Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 55 - 70, 08.01.2023
https://doi.org/10.53850/joltida.1087377

Öz

Kaynakça

  • Abawajy, J. (2012). User preference of cyber security awareness delivery methods, Behaviour & Information Technology, 33(3), 237-248.
  • Akgün, Ö. E. & Topal, M. (2015). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalıkları: Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 98-121.
  • Aktan, E. & Çakmak, V. (2015). Halkla ilişkiler öğrencilerinin sosyal medyadaki siber zorbalık duyarlılıklarını ölçmeye ilişkin bir araştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 159-176.
  • Arıcak, O.T., Sıyahhan, S., Uzunhasanoğlu, A., Sarıbeyoğlu, S., Çıplak, S., Yılmaz, N. & Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents, Cyberpsychology & Behavior, 11(3), 253-261.
  • Arıcak, O. T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
  • Arıcak, O.T., Kınay, H. & Tanrıkulu, T. (2012). Siber zorbalık ölçeği’nin ilk psikometrik bulguları, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 101-114.
  • Arslankara, V.B. & Usta, E. (2018). Sanal dünya risk algısı ölçeği (SDRAÖ)’nin geliştirilmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 111-131.
  • Arslankara, V.B. & Usta, E. (2020). Lise öğrencilerinde sanal risk algısı: Problemli internet kullanımı ve eleştirel düşünme bağlamında bir araştırma, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 134-153.
  • Aslan, A. & Önay Doğan, B. (2017). Çevrimiçi şiddet: Bir siber zorbalık alanı olarak ‘Potinss’ örneği. Marmara İletişim Dergisi, 27, 95-119.
  • Ata, R. & Adnan, M. (2016). Cyberbullying sensitivity and awareness among entry-level university students. Journal of Human Sciences, 13(3), 4258-4267.
  • Avcı, Ü. & Oruç, O. (2020). Investigation of the students’ personal cyber security behaviour and ınformation security awareness. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 21(1), 284-303.
  • Ayas, T. & Horzum, M. B. (2011). Exploring the teachers’ cyberbullying perception in terms of various variables. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 619-640.
  • Baştürk, E. & Sayımer, İ. (2017). Siber zorbalık kavramı, türleri ve ilişkili olduğu faktörler: Mevcut araştırmalar üzerinden bir değerlendirme, Online Academic Journal of Information Technology-Special Issue, 8(30), 1-20.
  • Batmaz, M. & Ayas, T. (2013). İlköğretim ikinci kademeki öğrencilerin psikolojik belirtilere göre sanal zorbalık düzeylerinin yordanması. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 43-53.
  • Bayezid, G. (2000). Bastırma duyarlılık ölçeğini Türk kültürüne uyarlama çalışması, Düşünen Adam, 13(2), 99-106.
  • Bayram, N. & Saylı, M. (2013). Üniversite öğrencileri arasında siber zorbalık davranışı, İÜHFM C. LXXI, 1, 107-116.
  • Belsey, B. (2021). Cyberbullying, http://www.billbelsey.com/?cat=13 Date of access:11.04.2021.
  • Bridge, E.N. & Duman, N. (2019). Ergenlerde siber zorbalığa duyarlılığın demografik değişkenler açısından incelenmesi. Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, 1(3), 158-165.
  • Campbell, M. A. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise?. Australian Journal of Guidance and Counselling, 15(1), 68-76.
  • Çam, H., Aslay, F. & Özen, Ö. (2019). Yükseköğretim kurumlarında bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin ölçümlenmesi, Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 5(2), 1-11
  • Çubukçu, A. & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 148-174.
  • Dikmen, M. & Çağlar, A. (2017). Öğretmen adaylarının siber zorbalığa yönelik duyarlılıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 101-111.
  • Dilmaç, B. (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar: Lisans öğrencileri için bir ön çalışma, Educational Sciences: Theory and Practice, 9(3), 1291-1325.
