Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 4, 183 - 201, 31.12.2020
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1332

Öz

Kaynakça

  • Afendi, N. A., Azizan, F. L. and Darami, A. I. (2014). Determinants of Halal Purchase Intention: Case in Perlis, International Journal of Business and Social Research (Ijbsr), 4, 118-123.
  • Ahmed, A. (2008). Marketing of Halal Meat in The United Kingdom: Supermarkets Versus Local Shops, British Food Journal, Vol. 110, No. 7, 655-670.
  • Akar Şahingöz, S. and Onur, M. (2017). Tüketicilerin Helâl Gıda Algıları ve Tercihleri, 1. International Halal Tourism Congress / Alanya / Turkey.
  • Akbıyık, F. (2020) (A). Helal Gıda ve Tüketici Davranışları Helal Sertifika Algısının Satın Alma Tarzıyla İlişkisi, Konya, Çizgi Kitabevi.
  • Akbıyık, F. (2020) (B). A Research on the Determination of Religious Orientations of Consumers. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(3):139-151.
  • Akbıyık, F. and Eroglu, A. H. (2016). A Study to Determine Consumers’ Attitudes, Expectations and Perceptions for Halal-certified Products: Isparta Province as an Example, International Journal of Social Science Studies Vol. 4, No. 4; pp. 56-68.
  • Alam, S. S. and Sayuti, Nazura M. (2011). Applying the Theory of Planned Behavior (Tpb) In Halal Food Purchasing, International Journal of Commerce and Management, Vol. 21 No. 1, 8-20.
  • Allport, G. W. and Ross, J. M. (1967). Personal Religious Orientation and Prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 5: 432-443.
  • Anderson, D.R., Sweeney, D.J. and Williams, T.A. (2011). Statistics for Business and Economics, (11th Edition). The USA, South-Western Cengage Learning.
  • Arslantürk Z. and Arslantürk E.H. (2010). Uygulamalı Sosyal Araştırma, İstanbul, Çamlıca Yayınları.
  • Bashir, A. M., Bayat, A., Olutuase, S. O. and Latiff, Z. A. A. (2018). Factors Affecting Consumers’ Intention Towards Purchasing Halal Food In South Africa: A Structural Equation Modelling, Journal of Food Products Marketing, 1-23.
  • Batu, A. (2012). Türkiye’de Helâl (Mahzursuz) Gıda ve Helâl Belgelendirme Sistemi, Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, Cilt: 7, No: 1, 51-61.
  • Boyraz, M., Mutluç, S., A., Güvenen, A., Ö. and Dikmen, H. (2017). Müslüman Tüketicilerin Helâl Ürün Algısı, Tutum ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma, 1. International Halal Tourism Congress Bildiri Kitabı, 143-159.
  • Ceziri, A. (1989). Dört Mezhebe Göre İslam Fıkhı, İstanbul, Çağrı yayınları.
  • Cirhinlioğlu, F. G. (2010). Dini Yönelimler ve Önyargı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:7 Sayı:1: 1366-1384.
  • Çakır, S. (2013). Yedikleriniz Helâl Olsun, İzmir, (22). Işık Yayınları.
  • Çukadar, M. (2015). Kahramanmaraş İli Kent Merkezinde Helâl Gıda Konusunda Tüketici Davranışları, T.C. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Dali N. R. S. B. M., Nooh M. N. B., Nawai N. B. and Mohammad H. B. (2008). Is Halal Products Are More Expensive as Perceived by The Consumers? Muslimprenuers Challenges and Opportunities in Establishing A Blue Ocean Playing Field, Proceedings of International Conference on Entrepreneurship: Towards Developing Entreprenuership Society, 27-28 May at Meritus Pelangi Beach Resort and Spa Langkawi.
  • Donahue, M. J. (1985). Intrinsic and Extrinsic Religiousness: Review and Meta-Analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 48: 400-419.
  • Elmalılı, M. H. Y. (1979). Hak Dini Kur’ân Dili, İstanbul, Eser Neşriyat.
