BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 37 - 47, 01.03.2014

Öz

Ticari ürünler gibi şehirler de kendilerine özgü pazarda markalama stratejilerini kullanarak rekabet etmektedirler. Ancak markalama stratejileri, şehirleri rakiplerinden farklılaştırarak yalnızca daha fazla ziyaretçi çekecek bir turizm destinasyonu yaratmaya hizmet etmemektedir. Bunun ötesinde, şehir markalaşması kapsamında olan yerleşimci ve yatırımcılar da şehirlerin kazanmaya çalıştıkları paydaşlardandır. Dolayısıyla, markayı yeni yatırımcılar ve girişimcilere tanıtan bir şehir marka kimliğinin oluşturulması önemlidir. Buna göre, çalışmanın amacı yatırımcılar ve girişimciler perspektifinden şehrin ticari marka kimliği öğelerinin Muğla ili özelinde nasıl bir karşılık kazandığını incelemektir. Bu kapsamda, yüz yüze görüşme yöntemiyle, şehir marka kimliği öğeleri üzerinden Muğla ilinin ticari misyonu, vizyonu, değerleri, kişiliği, ayırt edici özellikleri ve yararları belirlenerek şehrin marka kimliği modeli oluşturulmuştur. Marka kimliği öğelerinin nasıl bir anlam kazandığını incelemenin, hedeflenen yatırımcılara ve girişimcilere şehri tanıtma yolunda yararlı bir araç olduğu düşünülmektedir. Çalışmanın bulguları, yalnızca Muğla iliyle sınırlı olmakla birlikte; çalışmada, hem akademik hem de uygulama boyutuyla gittikçe ilgi çeken şehir markalaşması literatüründe nispeten daha az üzerinde durulmuş ticari paydaşlara odaklanılmaktadır

Kaynakça

  • Apaydın, F. (2011). Şehir Pazarlaması, Nobel Yayıncılık, Ankara, s.33, s.68.
  • Bakar, S. (2011). Marka Kavramı Üzerine Bilgilendirme Çalışması, Güney Ege Kalkınma Ajansı, İzleme ve Değerlendirme Birimi Yayını, s.6.
  • Braun, E. (2008). City Marketing- Towards an Integrated Approach, Erasmus University Rotterdam, Doctoral Dissertation.
  • Cevher, E. (2012). Kentsel Markalaşma Süreci: Antalya Örneği, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt:4, No:1, s.106.
  • Ceylan, H. H. (2010). Yerel Kalkınma ve Rekabet Aracı Olarak Şehir Pazarlamasında Yatırımcıların Yatırım
  • Destinasyon Tercih Yapılarının Belirlenmesi ve Uşak Tekstil Sektöründe Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi. Erdil, T. S., Uzun, Y. (2010). Marka Olmak, Beta Yayıncılık, İstanbul, s.93.
  • GEKA (Güney Ege Kalkınma Ajansı), (2011). Aydın, Denizli, Muğla 2010-2013 Bölge Planı, s.13.
  • Hankinson, G. (2005). Destination Brand Images: A Business Tourism Perspective, Journal of Services Marketing, Vol.19, No.1, s.25.
  • Hankinson, G., Cowking, P. (1993). Branding in Action, McGraw-Hill, London, UK, s.10.
  • Hanna, S., Rowley, J. (2008). An Analysis of Terminology Use in Place Branding, Place Branding and Public Diplomacy, Vol.4, 1, s.61.
  • İçli, E. G., Vural, B. B. (2010). Şehir Markası Yaratma Süreci ve Marka Şehir Çerçevesinde Kırklareli İlinin
