Sosyobilimsel konular, bilimsel bilginin kullanımını içeren, toplumu ilgilendiren aynı zamanda etik ve ahlaki ikilemleri içeren tartışmalı durumlardır. Sosyobilimsel konuların (SBK) fen programlarına dahil edilmesi uluslararası alanda köklü bir eğilimdir. Bu yaklaşımın geçerli olma yönlerinden biri, ilgiyi ve katılımı sağlamada yardımcı olma potansiyelidir. Fen eğitimi içeriğinde sosyobilimsel konuların yer alması, problemleri çözme becerilerini kazanmada ve günlük yaşamlarında karşılaştıkları veya karşılaşacakları bilimle ilgili konularda karar vermelerine yardımcı olacağı düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, ulusal ve uluslararası bağlamda fen eğitimi alanında sosyobilimsel konulara ilişkin araştırmaların çeşitli değişkenler açısından eğilimini belirlenmesidir. Bu çalışmada betimsel içerik analizi yöntemi kullanılmış, çalışma grubu olarak, 2016 UFBMEK (Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi) ve 2017 ESERA (Avrupa Fen Eğitimi Araştırmaları Birliği) konferansında yayımlanan sosyobilimsel içerikli bildiriler incelenmiştir. Bu araştırma, ulusal ve uluslararası bildirilerin sosyobilimsel konular açısından çeşitli değişkenlerle ilgili eğilimleri belirlemede yeterli görülmesiyle ‘Yayın Sınıflama Formu’ dikkate alınarak oluşturulan parametrelerle yürütülmüştür. Çalışmada; değişken, yöntem, örneklem, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemi parametreleri belirlenmiştir. Sonrasında parametrelere ilişkin belirlenen kodlar sunulmuştur. Parametreler ve bunlarla ilişkili olan kodlar tablolarda özetlenerek, frekans ve yüzde değerleri sunulmuştur. Çalışma sonunda bildirilerin benzerlik ve farklılıklarına ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır. Sosyobilimsel konuların içeriği genel olarak ele alındığında hem ulusal hem de uluslararası bildirilerde bir çalışma haricinde sağlık konusunun incelenmediği sonucu saptanmıştır. Bu sosyobilimsel konuların içeriğinde sağlık konusuna eğilim gösterilmesi gerekliliği özellikle içinde bulunduğumuz pandemi günlerinde önemli bir bulgudur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara ilişkin araştırmacılara öneriler sunulmuştur. Araştırmacıların, sosyobilimsel konuların içeriğinde sağlık boyutunu ele almaları önerilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |