BibTex RIS Kaynak Göster

ÇALIŞANLARIN İŞ TATMİNLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ARAŞTIRILMASI

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 30 - 42, 01.12.2017

Öz

Rekabetin giderek arttığı, teknolojinin hızla geliştiği globalleşen dünyada işletmeler değişerek gelişmek zorunda kalmışlardır. Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçilmesi; bilgi teknolojilerinde, rekabette ve insan haklarında gelişmelere neden olmuştur. Bu yüzden işletmeler iş gören temini sürecinde ve işe alım sonrasında dikkat etmesi gereken uygulamalar ile yeni bir organizasyon yapılarını oluşturmaktadırlar. Ekonominin ve teknolojinin değişip geliştiği bu ortamda işletmeler yönetim stratejileri geliştirmek durumundadırlar. İnsan kaynakları yönetimi, örgütün faaliyetlerini gerçekleştirmesi için önemli bir kaynak olan insanın yönetimine stratejik ve ayrıntılı bir yaklaşımıdır. Ayrıca, insan ilişkilerini, yönetim ve personel yönetimi konusundaki bilgi ve ilkeleri, bir bütün olarak ve farklı bir bakış açısı ile ele alır. İnsan unsuru, işletmeler için başlıca kaynak olduğundan insan potansiyelinin en etkin bir şekilde kullanımı esastır. Bu görüşü destekleyen ve uygulayan kavram insan kaynakları yönetimi olup, en temel amacı kurumun hedeflerine verimli bir biçimde ulaşarak iş tatminini sağlamaktır. Bu araştırmada, insan kaynakları yönetiminde çalışanların iş tatmini üzerindeki etkileri incelenmiştir. Farklı sektörlerde çalışanlar arasından rastgele seçilen 427 kişi üzerinde yapılan bir anket çalışmasından elde edilen veriler istatistik yöntemlerle analiz edilmiştir. Ayrıca bu araştırmada çeşitli demografik özelliklerin çalışanların iş tatmini üzerindeki etkileri de çalışılmıştır. Çalışma ortamının, iş arkadaşlarının, yöneticilerin tutum ve davranışlarının iş tatmini üzerindeki etkileri ise çeşitli istatistiksel yöntemler ile analiz edilmiştir

INVESTIGATION OF JOB SATISFACTION FACTORS AFFECTING EMPLOYEES

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 30 - 42, 01.12.2017

Öz

In a globalized world where competition is rising and technology is developing rapidly, businesses have to change and improve. The transition from the industrial society to the information society leads to the developments in information technology, competition, and human rights. Thus, businesses perform a new organization structure by applications of needed to pay attention during and after of supplying employee. Businesses in the environment where technology and economy has been changing and developing have to develop management strategies. Human resources management is a strategic and detailed approach as an important resource of human management to perform its activities. Besides, it deals with human relations, the information and principles of management and employee management as a whole and with a different point of view. Since human resources are the primary source for businesses, it is essential to use human potential most effectively. The concept that supports and performs of this idea is human resources management; the main aim of it is to obtain job satisfaction by reaching the institution's goals efficiently. This research was examined the effects of employees working human resource management on job satisfaction. The data obtained from a questionnaire survey of 427 randomly selected employees from different sectors were analysed by statistical methods. Moreover, the effects of various demographic characteristics on the job satisfaction of employees were studied in the research. The effects of working environment, colleagues and managers' attitudes and behaviours on job satisfaction were analysed by various statistical methods

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA59TV28KC
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bayram Topal Bu kişi benim

Hasan Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topal, B., & Şahin, H. (2017). ÇALIŞANLARIN İŞ TATMİNLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ARAŞTIRILMASI. JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 2(2), 30-42.

The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.

JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.