Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of prospective primary mathematics teachers’ attitudes and self -efficiency beliefs towards gifted education in terms of various variables

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 81 - 91, 30.12.2021

Öz

Purpose of this study is examining whether prospective primary mathematics teachers’ attitudes and selfefficacy beliefs for gifted students’ education differ according to desire to work at SaC having training on gifted students and knowing a gifted individual. With this aim “Selfefficacy Belief Scale for gifted students’ education ” developed by Tortop (2014) and “Attitude Scale for gifted students’ education ” adapted to Turkish by Tortop (2012) is applied to 218 prospective teachers who are studying in İnönü University of Education Faculty of Primary Mathematics Teaching Program in 2016-2017. It is demonstrated that prospective primary mathematics teachers’ attitudes for education of gifted students don’t differ according to desire to work at SaC, having training on gifted students and knowing a gifted individual and it is examined with t-test. It is demonstrated that prospective primary mathematics teachers’ selfefficacy beliefs for gifted students’ education differ in favor according to desire to work at SaC and knowing a gifted individual. It is seen that prospective primary mathematics teachers’ selfefficacy beliefs for gifted students’ education don’t differ according to having training on gifted students. Besides when the selfefficacy beliefs of teacher islands are examined, a differentiation is seen in favor of male teacher candidates.

Kaynakça

  • Akarsu, F. (2001). Üstün Yetenekli Çocuklar: Aileleri ve Sorunları, Eduser Yayınları, Ankara.
  • Alkan, A. (2013) Bilim Sanat Merkezine (Bilsem) Giden Öğrencilerde Velilerinin Gördükleri Farklılıklar, Middle Eastern & African Journal of Educational Research, Issue 5
  • Altıntaş, E. (2009) Purdue modeline dayalı matematik etkinliği ile öğretimin üstün yetenekli öğrencilerin başarılarına ve eleştirel düşünme düzeylerine etkisi . Marmara Üniversitesi İlköğretim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi , İstanbul
  • Aygün , B. (2010) . Üstün Yetenekli İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Matematik Programına Yönelik İhtiyaç Analizi , Yüksek Lisans Tezi , Hacettepe Üniversitesi , Sosyal Bilimler Enstitüsü , İlköğretim Ana Bilim Dalı , Ankara.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cli s, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Macmillan.
  • Bilgin, N. (1985). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Bryant, C. D., (2010). High school principals' attitudes toward and perceptions of gifted students and gifted programs. University of Arkansas at Little Rock, USA
  • Can, G. (1987). Öğretmenlik Meslek Anlayışı Üzerine Bir Araştırma (Ankara Okullarında). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 159–170.
  • Çağlar , D. (1972) Üstün zekalı çocukların özellikleri . Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi .5 (3)
  • Çakır, Ö., Erkuş, A., ve Kılıç, F. (2004). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Programının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Çakır, Ö. Kan, A., & Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksem lisans programlarının tutum ve özyeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, (1), 36-47.
  • Demirhan, E., Uyanık , G.K., Güngören, Ö.C., Erdoğan, D.G., (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine ilişkin tutumları. ERPA International Congress on Education, Sarajevo.
  • Donerlson, E. (2008). Elementary school teachers’ attitudes and beliefs toward teaching gifted students in a heterogeneous classrooms. Walden University, USA
  • Dönmez N. B.(2001). Bilim Sanat Merkezleri’nin kuruluşu ve işleyişinde yapılması gereken düzenlemeler / Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Dönmez, N. B. (2014). Üstün ve Özel Yeteneklilerin Eğitimleri Ülkemize Özgün Bir Model: Bilim ve Sanat Merkezleri (Bil-Sen).
  • Erdoğan, D.G., Uyanık , G.K., Güngören, Ö.C., Demirhan, E., (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine ilişkin öz-yeterlik algıları , ERPA International Congress on Education, Sarajevo.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2000). How to design and evaluate research in education (Vol. 7). New York: McGraw-Hill.
  • Gagné, F., & Nadeau, L. (1985). Dimensions of attitudes toward giftedness. In A. H. Roldan, (ed.), Gifted and talented children, youth and adults: Their social perspective and culture (pp. 148-170). NY: Trillium Press.
  • Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 4, 63–69.
  • Güneş, A. (2015). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin tutum ve öz-yeterliklerinin incelenmesi. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi. 2(1), 12-16.
  • Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1993). Teachers’ sense of efficacy and the organizational health of schools. The Elementary School Journal, 93, 356–372.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (12. Basım). İstanbul. Evrim Yayınevi.
  • Karabey, B. ( 2010) . İlköğretimdeki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Yaratıcı Problem Çözmeye Yönelik Erişi Düzeylerinin ve Kritik Düşünme Becerilerinin Belirlenmesi . Doktora Tezi , Dokuz Eylül Üniversitesi , Eğitim Bilimleri Enstitütsü , İlköğretim Ana Bilim Dalı , İzmir.
  • Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of Mathematical Abilities in School Children. J. Kilpatrick ve I. Wirszup (Eds.), University of Chicago Press, Chicago.
  • McCoach, D. & Siegle, D. (2007). What predicts teachers’ attitudes toward the gifted? Gifted Child Quarterly, 51, 246.
  • MEB, Bilim Sanat Merkezi Yönergesi (2012). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html
  • NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) (1995). Report of The NCTM Task Force on The Mathematically Promising, NCTM News Bulletin 32 (December): Special Insert, NCTM Inc., Reston, Virginia.
  • Pajares, F. (1997). Current Directions in Selfefficacy Research. In M. L. Maehr & P. R. Pintrich (Eds.), Greenwich, CT: JAI Pres.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family ınfluence on student attitudes toward science: based on TIMSS data for cyprus. Studies in Eucational Evaluation, 28, 71-86.
  • Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1996). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Westview Press.
  • Robbins, S. (1994). Örgütsel Davranışın Temelleri (Çev: S. A. Öztürk) Eskişehir: ETAM Basım Yayın.
  • Ross, J. A. (1994). Beliefs that make a difference: The origins and ımpacts of teacher efficacy. Paper Presented at The Annual Meeting of The Canadian Association for Curriculum Studies.
  • Semerci, N. ve Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1). 137-146.

