Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Impact of Distance Professional Development Course on Early Childhood Teacher’s Knowledge, Skills, and Beliefs on Self-Regulation

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 1 - 11, 10.07.2024
https://doi.org/10.53850/joltida.1301612

Öz

This study aims to evaluate the impact of a distance professional development course, within the framework of the Preschool Situational Self-Regulation Program (PRSIST), on the knowledge, beliefs, and skills of early childhood education teachers about self-regulation skills. One of the qualitative methods, the case study, was preferred for the current study. The research was conducted with 5 early childhood education teachers, working in a city in middle Anatolia, Turkey. The teachers attended the synchronous distance professional development course 1 day a week for 5 weeks. The total duration of the five sessions was 120 minutes. Interview forms, reflective journals, and documents were used as data collection tools. As a result of the research, it was found that the course had positive impact on teachers' knowledge, skills, and beliefs about self-regulation skills.

Kaynakça

  • Arslan, Ö., Çavunt, F., Çoban, A., Dinç, E., Erkoç, A., Karan, S. Ş., Meriç, İ., Mutlu, N. & Akşin Yavuz, E. (2021). Okul Öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(2), 180-199.
  • Bektaş, H. & Kablan, Z. (2023). Uzaktan eğitim yoluyla yürütülen mesleki gelişim faaliyetlerine yönelik öğretmen görüşleri, Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 1-22.
  • Bronson, M. (2000). Self-regulation in early childhood: nature and nurture. The Guilford Press Cohen, D. K., &Hill, H. C. (2000). Instructional policy and classroom performance: The mathematics reform in California. Teachers College Record, 102(2), 294–343.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. United States of America: Pearson Prentice Hall.
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., et al. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428–1446.
  • Güler Yıldız, T., Ertürk Kara, H.G., Fındık, E. & Gönen, M. (2014). Examining self-regulation skills according to teacher-child interaction quality. Education and Science, 39 (176), 329-338.
  • Elma, E. (2022). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin öz düzenleme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aksaray: Aksaray Üniveristesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Ertürk Kara, H. G., & Gönen, M. (2015). Okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1224-1239.
  • Ertürk Kara, H. G., Gönen, M., & Pianta, R. (2017). The examination of the relationship between the quality of teacher-child interaction and children’s self-regulation skills. Hacettepe University Journal of Education, 32, 880-895.
  • Ezmeci, F. (2019). Okul öncesi öz-düzenleme programı'nın çocukların öz düzenleme, problem davranış ve sosyal becerilerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Hacettepe Üniveristesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Fındık Tanrıbuyurdu, E., & Güler Yıldız, T. (2014). Okul öncesi öz düzenleme ölçeği (OÖDÖ): Türkiye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176).
  • Howard, S., Vasseleu, E, Neilsen-Hewett, C., & Cliff, K. (2018). Evaluation of the Preschool Situational Self-Regulation Toolkit (PRSIST) Program for supporting children’s early self-regulation development: study protocol for a cluster randomized controlled trial. Trials, 19(64), 2-9.
