Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 4, 423 - 437, 30.12.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.730

Öz

Kaynakça

  • Ajzen, I. ve Fishbein, M., 1977, “Attitude-Behaviour Relations: A Theoretical Analysis and Review of Empirical Research”, Psychological Bulletin, Vol.84, s.888-918.
  • Ajzen, I., 1985, “From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior”, içinde: J. Kuhl ve J. Beckman (Eds.), Action Control, From Cognition to Behaviour, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, s. 11-39.
  • Aracıoğlu, B. ve Tatlıdil, R., 2009, “Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Çevre Bilincinin Etkileri”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(2), s.435461.
  • Ajzen, I., 1991, “The Theory of Planned Behaviour”, Organization Behaviour and Human Decision Process, Vol.50, s.179-211.
  • Akbayır, Z. ve Kuşay, Y. 2015, “Sosyal Medyadan Krize Bakış: Otomotiv Sektöründe Kriz Dönemlerinde Sosyal Medyanın Kullanımına İlişkin Bir Araştırma”, International Journal of Social Sciences and Education Research, Vol.1, No.3, s.1177-1193.
  • Ay, C. ve Ecevit, Z. 2005, “Çevre Bilinçli Tüketiciler”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, No. 10, s.238-263.
  • Baldassarre, F. ve Campo R., 2016, “Sustainability as a marketing tool: To be or to appear to be?”, Business Horizons, Vol.59, No.4, s. 421429.
  • Başaran, U. ve Aksoy, R., 2017, “The Effect of Perceived Value on Behavioural Intentions“, Journal of Management, Marketing and Logistics, Vol.4, No.1, s.1-16.
  • Bhatnagar A. ve Ghose, S., 2004, “Segmenting Consumers Based On The Benefits And Risks Of Internet Shopping”, Journal of Business Research, Vol. 57, 1352-1360.
  • Blackwelder, B., Katherine C., Sara C. S., Jeffrey S. H., & Danielle, W., 2016, “The Volkswagen Scandal” Case Study. University of Richmond: Robins School of Business.
  • Bohdanowicz, P., 2006, “Environmental awareness and initiatives in the Swedish and Polish hotel industries—survey results”, International Journal of Hospitality Management, Vol.25, No.4, s.662-682.
  • Cavico, F. J. ve Mujtaba, B. G., 2016, “Volkswagen Emissions Scandal: A Global Case Study of Legal, Ethical, and Practical Consequences and Recommendations for Sustainable Management”, Global Journal of Research in Business & Management, Vol.4, No.2, s. 303-311.
  • Chen, C. F. ve Tsai, D. C. 2007, "How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?", Tourism Management, Vol. 28, s. 1115-1122.
  • Chen, C. F. ve Chen, F. S, 2010, "Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists", Tourism Management, Vol. 31, No. 1, s. 29-35.
  • Choi, J. ve Lee, K. H., 2003, "Risk perception and e‐shopping: a cross‐cultural study", Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, Vol.7, No.1, s.49-64.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, Ö. C., 2003, “Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 36, Sayı 1-2, s.189-198.
  • Çalışkan, M., 2002, Yetişkinlerde Çevre Duyarlılığını Etkileyen Etmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Çetin, M. ve Toprak, E. T., 2016, “Kriz İletişimi ve Sosyal Medya: Emisyon Krizinde Volkswagen’in Facebook Kullanımı”, Journal of Selcuk Communication, Vol.9, No.3, s.54-68.
  • Çetin, A. ve Şentürk, M., 2016, “Bilgi Paylaşma Davranışının Planlı Davranış Teorisi ve Sosyal Değişim Teorisi Bağlamında İncelenmesi: Dermatologlar Üzerine Ampirik Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış, Cilt 16, Sayı 2, s.241-256.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö., 2014, “Planlanmış Davranış Teorisi Çerçevesinde Öğrencilerin Girişimci Olma Niyetlerinin İncelenmesi”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt:3, Sayı:1, Haziran, s.27-47.
  • Çifci S. ve Şakacı, B. K., 2015, “Çevre Bilinçli Tüketicilerin Firmaları Ödüllendirme ve Cezalandırma İsteklilikleri: Kadın ve Erkek Tüketiciler Arasındaki Farklılıklar”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İibf Dergisi, Vol.10, No.1, s.287- 296
  • DeMatos, C. ve Rossi C., 2007, “Consumer reaction to product recalls: Factors influencing product judgment and behavioral intentions”, International Journal of Consumer Studies, 31(1), s.109–116.
  • Deniz, A. ve Erciş, A., 2008, “Kişilik Özellikleri İle Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, s. 301-330.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. (5.Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Esener, A. 2017, Markaların Yaşadığı Krizlerde Online Ortamın Etkisi ve Otomotiv Sektörüne Yönelik Bir Araştırma, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Esener, A. ve Bozkurt Bekoğlu, F. (2017), “Markaların Yaşadığı Krizlerde Online Ortamın Etkisi ve Otomotiv Sektörüne Yönelik Bir Araştırma”, 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi, 4-6 Mayıs, İzmir, Bildiriler Kitabı, s.529-548.