  • Sisk, D.(1987). Creative Teaching Of The Gifted. New York:Mcgraw-Hill Book Company.

  • Tortop, H. S. (2012). Üstün yetenekli eğitime ilişkin tutum ölçeği uyarlama çalışması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 89-106.
  • Tortop, H.S., Kunt, K, 2013. Investigation of primary school teachers’ attitudes towards gifted education. International Online Journal of Educational Sciences. 5(2), 441-451
  • Tortop, H. S. (2014). Öğretmenler için üstün yetenekliler eğitimine ilişkin tutum ölçeği Türkiye için uyarlama çalışmasının yeniden gözden geçirilmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi (UYAD), 2(2).
  • Tortop, H.S. (2014). Examining the effectiveness of the In-service training program for the education of the academically gifted students in Turkey: A case study. Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness, Volume 2, Issue 2, 67-86
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher e cacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805.
  • Uysal, İ., & Kösemen, S. (2013). Öğretmen adaylarının genel öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 217-226.
  • Ülper, H., Bağcı, H. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine dönük öz-yeterlik algıları. Electronic Turkish Studies, 7(2).
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Secondary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 81 - 91, 30.12.2021

Öz

Kaynakça

  • Akarsu, F. (2001). Üstün Yetenekli Çocuklar: Aileleri ve Sorunları, Eduser Yayınları, Ankara.
  • Alkan, A. (2013) Bilim Sanat Merkezine (Bilsem) Giden Öğrencilerde Velilerinin Gördükleri Farklılıklar, Middle Eastern & African Journal of Educational Research, Issue 5
  • Altıntaş, E. (2009) Purdue modeline dayalı matematik etkinliği ile öğretimin üstün yetenekli öğrencilerin başarılarına ve eleştirel düşünme düzeylerine etkisi . Marmara Üniversitesi İlköğretim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi , İstanbul
  • Aygün , B. (2010) . Üstün Yetenekli İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Matematik Programına Yönelik İhtiyaç Analizi , Yüksek Lisans Tezi , Hacettepe Üniversitesi , Sosyal Bilimler Enstitüsü , İlköğretim Ana Bilim Dalı , Ankara.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cli s, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Macmillan.
  • Bilgin, N. (1985). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Bryant, C. D., (2010). High school principals' attitudes toward and perceptions of gifted students and gifted programs. University of Arkansas at Little Rock, USA
  • Can, G. (1987). Öğretmenlik Meslek Anlayışı Üzerine Bir Araştırma (Ankara Okullarında). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 159–170.
  • Çağlar , D. (1972) Üstün zekalı çocukların özellikleri . Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi .5 (3)
  • Çakır, Ö., Erkuş, A., ve Kılıç, F. (2004). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Programının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Çakır, Ö. Kan, A., & Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksem lisans programlarının tutum ve özyeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, (1), 36-47.
  • Demirhan, E., Uyanık , G.K., Güngören, Ö.C., Erdoğan, D.G., (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine ilişkin tutumları. ERPA International Congress on Education, Sarajevo.
  • Donerlson, E. (2008). Elementary school teachers’ attitudes and beliefs toward teaching gifted students in a heterogeneous classrooms. Walden University, USA
  • Dönmez N. B.(2001). Bilim Sanat Merkezleri’nin kuruluşu ve işleyişinde yapılması gereken düzenlemeler / Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Dönmez, N. B. (2014). Üstün ve Özel Yeteneklilerin Eğitimleri Ülkemize Özgün Bir Model: Bilim ve Sanat Merkezleri (Bil-Sen).
  • Erdoğan, D.G., Uyanık , G.K., Güngören, Ö.C., Demirhan, E., (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine ilişkin öz-yeterlik algıları , ERPA International Congress on Education, Sarajevo.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2000). How to design and evaluate research in education (Vol. 7). New York: McGraw-Hill.
  • Gagné, F., & Nadeau, L. (1985). Dimensions of attitudes toward giftedness. In A. H. Roldan, (ed.), Gifted and talented children, youth and adults: Their social perspective and culture (pp. 148-170). NY: Trillium Press.
  • Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 4, 63–69.
  • Güneş, A. (2015). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin tutum ve öz-yeterliklerinin incelenmesi. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi. 2(1), 12-16.
  • Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1993). Teachers’ sense of efficacy and the organizational health of schools. The Elementary School Journal, 93, 356–372.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (12. Basım). İstanbul. Evrim Yayınevi.
  • Karabey, B. ( 2010) . İlköğretimdeki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Yaratıcı Problem Çözmeye Yönelik Erişi Düzeylerinin ve Kritik Düşünme Becerilerinin Belirlenmesi . Doktora Tezi , Dokuz Eylül Üniversitesi , Eğitim Bilimleri Enstitütsü , İlköğretim Ana Bilim Dalı , İzmir.
  • Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of Mathematical Abilities in School Children. J. Kilpatrick ve I. Wirszup (Eds.), University of Chicago Press, Chicago.
  • McCoach, D. & Siegle, D. (2007). What predicts teachers’ attitudes toward the gifted? Gifted Child Quarterly, 51, 246.
  • MEB, Bilim Sanat Merkezi Yönergesi (2012). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html
  • NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) (1995). Report of The NCTM Task Force on The Mathematically Promising, NCTM News Bulletin 32 (December): Special Insert, NCTM Inc., Reston, Virginia.
  • Pajares, F. (1997). Current Directions in Selfefficacy Research. In M. L. Maehr & P. R. Pintrich (Eds.), Greenwich, CT: JAI Pres.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family ınfluence on student attitudes toward science: based on TIMSS data for cyprus. Studies in Eucational Evaluation, 28, 71-86.
  • Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1996). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Westview Press.
  • Robbins, S. (1994). Örgütsel Davranışın Temelleri (Çev: S. A. Öztürk) Eskişehir: ETAM Basım Yayın.
  • Ross, J. A. (1994). Beliefs that make a difference: The origins and ımpacts of teacher efficacy. Paper Presented at The Annual Meeting of The Canadian Association for Curriculum Studies.
  • Semerci, N. ve Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1). 137-146.

  • Sisk, D.(1987). Creative Teaching Of The Gifted. New York:Mcgraw-Hill Book Company.

  • Tortop, H. S. (2012). Üstün yetenekli eğitime ilişkin tutum ölçeği uyarlama çalışması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 89-106.
  • Tortop, H.S., Kunt, K, 2013. Investigation of primary school teachers’ attitudes towards gifted education. International Online Journal of Educational Sciences. 5(2), 441-451
  • Tortop, H. S. (2014). Öğretmenler için üstün yetenekliler eğitimine ilişkin tutum ölçeği Türkiye için uyarlama çalışmasının yeniden gözden geçirilmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi (UYAD), 2(2).
  • Tortop, H.S. (2014). Examining the effectiveness of the In-service training program for the education of the academically gifted students in Turkey: A case study. Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness, Volume 2, Issue 2, 67-86
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher e cacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805.
  • Uysal, İ., & Kösemen, S. (2013). Öğretmen adaylarının genel öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 217-226.
  • Ülper, H., Bağcı, H. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine dönük öz-yeterlik algıları. Electronic Turkish Studies, 7(2).
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Secondary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Math Teacher Education
Yazarlar

Sema Nacar 0000-0001-9176-9947

Esra Macit 0000-0002-2871-0915

Bilal Altay 0000-0002-2400-7122

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nacar, S., Macit, E., & Altay, B. (2021). Examination of prospective primary mathematics teachers’ attitudes and self -efficiency beliefs towards gifted education in terms of various variables. Journal for the Mathematics Education and Teaching Practices, 2(2), 81-91.