Nakit kavramı ve yönetilmesi firmaların bulundukları sektör yapıları ne olursa olsun faaliyetlerini devam ettirebilmeleri için hayati bir öneme sahiptir. İşletmeler üretim yaptıkları süreç boyunca nakitte ihtiyaç duydukları durumunda finansman bulmaları, tam tersi durumda nakit fazlalıkları olduğunda da yatırım yaparak değerlendirmeleri gerekmektedir. Turizm işletmeleri ürettikleri ürün yapısına bakıldığında hizmet üreten firmalardır. Üretiminin büyük çoğunluğu hizmet olmasından dolayı diğer firmalardan farklı bir nakit yönetimi izlemesi gerekmektedir. Nakit yönetiminin önemi ve firma performansı üzerindeki olası etki dikkate alındığında, bu çalışmanın amacı turizm işletmelerinin nakit akımı ile firma performansları arasında kurduğu denge ve nakit tutarının performansı nasıl etkilediğini incelemektir. Borsa İstanbul Turizm Endeksi’nde (BİST) yer alan 7 turizm işletmesinin 2012-2021 yılları arasındaki verileri kapsamında, nakit yönetimi ve firma performansı arasındaki ilişki Panel Veri Analizi ile ortaya konmuştur. Elde edilen bulgulara göre, nakit yönetiminin firma performansına etkisi gözlemlenirken, işletme faaliyetlerinden sağlanan nakit akışlarının özellikle özkaynak karlılığı üzerinde pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı öne çıkmıştır. Nihai olarak, turizm sektöründe faaliyet gösteren firmalar için, veri seti ve model kısıttın da, nakit yönetimi ve firma performansı arasındaki etkisi hakkında bilgi sağlayıcı bulgular piyasa katılımcılarının kullanımına sunulmuştur.
The concept of cash and its management is of vital importance for companies to continue their activities regardless of their sectoral structure. During the production process, businesses need to find financing when they need cash, and on the contrary, they need to invest and evaluate when they have excess cash. Tourism enterprises are companies that produce services when the product structure they produce is considered. Since the majority of its production is services, it has to follow a different cash management than other companies. Considering the importance of cash management and its possible impact on firm performance, the aim of this study is to examine the balance established by tourism enterprises between cash flow and firm performance, and how cash amount affects performance. Within the scope of the data of 7 tourism enterprises included in the Borsa Istanbul Tourism Index (BIST) between 2012 and 2021, the relationship between cash management and firm performance was revealed by Panel Data Analysis. According to the findings, while the effect of cash management on firm performance was observed, cash flows from operating activities stood out as positive and statistically significant, especially on return on equity. Finally, for companies operating in the tourism sector, in the data set and model reduction, information providing information about the interaction between cash management and firm performance has been made available to market participants.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |