This study aims to examine the extent to which internal communication practices implemented at universities in Turkey are accessible to visually impaired students. The research evaluates the experiences of visually impaired university students regarding access to information, participation in announcement and information processes, the usability of digital platforms, and communication activities taking place in physical environments. This research was designed within the framework of the correlational survey model, a quantitative research method. The data collection tool consisted of a 32-question survey prepared by the researcher. The findings reveal that internal communication mechanisms at universities largely overlook the needs of individuals with visual impairments. Therefore, the need for the development of accessibility-based communication policies is emphasized, and recommendations are presented to create an inclusive and barrier-free higher education environment.
Visually Imparied Students, Intra-Institutional Cominicatıon, Accesto to Informatıon, Digital Divide,
Bu çalışma, Türkiye’deki üniversitelerde yürütülen kurum içi iletişim uygulamalarının görme engelli öğrenciler açısından ne ölçüde erişilebilir olduğunu incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, görme engelli üniversite öğrencilerinin bilgiye erişim, duyuru ve bilgilendirme süreçlerine katılım, dijital platformların kullanılabilirliği ve fiziksel ortamda gerçekleşen iletişim faaliyetleri bağlamında yaşadıkları deneyimleri değerlendirmektedir. Bu araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli çerçevesinde tasarlanmıştır. Veri toplama aracı araştırmacı tarafından hazırlanan 32 soruluk bir anketten oluşmaktadır. Elde edilen bulgular, üniversitelerde kurum içi iletişim mekanizmalarının büyük ölçüde görme engelli bireylerin ihtiyaçlarını göz ardı ettiğini ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda, erişilebilirlik temelli iletişim politikalarının geliştirilmesi gerektiği vurgulanmakta; öneriler, kapsayıcı ve engelsiz bir yükseköğretim ortamı oluşturulması yönünde sunulmaktadır.
görme engelli öğrenciler, kurum içi iletişim, bilgiye erişim, dijital eşitsizlik
tüm çalışmaların etik kurallara uygun şekilde yapıldığını beyan ederim
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kurumsal İletişim |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 2 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 2 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.