  • Erkan, E. (2014). Türkiye’de Dindarlığın Tespiti ile İlgili Çalışmalar ve Tahkikî Dindarlığın Ölçülmesiyle İlgili Öneriler. Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 18 Sayı: 60: 125-140.
  • Fuller, A. R. (1994). Psychology and Religion: Eight Points of View, Third Edition. Maryland, USA: Rowman and Littlefield Publisher Inc.
  • Gegez, E. (2014). Pazarlama Araştırması, 4. Baskı, İstanbul, Beta Yayıncılık.
  • Golnaz, R., Zainalabidin, M., Mad Nasir, S. and Eddie Chiew, F.C. (2009). Concerns for Halalness Of Halal-Labelled Products Among Muslim Consumers In Malaysia: Evaluation Of Selected Demographic Factors, Economic and Technology Management Review, Vol. 4, 65-73.
  • Günay, Ü. (1999). Erzurum Kenti ve Çevresinde Dini Hayat, Erzurum: Erzurum Kitaplığı.
  • Gündüz, M. Ö. (2013). TS OIC/SMIIC 1 Helâl Gıda Genel Kılavuzunun Uygulanması, Uluslararası 2. Helâl ve Sağlıklı Gıda Kongresi, 7-10 Kasım 2013, Konya, Türkiye, (396-399).
  • Gürses, İ. (2010). Dindarlık ve Kişilik, Bursa: Emin Yayınları.
  • Güzel, B. and Çağlar, R. (2017). Gıdalarda Helâl-Haram Bilgilendirmesi: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları İçerik Analizi, 1. International Halal Tourism Congress / Alanya / Turkey.
  • Hanzaee, K. H. and Ramezani, M. R. (2011). Intention to Halal Products in The World Markets, Interdisciplinary Journal of Research In Business, 1, 1-7.
  • Harlak, H. (2014). Dini Yönelim ve Dindarlığın Düşünme İhtiyacı, Denetim Odağı, Sosyal Beğenirlik ile İlişkisi. 18. Ulusal Psikoloji Kongresi, Bursa.
  • Herek, G. M. (1987). Religious Orientation and Prejudice: A Comparison of Racial and Sexual Attitudes, Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 13, No. 1: 34-44.
  • Hodgson, M.G.S. (1993). İslâm’ın Serüveni-Bir Dünya Medeniyetinde Tarih ve Bilinç I (çev. Metin Karabaşoğlu). İstanbul: İz Yayınları.
  • Ibrahim, H. R. and Mokhtarudin, M. Z. H. (2010). Fraudulent Quality Labelling: Case of Halal Labelling, China-Usa Business Review, Volume 9, No 9, 41-47.
  • Karakaya, S. (2008). Dindarlık ve Kişilik Arasındaki İlişki, Allport ve Fromm’un Karşılaştırmalı Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Karaşahin, H. (2008). Din Sosyolojisinde Dindarlığın Ölçülmesi Problemi Üzerine Bir Araştırma, AÜİFD XLIX, Sayı: I 191-200: 465-478.
  • Kartopu, S. (2013). Narsisizmin Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisi: Gümüşhane Üniversitesi Örneği, International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 6: 625-649.
  • Kıraç, F. (2007). Dindarlık Eğilimi, Varoluşsal Kaygı ve Psikolojik Sağlık, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi SBE.
  • Kızgın, Y. and Özkan, B. (2014). Tüketicilerin Helâl Gıda Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2, 18-37.
  • Kızılkaya, B. (2017). Türkiye’de Helâl Gıda Konusundaki Tüketici Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • King, J. E. and Crowther, M. R. (2004). The Measurement of Religiostiy and Spirituality: Examples and Issues from Psychology. Journal of Organizational Change Management, Vol. 17, No. 1: 83-101.
  • Köleoğlu, N., Gezen, A. and Tümay Erdil, Ş. (2016). Tüketicilerin Helâl Ürün Algısı ve Helâl Ürünleri Satın Alma Niyetleri Üzerine Bir Araştırma, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi- Yıl 9, Sayı 1, 363-378.
