BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM VE TÜRKİYE’NİN TRABZON İLİNDE AİLELERİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMU TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ARAŞTIRILMASI1

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 163 - 179, 01.07.2017

Öz

Günümüzde bilim ve teknolojinin de gelişmesiyle eğitime verilen önem daha da artmıştır. Aynı zamanda toplumdaki bireylerin tüketici olarak mal ve hizmet alımlarındaki tercih ve taleplerine yönelik davranışları da farklılaşmıştır. Bireylerin tüketici olarak mal ve hizmet alımlarındaki tercihlerini etkileyen faktörler olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada öncelikle ailelerin hizmet aldıkları okul öncesi eğitim kurumu tercihlerini etkileyen faktörlerin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın kapsamına Trabzon ilindeki devlet ve özel kuruluş olmak üzere 13 anaokulu ve ana sınıfına devam eden öğrencilerin velileri alınmış olup toplam 500 kişi araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma anket uygulaması yöntemi ile yapılmış olup, tarama modelinde betimsel bir araştırma özelliğindedir. Anket uygulaması ile edilen veriler SPSS’20 istatistik programı ile analiz edilmiş olup, analizde tanımlayıcı testler ve varyans analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda tüketici olarak ailelerin okul öncesi eğitim kurumu tercihlerini etkileyen okula, okul personeline, velilerin sosyo-ekonomik durumlarına, kurumdaki eğitime ilişkin faktörler olduğu belirlenmiştir

PRE-SCHOOL EDUCATION AND THE INVESTIGATION OF THE FACTORS OF TURKEY'S TRABZON INVESTIGATION FACTORS PRE-SCHOOL EDUCATION CITIZENS

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 163 - 179, 01.07.2017

Öz

Today, with the development of science and technology, the importance given to education has increased even more. At the same time, the behaviors of the individuals in the society towards the preferences and demands of the purchasers of goods and services as consumers have also been differentiated. Individuals know to be factors that affect the preferences of consumers for purchasing goods and services. In this study, it is aimed to investigate the factors affecting preferences of pre-primary education institutions that their families receive. Within the scope of the survey, 13 kindergartens, including state and private institutions in the province of Trabzon, and the students attending the main class were taken and 500 people were included in the survey. The research was done by questionnaire method and it is a descriptive research feature in the screening model. Statistical data were analyzed by SPSS'20 statistical program and descriptive tests and analysis of variance were used in the analysis. As a result of the research, it has been determined that the factors affecting the pre-school education preferences of the families as the consumers are the education-related factors, the school staff, the socio-economic status of the parents and the institution

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA73PE96DR
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Berna Hasanbaşoğlu Bu kişi benim

Özlem Durgun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hasanbaşoğlu, B., & Durgun, Ö. (2017). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM VE TÜRKİYE’NİN TRABZON İLİNDE AİLELERİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMU TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ARAŞTIRILMASI1. JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 2(1), 163-179.

The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.

JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.