  • Doğan, E., Çaka, C. & Şahin, Y.L. (2016). Çevrimiçi sosyal ağ oyunu oynayan bireylerin siber zorbalığa duyarlılık düzeyleri ile facebook kullanım amaçları üzerine bir çalışma, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 501-520.
  • Eminağaoğlu, M. & Gökşen, Y. (2009). Bilgi güvenliği nedir, ne değildir, Türkiye’ de bilgi güvenliği sorunları ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(4), 01-15.
  • Erdoğmuş, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımları, farklılıkları üzerindeki etkilerinin analizi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • Eroğlu, Y. & Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi, Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129.
  • Erol, O., Şahin, Y. L., Yılmaz, E. & Haseski, H. İ. (2015). Kişisel siber güvenliği sağlama ölçeği geliştirme çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 75-91.
  • Furnell, S. (2008). End-user security culture: A lesson that will never be learnt? Computer Fraud ve Security, 4, 6-9.
  • Gelmez, Ö.S.Ö. (2020). Ortaokul öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8, 75-90.
  • Gezgin, D.M. & Çuhadar, C. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin incelenmesi, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 93-104.
  • Gökçe Turan, S. (2021). İşyerinde siber zorbalık üzerine bir inceleme, Journal of Organizational Behavior Review, 3(1), 113-120.
  • Gökmen, Ö. F. & Akgün, Ö. E. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bilişim güvenliği bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova University Faculty of Education Journal, 44(1), 61.
  • Hanewald, R. (2008). Confronting the pedagogical challenge of cyber safety, Australian Journal of Teacher Education, 33(3), 1-16.
  • Hekim, H. & Başıbüyük, O. (2013). Siber suçlar ve Türkiye’nin siber güvenlik politikaları, Uluslararası Güvenlik ve Terörizm Dergisi, 4 (2), 135-158.
  • Hendekçi, A. & Kadiroğlu, T. (2020). The perception of health and cyberbullying sensitivity in adolescents. Middle Black Sea Journal of Health Science, 6(1), 18-23.
  • Horzum, M.B. & Ayas, T. (2013). Rehber öğretmenlerin sanal zorbalık farkındalık düzeyinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 195-205.
  • İkiz, F. E. (2009). İlköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmaların empati düzeylerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 346-356.
  • Karacı, A., Akyüz, H.İ. & Bilgici, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin siber güvenlik davranışlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2079-2094.
  • Karakaya, A. & Yetgin, M.A. (2020). Karabük üniversitesi çalışanlarına yönelik kişisel siber güvenlik üzerine araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10(2), 157-172.
  • Karaoğlan Yılmaz, G., Yılmaz, R. & Sezer, B. (2014). Üniversite öğrencilerinin güvenli bilgi ve iletişim teknolojisi kullanım davranışları ve bilgi güvenliği eğitimine genel bir bakış. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 176 – 199.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi (12.Baskı), Ankara: Nobel.
  • Keser, H. & Güldüren, C. (2015). Bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1167-1184.
  • Kozan, M. & Bulut Özek, M. (2019). BÖTE bölümü öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının incelenmesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 107-120.
  • Kowalski, R.M. & Limber, S.P. (2007). Electronic bullying among middle school students, Jornul of Adolescent Health, 41, 22-30.
  • Lacey, B. (2007). Social agression: A study of internet harassment. Unpublished doctoral dissertation. Long Island University.
  • Morales, M. (2011). Cyberbullying, Journal of Consumer Health on the Internet, 15(4),406-419.
  • Odacı, H. & Çelik, Ç.B. (2018). Öğretmen adaylarının siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının cinsiyet rolleri ve bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1174-1187.
  • Öğün, M.N. & Kaya, A. (2013). Siber güvenliğin milli güvenlik açısından önemi ve alınabilecek tedbirler. Güvenlik Stratejileri Dergisi, 9(18), 145-181.
  • Öğütçü, G. (2010). E-dönüşüm sürecinde kişisel bilişim güvenliği davranışı ve farkındalığının analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öğütçü, G., Testik, Ö.M. & Oumout, C. (2016). Analysis of personal information security behavior and awareness. Computers & Security, 56, 83–93.
