Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİSYENLERDE SAHNE KORKUSUNUN NEDENLERİ VE BAŞ ETME STRATEJİLERİ

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 27 - 34, 31.01.2020
https://doi.org/10.26809/joa.5.003

Öz

Toplumsal hayatta bazı kişilerin hayatlarının belirli bir kesitinde veya hayatları boyunca karşılaştıkları ve bazen kariyerlerini sonlandırabilecek önemli bir sorundur sahne korkusu. Müzisyenler ise, sahne korkusunu en yoğun şekilde yaşayanlar arasındadır ve onlar için en önemli mesleki sorundur. Sahne korkusu (stage fright), hemen hemen tüm müzisyenleri etkileyen bir süreçtir. Sahne kaygısı olarak da literatürde yer almaktadır.
Kaygı, tercih edilmeyen bir durum ile ilgili tasalanma, üzüntü duyma ya da nedeni belli olmayan korku olarak ifade edilebilir. Sahne öncesi veya sahnede yaşanan bu duygu yoğunluk ve etkileri açısından kişiden kişiye değişkenlik gösterebilmektedir. Buna rağmen bu konu ile ilgili literatürde yapılmış çalışma sayısı yeterli değildir.
Bu çalışmanın amacı müzisyenlerin sıkça yaşadığı sahne korkusu konusunun ele alınması ve bu korkuyu yenebilmek adına hangi yöntemlerin kullanılması gerektiğini araştırmaktır.

Kaynakça

  • ÇIRAKOĞLU, C.Ç., 2013, Sahnedeki Düşman: Müzisyenlerde Performans Kaygısı Üzerine Bir Gözden Geçirme, Türk Psikoloji Yazıları, 16 (32), 95-104
  • ÇİMEN, G., 2001, Konser Kaygısı, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 125-133
  • FEHM, L., SCHMİDT, K., 2006, Performance anxiety in gifted adolescent musicians. Journal of Anxiety Disorders. 20, 98-109.
  • HİNGLEY, V.D., 1985, Performance Anxiety In Music: A Review Of The Literature, Tez (Doktora), Washington: University of Washington.
  • HOBERG, A., 2008, Reducing Anxiety in Woodwind Playing Through the Application of the Alexander Technique Principles, Tez (Yüksek Lisans), Pretoria: University of Pretoria.
  • KABAKÇI, C., 2016, Sahne Performansı Kaygısında Farkındalık ve Mücadele, Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, 3, 86-96
  • KENNY, D.T., FORTUNE, J.M. ve Ackermann, B., 2011, Predictors of music performance anxiety during skilled performance in tertiary flute players. Psychology of Music, 41, 306-328.
  • NAGEL, J.J., 2010, Treatment of music performance anxiety via psychological approaches: A review of selected CBT and psychodynamic literature. Medical Problems of Performing Artists, 25(4), 141-148.
  • PARNCUTT, R. and MCPHERSON, G.E., 2002, The Science and Psychology of Music Performance. Tez (Doktora), New York: Oxford University Press.
  • PAPAGEORGİ, I., HALLAM, S. ve WELCH, G.F., 2007, A conceptual framework for understanding musical performance anxiety. Research Studies in Music Education, 28(1), 83-107.
  • RAPPOPORT, P., 1989, A Study of Study Fright: Its History, Its Etiology, And An Approach To Treatment. Tez (Tez), New York: Union Graduate School
  • RYAN, C. ve ANDREWS, N., 2009, An investigation into the choral singer’s experience of music performance anxiety. Journal of Research in Music Education, 57, 108-126.
  • STUDER, R., GOMEZ, P., HİLDEBRANT, H., ARİAL, M., and DANUSER, B., 2011, Stage Fright: Its Experience as a Problem and Coping With It, Int Arch Occup Environ Health, 84, 761-771.
  • TOPLOĞLU, O., 2013, Müzisyenlerde Sahne Korkusu, Sahne Korkusunun Nedenleri Ve Sahne Korkusuyla Baş Etmede Kullanılabilecek Stratejiler, e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Fine Arts, 8 (1), 43-55.
  • TEZTEL, G. AŞKIN, C., 2007, Sahne Heyecanının Türk Müzisyenler Arasındaki Yaygınlığı ve Çözüm Yöntemleri. İTÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (4)2, 3-10.
  • YÖNDEM, Z.D., 2012, Müzik Öğrencilerinde Algılanan Performans Kaygısının Fiziksel, Davranışsal ve Bilişsel Özellikleri: Nitel Bir Çalışma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37 (166), 181-194.