  • Kurtoğlu, R. and Çiçek, B. (2013). Tüketicilerin Helâl Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(3), 181-205.
  • McDaniel, S. W. and Burnett, J. J. (1990). Consumer religiosity and retail store evaluative criteria. Journal of the Academy of Marketing Science, 18: 101-112.
  • Mehmedoğlu, A.U. (2006). Gençlik, Değerler ve Din. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Memiş, S., Cesur, Z. and Akın, Ü. (2018). Tüketicilerin Helâl Sertifikalı Mamullere Yöneliminin, Algılanan Risk Güven Arayışına Aracılık Etkisi, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 04 (02). 32-46.
  • Mokhlis, S. (2009). Relevancy and Measurement of Religiosity in Consumer Behavior Research. International Business Research, 2(3): 75-84.
  • Okumuş, E. (2005). Gösterişçi Dindarlık, İstanbul: ARK Kitapları, Özgü Yayınları.
  • Onay, A. (2004). Dindarlık, Etkileşim ve Değişim, İstanbul, Dem Yayınları.
  • Ördek, Ş. (2017). Tüketici Dindarlığı ve Helal Gıda Ürün Değerlendirmeleri Kayseri’de Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nuh Naci Yazgan Üniversitesi, Kayseri.
  • Öztürk, Y.N. (1989). Kur’an-ı Kerim ve Sünnete Göre Tasavvuf. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • Pelit, E. and Nas, N. (2017). Helâl Sertifika Uygulamaları ve Turizme Yansımaları, 1. International Halal Tourism Congress / 07-09 April 2017 / Alanya / Turkey.
  • Riaz, M. N. and Chaudry M. M. (2004). Halal Food Production, CRC Press.
  • Salman, F. and Siddiqui, K. (2011). An Exploratory Study for Measuring Consumers Awareness and Perceptions Towards Halal Food in Pakistan, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3, 639-651.
  • Samori, Z., Ishak, A. H. and Kassan, N. H. (2014). Understanding the Development of Halal Food Standard: Suggestion for Future Research, International Journal of Social Science and Humanity, Vol. 4, No. 6, 482-486.
  • Sayın, M. (2013). Üretimde Domuz Kullanımı, Gimdes Dergisi, Yıl 7, Sayı 32.
  • Shafie, S. and Othman M. D. (2006). Halal Certification: An International Marketing Issues and Challenge, Proceeding, The International Ifsam VIIIth World Congress, Held From 28-30 September 2006 At Berlin, Germany: 1-11.
  • Sheth, J. N. and Mittal, B. (2004). Consumer Behavior: A Managerial Perspective, 2nd Edition, Singapore: Thomson South-Western.
  • Soesilowati, E.S. (2010). Business Opportunities for Halal Products in The Global Market: Muslim Consumer Behavior and Halal Food Consumption. Journal of Indonesian Social Sciences and Humanities, 3: 151-160.
  • Sood, J. and Nasu, Y. (1995). Religiosity and nationality: An exploratory study of their effect on consumer behavior in Japan and the United States. Journal of Business Research, 34: 1-9.
  • Sungur, O. (2010), Korelasyon Analizi, İçinde: Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 5.Baskı, Ed: Şeref Kalaycı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Sülün, E. H. (2014). Industrialization of Religion in Halal Food Consumption, The Degree of Master of Arts Institute Of Social Sciences, Fatih University.
  • Swimberghe, K, R., Sharma, D. and Flurry, L. (2009). An Exploratory Investigation of The Consumer Religious Commitment and Its Influence on Store Loyalty and Consumer Complaint Intentions, Journal of Consumer Marketing 26/5, 340-347.
  • Şentepe, A. and Güven, M. (2015). Kişilik Özellikleri ve Dindarlık İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: XVII, Sayı: 31 (Haziran), 27-44.
  • Şucai, M. (2001). Makalat C.2, İstanbul: İnsan Yay.
  • Taplamacıoğlu, M. (1962). Yaşlara Göre Dini Yaşayışın Şiddet ve Kesafeti Üzerinde Bir Anket Denemesi. İlahiyat Fakültesi Dergisi (10. Sayı): 141-151.