  • Önaçan, M.B.K. & Atan, H. (2016). Siber güvenlikte lisans üstü eğitim: Deniz Harp Okulu örneği, Trakya University Journal of Engineering Sciences, 17(1), 13-21.
  • Patchin, J.W. & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: a preliminary look at cyberbullying, Youth Violence and Juvenile Justice, 4, 148-169.
  • Peker, A. & Ekinci, E. (2016). Genel öz-yeterliğin siber zorbalıkla başa çıkma davranışları üzerindeki yordayıcı etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2126-2140.
  • Peker, A. (2019). Rehberlik öğretmeni adaylarında dikkat kontrolünün siber zorbalığa ilişkin duyarlılık üzerindeki yordayıcı rolü. Millî Eğitim, 49(225), 343-368.
  • Pekşen Süslü, D. & Oktay, A. (2018). Lise öğrencilerinde siber zorbalık ve siber mağduriyetle ilişkili bazı değişkenlerin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(4), 1877-1895. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr. Date of access:30.05.2021
  • Pınar, Ş.E., Cesur, B., Koca, M., Sayın, N. & Sancak, F. (2017). Emotional intelligence levels and cyberbullying sensibility among Turkish university students. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 676-685.
  • Price, M & Dalgleish, J. (2010). Cyberbullying-Experiences, impacts and coping strategies as described by Australian young people. Youth Studies Australia, 29(2), 51-59.
  • Roger, D. & Schapals, T. (1996). Repression sensitization and emotion control. Current Psychology, 15(1), 30-37. Sasse, M.A., Brostoff, S. & Weirich, D. (2001). Transforming the ‘weakest link’ a human/computer interaction approach to usable and effective security. BT Technology, 19(3), 122-131.
  • Sertçelik, A. (2015). Siber olaylar ekseninde siber güvenliği anlamak. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 2(3), 25-42.
  • Slonje, R. & Smith, P.K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49, 147–154.
  • Smith, P.K. & Ananiadou, K. (2003). The nature of school bullying and the effectiveness of school-based interventions. Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 5(2), 189-209.
  • Smith, P.K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S. & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), 376–385.
  • Subramaniam, S. R. (2017). Cyber security awareness among Malaysian pre-university students. E-Proceeding of the 6th Global Summit on Education, 1-14.
  • Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychology & Behavior, 7(3), 321-326.
  • Şenol, M. (2017). Türkiye’de siber saldırılara karşı caydırıcılık. Uluslararası Bilgi Güvenliği Mühendisliği Dergisi, 3(2), 1-9.
  • Şenol, M. (2016). Siber güçle caydırıcılık ama nasıl? Uluslararası Bilgi Güvenliği Mühendisliği Dergisi, 2(2), 10-¬17.
  • Tamer, N. & Vatanartıran, S. (2014). Ergenlerin teknolojik zorbalık algıları. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 1(2), 1-20.
  • Tanrıkulu, T., Kınay, H. & Arıcak, O. T. (2013). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 38-47.
  • Tekerek, M. & Tekerek, A. (2013). A research on students’ information security awareness. Turkish Journal of Education, 2(3), 61-70.
  • Tuik, (2020). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr. Date of access: 20.04.2021.
  • Uysal, İ., Duman, G., Yazıcı, E. & Şahin, M. (2014). Öğretmen adaylarının siber zorbalık duyarlılıkları ve siber zorbalık duyarlılık ölçeğinin bazı psikometrik özellikleri. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 191-210.
  • Wearesocial. (2021). Dünya ve Türkiye’de internet kullanımı. https://wearesocial.com/digital-2021 Date of access: 20.04.2021.
  • Willard, N. (2007). Cyberbullying and cyberthreats effectively managing, Center for Safe and Responsible Use of the Internet, 1-18.