  • İvrendi, A., Cevher Kalburan, N., & Şimşek, C. (2022). Experiences of preschool teachers in the professional development program of Children’s self-regulation skills. Journal of Teacher Education and Educators 11 (3), 309-330.
  • Keleş, S. (2014). Kültürel-tarihsel kuram bağlamında hazırlanan eğitim programının 48-60 aylık çocukların öz düzenleme gelişimi üzerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Gazi Üniveristesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ministry of Education (2013). Early childhood education program for 60-72 months of age children. Ministry of Education Publications.
  • Nigg, J.T. (2017). Annual research review: On the relations among self-regulation, self-control, executive functioning, effortful control, cognitive control, impulsivity, risk-taking, and inhibition for developmental psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(4), 361-383.
  • Obradovic, J. (2010). Effortful control and adaptive functioning of homeless children: Variable focused and person-focused analyses. Journal of Applied Developmental Psychology, 31(2), 109–117.
  • Pandey, A., Hale, D., Das, S., Goddings, A., Blakemore, S., & Viner, R. M. (2018). Effectiveness of universal self-regulation–based interventions in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatrics, 172(6),566–575.
  • Salomäki, U., Ruokonen, I., & Ruismäki, H. (2012). Educators’ professional and personal growth: A case study of European teachers’ in-service training courses. Journal of Teacher Education for Sustainability, 14(1), 20-29. https://doi.org/10.2478/v10099-012-0002-z.
  • Saraç, S., Abanoz, T. & Gülay Ogelman, H. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 2(3), 1-11.
  • Savina, E. (2021). Self‑regulation in preschool and early elementary classrooms: Why it is important and how to promote it. Early Childhood Education Journal, 49(3), 493–501.
  • Schunk, D., & Zimmerman, B. J. (2009). Motivation and self-regulated learning. Theory, research, and applications. New York, NY: Taylor & Francis.
  • Sektnan, M., McClelland, M. M., Acock, A. C., & Morrison, F. J. (2010). Relations between early family risk, children’s behavioral regulation, and academic achievement. Early Childhood Research Quarterly, 25(4), 464–479.
  • Sezgin, E. (2016). Çocukların davranışsal öz düzenleme becerilerine oyun temelli eğitimin etkisinin incelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Tominey, S., McClelland, M., & Tracy, A. (2018-2020). Training manual: Red Light, Purple Light: A self-regulation intervention. Oregon State University.
  • Ural, G., Gültekin Akduman, G. & Şepitci Sarıbaş, M. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarinin öz düzenleme becerilerinin bazi değişkenlere göre incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 0(83), 323-342.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • von Suchodoletz, A., Gestsdottir, S., Wanless, S. B., McClelland, M. M., Birgisdottir, F., Gunzenhauser, C. et al. (2013). Behavioral self-regulation and relations to emergent academic skills among children in Germany and Iceland. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 62–73.
  • von Suchodoletz, A., Trommsdorff, G., Heikamp, T., Wieber, F., & Gollwitzer, P. M. (2009). Transition to school: The role of kindergarten children's behavior regulation. Learning and Individual Differences, 19(4), 561–566.
Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 1 - 11, 10.07.2024
https://doi.org/10.53850/joltida.1301612