  • Feng T.J., Keller L.R., Wang L.Y. ve Wang Y.T., 2010, “Product quality risk perceptions and decisions: Contaminated pet food and leadpainted toys”, Risk Analysis, Vol. 30(10), s.1572–1589.
  • Fuan, L., Nan, Z. Rajiv K. ve Zhilin, Y. 2008, "Brand Trust As A Second-Order Factor An Alternative Measurement Model" , International Journal of Market Research Vol. 50 Issue 6, s.1-16.
  • Futurebright, “Volkswagen Çalışması”, Aralık 2015, http://brandtalks.org/2015/12/volkswagenin-yasadigi-kriz-sonrasi-tuketici-algisi/ Erişim: 18.05.2017.
  • Görener, A. ve Görener, Ö. 2012, “Türk Otomotiv Sektörünün Ülke Ekonomilerine Katkıları ve Geleceğe Yönelik Sektörel Beklentiler”, Journal of Yaşar University, Vol.3, No.10, s.1213-1232.
  • Hong, Z. Ve Yi L., 2012, “Research on the Influence of Perceived Risk in Consumer Online Purchasing Decision”, Physics Procedia, Vol.24, s.1304-1310.
  • Huurne, E.T. ve Gutteling, J.,2008, “Information Needs And Risk Perception As Predictors Of Risk Information Seeking”, Journal of Risk Research, Vol. 11, Issue 7, s.847-862.
  • Jung, K, Chilton K. ve Valero J. N., 2017, “Uncovering Stakeholders in Public–Private Relations on Social Media: A Case Study Of The 2015 Volkswagen Scandal”, Quality & Quantity, Vol.51, No.3, s.1113-1131.
  • Kaiser, F., Wölfing, S. ve Fuhrer, U., 1999, “Environmental attitude and ecological behavior”, Journal of Environmental Psychology, Vol.19,s. 1–19.
  • Karabulut, A. N. 2013, “Tüketicilerin Algılanan Risk Değişkeni Karşısında İnternetten Alışveriş Yapma Eğilimlerinin Ölçülmesi: Beklenen Fayda Teorisine Karşı Beklenti Teorisi”, Journal of Yasar University, Vol. 8, No. 32, s. 5515-5536.
  • Karamustafa, K. ve Erbaş, E., 2011, “Satın Alma Karar Sürecinde Algılanan Risk: Paket Turlara Yönelik Bir Araştırma”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, Vol. 3, No.1, Haziran, s.103-144.
  • Kardeş, İ. 2011, “Markaların Çevre Dostu Uygulamalarının Tüketicinin Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi”, Ege Akademik Bakış, Cilt: 11, Sayı: 1 Ocak, s. 165 -177.
  • Kellens, W., Zaalberg, R. ve Maeyer P. D., 2012, “The Informed Society: An Analysis of the Public’s Information-Seeking Behavior Regarding Coastal Flood Risks”, Risk Analysis, Vol.32, No.8, s.1369-1381.
  • Kleiner, A. 1991, “What does it mean to be green?” Harvard Business Review, Vol. 69, s. 38‐47.
  • Kocagöz, E. ve Dursun, Y., 2014, “Algılanan Davranışsal Kontrol, Ajzen’in Teorisinde Nasıl Konumlanır? Alternatif Model Analizleri”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (19), s.139-152.
  • Kuttschreuter, M., 2006, “Psychological determinants of reactions to food risk messages”, Risk Analysis, Vol.26(4), s.1045–1057.
  • Lindell M. K. ve Perry R. W., 2012, “The Productive Action Decision Model: Theoretical Modification And Additional Evidence”, Risk Analysis, Vol.32, No.4, s. 616–632.
  • Liu, Z. L., Anderson, T. D. ve Cruz, J. M., 2012, “Consumer environmental awareness and competition in two-stage supply chains”, European Journal of Operational Research, Vol.218, No.3, s.602-613.
  • Lynne, G. D. ve Rola, L. R., 1998, “Improving attitude behavior prediction models with economic variables: farmer actions toward soil conservation”, Journal of Social Psychology Vol.128, No.19.
  • Mandan, M., Hossein, S. ve Furuzandeh, A. 2013, "Investigating The Impact Of Advertising On Customers’ Behavioral Intentions: A Case Of Agriculture Bank", Business and Economic Research, Vol.1, No.1, s. 1-20.
  • Meydan, C.H. ve Şeşen, H. 2011, Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık. Otomotiv Sanayii Derneği, Otomotiv Sanayii Dış Ticaret Raporu, Şubat 2016.
  • Özer, L. ve Gülpınar, S. 2005, “İzmet Sektöründe Tüketicilerin Algıladıkları Riskler: Hava Yolları Sektöründe Bir Araştırma Sektöründe Bir Araştırma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, s.49-63.
  • Grunig, J.E., 1989, “Sierra Club Study Shows Who Become Activists”, Public Relations Review, 15 (3), s. 3-24.
  • Gülpınar, S., 2004, Algılanan Risk ile Bilgi Arayışı Arasındaki İlişki: Uçak Bileti Satın Alan Tüketicilere Yönelik Bir Uygulama, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Pooley, J.A. ve O’. Connor, M., 2000. “Environmental Education and Attitudes”, Environment and Behavior, Vol.32, No.5, s.711-724.