  • Yaman, E., Karakülah, D. & Dilmaç, B. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin değerlerini yordayan iki önemli değişken: Siber zorbalık eğilimleri ve okul kültürü arasındaki değişken, Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 323-337.
  • Yavanoğlu, U., Sağıroğlu, Ş. & Çolak, İ. (2012). Sosyal ağlarda bilgi güvenliği tehditleri ve alınması gereken önlemler. Politeknik Dergisi, 15(1), 15-27.
  • Ybarra, M.L. & Mitchell, K.J. (2004) Online aggressor/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(7), 1308–1316.
  • Yenilmez, Y. & Seferoğlu, S.S. (2013). Sanal zorbalık ve öğretmenlerin farkındalık durumlarına bir bakış. Eğitim ve Bilim, 38(169), 420-432.
  • Yılmaz, E.N., Ulus, H.İ. & Gönen, S. (2015). Bilgi toplumuna geçiş ve siber güvenlik. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 8(3), 133-146.
  • Yiğit, M. F. & Seferoğlu, S. S. (2019). Öğrencilerin siber güvenlik davranışlarının beş faktör kişilik özellikleri ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 186-215.

An Examination of the Relationship between College Students’ Cyberbullying Awareness and Ability to Ensure their Personal Cybersecurity

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 55 - 70, 08.01.2023
https://doi.org/10.53850/joltida.1087377

Öz

The purpose of this study is to examine the relationship between college students’ cyberbullying awareness and their ability to ensure their personal cybersecurity. A total of 401 students participated in this study. The Ability to Ensure Personal Cybersecurity Scale, the Cyberbullying Awareness Scale, and a Personal Information Form developed by the researcher were all used during data collection. A relational screening model was used in this study. Also, an unpaired t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and Pearson’s correlation coefficients were utilized during data analysis. Study results revealed that college students are highly capable of ensuring their personal cybersecurity and possess high levels of cyberbullying awareness, that female students possess significantly higher levels of cyberbullying awareness compared to male students, and that there is a moderate, positive correlation between college students’ cyberbullying awareness and their ability to ensure their personal cybersecurity. Also, college students’ levels of cyberbullying awareness vary based on their reasons for using the internet and their propensity towards both online catfishing and cyberbullying others. Furthermore, college students’ ability to ensure their personal cybersecurity was similarly found to differ based on their reasons for using the internet, the degree to which they had been exposed to cyberbullying, and their propensity toward online catfishing.

Kaynakça

  • Abawajy, J. (2012). User preference of cyber security awareness delivery methods, Behaviour & Information Technology, 33(3), 237-248.
  • Akgün, Ö. E. & Topal, M. (2015). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalıkları: Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 98-121.
  • Aktan, E. & Çakmak, V. (2015). Halkla ilişkiler öğrencilerinin sosyal medyadaki siber zorbalık duyarlılıklarını ölçmeye ilişkin bir araştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 159-176.
  • Arıcak, O.T., Sıyahhan, S., Uzunhasanoğlu, A., Sarıbeyoğlu, S., Çıplak, S., Yılmaz, N. & Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents, Cyberpsychology & Behavior, 11(3), 253-261.
  • Arıcak, O. T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
  • Arıcak, O.T., Kınay, H. & Tanrıkulu, T. (2012). Siber zorbalık ölçeği’nin ilk psikometrik bulguları, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 101-114.
  • Arslankara, V.B. & Usta, E. (2018). Sanal dünya risk algısı ölçeği (SDRAÖ)’nin geliştirilmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 111-131.
  • Arslankara, V.B. & Usta, E. (2020). Lise öğrencilerinde sanal risk algısı: Problemli internet kullanımı ve eleştirel düşünme bağlamında bir araştırma, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 134-153.
  • Aslan, A. & Önay Doğan, B. (2017). Çevrimiçi şiddet: Bir siber zorbalık alanı olarak ‘Potinss’ örneği. Marmara İletişim Dergisi, 27, 95-119.
