BibTex RIS Kaynak Göster

Çizgi Romanlar: İngilizcenin yabancı dil olarak öğretiminde alternatif bir yaklaşım

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 1, 75 - 90, 01.06.2015

Öz

Bu çalışma TED Ankara Koleji Vakfı Özel Lisesi Uluslararası Bakalorya öğrencileri (15-16 yaş) için İngilizcenin
yabancı dil olarak öğretiminde çizgi romanların rolünü inceleyen bir araştırmanın bulgularını sunmaktadır. Daha
önce herhangi bir çizgi roman çalışması yapmayan 10uncu sınıf öğrencileri “Macbeth” oyununu çeşitli sınıf içi
etkinliklerle çalışmak üzere kontrol ve deney grupları olarak rastgele seçilmişlerdir. Katılımcılardan veri toplamak
amacıyla anket, yarı yapılandırılmış mülakat ve başarı testi (son test) kullanılmıştır. Kontrol grubu ve deney grubu
bulguları çizgi romanların (i) sembol, uzam ve izlek gibi anlatım yöntemlerini anlama, (ii) çıkarım yapma ve (iii)
kelime bilgisi gibi alanlarda önemli farklılıklar göstermiştir. Fakat okuduğunu anlama etkinliklerinde, alıntıları
tartışmada, karşılaştırma ve neden-sonuç ilişkilerinin analizinde önemli farklılıklar görülmemiştir. Ayrıca, çizgi
romanların kritik düşünme ve anlatım yöntemleri analiz becerisini ve kelime bilgilerini önemli ölçüde etkilediği
ve şekillendirdiği bulunmuştur. Bu çalışma çizgi romanların öğrencilerin görsel duyusuna hitap etmesi ve
geleneksel edebi eserlerle karşılaştırıldığında daha verimli olduğunu ve bu romanların ilgili okul müfredatlarıyla
bütünleştirilebileceğini göstermektedir.

Graphic novels: An alternative approach to teach English as a foreign language

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 1, 75 - 90, 01.06.2015

Öz

This article reports the findings of a study that investigated the role of graphic novels in teaching English as a foreign language (EFL) to International Baccalaureate students (aged 15-16) in TED Ankara College Foundation Private High School. Two intact 10th grade classes were randomly assigned to the control and experimental groups who studied the play of Macbeth for various in-class activities. A questionnaire, semi-structured interview and achievement test (post-test) were employed to gather data from the participants. The findings revealed that there was a significant difference in the scores of the participants in the experimental and control groups, with the graphic novel playing a significant role in understanding (i) literature elements such as symbol, setting and foreshadowing, (ii) inference and (iii) vocabulary. However, it did not play a significant role in answering comprehension questions, discussing quotations, and analysing comparison-contrast or cause-effect relationships. Furthermore, the findings revealed that graphic novel greatly shaped and influenced the critical thinking and literary devices, and vocabulary learning skills of participants. The present study calls for integrating graphic novels into the syllabi of the relevant schools as these materials appeal to the students’ visual senses and yield more insights compared with traditional plain literary texts.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA55UD52UV
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Öz Bu kişi benim

Emine Efecioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öz, H., & Efecioğlu, E. (2015). Graphic novels: An alternative approach to teach English as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies, 11(1), 75-90.
AMA Öz H, Efecioğlu E. Graphic novels: An alternative approach to teach English as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies. Haziran 2015;11(1):75-90.
Chicago Öz, Hüseyin, ve Emine Efecioğlu. “Graphic Novels: An Alternative Approach to Teach English As a Foreign Language”. Journal of Language and Linguistic Studies 11, sy. 1 (Haziran 2015): 75-90.
EndNote Öz H, Efecioğlu E (01 Haziran 2015) Graphic novels: An alternative approach to teach English as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies 11 1 75–90.
IEEE H. Öz ve E. Efecioğlu, “Graphic novels: An alternative approach to teach English as a foreign language”, Journal of Language and Linguistic Studies, c. 11, sy. 1, ss. 75–90, 2015.
ISNAD Öz, Hüseyin - Efecioğlu, Emine. “Graphic Novels: An Alternative Approach to Teach English As a Foreign Language”. Journal of Language and Linguistic Studies 11/1 (Haziran 2015), 75-90.
JAMA Öz H, Efecioğlu E. Graphic novels: An alternative approach to teach English as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies. 2015;11:75–90.
MLA Öz, Hüseyin ve Emine Efecioğlu. “Graphic Novels: An Alternative Approach to Teach English As a Foreign Language”. Journal of Language and Linguistic Studies, c. 11, sy. 1, 2015, ss. 75-90.
Vancouver Öz H, Efecioğlu E. Graphic novels: An alternative approach to teach English as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies. 2015;11(1):75-90.