültür aktarımındaki işlevi. Turkish Studies, 5(4), 1–12. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1632
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Canlı, D. M. (2020). Yabancı dil olarak Almanca öğretiminde kültür aktarımı. [Cultural transfer in teaching German as a foreign language] In O. Köksal (Ed.), Yabancı dil öğretimi ve kültür (pp. 21–38). Pegem Akademi.
  • Çangal, Ö. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde kültür taşıyıcısı olarak türküler. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(2), 9–20.
  • Çelik, H. (1999). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkiye’de kültüre ve dine ait algıları. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, (1), 41–52.
  • Çetin, S. A. (2022). Yabancı uyruklu öğrencilerin metinlerdeki Türk kültür ögelerini anlama düzeyleri üzerine bir değerlendirme. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 10(4), 194–209. DOI: https://doi.org/10.29228/ijlet.64765
  • Çiftci M., Batur, Z. ve Keklik, S. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültür. [Culture in the teaching of Turkish as a foreign language] In M. Durmuş ve A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (pp. 365–379). Grafiker Yayınları.
  • Direkçi, B., Şimşek, B. ve Akbulut, S. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme sürecinde kültür aktarımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), 278–293. DOI: https://doi.org/10.33692/avrasyad.702372
  • Fişekçioğlu, A. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimine giriş: Açıklamalı ana kavramlar el kitabı. Nobel Yayınevi.
  • Göçer, A. (2012). Dil-kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili, 729(1), 50–57.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. Seçkin Yayınevi.
  • Güvenç, B. (2002). Kültürün ABC’si. Yapı Kredi Yayınları.
  • İşcan, A., Karagöz, B. ve Konyar, M. (2017). Cultural transfer and creating cultural awareness in teaching Turkish as a foreign language: A sample from Gaziosmanpaşa University Tömer. Journal of Education and Practice, 8(9), 53–63.
  • Kafesoğlu, İ. (2024). Türk millî kültürü (49. bs.). Ötüken.
  • Kaplan, M. (2010). Kültür ve dil (26. bs.). Dergâh Yayınları.
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel araştırma yöntemi (31. bs.). Nobel Yayınları.
  • Kavut, B. ve Özerbaş, M. A. (2025). An analysis of attitudes towards Turkish among students learning Turkish as a foreign language. Universum: Психология и Образование, 2(1 (127)), 34–42.
  • Kaya, S. (2023). Bartın Üniversitesinde okuyan yabancı uyruklu öğrencilerin Türkiye’nin kültürüne bakış açıları. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD), 9(19), 52–73. DOI: https://doi.org/10.25306/skad.1371819
  • Kocayanak, D. (2024). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi uluslararası öğrencilerinin Türk kültürüne, diline ve eğitim sistemine yönelik algıları. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 107–131. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12097724
  • Koçak, Ö. F. ve Temel, M. (2021). Temas Hipotezi Bağlamında Uluslararası Öğrencilerin Kültürel Tutumlarını Anlamlandırmak. Uluslararası Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 4(2), 181-197. DOI: https://doi.org/10.37999/udekad.895841
  • Maden, S. (2017). Attitudes of foreigners who learn Turkish as a second language towards Turkish culture. Online Submission, 8(21), 18–27.
  • Memiş, M. R. (2016). Yabancı dil öğretiminde eğitim ortamı ve kültür aktarımı. Electronic Turkish Studies, 11(9), 885–894. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9506
  • Sallabaş, M.E. ve Gök, V. (2021, 18-22 Ağustos). Türkçe Öğrenmiş Yabancı Öğrencilerin “Türk Kültürüne” Karşı Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Tam Metin Bildiri]. Türk Kültürü Üzerine Çalışmalar 137-147. Ankara
  • Sallabaş, M.E. ve Koçak, A, (2021, 18-22 Ağustos). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Türk Kültürüne Uyumları [Tam Metin Bildiri]. Türk Kültürü Üzerine Çalışmalar 19-24. Ankara
  • Sarıkaya, E. E., Doyumğaç, İ., Akkaya, S. ve Kana, F. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin Türk kültürüne ilişkin algıları. Aydın Tömer Dil Dergisi, 8(2), 393–420. DOI: 10.17932/IAU.TOMER.2016.019/tomer_v08i2008
  • Şeker, B. D. ve Akman, E. (2016). Uluslararası öğrencilerin psikolojik ve sosyokültürel süreçleri. Cukurova Medical Journal, 41(3), 504-514. DOI: 10.17826/cukmedj.237504
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education. Türk Dil Kurumu. (2025). Kültür. https://sozluk.gov.tr/ (Retrieved February 9, 2025)
  • UNESCO. (1982). Kültür sektörü hakkında. https://www.unesco.org/en/culture/about (Retrieved February 9, 2025)
  • Ünalan, Ş. (2012). Dil ve kültür (12. bs.). Eskiyeni Yayınları.
  • Varışoğlu, M. C. (2017). How do students studying Turkish in Lithuania describe Turkish culture and people? Journal of Education and Practice, 8(12), 129–136.
  • Yaşar, G., ve Batur, Z. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türkçe, Türkiye ve Türk kültürüne ilişkin görüşleri: Slovakya Matej Bel Üniversitesi örneği. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(1), 4–30.
  • Yılmaz, K., İnalöz, A. B. ve Babatürk, S. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenmiş üniversite öğrencilerinin Türk kültürüne yönelik tutumları. Journal of Turkic Civilization Studies, 4(1), 11–21.