  • Ata, R. & Adnan, M. (2016). Cyberbullying sensitivity and awareness among entry-level university students. Journal of Human Sciences, 13(3), 4258-4267.
  • Avcı, Ü. & Oruç, O. (2020). Investigation of the students’ personal cyber security behaviour and ınformation security awareness. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 21(1), 284-303.
  • Ayas, T. & Horzum, M. B. (2011). Exploring the teachers’ cyberbullying perception in terms of various variables. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 619-640.
  • Baştürk, E. & Sayımer, İ. (2017). Siber zorbalık kavramı, türleri ve ilişkili olduğu faktörler: Mevcut araştırmalar üzerinden bir değerlendirme, Online Academic Journal of Information Technology-Special Issue, 8(30), 1-20.
  • Batmaz, M. & Ayas, T. (2013). İlköğretim ikinci kademeki öğrencilerin psikolojik belirtilere göre sanal zorbalık düzeylerinin yordanması. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 43-53.
  • Bayezid, G. (2000). Bastırma duyarlılık ölçeğini Türk kültürüne uyarlama çalışması, Düşünen Adam, 13(2), 99-106.
  • Bayram, N. & Saylı, M. (2013). Üniversite öğrencileri arasında siber zorbalık davranışı, İÜHFM C. LXXI, 1, 107-116.
  • Belsey, B. (2021). Cyberbullying, http://www.billbelsey.com/?cat=13 Date of access:11.04.2021.
  • Bridge, E.N. & Duman, N. (2019). Ergenlerde siber zorbalığa duyarlılığın demografik değişkenler açısından incelenmesi. Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, 1(3), 158-165.
  • Campbell, M. A. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise?. Australian Journal of Guidance and Counselling, 15(1), 68-76.
  • Çam, H., Aslay, F. & Özen, Ö. (2019). Yükseköğretim kurumlarında bilgi güvenliği farkındalık düzeylerinin ölçümlenmesi, Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 5(2), 1-11
  • Çubukçu, A. & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 148-174.
  • Dikmen, M. & Çağlar, A. (2017). Öğretmen adaylarının siber zorbalığa yönelik duyarlılıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 101-111.
  • Dilmaç, B. (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar: Lisans öğrencileri için bir ön çalışma, Educational Sciences: Theory and Practice, 9(3), 1291-1325.
  • Doğan, E., Çaka, C. & Şahin, Y.L. (2016). Çevrimiçi sosyal ağ oyunu oynayan bireylerin siber zorbalığa duyarlılık düzeyleri ile facebook kullanım amaçları üzerine bir çalışma, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 501-520.
  • Eminağaoğlu, M. & Gökşen, Y. (2009). Bilgi güvenliği nedir, ne değildir, Türkiye’ de bilgi güvenliği sorunları ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(4), 01-15.
  • Erdoğmuş, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımları, farklılıkları üzerindeki etkilerinin analizi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • Eroğlu, Y. & Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi, Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129.
  • Erol, O., Şahin, Y. L., Yılmaz, E. & Haseski, H. İ. (2015). Kişisel siber güvenliği sağlama ölçeği geliştirme çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 75-91.
  • Furnell, S. (2008). End-user security culture: A lesson that will never be learnt? Computer Fraud ve Security, 4, 6-9.
  • Gelmez, Ö.S.Ö. (2020). Ortaokul öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8, 75-90.
  • Gezgin, D.M. & Çuhadar, C. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin incelenmesi, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 93-104.
  • Gökçe Turan, S. (2021). İşyerinde siber zorbalık üzerine bir inceleme, Journal of Organizational Behavior Review, 3(1), 113-120.
  • Gökmen, Ö. F. & Akgün, Ö. E. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bilişim güvenliği bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova University Faculty of Education Journal, 44(1), 61.
  • Hanewald, R. (2008). Confronting the pedagogical challenge of cyber safety, Australian Journal of Teacher Education, 33(3), 1-16.
  • Hekim, H. & Başıbüyük, O. (2013). Siber suçlar ve Türkiye’nin siber güvenlik politikaları, Uluslararası Güvenlik ve Terörizm Dergisi, 4 (2), 135-158.