  • Rhodes, C., 2016, “Democratic Business Ethics: Volkswagen’s Emissions Scandal and the Disruption of Corporate Sovereignty”, Organization Studies, Vol.37, No.10, s.1501-1518.
  • Ryu, K., Han, H. ve Kim, T. H. 2008, "The relations among overall quick-casual restaurant image, perceived value, customer satisfaction, and behavioral intentions", International Journal of Hospitality Management, Vol. 27, s. 459-469.
  • Schlossberg, H., 1991, “Green Marketing Has Been Planted-Now Watch It Grow”, Marketing News, Vol.4, s.26-30.
  • Stanwick, P. ve Stanwick S., 2017, “Volkswagen Emissions Scandal: The Perils of Installing Illegal Software”, International Review of Management and Business Research, Vol.6, No.1, s.18-24.
  • Straughan, R.D., Roberts, J.A. ,1999, “Environmental segmentation alternatives: a look at green consumer behavior in the new millennium”, Journal of Consumer Marketing, Vol.16, No.6, s.558-575.
  • Trumbo, C. W., 2002, “Information Processing and RiskPerception: An Adaptation of theHeuristic-Systematic Model”, Journal of Communication, Vol.52, No.2, s.367-382.
  • Türkiye Sınai Kalkınma Bankası, Otomotiv Sektör Raporu, Türkiye Otomotiv Sanayii Rekabet Gücü ve Talep Dinamikleri Perspektifinde 2020 İç Pazar Beklentileri, Ocak 2017.
  • Vanzetto, M., 2016, “Crisis management and social media: An analysis of the Volkswagen’s web reputation on Twitter after the explosion of the “Dieselgate” scandal”, Università Ca' Foscari Venezia, Yüksek Lisans Tezi.
  • Vijayabanu, U ve Amarnath, Niranjan S., 2013, “A study on environmental attitude and ecological behaviour”, Indian Journal of Health and Wellbeing, Vol4. No.4, s.837-840.
  • Wang, C. H. ve Chen, S. C. 2012, "The relation of full-service restaurant attributes, evaluative factors and behavioral intention", The International Journal of Organizational Innovation, Vol. 5, No. 2, s. 248-262.
  • Wei, J, Zhao, M., Wang, F., Cheng P. ve Zhao D., (2016), “An Empirical Study of the Volkswagen Crisis in China:Customers’ Information Processingand Behavioral Intentions”, Risk Analysis, Vol.36, No.1, s. 114-129.
  • Winski, J. M., 1991,” Green marketing: Big prizes, but no easy answers”, Advertising Age, 62, Green Marketing Special Report, Vol.28. No.3.
  • Zhang, B., Marita,V., Veijalainen, J., Wang, S. ve Kotkov, D., (2016), “The Issue Arena of a Corporate Social Responsibility Crisis – The Volkswagen Case in Twitter”, Studies in Media and Communication, Vol.4, No.2, s.32-43.
  • http://aa.com.tr/tr/-ekonomi/volkswagen-boschun-sozunu-dinlememis/323436, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://aa.com.tr/tr/ekonomi/volkswagen-emisyon-testi-manipulasyonundan-dogan-zarar-icin-6-5-milyar-avro-butce-ayirdi/294881, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://uzmanpara.milliyet.com.tr/haber-detay/gundem2/otomobile-dunyanin-parasi-harcaniyor/47000/47588/, Erişim Tarihi: 15.06.2017.
  • http://www. bbc.com/turkce/ekonomi/2015/09/150924_volkswagen_avrupa, Erişim Tarihi: 16.06.2017. http://www. diken.com.tr/bri-krizin-anatomisi-volkswagen-kendi-egzoz-gazindan-zehirlendi/, Erişim Tarihi: 17.06.2017.
  • http://www.autoparts.com.tr/haber-detay/2625/2016-otomotiv-sektorunde-neler-oldu, Erişim Tarihi: 24.06.2017.
  • http://www.bbc.com/turkce/ekonomi/2015/09/150922_volkswagen_emisyon, Erişim Tarihi: 16.07.2017.
  • http://www.bloomberght.com/haberler/haber/1887173-volkswagenin-avrupa-pazar-payi-5-yilin-dusugunde, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://www.bloomberght.com/haberler/haber/1971765-otomotiv-uretim-ve-ihracati-da-2016da-rekor-kirdi, Erişim Tarihi: 25.06.2017.
  • http://www.dunya.com/sirketler/volkswagen-dizel-arac-satisini-durdurdu-haberi-292680, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://www.fortuneturkey.com/volkswagenin-pazar-payi-5-yilin-dibinde-31889, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://www.hurriyet.com.tr/dunya-volkswageni-konusuyor-30137164, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://www.invest.gov.tr/tr-tr/sectors/Pages/Automotive.aspx, Erişim Tarihi, 24.06.2017.
  • http://www.milliyet.com.tr/avrupa-da-otomobil-satislari-mayis-otomobil-2469679/, Erişim Tarihi: 23.05.2017
  • http://www.odd.org.tr/web_2837_1/entitialfocus.aspx?primary_id=1744&target=categorial1&type=32&detail=single, Erişim Tarihi: 15.06.2017.
  • https://www.volkswagenag.com/en/group.html, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • https://www.volkswagenag.com/en/InvestorRelations.html, Erişim Tarihi: 16.06.2017.