Uluslararası Öğrencilerin Türk Kültürüne Yönelik Tutumları

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 2, 627 - 642, 29.10.2025
https://doi.org/10.31464/jlere.1706661

Öz

Dil ve kültür, birbirini etkileyen ve yabancı dil eğitiminde kültürel aktarımın önemini arttıran temel unsurlardır. Bu çalışma, uluslararası öğrencilerin Türk kültürüne yönelik tutumlarını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen çalışma grubundan “Türkçe Öğrenmiş Yabancı Öğrencilerin Türk Kültürüne Karşı Tutumları” ölçeği ile veriler toplanmıştır. Normallik testleri sonucunda, cinsiyet ve Türkiye’ye gelmeden önce yaşanılan yer değişkenleri için bağımsız örneklem t-testi, kur seviyesi, Türk arkadaş sayısı ve Türkiye’de kalış süresi değişkenleri için ise tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Cinsiyet ve Türkiye’ye gelmeden önce yaşanılan yerin kültürel tutumlar üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmazken, dil yeterliliği, Türk arkadaş sayısı ve Türkiye’de kalış süresi gibi deneyimsel faktörlerin, tutumları önemli ölçüde etkilediği belirlenmiştir. Özellikle, dil yeterliliği arttıkça, Türk arkadaşlarıyla etkileşim yoğunlaştıkça ve Türkiye’de geçirilen süre uzadıkça, öğrencilerin Türk kültürüne karşı daha olumlu tutumlar geliştirdiği gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1998). Dil-kültür bağlantısı. İnkılap Kitabevi.
  • Aksan, A. (2020). Türkçeye yansıyan Türk kültürü (4. bs.). Bilgi Yayınevi.
  • Aliyev, R. ve Öğülmüş, S. (2016). Yabancı uyruklu öğrencilerin kültürlenme düzeylerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 89-123.
  • Alyılmaz, C. ve Er, O. (2018). İkinci dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türk kültürüne yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1269–1285.
  • Aydın, G. ve Avaroğlu, H. Ö. (2023). Attitudes toward Turkish culture and social cohesion of Turkish learners as a second language. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 13(2), 249–277. DOI:10.31704/ijocis.2023.011
  • Bölükbaş, F. ve Keskin, F. (2010). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde metinlerin kültür aktarımındaki işlevi. Turkish Studies, 5(4), 1–12. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1632
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Canlı, D. M. (2020). Yabancı dil olarak Almanca öğretiminde kültür aktarımı. [Cultural transfer in teaching German as a foreign language] In O. Köksal (Ed.), Yabancı dil öğretimi ve kültür (pp. 21–38). Pegem Akademi.
  • Çangal, Ö. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde kültür taşıyıcısı olarak türküler. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(2), 9–20.
  • Çelik, H. (1999). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkiye’de kültüre ve dine ait algıları. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, (1), 41–52.
  • Çetin, S. A. (2022). Yabancı uyruklu öğrencilerin metinlerdeki Türk kültür ögelerini anlama düzeyleri üzerine bir değerlendirme. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 10(4), 194–209. DOI: https://doi.org/10.29228/ijlet.64765
  • Çiftci M., Batur, Z. ve Keklik, S. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültür. [Culture in the teaching of Turkish as a foreign language] In M. Durmuş ve A. Okur (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (pp. 365–379). Grafiker Yayınları.
  • Direkçi, B., Şimşek, B. ve Akbulut, S. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme sürecinde kültür aktarımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), 278–293. DOI: https://doi.org/10.33692/avrasyad.702372
  • Fişekçioğlu, A. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimine giriş: Açıklamalı ana kavramlar el kitabı. Nobel Yayınevi.
  • Göçer, A. (2012). Dil-kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili, 729(1), 50–57.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. Seçkin Yayınevi.
  • Güvenç, B. (2002). Kültürün ABC’si. Yapı Kredi Yayınları.
