Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 2 Sayı: 2, 139 - 160

Öz

Bu araştırmada, bireysel çalgı eğitiminde dijital araç ve materyallerin kullanımına yönelik öğretim elemanlarının görüşleri betimsel yöntemle incelenmiştir. 2024–2025 eğitim-öğretim yılında çeşitli üniversitelerde görev yapan on öğretim elemanı ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucunda; teknolojik ve dijital araçların eğitimdeki işlevleri, kullanım amaçları, sağladığı avantajlar ve karşılaşılan dezavantajlar tematik olarak analiz edilmiştir. Öğretim elemanları dijital araçların öğrenci motivasyonunu, öğrenme kalıcılığını ve iletişimi olumlu yönde etkilediğini belirtmişlerdir. Bununla birlikte donanım, yazılım, ekonomik sınırlılıklar ve teknoloji okuryazarlığı gibi dezavantajlara da dikkat çekilmiştir. Özellikle çevrilmiş öğrenme (flipped learning) modeli bağlamında dijital araçların potansiyelinin yüksek olduğu ve öğretmenlerin teknolojik donanım konusunda desteklenmesi gerektiği vurgulanmıştır. Araştırma sonucunda müzik öğretmenliği programlarında dijital materyal hazırlama ve kullanmaya yönelik ders içeriklerinin güncellenmesi, teknoloji ve dijital araçlarla ilgili çalışmaların zenginleştirilmesi, bu çalışmalar ışığında üniversiteler ve bilişim sistemleri teknolojileri ile müzik öğretmenliği bölümleri arası iş birliğinin güçlendirilerek yeni araçların geliştirilmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akçay, Ş. Ö., & Sürmeli, Ö. (2022). Güzel sanatlar lisesi müzik öğretmenlerinin COVID-19 pandemisi sürecindeki uzaktan eğitim hakkında görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 648-668. https://doi.org/10.21666/muefd.1009210
  • Aksoy, Y. (2015). Özengen keman eğitiminde video destekli öğretimin keman performansına etkisi [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=yF6auD_VvXsf5htD8mhwpA&no=FIBn47jJKBsHJHEaZUITFA
  • Arslan, G. B., Kızılay E., & Hamalosmanoğlu, M. (2022). Eğitimde teknoloji entegrasyonu ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmaların incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 39-55. https://doi.org/10.34056/aujef.976627
  • Başpınar, S., & Demirbatır, R. E. (2024). Ortaokul öğrencilerinin müzik eğitiminde Soundtrap Studio uygulamasına ilişkin görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(3), 1017-1029. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1219506
  • Baytemir, B. (2021). Üniversitelerde ses eğitimi veren öğretim elemanlarının teknoloji kullanımına yönelik görüşleri [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Burak, S., & Çörekci, E. (2021). Okul öncesi müzik eğitiminde teknoloji kullanımı: Antalya ilinde nitel bir çalışma. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 375-395. https://doi.org/10.17943/etku.886609
  • Büyükalan Filiz, S. (2014). Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., & Demirel F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Döğer, D. (2016). Keman eğitiminde mikro öğretim yöntemine dayalı uygulamaların öğrenci performansına ve tutumuna etkisi [Doktora tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Güdek, B., & Açıksöz, F. (2024). Yapay zeka destekli müzik eğitimi: Yeni bir öğrenme deneyimi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(112), 1909–1922. https://doi.org/10.5281/zenodo.14020368
  • Gürer, M., Ekdi, Y. N., Yılmaz, G., Gedik, G., & Sever, G. (2024). Müzik öğretmenliği programlarındaki müzik teknolojisi ile ilgili ders içeriklerine ilişkin öğretim üyesi görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 13(2), 412-425. https://doi.org/10.30703/cije.1323758
  • Gürer, M., & Sonsel, Ö. B. (2025). Sanal gerçeklik ve müzik eğitimi alanında yazılmış makalelerin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 487- 509. https://doi.org/10.17152/gefad.1469758
  • Güzel, B. B., Çakır, H., & Çelen, Y. (2020). Youtube üzerinden video destekli keman öğretimine ilişkin öğrenci görüşleri. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 4(1), 31-43. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bestdergi/issue/50074/626503
  • Hardal, B., & Güdek, B. (2021). Müziksel işitme okuma yazma dersi öğretiminde müzik teknolojileri uygulamalarının başarıya etkisi. Pearson Journal, 6(12), 41–56. https://doi.org/10.46872/pj.272
  • Işıkhan, C., & Eden, A. (2022). Sanal gerçeklik için nesne odaklı, yordamsal ve etkileşim temelli ses-müzik tasarımı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 8(Özel Sayı), 348-370. https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/74848/1169202
  • Karataş, A., & Karataş, Y. (2021). Ortaokul müzik dersi uygulamalarındaki okul şarkıları öğretiminde bilgisayar teknolojileri kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 35-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/kebd/issue/63030/867203
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Establishing trustworthiness. Naturalistic Inquiry, 289(331), 289. https://ethnographyworkshop.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/11/lincoln-guba-1985-establishing-trustworthiness-naturalistic-inquiry.pdf
  • Merrick, B., & Joseph, D. (2023). ICT and music technology during COVID-19: Australian music educator perspectives. Research Studies in Music Education, 45(1), 189-210. https://doi.org/10.1177/1321103X221092927
  • Mert, E., & Şen, Ü. S. (2019). İlköğretim 7. sınıf müzik öğretiminde teknoloji destekli materyal kullanımının akademik başarıya etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(Özel Sayı), 2113-2139. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/51800/553839
  • Michalko A., Campo A., Nijs L., Leman M., & Van Dyck E. (2022) Toward a meaningful technology for instrumental music education: Teachers’ voice. Front. Educ. 7:1027042. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1027042
  • Sever, G. (2014). Bireysel çalgı keman derslerinde çevrilmiş öğrenme modelinin uygulanması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 27-42. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.3s2m
  • Topalak, Ş. (2021). Müzik öğretmenlerinin bakış açısından pandemi döneminde online eğitim. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 291-308. https://doi.org/10.17860/mersinefd.935863
  • Urgiles, J., Carrion, G. B., Pinos-Velez, V., Abril-Ulloa, V., & Quinde-Herrera, K. (2019). Experiences in the application of the flipped learning model in a music technology course. Maskana, 10(2), 15–20. https://doi.org/10.18537/mskn.10.02.02
  • Yağışan, N. (2008). Keman çalmanın biyomekanik analizi. Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H., (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Instructor's Opinions on the Use of Digital Technology-Supported Materials in Individual Instrument Education