VOLKSWAGEN EMISSIONS SCANDAL: AN EMPIRICAL STUDY ABOUT CUSTOMERS REACTION

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 4, 423 - 437, 30.12.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.730

Öz

Purpose - The purpose of this study is to demonstrate the
responses of current Turkish VW customers against the carbon emission crisis VW
passed through in US market in 2015. 

Methodology -  The target
group of this study consists of Volkswagen vehicle owners in Turkey. Due to
time and financial restraints, judgmental sampling has been used. The study is
conducted an an online survey and a link to a total of 550 participants at the
authors social media address was delivered. The analyzes were conducted with
212 respondents, who are identified as VW users between AprilMay 2016. A
Structural Equation Modelling was used to reach the research objectives.
Confirmatory factor analysis were performed using the AMOS program.

Findings- According to the demographic profile, 72% of
respondents are male and 28% female. 110 respondents are between 18-34 years of
age and 89 respondents are between 35-54 years. 61% of respondents have bachelor degrees and 36 of respondents‘
monthly income is between 4001-6000 TL, and 29% of respondents‘ monthly income
is more than 6001 TRY. 70% of the
participants are VW users for 1-5 years. In order to test the validity of the
scales a single factor confirmatory factor analysis was performed with AMOS 22
program. In the model the  goodness of
fit values were sufficient to examine structural model. It is detected that
there is a statistically positive correlation between risk perception and need
for information and a statistically negative and high correlation between risk
perception and behavior. The impact of environmental sensitivity on perceived
risk and behavior towards brand was not determined.

Conclusion- The Volkswagen Group
is undoubtedly in a very difficult period. This event, which deals with all car
producers and users around the world, gives Volkswagen the chance to do a lot
of self-criticism and a chance to see its flaws in a healthier way. VW sales
increased in May 2017 by 8.4% in total, which is showing that even a worldwide
scandal could be overcome with minimal damage due to the confidence in the
brand.

Kaynakça

  • Ajzen, I. ve Fishbein, M., 1977, “Attitude-Behaviour Relations: A Theoretical Analysis and Review of Empirical Research”, Psychological Bulletin, Vol.84, s.888-918.
  • Ajzen, I., 1985, “From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior”, içinde: J. Kuhl ve J. Beckman (Eds.), Action Control, From Cognition to Behaviour, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, s. 11-39.
  • Aracıoğlu, B. ve Tatlıdil, R., 2009, “Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Çevre Bilincinin Etkileri”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(2), s.435461.
  • Ajzen, I., 1991, “The Theory of Planned Behaviour”, Organization Behaviour and Human Decision Process, Vol.50, s.179-211.
  • Akbayır, Z. ve Kuşay, Y. 2015, “Sosyal Medyadan Krize Bakış: Otomotiv Sektöründe Kriz Dönemlerinde Sosyal Medyanın Kullanımına İlişkin Bir Araştırma”, International Journal of Social Sciences and Education Research, Vol.1, No.3, s.1177-1193.
  • Ay, C. ve Ecevit, Z. 2005, “Çevre Bilinçli Tüketiciler”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, No. 10, s.238-263.
  • Baldassarre, F. ve Campo R., 2016, “Sustainability as a marketing tool: To be or to appear to be?”, Business Horizons, Vol.59, No.4, s. 421429.
  • Başaran, U. ve Aksoy, R., 2017, “The Effect of Perceived Value on Behavioural Intentions“, Journal of Management, Marketing and Logistics, Vol.4, No.1, s.1-16.
  • Bhatnagar A. ve Ghose, S., 2004, “Segmenting Consumers Based On The Benefits And Risks Of Internet Shopping”, Journal of Business Research, Vol. 57, 1352-1360.
  • Blackwelder, B., Katherine C., Sara C. S., Jeffrey S. H., & Danielle, W., 2016, “The Volkswagen Scandal” Case Study. University of Richmond: Robins School of Business.
  • Bohdanowicz, P., 2006, “Environmental awareness and initiatives in the Swedish and Polish hotel industries—survey results”, International Journal of Hospitality Management, Vol.25, No.4, s.662-682.
  • Cavico, F. J. ve Mujtaba, B. G., 2016, “Volkswagen Emissions Scandal: A Global Case Study of Legal, Ethical, and Practical Consequences and Recommendations for Sustainable Management”, Global Journal of Research in Business & Management, Vol.4, No.2, s. 303-311.
  • Chen, C. F. ve Tsai, D. C. 2007, "How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?", Tourism Management, Vol. 28, s. 1115-1122.
  • Chen, C. F. ve Chen, F. S, 2010, "Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists", Tourism Management, Vol. 31, No. 1, s. 29-35.
  • Choi, J. ve Lee, K. H., 2003, "Risk perception and e‐shopping: a cross‐cultural study", Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, Vol.7, No.1, s.49-64.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, Ö. C., 2003, “Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 36, Sayı 1-2, s.189-198.
  • Çalışkan, M., 2002, Yetişkinlerde Çevre Duyarlılığını Etkileyen Etmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Çetin, M. ve Toprak, E. T., 2016, “Kriz İletişimi ve Sosyal Medya: Emisyon Krizinde Volkswagen’in Facebook Kullanımı”, Journal of Selcuk Communication, Vol.9, No.3, s.54-68.