  • Değerlendirilmesi, Uluslararası II. Trakya Kalkınma- Girişimcilik Sempozyumu, İğneada- Kırklareli, s.259. İslamoğlu, A. H., Alnıaçık, Ü. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Beta Yayıncılık, İstanbul, s.208-210.
  • Kapferer, J. N. (2004). The New Strategic Brand Management, Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. London: Kogan Page, s.96.
  • Kaplan, D. M., Yurt, O., Guneri, B., Kurtulus, K. (2010). Branding Places: Applying Brand Personality Concept to
  • Cities, European Journal of Marketing, Vol:44, Iss:9. Kavaratzis, M. (2004). From City Marketing to City Branding: Towards a Theoretical Framework for Developing
  • City Brands, Place Branding, Vol.1, 1, s.65-66. Kavaratzis, M., Ashworth, G. J. (2005). City Branding: An Effective Assertion of Identity or A Transitory Marketing
  • Trick, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, Vol.96, 5, s.508. McCann, E. J. “City Marketing”, R. Kitchin ve N. Thrift (ed.), International Encyclopedia of Human Geography, Vol.2, Oxford: Elsevier, 2009, s.122.
  • Merrilees, B., Miller, D., Herington, C. (2012). Multiple Stakeholders and Multiple City Brand Meanings, European
  • Journal of Marketing, Vol.46, Iss:7. Muğla Valiliği, (2010). Muğla Bölgesi Turizm Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Analizi, s.51.
  • Rainisto, S. K. (2003). Success Factors of Place Marketing: A Study of Place Marketing Practises in Northern
  • Europe and the United States, Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business, Doctoral Dissertation. Ruzzier, M. K., de Chernatony, L. (2013). Developing and Applying A Place Identity Model: The Case of Slovenia,
  • Journal of Business Research, 66, s.45-48. Yanardağ, Ö. M., Avcı, M. (2012). Turizm Sektöründe İstihdam Sorunları: Marmaris, Fethiye, Bodrum İlçeleri
  • Üzerine Ampirik Bir İnceleme, Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, Cilt:3, Sayı:2, s.40. Yayınoğlu, P.E. (2010). Markalaşan Kentler ve Bütünleşik Marka İletişimi Uygulamaları, “Halkla İlişkiler
  • Yönetiminde Güncel Konular” içinde, T. Gürel (ed.), Beta Yayıncılık, İstanbul, s.1. Zenker, S., Braun, E. (2010). Branding A City: A Conceptual Approach for Place Branding and Place Brand
  • Management, 39th European Marketing Academy Conference, Kopenhag- Danimarka, s.5. Zeren, H. E. (2012). Kent Markalaşması Sürecinde İç Girişimcilik Faktörü, Kahramanmaraş Sütçü İmam
  • Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:02, Sayı:01, s.97. Zeren, H. E. (2011). Stratejik Kent Yönetimi ve Kent Markası Oluşturma Süreci, Kahramanmaraş Sütçü İmam
  • Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:1, Sayı:2, s.192. http://www.forbes.com/sites/larissafaw/2013/06/27/should-cities-professionally-brand-themselves-to-attract- workers/ (Erişim tarihi 05.01.2014) http://tr.wikipedia.org/wiki/Mu%C4%9Fla_(il) (Erişim tarihi 23.01.2014) http://geka.org.tr/yukleme/dosya/26dece8ad3a960aa65c33c3d717fc57d.pdf (Erişim tarihi 23.01.2014)