  • Tekin, Ö., A. and Turhan, A. A. (2017). İslami Otelcilik Hizmetlerinin Önem Düzeyi Üzerine Bir Araştırma, 1. International Halal Tourism Congress, Antalya/Turkey.
  • Tekle, Ş., Sağdıç, O., Nursaçan, Ş., Yetim, H. and Erdem, M. (2013). Ülkemizde ve Dünyada Helâl Gıda Hususunda Karşılaşılan Problemler, European Journal of Science and Technology, Vol. 1, No. 1. 1-6.
  • Tiliopoulos N, Bikker AP, Coxon APM and Hawkin PK. (2007). The means and ends of religiosity: A fresh look at Gordon Allport’s religious orientation dimensions, Pers Individ Dif; 42(8):1609–1620.
  • Torlak, Ö. (2012). İslam Ülkeleri Arasında Helâl Ürün Pazarlama Potansiyeli, Problemleri ve Çözüm Önerileri, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, 1-10.
  • Yapıcı, A. (2002). Dini Yaşayışın Farklı Görüntüleri ve Dogmatik Dindarlık. Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(2): 75-117.
  • Yapıcı, A. (2007). Müslümanlıktan Hıristiyanlığa Geçişin Sebepleri Üzerine Sosyo-Psikolojik Bir İnceleme. İslami Araştırmalar Dergisi (Ed. M. Bayraktar): 221-238.
  • Yasid., Farhan, F. and Andriansyah, Y. (2016). Factors Affecting Muslim Students Awareness of Halal Products in Yogyakarta, Indonesia, International Review of Management and Marketing, 6, 27-31.
  • Yener, D. (2011). Tüketicilerin Helâl Sertifikalı Ürünlere Karşı Tutumlarını Etkileyen Faktörler ve Risk Algısı. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yener, D. (2014). Tüketici Etnosentrizmini Etkileyen Bir Faktör Olarak Dindarlık, International Journal of Economic and Administrative Studies, Year:6, Number 12, 65-84.
  • Yılmaz, M., Sormaz, Ü., Güneş, E. and Yetimoğlu, S. (2017). Helâl Turizm ve Helâl Gıda’nın “Türkiye’deki Durumu”, 1. International Halal Tourism Congress / Alanya / Turkey.
  • Yusoff, S. Z. and Adzharuddin, N. Z. (2017). Factor of Awareness in Searching and Sharing of Halal Food Product Among Muslim Families in Malaysia. Shs Web of Conferences 33, 1-7.
  • Zakaria, Z. (2008). Tapping into The World Halal Market: Some Discussions on Malaysian Laws and Standards, Shariah Journal, Vol.16, Special Edition, 603-616.
  • https://www.hak.gov.tr/helal-akreditasyon/helal-akreditasyon-surecleri. (Access Date: 17.08.2020).
  • https://www.tse.org.tr/IcerikKategori?ID=9&ParentID=2153. (Access Date: 11.08.2020)

A STUDY TO DETERMINE THE RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMERS’ PERCEPTIONS OF HALAL CERTIFICATES AND THEIR RELIGIOUS ORIENTATIONS

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 4, 183 - 201, 31.12.2020
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1332

Öz

Purpose- This study was conducted in Isparta and Burdur sample provinces to determine the relationship between the halal certificate perceptions of consumers and their religious orientations. Besides, it is also aimed to determine the halal certificate perceptions and religious orientations of consumers.
Methodology- A descriptive research model was used in the study. In addition, factor analysis, reliability test, KMO tests and correlation analysis were conducted. The relationship between the halal certificate perceptions of consumers, and their religious orientations was tried to be determined according to the research model.
Findings- Six factors emerged in the dimensions of halal certificate perceptions of consumers. The emerged factors according to the items they contained were named as “Halal Certificate and Control”, “Promotion”, “Market Demand”, “Quality and Attraction”, “Accessibility” and “Retailer”. Four factors were found in the religious orientations of the consumers. The emerged factors according to the items they contained were named as “Intrinsic Religious Orientation”, “Religious Interest”, “Religion and Prayer”, and “Liberalism”.