  • Çetin, A. ve Şentürk, M., 2016, “Bilgi Paylaşma Davranışının Planlı Davranış Teorisi ve Sosyal Değişim Teorisi Bağlamında İncelenmesi: Dermatologlar Üzerine Ampirik Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış, Cilt 16, Sayı 2, s.241-256.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö., 2014, “Planlanmış Davranış Teorisi Çerçevesinde Öğrencilerin Girişimci Olma Niyetlerinin İncelenmesi”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt:3, Sayı:1, Haziran, s.27-47.
  • Çifci S. ve Şakacı, B. K., 2015, “Çevre Bilinçli Tüketicilerin Firmaları Ödüllendirme ve Cezalandırma İsteklilikleri: Kadın ve Erkek Tüketiciler Arasındaki Farklılıklar”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İibf Dergisi, Vol.10, No.1, s.287- 296
  • DeMatos, C. ve Rossi C., 2007, “Consumer reaction to product recalls: Factors influencing product judgment and behavioral intentions”, International Journal of Consumer Studies, 31(1), s.109–116.
  • Deniz, A. ve Erciş, A., 2008, “Kişilik Özellikleri İle Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, s. 301-330.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. (5.Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Esener, A. 2017, Markaların Yaşadığı Krizlerde Online Ortamın Etkisi ve Otomotiv Sektörüne Yönelik Bir Araştırma, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Esener, A. ve Bozkurt Bekoğlu, F. (2017), “Markaların Yaşadığı Krizlerde Online Ortamın Etkisi ve Otomotiv Sektörüne Yönelik Bir Araştırma”, 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi, 4-6 Mayıs, İzmir, Bildiriler Kitabı, s.529-548.
  • Feng T.J., Keller L.R., Wang L.Y. ve Wang Y.T., 2010, “Product quality risk perceptions and decisions: Contaminated pet food and leadpainted toys”, Risk Analysis, Vol. 30(10), s.1572–1589.
  • Fuan, L., Nan, Z. Rajiv K. ve Zhilin, Y. 2008, "Brand Trust As A Second-Order Factor An Alternative Measurement Model" , International Journal of Market Research Vol. 50 Issue 6, s.1-16.
  • Futurebright, “Volkswagen Çalışması”, Aralık 2015, http://brandtalks.org/2015/12/volkswagenin-yasadigi-kriz-sonrasi-tuketici-algisi/ Erişim: 18.05.2017.
  • Görener, A. ve Görener, Ö. 2012, “Türk Otomotiv Sektörünün Ülke Ekonomilerine Katkıları ve Geleceğe Yönelik Sektörel Beklentiler”, Journal of Yaşar University, Vol.3, No.10, s.1213-1232.
  • Hong, Z. Ve Yi L., 2012, “Research on the Influence of Perceived Risk in Consumer Online Purchasing Decision”, Physics Procedia, Vol.24, s.1304-1310.
  • Huurne, E.T. ve Gutteling, J.,2008, “Information Needs And Risk Perception As Predictors Of Risk Information Seeking”, Journal of Risk Research, Vol. 11, Issue 7, s.847-862.
  • Jung, K, Chilton K. ve Valero J. N., 2017, “Uncovering Stakeholders in Public–Private Relations on Social Media: A Case Study Of The 2015 Volkswagen Scandal”, Quality & Quantity, Vol.51, No.3, s.1113-1131.
  • Kaiser, F., Wölfing, S. ve Fuhrer, U., 1999, “Environmental attitude and ecological behavior”, Journal of Environmental Psychology, Vol.19,s. 1–19.
  • Karabulut, A. N. 2013, “Tüketicilerin Algılanan Risk Değişkeni Karşısında İnternetten Alışveriş Yapma Eğilimlerinin Ölçülmesi: Beklenen Fayda Teorisine Karşı Beklenti Teorisi”, Journal of Yasar University, Vol. 8, No. 32, s. 5515-5536.
  • Karamustafa, K. ve Erbaş, E., 2011, “Satın Alma Karar Sürecinde Algılanan Risk: Paket Turlara Yönelik Bir Araştırma”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, Vol. 3, No.1, Haziran, s.103-144.
  • Kardeş, İ. 2011, “Markaların Çevre Dostu Uygulamalarının Tüketicinin Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi”, Ege Akademik Bakış, Cilt: 11, Sayı: 1 Ocak, s. 165 -177.
  • Kellens, W., Zaalberg, R. ve Maeyer P. D., 2012, “The Informed Society: An Analysis of the Public’s Information-Seeking Behavior Regarding Coastal Flood Risks”, Risk Analysis, Vol.32, No.8, s.1369-1381.
  • Kleiner, A. 1991, “What does it mean to be green?” Harvard Business Review, Vol. 69, s. 38‐47.
