The cosmological mosaic in Mérida is a complex and unique pictorial creation. Due to the remarkable quality and the intricate depicted cosmological scene, the mosaic has often been the focus of research. In this paper, attention is drawn to the fact that the factors iconography and inscriptions are not always as congruous as they usually are. As a result, different associations are triggered in the recipient, which make the respective figures more multifaceted. Consequently, however, the identification and interpretation of the figures becomes more demanding.
Different modes of combining iconography and writing can be observed on the cosmological mosaic. This shall be demonstrated exemplarily with the aid of the figures Saeculum, Caelum, Chaos and Polum. Those personifications serve as a case study, since they show four different strategies of combining images and writing. It can be illustrated how variable the relationship of the iconography and inscriptions was staged and how specific intended statements were conveyed by this.
Cosmological mosaic Mérida personifications iconography inscriptions
Mérida kozmolojik mozaiği, karmaşık ve benzeri olmayan bir figürlü sanat eseridir. Bu döşeme, betimlenen kozmolojik sahnenin üstün kalitesi ve karmaşık niteliği dolayısıyla birçok araştırmaya konu olmuştur. Bu makalede, söz konusu mozaikte kullanılan ikonografik betimler ile bunlara eşlik eden yazıtların nasıl tutarlı olarak birbiri ile örtüşmediği tartışılmıştır. Bu durum, izleyicide farklı çağrışımlar uyandırmış ve mozaikte betimlenen figürlere çok katmanlı bir anlam yüklemiş olmalıdır. Bu tespit doğrultusunda mozaikte betimlenen figürlerin yeni bir bakış açısıyla tanımlaması ve yorumu mümkündür.
Merida kozmolojik mozaiğinde ikonografi ve yazıtların bir araya getirilmesinde farklı yöntemlerin uygulandığı gözlemlenmiştir. Bu yöntemler, makalede Saeculum, Caelum, Chaos ve Polum personifikasyonları örneğinde tartışılacaktır. Bu personifikasyonların incelenmesi sonucunda Merida kozmolojik mozaiğinde figürler ile yazıtların bir araya getirilmesinde dört farklı yöntemin izlendiği tespit edilmiştir. Bu durum, aynı zamanda ikonografi ile yazıt arasındaki ilişkinin ne kadar değişken olabildiğini ve aktarılmak istenen mesaja göre şekillendiğini göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Arkeoloji |
Bölüm | Makele |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 14 |