Conclusion- In the study, positive, significant, and weak relationships were observed among most of the dimensions and it was found that the participants who position themselves as liberal have no or low interest in halal-certified products. Besides, it was also revealed that advertising of halal products through mass media is not very important for the participants. Likewise, it may be beneficial to review the places where halal products are supplied since different opinions arise among the participants regarding the supply locations of halal products.

Kaynakça

  • Afendi, N. A., Azizan, F. L. and Darami, A. I. (2014). Determinants of Halal Purchase Intention: Case in Perlis, International Journal of Business and Social Research (Ijbsr), 4, 118-123.
  • Ahmed, A. (2008). Marketing of Halal Meat in The United Kingdom: Supermarkets Versus Local Shops, British Food Journal, Vol. 110, No. 7, 655-670.
  • Akar Şahingöz, S. and Onur, M. (2017). Tüketicilerin Helâl Gıda Algıları ve Tercihleri, 1. International Halal Tourism Congress / Alanya / Turkey.
  • Akbıyık, F. (2020) (A). Helal Gıda ve Tüketici Davranışları Helal Sertifika Algısının Satın Alma Tarzıyla İlişkisi, Konya, Çizgi Kitabevi.
  • Akbıyık, F. (2020) (B). A Research on the Determination of Religious Orientations of Consumers. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(3):139-151.
  • Akbıyık, F. and Eroglu, A. H. (2016). A Study to Determine Consumers’ Attitudes, Expectations and Perceptions for Halal-certified Products: Isparta Province as an Example, International Journal of Social Science Studies Vol. 4, No. 4; pp. 56-68.
  • Alam, S. S. and Sayuti, Nazura M. (2011). Applying the Theory of Planned Behavior (Tpb) In Halal Food Purchasing, International Journal of Commerce and Management, Vol. 21 No. 1, 8-20.
  • Allport, G. W. and Ross, J. M. (1967). Personal Religious Orientation and Prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 5: 432-443.
  • Anderson, D.R., Sweeney, D.J. and Williams, T.A. (2011). Statistics for Business and Economics, (11th Edition). The USA, South-Western Cengage Learning.
  • Arslantürk Z. and Arslantürk E.H. (2010). Uygulamalı Sosyal Araştırma, İstanbul, Çamlıca Yayınları.
  • Bashir, A. M., Bayat, A., Olutuase, S. O. and Latiff, Z. A. A. (2018). Factors Affecting Consumers’ Intention Towards Purchasing Halal Food In South Africa: A Structural Equation Modelling, Journal of Food Products Marketing, 1-23.
  • Batu, A. (2012). Türkiye’de Helâl (Mahzursuz) Gıda ve Helâl Belgelendirme Sistemi, Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, Cilt: 7, No: 1, 51-61.
  • Boyraz, M., Mutluç, S., A., Güvenen, A., Ö. and Dikmen, H. (2017). Müslüman Tüketicilerin Helâl Ürün Algısı, Tutum ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma, 1. International Halal Tourism Congress Bildiri Kitabı, 143-159.
  • Ceziri, A. (1989). Dört Mezhebe Göre İslam Fıkhı, İstanbul, Çağrı yayınları.
  • Cirhinlioğlu, F. G. (2010). Dini Yönelimler ve Önyargı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:7 Sayı:1: 1366-1384.
  • Çakır, S. (2013). Yedikleriniz Helâl Olsun, İzmir, (22). Işık Yayınları.
  • Çukadar, M. (2015). Kahramanmaraş İli Kent Merkezinde Helâl Gıda Konusunda Tüketici Davranışları, T.C. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Dali N. R. S. B. M., Nooh M. N. B., Nawai N. B. and Mohammad H. B. (2008). Is Halal Products Are More Expensive as Perceived by The Consumers? Muslimprenuers Challenges and Opportunities in Establishing A Blue Ocean Playing Field, Proceedings of International Conference on Entrepreneurship: Towards Developing Entreprenuership Society, 27-28 May at Meritus Pelangi Beach Resort and Spa Langkawi.
  • Donahue, M. J. (1985). Intrinsic and Extrinsic Religiousness: Review and Meta-Analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 48: 400-419.
  • Elmalılı, M. H. Y. (1979). Hak Dini Kur’ân Dili, İstanbul, Eser Neşriyat.
  • Erkan, E. (2014). Türkiye’de Dindarlığın Tespiti ile İlgili Çalışmalar ve Tahkikî Dindarlığın Ölçülmesiyle İlgili Öneriler. Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 18 Sayı: 60: 125-140.
  • Fuller, A. R. (1994). Psychology and Religion: Eight Points of View, Third Edition. Maryland, USA: Rowman and Littlefield Publisher Inc.
  • Gegez, E. (2014). Pazarlama Araştırması, 4. Baskı, İstanbul, Beta Yayıncılık.
  • Golnaz, R., Zainalabidin, M., Mad Nasir, S. and Eddie Chiew, F.C. (2009). Concerns for Halalness Of Halal-Labelled Products Among Muslim Consumers In Malaysia: Evaluation Of Selected Demographic Factors, Economic and Technology Management Review, Vol. 4, 65-73.
  • Günay, Ü. (1999). Erzurum Kenti ve Çevresinde Dini Hayat, Erzurum: Erzurum Kitaplığı.
  • Gündüz, M. Ö. (2013). TS OIC/SMIIC 1 Helâl Gıda Genel Kılavuzunun Uygulanması, Uluslararası 2. Helâl ve Sağlıklı Gıda Kongresi, 7-10 Kasım 2013, Konya, Türkiye, (396-399).
  • Gürses, İ. (2010). Dindarlık ve Kişilik, Bursa: Emin Yayınları.
  • Güzel, B. and Çağlar, R. (2017). Gıdalarda Helâl-Haram Bilgilendirmesi: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları İçerik Analizi, 1. International Halal Tourism Congress / Alanya / Turkey.
  • Hanzaee, K. H. and Ramezani, M. R. (2011). Intention to Halal Products in The World Markets, Interdisciplinary Journal of Research In Business, 1, 1-7.
  • Harlak, H. (2014). Dini Yönelim ve Dindarlığın Düşünme İhtiyacı, Denetim Odağı, Sosyal Beğenirlik ile İlişkisi. 18. Ulusal Psikoloji Kongresi, Bursa.
  • Herek, G. M. (1987). Religious Orientation and Prejudice: A Comparison of Racial and Sexual Attitudes, Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 13, No. 1: 34-44.
  • Hodgson, M.G.S. (1993). İslâm’ın Serüveni-Bir Dünya Medeniyetinde Tarih ve Bilinç I (çev. Metin Karabaşoğlu). İstanbul: İz Yayınları.
  • Ibrahim, H. R. and Mokhtarudin, M. Z. H. (2010). Fraudulent Quality Labelling: Case of Halal Labelling, China-Usa Business Review, Volume 9, No 9, 41-47.
  • Karakaya, S. (2008). Dindarlık ve Kişilik Arasındaki İlişki, Allport ve Fromm’un Karşılaştırmalı Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Karaşahin, H. (2008). Din Sosyolojisinde Dindarlığın Ölçülmesi Problemi Üzerine Bir Araştırma, AÜİFD XLIX, Sayı: I 191-200: 465-478.
  • Kartopu, S. (2013). Narsisizmin Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisi: Gümüşhane Üniversitesi Örneği, International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 6: 625-649.
  • Kıraç, F. (2007). Dindarlık Eğilimi, Varoluşsal Kaygı ve Psikolojik Sağlık, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi SBE.
  • Kızgın, Y. and Özkan, B. (2014). Tüketicilerin Helâl Gıda Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2, 18-37.
  • Kızılkaya, B. (2017). Türkiye’de Helâl Gıda Konusundaki Tüketici Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • King, J. E. and Crowther, M. R. (2004). The Measurement of Religiostiy and Spirituality: Examples and Issues from Psychology. Journal of Organizational Change Management, Vol. 17, No. 1: 83-101.