  • Kocagöz, E. ve Dursun, Y., 2014, “Algılanan Davranışsal Kontrol, Ajzen’in Teorisinde Nasıl Konumlanır? Alternatif Model Analizleri”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (19), s.139-152.
  • Kuttschreuter, M., 2006, “Psychological determinants of reactions to food risk messages”, Risk Analysis, Vol.26(4), s.1045–1057.
  • Lindell M. K. ve Perry R. W., 2012, “The Productive Action Decision Model: Theoretical Modification And Additional Evidence”, Risk Analysis, Vol.32, No.4, s. 616–632.
  • Liu, Z. L., Anderson, T. D. ve Cruz, J. M., 2012, “Consumer environmental awareness and competition in two-stage supply chains”, European Journal of Operational Research, Vol.218, No.3, s.602-613.
  • Lynne, G. D. ve Rola, L. R., 1998, “Improving attitude behavior prediction models with economic variables: farmer actions toward soil conservation”, Journal of Social Psychology Vol.128, No.19.
  • Mandan, M., Hossein, S. ve Furuzandeh, A. 2013, "Investigating The Impact Of Advertising On Customers’ Behavioral Intentions: A Case Of Agriculture Bank", Business and Economic Research, Vol.1, No.1, s. 1-20.
  • Meydan, C.H. ve Şeşen, H. 2011, Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık. Otomotiv Sanayii Derneği, Otomotiv Sanayii Dış Ticaret Raporu, Şubat 2016.
  • Özer, L. ve Gülpınar, S. 2005, “İzmet Sektöründe Tüketicilerin Algıladıkları Riskler: Hava Yolları Sektöründe Bir Araştırma Sektöründe Bir Araştırma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, s.49-63.
  • Grunig, J.E., 1989, “Sierra Club Study Shows Who Become Activists”, Public Relations Review, 15 (3), s. 3-24.
  • Gülpınar, S., 2004, Algılanan Risk ile Bilgi Arayışı Arasındaki İlişki: Uçak Bileti Satın Alan Tüketicilere Yönelik Bir Uygulama, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Pooley, J.A. ve O’. Connor, M., 2000. “Environmental Education and Attitudes”, Environment and Behavior, Vol.32, No.5, s.711-724.
  • Rhodes, C., 2016, “Democratic Business Ethics: Volkswagen’s Emissions Scandal and the Disruption of Corporate Sovereignty”, Organization Studies, Vol.37, No.10, s.1501-1518.
  • Ryu, K., Han, H. ve Kim, T. H. 2008, "The relations among overall quick-casual restaurant image, perceived value, customer satisfaction, and behavioral intentions", International Journal of Hospitality Management, Vol. 27, s. 459-469.
  • Schlossberg, H., 1991, “Green Marketing Has Been Planted-Now Watch It Grow”, Marketing News, Vol.4, s.26-30.
  • Stanwick, P. ve Stanwick S., 2017, “Volkswagen Emissions Scandal: The Perils of Installing Illegal Software”, International Review of Management and Business Research, Vol.6, No.1, s.18-24.
  • Straughan, R.D., Roberts, J.A. ,1999, “Environmental segmentation alternatives: a look at green consumer behavior in the new millennium”, Journal of Consumer Marketing, Vol.16, No.6, s.558-575.
  • Trumbo, C. W., 2002, “Information Processing and RiskPerception: An Adaptation of theHeuristic-Systematic Model”, Journal of Communication, Vol.52, No.2, s.367-382.
  • Türkiye Sınai Kalkınma Bankası, Otomotiv Sektör Raporu, Türkiye Otomotiv Sanayii Rekabet Gücü ve Talep Dinamikleri Perspektifinde 2020 İç Pazar Beklentileri, Ocak 2017.
  • Vanzetto, M., 2016, “Crisis management and social media: An analysis of the Volkswagen’s web reputation on Twitter after the explosion of the “Dieselgate” scandal”, Università Ca' Foscari Venezia, Yüksek Lisans Tezi.
  • Vijayabanu, U ve Amarnath, Niranjan S., 2013, “A study on environmental attitude and ecological behaviour”, Indian Journal of Health and Wellbeing, Vol4. No.4, s.837-840.
  • Wang, C. H. ve Chen, S. C. 2012, "The relation of full-service restaurant attributes, evaluative factors and behavioral intention", The International Journal of Organizational Innovation, Vol. 5, No. 2, s. 248-262.