Determinants of commercial identities of brandname cities

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 37 - 47, 01.03.2014

Öz

As commercial products, cities compete by performing branding strategies in their own market. However branding strategies serve not only to create a tourism destination attracting more visitors by differentiating from its rivals. Further to that, residents and investors are also the stakeholders that cities target within city branding. Therefore developing a city brand identity that introduces the city to new investors and entrepreneurs is important. Accordingly, the aim of the study is to examine how the commercial city brand identity elements make sense specific to Muğla province from the perspective of investors and entrepreneurs. In this context, with face-to-face interview method, Muğla city brand identity model was proposed by defining commercial mission, vision, values, personality, distinguishing preferences and benefits of the city through city brand identity elements. It is regarded that analyzing the meanings of brand identity elements is an effective tool in order to promote the city to targeted investors and entrepreneurs. As well as the findings of the study is limited to Muğla province, commercial stakeholders, who were paid less attention in city branding literature that is increasingly getting more attention both academically and practically, are in focus in the study

Kaynakça

  • Apaydın, F. (2011). Şehir Pazarlaması, Nobel Yayıncılık, Ankara, s.33, s.68.
  • Bakar, S. (2011). Marka Kavramı Üzerine Bilgilendirme Çalışması, Güney Ege Kalkınma Ajansı, İzleme ve Değerlendirme Birimi Yayını, s.6.
  • Braun, E. (2008). City Marketing- Towards an Integrated Approach, Erasmus University Rotterdam, Doctoral Dissertation.
  • Cevher, E. (2012). Kentsel Markalaşma Süreci: Antalya Örneği, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt:4, No:1, s.106.
  • Ceylan, H. H. (2010). Yerel Kalkınma ve Rekabet Aracı Olarak Şehir Pazarlamasında Yatırımcıların Yatırım
  • Destinasyon Tercih Yapılarının Belirlenmesi ve Uşak Tekstil Sektöründe Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi. Erdil, T. S., Uzun, Y. (2010). Marka Olmak, Beta Yayıncılık, İstanbul, s.93.
  • GEKA (Güney Ege Kalkınma Ajansı), (2011). Aydın, Denizli, Muğla 2010-2013 Bölge Planı, s.13.
  • Hankinson, G. (2005). Destination Brand Images: A Business Tourism Perspective, Journal of Services Marketing, Vol.19, No.1, s.25.
  • Hankinson, G., Cowking, P. (1993). Branding in Action, McGraw-Hill, London, UK, s.10.
  • Hanna, S., Rowley, J. (2008). An Analysis of Terminology Use in Place Branding, Place Branding and Public Diplomacy, Vol.4, 1, s.61.
  • İçli, E. G., Vural, B. B. (2010). Şehir Markası Yaratma Süreci ve Marka Şehir Çerçevesinde Kırklareli İlinin
  • Değerlendirilmesi, Uluslararası II. Trakya Kalkınma- Girişimcilik Sempozyumu, İğneada- Kırklareli, s.259. İslamoğlu, A. H., Alnıaçık, Ü. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Beta Yayıncılık, İstanbul, s.208-210.
  • Kapferer, J. N. (2004). The New Strategic Brand Management, Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. London: Kogan Page, s.96.
  • Kaplan, D. M., Yurt, O., Guneri, B., Kurtulus, K. (2010). Branding Places: Applying Brand Personality Concept to
  • Cities, European Journal of Marketing, Vol:44, Iss:9. Kavaratzis, M. (2004). From City Marketing to City Branding: Towards a Theoretical Framework for Developing
  • City Brands, Place Branding, Vol.1, 1, s.65-66. Kavaratzis, M., Ashworth, G. J. (2005). City Branding: An Effective Assertion of Identity or A Transitory Marketing
  • Trick, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, Vol.96, 5, s.508. McCann, E. J. “City Marketing”, R. Kitchin ve N. Thrift (ed.), International Encyclopedia of Human Geography, Vol.2, Oxford: Elsevier, 2009, s.122.
  • Merrilees, B., Miller, D., Herington, C. (2012). Multiple Stakeholders and Multiple City Brand Meanings, European
  • Journal of Marketing, Vol.46, Iss:7. Muğla Valiliği, (2010). Muğla Bölgesi Turizm Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Analizi, s.51.
  • Rainisto, S. K. (2003). Success Factors of Place Marketing: A Study of Place Marketing Practises in Northern
  • Europe and the United States, Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business, Doctoral Dissertation. Ruzzier, M. K., de Chernatony, L. (2013). Developing and Applying A Place Identity Model: The Case of Slovenia,
  • Journal of Business Research, 66, s.45-48. Yanardağ, Ö. M., Avcı, M. (2012). Turizm Sektöründe İstihdam Sorunları: Marmaris, Fethiye, Bodrum İlçeleri
  • Üzerine Ampirik Bir İnceleme, Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, Cilt:3, Sayı:2, s.40. Yayınoğlu, P.E. (2010). Markalaşan Kentler ve Bütünleşik Marka İletişimi Uygulamaları, “Halkla İlişkiler
  • Yönetiminde Güncel Konular” içinde, T. Gürel (ed.), Beta Yayıncılık, İstanbul, s.1. Zenker, S., Braun, E. (2010). Branding A City: A Conceptual Approach for Place Branding and Place Brand
  • Management, 39th European Marketing Academy Conference, Kopenhag- Danimarka, s.5. Zeren, H. E. (2012). Kent Markalaşması Sürecinde İç Girişimcilik Faktörü, Kahramanmaraş Sütçü İmam
  • Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:02, Sayı:01, s.97. Zeren, H. E. (2011). Stratejik Kent Yönetimi ve Kent Markası Oluşturma Süreci, Kahramanmaraş Sütçü İmam
  • Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:1, Sayı:2, s.192. http://www.forbes.com/sites/larissafaw/2013/06/27/should-cities-professionally-brand-themselves-to-attract- workers/ (Erişim tarihi 05.01.2014) http://tr.wikipedia.org/wiki/Mu%C4%9Fla_(il) (Erişim tarihi 23.01.2014) http://geka.org.tr/yukleme/dosya/26dece8ad3a960aa65c33c3d717fc57d.pdf (Erişim tarihi 23.01.2014)
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Funda Kaya Bu kişi benim

Mehmet Marangoz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, F., & Marangoz, M. (2014). Determinants of commercial identities of brandname cities. Journal of Management Marketing and Logistics, 1(1), 37-47.

Journal of Management, Marketing and Logistics (JMML) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JMML aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the areas of management, marketing, logistics, supply chain management, international trade. The editor in chief of JMML invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JMML charges no submission or publication fee.


Ethics Policy - JMML applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JMML is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).


Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.