  • Köleoğlu, N., Gezen, A. and Tümay Erdil, Ş. (2016). Tüketicilerin Helâl Ürün Algısı ve Helâl Ürünleri Satın Alma Niyetleri Üzerine Bir Araştırma, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi- Yıl 9, Sayı 1, 363-378.
  • Kurtoğlu, R. and Çiçek, B. (2013). Tüketicilerin Helâl Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(3), 181-205.
  • McDaniel, S. W. and Burnett, J. J. (1990). Consumer religiosity and retail store evaluative criteria. Journal of the Academy of Marketing Science, 18: 101-112.
  • Mehmedoğlu, A.U. (2006). Gençlik, Değerler ve Din. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Memiş, S., Cesur, Z. and Akın, Ü. (2018). Tüketicilerin Helâl Sertifikalı Mamullere Yöneliminin, Algılanan Risk Güven Arayışına Aracılık Etkisi, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 04 (02). 32-46.
  • Mokhlis, S. (2009). Relevancy and Measurement of Religiosity in Consumer Behavior Research. International Business Research, 2(3): 75-84.
  • Okumuş, E. (2005). Gösterişçi Dindarlık, İstanbul: ARK Kitapları, Özgü Yayınları.
  • Onay, A. (2004). Dindarlık, Etkileşim ve Değişim, İstanbul, Dem Yayınları.
  • Ördek, Ş. (2017). Tüketici Dindarlığı ve Helal Gıda Ürün Değerlendirmeleri Kayseri’de Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nuh Naci Yazgan Üniversitesi, Kayseri.
  • Öztürk, Y.N. (1989). Kur’an-ı Kerim ve Sünnete Göre Tasavvuf. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • Pelit, E. and Nas, N. (2017). Helâl Sertifika Uygulamaları ve Turizme Yansımaları, 1. International Halal Tourism Congress / 07-09 April 2017 / Alanya / Turkey.
  • Riaz, M. N. and Chaudry M. M. (2004). Halal Food Production, CRC Press.
  • Salman, F. and Siddiqui, K. (2011). An Exploratory Study for Measuring Consumers Awareness and Perceptions Towards Halal Food in Pakistan, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3, 639-651.
  • Samori, Z., Ishak, A. H. and Kassan, N. H. (2014). Understanding the Development of Halal Food Standard: Suggestion for Future Research, International Journal of Social Science and Humanity, Vol. 4, No. 6, 482-486.
  • Sayın, M. (2013). Üretimde Domuz Kullanımı, Gimdes Dergisi, Yıl 7, Sayı 32.
  • Shafie, S. and Othman M. D. (2006). Halal Certification: An International Marketing Issues and Challenge, Proceeding, The International Ifsam VIIIth World Congress, Held From 28-30 September 2006 At Berlin, Germany: 1-11.
  • Sheth, J. N. and Mittal, B. (2004). Consumer Behavior: A Managerial Perspective, 2nd Edition, Singapore: Thomson South-Western.
  • Soesilowati, E.S. (2010). Business Opportunities for Halal Products in The Global Market: Muslim Consumer Behavior and Halal Food Consumption. Journal of Indonesian Social Sciences and Humanities, 3: 151-160.
  • Sood, J. and Nasu, Y. (1995). Religiosity and nationality: An exploratory study of their effect on consumer behavior in Japan and the United States. Journal of Business Research, 34: 1-9.
  • Sungur, O. (2010), Korelasyon Analizi, İçinde: Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 5.Baskı, Ed: Şeref Kalaycı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Sülün, E. H. (2014). Industrialization of Religion in Halal Food Consumption, The Degree of Master of Arts Institute Of Social Sciences, Fatih University.
  • Swimberghe, K, R., Sharma, D. and Flurry, L. (2009). An Exploratory Investigation of The Consumer Religious Commitment and Its Influence on Store Loyalty and Consumer Complaint Intentions, Journal of Consumer Marketing 26/5, 340-347.