  • Wei, J, Zhao, M., Wang, F., Cheng P. ve Zhao D., (2016), “An Empirical Study of the Volkswagen Crisis in China:Customers’ Information Processingand Behavioral Intentions”, Risk Analysis, Vol.36, No.1, s. 114-129.
  • Winski, J. M., 1991,” Green marketing: Big prizes, but no easy answers”, Advertising Age, 62, Green Marketing Special Report, Vol.28. No.3.
  • Zhang, B., Marita,V., Veijalainen, J., Wang, S. ve Kotkov, D., (2016), “The Issue Arena of a Corporate Social Responsibility Crisis – The Volkswagen Case in Twitter”, Studies in Media and Communication, Vol.4, No.2, s.32-43.
  • http://aa.com.tr/tr/-ekonomi/volkswagen-boschun-sozunu-dinlememis/323436, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://aa.com.tr/tr/ekonomi/volkswagen-emisyon-testi-manipulasyonundan-dogan-zarar-icin-6-5-milyar-avro-butce-ayirdi/294881, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://uzmanpara.milliyet.com.tr/haber-detay/gundem2/otomobile-dunyanin-parasi-harcaniyor/47000/47588/, Erişim Tarihi: 15.06.2017.
  • http://www. bbc.com/turkce/ekonomi/2015/09/150924_volkswagen_avrupa, Erişim Tarihi: 16.06.2017. http://www. diken.com.tr/bri-krizin-anatomisi-volkswagen-kendi-egzoz-gazindan-zehirlendi/, Erişim Tarihi: 17.06.2017.
  • http://www.autoparts.com.tr/haber-detay/2625/2016-otomotiv-sektorunde-neler-oldu, Erişim Tarihi: 24.06.2017.
  • http://www.bbc.com/turkce/ekonomi/2015/09/150922_volkswagen_emisyon, Erişim Tarihi: 16.07.2017.
  • http://www.bloomberght.com/haberler/haber/1887173-volkswagenin-avrupa-pazar-payi-5-yilin-dusugunde, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://www.bloomberght.com/haberler/haber/1971765-otomotiv-uretim-ve-ihracati-da-2016da-rekor-kirdi, Erişim Tarihi: 25.06.2017.
  • http://www.dunya.com/sirketler/volkswagen-dizel-arac-satisini-durdurdu-haberi-292680, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://www.fortuneturkey.com/volkswagenin-pazar-payi-5-yilin-dibinde-31889, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://www.hurriyet.com.tr/dunya-volkswageni-konusuyor-30137164, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • http://www.invest.gov.tr/tr-tr/sectors/Pages/Automotive.aspx, Erişim Tarihi, 24.06.2017.
  • http://www.milliyet.com.tr/avrupa-da-otomobil-satislari-mayis-otomobil-2469679/, Erişim Tarihi: 23.05.2017
  • http://www.odd.org.tr/web_2837_1/entitialfocus.aspx?primary_id=1744&target=categorial1&type=32&detail=single, Erişim Tarihi: 15.06.2017.
  • https://www.volkswagenag.com/en/group.html, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • https://www.volkswagenag.com/en/InvestorRelations.html, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
Toplam 79 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Gulpinar Kelemci

Erkan Yildiz

Gozde Gusan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kelemci, G., Yildiz, E., & Gusan, G. (2017). VOLKSWAGEN EMISSIONS SCANDAL: AN EMPIRICAL STUDY ABOUT CUSTOMERS REACTION. Journal of Management Marketing and Logistics, 4(4), 423-437. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.730

Journal of Management, Marketing and Logistics (JMML) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JMML aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the areas of management, marketing, logistics, supply chain management, international trade. The editor in chief of JMML invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JMML charges no submission or publication fee.


Ethics Policy - JMML applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JMML is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).


Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.