  • Hendekçi, A. & Kadiroğlu, T. (2020). The perception of health and cyberbullying sensitivity in adolescents. Middle Black Sea Journal of Health Science, 6(1), 18-23.
  • Horzum, M.B. & Ayas, T. (2013). Rehber öğretmenlerin sanal zorbalık farkındalık düzeyinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 195-205.
  • İkiz, F. E. (2009). İlköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmaların empati düzeylerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 346-356.
  • Karacı, A., Akyüz, H.İ. & Bilgici, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin siber güvenlik davranışlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2079-2094.
  • Karakaya, A. & Yetgin, M.A. (2020). Karabük üniversitesi çalışanlarına yönelik kişisel siber güvenlik üzerine araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10(2), 157-172.
  • Karaoğlan Yılmaz, G., Yılmaz, R. & Sezer, B. (2014). Üniversite öğrencilerinin güvenli bilgi ve iletişim teknolojisi kullanım davranışları ve bilgi güvenliği eğitimine genel bir bakış. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 176 – 199.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi (12.Baskı), Ankara: Nobel.
  • Keser, H. & Güldüren, C. (2015). Bilgi güvenliği farkındalık ölçeği (BGFÖ) geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1167-1184.
  • Kozan, M. & Bulut Özek, M. (2019). BÖTE bölümü öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının incelenmesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 107-120.
  • Kowalski, R.M. & Limber, S.P. (2007). Electronic bullying among middle school students, Jornul of Adolescent Health, 41, 22-30.
  • Lacey, B. (2007). Social agression: A study of internet harassment. Unpublished doctoral dissertation. Long Island University.
  • Morales, M. (2011). Cyberbullying, Journal of Consumer Health on the Internet, 15(4),406-419.
  • Odacı, H. & Çelik, Ç.B. (2018). Öğretmen adaylarının siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının cinsiyet rolleri ve bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1174-1187.
  • Öğün, M.N. & Kaya, A. (2013). Siber güvenliğin milli güvenlik açısından önemi ve alınabilecek tedbirler. Güvenlik Stratejileri Dergisi, 9(18), 145-181.
  • Öğütçü, G. (2010). E-dönüşüm sürecinde kişisel bilişim güvenliği davranışı ve farkındalığının analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öğütçü, G., Testik, Ö.M. & Oumout, C. (2016). Analysis of personal information security behavior and awareness. Computers & Security, 56, 83–93.
  • Önaçan, M.B.K. & Atan, H. (2016). Siber güvenlikte lisans üstü eğitim: Deniz Harp Okulu örneği, Trakya University Journal of Engineering Sciences, 17(1), 13-21.
  • Patchin, J.W. & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: a preliminary look at cyberbullying, Youth Violence and Juvenile Justice, 4, 148-169.
  • Peker, A. & Ekinci, E. (2016). Genel öz-yeterliğin siber zorbalıkla başa çıkma davranışları üzerindeki yordayıcı etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2126-2140.
  • Peker, A. (2019). Rehberlik öğretmeni adaylarında dikkat kontrolünün siber zorbalığa ilişkin duyarlılık üzerindeki yordayıcı rolü. Millî Eğitim, 49(225), 343-368.
  • Pekşen Süslü, D. & Oktay, A. (2018). Lise öğrencilerinde siber zorbalık ve siber mağduriyetle ilişkili bazı değişkenlerin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(4), 1877-1895. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr. Date of access:30.05.2021
  • Pınar, Ş.E., Cesur, B., Koca, M., Sayın, N. & Sancak, F. (2017). Emotional intelligence levels and cyberbullying sensibility among Turkish university students. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 676-685.
  • Price, M & Dalgleish, J. (2010). Cyberbullying-Experiences, impacts and coping strategies as described by Australian young people. Youth Studies Australia, 29(2), 51-59.