  • Şentepe, A. and Güven, M. (2015). Kişilik Özellikleri ve Dindarlık İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: XVII, Sayı: 31 (Haziran), 27-44.
  • Şucai, M. (2001). Makalat C.2, İstanbul: İnsan Yay.
  • Taplamacıoğlu, M. (1962). Yaşlara Göre Dini Yaşayışın Şiddet ve Kesafeti Üzerinde Bir Anket Denemesi. İlahiyat Fakültesi Dergisi (10. Sayı): 141-151.
  • Tekin, Ö., A. and Turhan, A. A. (2017). İslami Otelcilik Hizmetlerinin Önem Düzeyi Üzerine Bir Araştırma, 1. International Halal Tourism Congress, Antalya/Turkey.
  • Tekle, Ş., Sağdıç, O., Nursaçan, Ş., Yetim, H. and Erdem, M. (2013). Ülkemizde ve Dünyada Helâl Gıda Hususunda Karşılaşılan Problemler, European Journal of Science and Technology, Vol. 1, No. 1. 1-6.
  • Tiliopoulos N, Bikker AP, Coxon APM and Hawkin PK. (2007). The means and ends of religiosity: A fresh look at Gordon Allport’s religious orientation dimensions, Pers Individ Dif; 42(8):1609–1620.
  • Torlak, Ö. (2012). İslam Ülkeleri Arasında Helâl Ürün Pazarlama Potansiyeli, Problemleri ve Çözüm Önerileri, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, 1-10.
  • Yapıcı, A. (2002). Dini Yaşayışın Farklı Görüntüleri ve Dogmatik Dindarlık. Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(2): 75-117.
  • Yapıcı, A. (2007). Müslümanlıktan Hıristiyanlığa Geçişin Sebepleri Üzerine Sosyo-Psikolojik Bir İnceleme. İslami Araştırmalar Dergisi (Ed. M. Bayraktar): 221-238.
  • Yasid., Farhan, F. and Andriansyah, Y. (2016). Factors Affecting Muslim Students Awareness of Halal Products in Yogyakarta, Indonesia, International Review of Management and Marketing, 6, 27-31.
  • Yener, D. (2011). Tüketicilerin Helâl Sertifikalı Ürünlere Karşı Tutumlarını Etkileyen Faktörler ve Risk Algısı. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yener, D. (2014). Tüketici Etnosentrizmini Etkileyen Bir Faktör Olarak Dindarlık, International Journal of Economic and Administrative Studies, Year:6, Number 12, 65-84.
  • Yılmaz, M., Sormaz, Ü., Güneş, E. and Yetimoğlu, S. (2017). Helâl Turizm ve Helâl Gıda’nın “Türkiye’deki Durumu”, 1. International Halal Tourism Congress / Alanya / Turkey.
  • Yusoff, S. Z. and Adzharuddin, N. Z. (2017). Factor of Awareness in Searching and Sharing of Halal Food Product Among Muslim Families in Malaysia. Shs Web of Conferences 33, 1-7.
  • Zakaria, Z. (2008). Tapping into The World Halal Market: Some Discussions on Malaysian Laws and Standards, Shariah Journal, Vol.16, Special Edition, 603-616.
  • https://www.hak.gov.tr/helal-akreditasyon/helal-akreditasyon-surecleri. (Access Date: 17.08.2020).
  • https://www.tse.org.tr/IcerikKategori?ID=9&ParentID=2153. (Access Date: 11.08.2020)
Toplam 79 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Articles
Yazarlar

Ferdi Akbıyık Bu kişi benim 0000-0001-6138-0586

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Akbıyık, F. (2020). A STUDY TO DETERMINE THE RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMERS’ PERCEPTIONS OF HALAL CERTIFICATES AND THEIR RELIGIOUS ORIENTATIONS. Journal of Management Marketing and Logistics, 7(4), 183-201. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1332

Journal of Management, Marketing and Logistics (JMML) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JMML aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the areas of management, marketing, logistics, supply chain management, international trade. The editor in chief of JMML invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JMML charges no submission or publication fee.


Ethics Policy - JMML applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JMML is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).


Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.