  • İşcan, A., Karagöz, B. ve Konyar, M. (2017). Cultural transfer and creating cultural awareness in teaching Turkish as a foreign language: A sample from Gaziosmanpaşa University Tömer. Journal of Education and Practice, 8(9), 53–63.
  • Kafesoğlu, İ. (2024). Türk millî kültürü (49. bs.). Ötüken.
  • Kaplan, M. (2010). Kültür ve dil (26. bs.). Dergâh Yayınları.
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel araştırma yöntemi (31. bs.). Nobel Yayınları.
  • Kavut, B. ve Özerbaş, M. A. (2025). An analysis of attitudes towards Turkish among students learning Turkish as a foreign language. Universum: Психология и Образование, 2(1 (127)), 34–42.
  • Kaya, S. (2023). Bartın Üniversitesinde okuyan yabancı uyruklu öğrencilerin Türkiye’nin kültürüne bakış açıları. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD), 9(19), 52–73. DOI: https://doi.org/10.25306/skad.1371819
  • Kocayanak, D. (2024). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi uluslararası öğrencilerinin Türk kültürüne, diline ve eğitim sistemine yönelik algıları. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 107–131. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12097724
  • Koçak, Ö. F. ve Temel, M. (2021). Temas Hipotezi Bağlamında Uluslararası Öğrencilerin Kültürel Tutumlarını Anlamlandırmak. Uluslararası Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 4(2), 181-197. DOI: https://doi.org/10.37999/udekad.895841
  • Maden, S. (2017). Attitudes of foreigners who learn Turkish as a second language towards Turkish culture. Online Submission, 8(21), 18–27.
  • Memiş, M. R. (2016). Yabancı dil öğretiminde eğitim ortamı ve kültür aktarımı. Electronic Turkish Studies, 11(9), 885–894. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9506
  • Sallabaş, M.E. ve Gök, V. (2021, 18-22 Ağustos). Türkçe Öğrenmiş Yabancı Öğrencilerin “Türk Kültürüne” Karşı Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Tam Metin Bildiri]. Türk Kültürü Üzerine Çalışmalar 137-147. Ankara
  • Sallabaş, M.E. ve Koçak, A, (2021, 18-22 Ağustos). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Türk Kültürüne Uyumları [Tam Metin Bildiri]. Türk Kültürü Üzerine Çalışmalar 19-24. Ankara
  • Sarıkaya, E. E., Doyumğaç, İ., Akkaya, S. ve Kana, F. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin Türk kültürüne ilişkin algıları. Aydın Tömer Dil Dergisi, 8(2), 393–420. DOI: 10.17932/IAU.TOMER.2016.019/tomer_v08i2008
  • Şeker, B. D. ve Akman, E. (2016). Uluslararası öğrencilerin psikolojik ve sosyokültürel süreçleri. Cukurova Medical Journal, 41(3), 504-514. DOI: 10.17826/cukmedj.237504
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education. Türk Dil Kurumu. (2025). Kültür. https://sozluk.gov.tr/ (Retrieved February 9, 2025)
  • UNESCO. (1982). Kültür sektörü hakkında. https://www.unesco.org/en/culture/about (Retrieved February 9, 2025)
  • Ünalan, Ş. (2012). Dil ve kültür (12. bs.). Eskiyeni Yayınları.
  • Varışoğlu, M. C. (2017). How do students studying Turkish in Lithuania describe Turkish culture and people? Journal of Education and Practice, 8(12), 129–136.
  • Yaşar, G., ve Batur, Z. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türkçe, Türkiye ve Türk kültürüne ilişkin görüşleri: Slovakya Matej Bel Üniversitesi örneği. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(1), 4–30.
  • Yılmaz, K., İnalöz, A. B. ve Babatürk, S. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenmiş üniversite öğrencilerinin Türk kültürüne yönelik tutumları. Journal of Turkic Civilization Studies, 4(1), 11–21.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Edinimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ömer İnce 0000-0002-1579-3141

Erkam Küçük 0009-0005-1323-103X

Erken Görünüm Tarihi 29 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 26 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 1 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İnce, Ö., & Küçük, E. (2025). Uluslararası Öğrencilerin Türk Kültürüne Yönelik Tutumları. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 11(2), 627-642. https://doi.org/10.31464/jlere.1706661

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research