  • Roger, D. & Schapals, T. (1996). Repression sensitization and emotion control. Current Psychology, 15(1), 30-37. Sasse, M.A., Brostoff, S. & Weirich, D. (2001). Transforming the ‘weakest link’ a human/computer interaction approach to usable and effective security. BT Technology, 19(3), 122-131.
  • Sertçelik, A. (2015). Siber olaylar ekseninde siber güvenliği anlamak. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 2(3), 25-42.
  • Slonje, R. & Smith, P.K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49, 147–154.
  • Smith, P.K. & Ananiadou, K. (2003). The nature of school bullying and the effectiveness of school-based interventions. Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 5(2), 189-209.
  • Smith, P.K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S. & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), 376–385.
  • Subramaniam, S. R. (2017). Cyber security awareness among Malaysian pre-university students. E-Proceeding of the 6th Global Summit on Education, 1-14.
  • Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychology & Behavior, 7(3), 321-326.
  • Şenol, M. (2017). Türkiye’de siber saldırılara karşı caydırıcılık. Uluslararası Bilgi Güvenliği Mühendisliği Dergisi, 3(2), 1-9.
  • Şenol, M. (2016). Siber güçle caydırıcılık ama nasıl? Uluslararası Bilgi Güvenliği Mühendisliği Dergisi, 2(2), 10-¬17.
  • Tamer, N. & Vatanartıran, S. (2014). Ergenlerin teknolojik zorbalık algıları. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 1(2), 1-20.
  • Tanrıkulu, T., Kınay, H. & Arıcak, O. T. (2013). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 38-47.
  • Tekerek, M. & Tekerek, A. (2013). A research on students’ information security awareness. Turkish Journal of Education, 2(3), 61-70.
  • Tuik, (2020). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr. Date of access: 20.04.2021.
  • Uysal, İ., Duman, G., Yazıcı, E. & Şahin, M. (2014). Öğretmen adaylarının siber zorbalık duyarlılıkları ve siber zorbalık duyarlılık ölçeğinin bazı psikometrik özellikleri. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 191-210.
  • Wearesocial. (2021). Dünya ve Türkiye’de internet kullanımı. https://wearesocial.com/digital-2021 Date of access: 20.04.2021.
  • Willard, N. (2007). Cyberbullying and cyberthreats effectively managing, Center for Safe and Responsible Use of the Internet, 1-18.
  • Yaman, E., Karakülah, D. & Dilmaç, B. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin değerlerini yordayan iki önemli değişken: Siber zorbalık eğilimleri ve okul kültürü arasındaki değişken, Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 323-337.
  • Yavanoğlu, U., Sağıroğlu, Ş. & Çolak, İ. (2012). Sosyal ağlarda bilgi güvenliği tehditleri ve alınması gereken önlemler. Politeknik Dergisi, 15(1), 15-27.
  • Ybarra, M.L. & Mitchell, K.J. (2004) Online aggressor/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(7), 1308–1316.
  • Yenilmez, Y. & Seferoğlu, S.S. (2013). Sanal zorbalık ve öğretmenlerin farkındalık durumlarına bir bakış. Eğitim ve Bilim, 38(169), 420-432.
  • Yılmaz, E.N., Ulus, H.İ. & Gönen, S. (2015). Bilgi toplumuna geçiş ve siber güvenlik. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 8(3), 133-146.
  • Yiğit, M. F. & Seferoğlu, S. S. (2019). Öğrencilerin siber güvenlik davranışlarının beş faktör kişilik özellikleri ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 186-215.
Toplam 80 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Eyup Zorlu 0000-0003-0964-7065

Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Zorlu, E. (2023). An Examination of the Relationship between College Students’ Cyberbullying Awareness and Ability to Ensure their Personal Cybersecurity. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 8(1), 55-70. https://doi.org/10.53850/joltida.1087377

Journal of Learning and Teaching in Digital Age 2023. © 2023. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. 19195

Journal of Learning and Teaching in Digital Age. Tüm hakları saklıdır, 2023. ISSN:2458-8350