Öz

Kaynakça

  • Arslan, Ö., Çavunt, F., Çoban, A., Dinç, E., Erkoç, A., Karan, S. Ş., Meriç, İ., Mutlu, N. & Akşin Yavuz, E. (2021). Okul Öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(2), 180-199.
  • Bektaş, H. & Kablan, Z. (2023). Uzaktan eğitim yoluyla yürütülen mesleki gelişim faaliyetlerine yönelik öğretmen görüşleri, Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 1-22.
  • Bronson, M. (2000). Self-regulation in early childhood: nature and nurture. The Guilford Press Cohen, D. K., &Hill, H. C. (2000). Instructional policy and classroom performance: The mathematics reform in California. Teachers College Record, 102(2), 294–343.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. United States of America: Pearson Prentice Hall.
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., et al. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428–1446.
  • Güler Yıldız, T., Ertürk Kara, H.G., Fındık, E. & Gönen, M. (2014). Examining self-regulation skills according to teacher-child interaction quality. Education and Science, 39 (176), 329-338.
  • Elma, E. (2022). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin öz düzenleme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aksaray: Aksaray Üniveristesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Ertürk Kara, H. G., & Gönen, M. (2015). Okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1224-1239.
  • Ertürk Kara, H. G., Gönen, M., & Pianta, R. (2017). The examination of the relationship between the quality of teacher-child interaction and children’s self-regulation skills. Hacettepe University Journal of Education, 32, 880-895.
  • Ezmeci, F. (2019). Okul öncesi öz-düzenleme programı'nın çocukların öz düzenleme, problem davranış ve sosyal becerilerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Hacettepe Üniveristesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Fındık Tanrıbuyurdu, E., & Güler Yıldız, T. (2014). Okul öncesi öz düzenleme ölçeği (OÖDÖ): Türkiye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176).
  • Howard, S., Vasseleu, E, Neilsen-Hewett, C., & Cliff, K. (2018). Evaluation of the Preschool Situational Self-Regulation Toolkit (PRSIST) Program for supporting children’s early self-regulation development: study protocol for a cluster randomized controlled trial. Trials, 19(64), 2-9.
  • İvrendi, A., Cevher Kalburan, N., & Şimşek, C. (2022). Experiences of preschool teachers in the professional development program of Children’s self-regulation skills. Journal of Teacher Education and Educators 11 (3), 309-330.
  • Keleş, S. (2014). Kültürel-tarihsel kuram bağlamında hazırlanan eğitim programının 48-60 aylık çocukların öz düzenleme gelişimi üzerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Gazi Üniveristesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ministry of Education (2013). Early childhood education program for 60-72 months of age children. Ministry of Education Publications.
  • Nigg, J.T. (2017). Annual research review: On the relations among self-regulation, self-control, executive functioning, effortful control, cognitive control, impulsivity, risk-taking, and inhibition for developmental psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(4), 361-383.
  • Obradovic, J. (2010). Effortful control and adaptive functioning of homeless children: Variable focused and person-focused analyses. Journal of Applied Developmental Psychology, 31(2), 109–117.
  • Pandey, A., Hale, D., Das, S., Goddings, A., Blakemore, S., & Viner, R. M. (2018). Effectiveness of universal self-regulation–based interventions in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatrics, 172(6),566–575.
  • Salomäki, U., Ruokonen, I., & Ruismäki, H. (2012). Educators’ professional and personal growth: A case study of European teachers’ in-service training courses. Journal of Teacher Education for Sustainability, 14(1), 20-29. https://doi.org/10.2478/v10099-012-0002-z.
  • Saraç, S., Abanoz, T. & Gülay Ogelman, H. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 2(3), 1-11.
  • Savina, E. (2021). Self‑regulation in preschool and early elementary classrooms: Why it is important and how to promote it. Early Childhood Education Journal, 49(3), 493–501.
  • Schunk, D., & Zimmerman, B. J. (2009). Motivation and self-regulated learning. Theory, research, and applications. New York, NY: Taylor & Francis.
  • Sektnan, M., McClelland, M. M., Acock, A. C., & Morrison, F. J. (2010). Relations between early family risk, children’s behavioral regulation, and academic achievement. Early Childhood Research Quarterly, 25(4), 464–479.
  • Sezgin, E. (2016). Çocukların davranışsal öz düzenleme becerilerine oyun temelli eğitimin etkisinin incelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Tominey, S., McClelland, M., & Tracy, A. (2018-2020). Training manual: Red Light, Purple Light: A self-regulation intervention. Oregon State University.
  • Ural, G., Gültekin Akduman, G. & Şepitci Sarıbaş, M. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarinin öz düzenleme becerilerinin bazi değişkenlere göre incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 0(83), 323-342.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • von Suchodoletz, A., Gestsdottir, S., Wanless, S. B., McClelland, M. M., Birgisdottir, F., Gunzenhauser, C. et al. (2013). Behavioral self-regulation and relations to emergent academic skills among children in Germany and Iceland. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 62–73.
  • von Suchodoletz, A., Trommsdorff, G., Heikamp, T., Wieber, F., & Gollwitzer, P. M. (2009). Transition to school: The role of kindergarten children's behavior regulation. Learning and Individual Differences, 19(4), 561–566.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Betül Atmaca 0000-0001-5184-0446

Hatice Gözde Ertürk Kara 0000-0001-7895-8938

Yayımlanma Tarihi 10 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atmaca, B., & Ertürk Kara, H. G. (2024). Impact of Distance Professional Development Course on Early Childhood Teacher’s Knowledge, Skills, and Beliefs on Self-Regulation. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 9(2), 1-11. https://doi.org/10.53850/joltida.1301612

Journal of Learning and Teaching in Digital Age 2023. © 2023. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. 19195

Journal of Learning and Teaching in Digital Age. Tüm hakları saklıdır, 2023. ISSN:2458-8350