THE REASONS OF STAGE FEAR IN MUSICIANS AND STRUCTURAL STRUCTURES

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 27 - 34, 31.01.2020
https://doi.org/10.26809/joa.5.003

Öz

Stage fright is one of the important problems of social life for people since people always have risk to confront with this problem which may bring their career to a close. The musicians are amongst the people who experience intensive stage fright as the most essential professional problem. Therefore, the stage fright emerges as a process that has impact on almost every musician and takes its place in the literature sometimes as “stage anxiety” as well.
Anxiety can be expressed as anxiety, sadness, or fear of unknown cause related to an unfavorable situation. This emotion experienced before the stage or on stage can vary from person to person in terms of intensity and effects. However, the number of studies conducted in the literature on this subject is not sufficient.
The aim of this study is to address the issue of stage fear that musicians frequently experience and to investigate which methods should be used to overcome this fear.

Kaynakça

  • ÇIRAKOĞLU, C.Ç., 2013, Sahnedeki Düşman: Müzisyenlerde Performans Kaygısı Üzerine Bir Gözden Geçirme, Türk Psikoloji Yazıları, 16 (32), 95-104
  • ÇİMEN, G., 2001, Konser Kaygısı, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 125-133
  • FEHM, L., SCHMİDT, K., 2006, Performance anxiety in gifted adolescent musicians. Journal of Anxiety Disorders. 20, 98-109.
  • HİNGLEY, V.D., 1985, Performance Anxiety In Music: A Review Of The Literature, Tez (Doktora), Washington: University of Washington.
  • HOBERG, A., 2008, Reducing Anxiety in Woodwind Playing Through the Application of the Alexander Technique Principles, Tez (Yüksek Lisans), Pretoria: University of Pretoria.
  • KABAKÇI, C., 2016, Sahne Performansı Kaygısında Farkındalık ve Mücadele, Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, 3, 86-96
  • KENNY, D.T., FORTUNE, J.M. ve Ackermann, B., 2011, Predictors of music performance anxiety during skilled performance in tertiary flute players. Psychology of Music, 41, 306-328.
  • NAGEL, J.J., 2010, Treatment of music performance anxiety via psychological approaches: A review of selected CBT and psychodynamic literature. Medical Problems of Performing Artists, 25(4), 141-148.
  • PARNCUTT, R. and MCPHERSON, G.E., 2002, The Science and Psychology of Music Performance. Tez (Doktora), New York: Oxford University Press.
  • PAPAGEORGİ, I., HALLAM, S. ve WELCH, G.F., 2007, A conceptual framework for understanding musical performance anxiety. Research Studies in Music Education, 28(1), 83-107.
  • RAPPOPORT, P., 1989, A Study of Study Fright: Its History, Its Etiology, And An Approach To Treatment. Tez (Tez), New York: Union Graduate School
  • RYAN, C. ve ANDREWS, N., 2009, An investigation into the choral singer’s experience of music performance anxiety. Journal of Research in Music Education, 57, 108-126.
  • STUDER, R., GOMEZ, P., HİLDEBRANT, H., ARİAL, M., and DANUSER, B., 2011, Stage Fright: Its Experience as a Problem and Coping With It, Int Arch Occup Environ Health, 84, 761-771.
  • TOPLOĞLU, O., 2013, Müzisyenlerde Sahne Korkusu, Sahne Korkusunun Nedenleri Ve Sahne Korkusuyla Baş Etmede Kullanılabilecek Stratejiler, e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Fine Arts, 8 (1), 43-55.
  • TEZTEL, G. AŞKIN, C., 2007, Sahne Heyecanının Türk Müzisyenler Arasındaki Yaygınlığı ve Çözüm Yöntemleri. İTÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (4)2, 3-10.
  • YÖNDEM, Z.D., 2012, Müzik Öğrencilerinde Algılanan Performans Kaygısının Fiziksel, Davranışsal ve Bilişsel Özellikleri: Nitel Bir Çalışma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37 (166), 181-194.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Arzu Gök Akkılıç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gök Akkılıç, A. (2020). MÜZİSYENLERDE SAHNE KORKUSUNUN NEDENLERİ VE BAŞ ETME STRATEJİLERİ. Journal of Awareness, 5(1), 27-34. https://doi.org/10.26809/joa.5.003