Yıl 2025, Cilt: 2 Sayı: 2, 139 - 160

Öz

This study examines music instructors’ views on the use of digital tools and materials in individual instrument education through a descriptive research design. Semi-structured interviews were conducted with ten faculty members from various universities during the 2024–2025 academic year. The collected data were analyzed thematically, focusing on the functions, purposes, advantages, and disadvantages of the use of technological and digital tools in education. Participants emphasized that digital tools positively affect student motivation, learning retention, and communication. However, challenges such as limited access to hardware/software, financial constraints, and insufficient technological literacy were also highlighted. In particular, the potential of the flipped learning model was underlined, alongside the need for professional support for instructors to enhance digital competence. As a result of the research, it was suggested that the course contents related to preparing and using digital materials in music teaching programs should be updated, studies on technology and digital tools should be enriched, and new tools should be developed by strengthening the collaboration between universities and information systems technologies and music teaching departments in light of these findings.

Kaynakça

  • Akçay, Ş. Ö., & Sürmeli, Ö. (2022). Güzel sanatlar lisesi müzik öğretmenlerinin COVID-19 pandemisi sürecindeki uzaktan eğitim hakkında görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 648-668. https://doi.org/10.21666/muefd.1009210
  • Aksoy, Y. (2015). Özengen keman eğitiminde video destekli öğretimin keman performansına etkisi [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=yF6auD_VvXsf5htD8mhwpA&no=FIBn47jJKBsHJHEaZUITFA
  • Arslan, G. B., Kızılay E., & Hamalosmanoğlu, M. (2022). Eğitimde teknoloji entegrasyonu ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmaların incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 39-55. https://doi.org/10.34056/aujef.976627
  • Başpınar, S., & Demirbatır, R. E. (2024). Ortaokul öğrencilerinin müzik eğitiminde Soundtrap Studio uygulamasına ilişkin görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(3), 1017-1029. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1219506
  • Baytemir, B. (2021). Üniversitelerde ses eğitimi veren öğretim elemanlarının teknoloji kullanımına yönelik görüşleri [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Burak, S., & Çörekci, E. (2021). Okul öncesi müzik eğitiminde teknoloji kullanımı: Antalya ilinde nitel bir çalışma. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 375-395. https://doi.org/10.17943/etku.886609
  • Büyükalan Filiz, S. (2014). Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., & Demirel F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Döğer, D. (2016). Keman eğitiminde mikro öğretim yöntemine dayalı uygulamaların öğrenci performansına ve tutumuna etkisi [Doktora tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Güdek, B., & Açıksöz, F. (2024). Yapay zeka destekli müzik eğitimi: Yeni bir öğrenme deneyimi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(112), 1909–1922. https://doi.org/10.5281/zenodo.14020368
  • Gürer, M., Ekdi, Y. N., Yılmaz, G., Gedik, G., & Sever, G. (2024). Müzik öğretmenliği programlarındaki müzik teknolojisi ile ilgili ders içeriklerine ilişkin öğretim üyesi görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 13(2), 412-425. https://doi.org/10.30703/cije.1323758
  • Gürer, M., & Sonsel, Ö. B. (2025). Sanal gerçeklik ve müzik eğitimi alanında yazılmış makalelerin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 487- 509. https://doi.org/10.17152/gefad.1469758
  • Güzel, B. B., Çakır, H., & Çelen, Y. (2020). Youtube üzerinden video destekli keman öğretimine ilişkin öğrenci görüşleri. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 4(1), 31-43. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bestdergi/issue/50074/626503
  • Hardal, B., & Güdek, B. (2021). Müziksel işitme okuma yazma dersi öğretiminde müzik teknolojileri uygulamalarının başarıya etkisi. Pearson Journal, 6(12), 41–56. https://doi.org/10.46872/pj.272
  • Işıkhan, C., & Eden, A. (2022). Sanal gerçeklik için nesne odaklı, yordamsal ve etkileşim temelli ses-müzik tasarımı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 8(Özel Sayı), 348-370. https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/74848/1169202
  • Karataş, A., & Karataş, Y. (2021). Ortaokul müzik dersi uygulamalarındaki okul şarkıları öğretiminde bilgisayar teknolojileri kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 35-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/kebd/issue/63030/867203
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Establishing trustworthiness. Naturalistic Inquiry, 289(331), 289. https://ethnographyworkshop.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/11/lincoln-guba-1985-establishing-trustworthiness-naturalistic-inquiry.pdf
  • Merrick, B., & Joseph, D. (2023). ICT and music technology during COVID-19: Australian music educator perspectives. Research Studies in Music Education, 45(1), 189-210. https://doi.org/10.1177/1321103X221092927
  • Mert, E., & Şen, Ü. S. (2019). İlköğretim 7. sınıf müzik öğretiminde teknoloji destekli materyal kullanımının akademik başarıya etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(Özel Sayı), 2113-2139. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/51800/553839
  • Michalko A., Campo A., Nijs L., Leman M., & Van Dyck E. (2022) Toward a meaningful technology for instrumental music education: Teachers’ voice. Front. Educ. 7:1027042. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1027042
  • Sever, G. (2014). Bireysel çalgı keman derslerinde çevrilmiş öğrenme modelinin uygulanması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 27-42. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.3s2m
  • Topalak, Ş. (2021). Müzik öğretmenlerinin bakış açısından pandemi döneminde online eğitim. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 291-308. https://doi.org/10.17860/mersinefd.935863
  • Urgiles, J., Carrion, G. B., Pinos-Velez, V., Abril-Ulloa, V., & Quinde-Herrera, K. (2019). Experiences in the application of the flipped learning model in a music technology course. Maskana, 10(2), 15–20. https://doi.org/10.18537/mskn.10.02.02
  • Yağışan, N. (2008). Keman çalmanın biyomekanik analizi. Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H., (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nuri Aydın 0000-0002-6476-5462

Esra Dalkıran 0000-0001-6829-7216

Erken Görünüm Tarihi 13 Kasım 2025
Yayımlanma Tarihi 13 Kasım 2025
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 21 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın, N., & Dalkıran, E. (2025). Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri. Journal of Music and Folklore Studies, 2(2), 139-160.
AMA Aydın N, Dalkıran E. Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri. JMFS. Kasım 2025;2(2):139-160.
Chicago Aydın, Nuri, ve Esra Dalkıran. “Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri”. Journal of Music and Folklore Studies 2, sy. 2 (Kasım 2025): 139-60.
EndNote Aydın N, Dalkıran E (01 Kasım 2025) Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri. Journal of Music and Folklore Studies 2 2 139–160.
IEEE N. Aydın ve E. Dalkıran, “Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri”, JMFS, c. 2, sy. 2, ss. 139–160, 2025.
ISNAD Aydın, Nuri - Dalkıran, Esra. “Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri”. Journal of Music and Folklore Studies 2/2 (Kasım2025), 139-160.
JAMA Aydın N, Dalkıran E. Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri. JMFS. 2025;2:139–160.
MLA Aydın, Nuri ve Esra Dalkıran. “Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri”. Journal of Music and Folklore Studies, c. 2, sy. 2, 2025, ss. 139-60.
Vancouver Aydın N, Dalkıran E. Bireysel Çalgı Eğitiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanı Görüşleri. JMFS. 2025;2(2):139-60.

DİZİNLEME & ÖZETLEME & ARŞİVLEME


  32155  32156  30990  30994 34277


33309 JMFS'de yayınlanan makaleler, bir lisans altında lisanslanmıştır. Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Uluslararası Lisansı