Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 9 - 18, 30.04.2024
https://doi.org/10.31822/jomat.2024-9-1-9

Öz

Kaynakça

  • Akın, M. H., Öztürk, Y., & Karamustafa, K. (2020). Destinasyon rekabetçilik analizi: Kapadokya bölgesi örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(2), 161-171.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık
  • Bayraktar, Y., Aksakallı, Z., & Selçuk, G. N. (2017). Yeni turistik ürün olarak futbol-kamp turizmi: Erzurum Yüksek İrtifa Kampı örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 199-210.
  • Cerit, M., & Erdoğan, M. (2019). Yüksek irtifa fizyolojisi ve adaptasyonun askerî fiziksel hazır bulunurluk seviyesine etkilerinin değerlendirilmesi. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 29 (1), 1-15.
  • Chang, M. X., Choong, Y. O., & Ng, L. P. (2020). Local residents’ support for sport tourism development: The moderating effect of tourism dependency. Journal of Sport & Tourism, 24(3), 215-234. https://doi.org/10.1080/14775085.2020.1833747
  • Chersulich Tomino, A., Peric, M., & Wise, N. (2020). Assessing and considering the wider impacts of sport-tourism events: A research agenda review of sustainability and strategic planning elements. Sustainability, 12(11), 4473. https://doi.org/10.3390/su12114473
  • Cıngı, M. C. (2021). Destinasyonlarda kış turizminin geliştirilmesinde kış sporları ve turizm merkezlerinin önemi: Erciyes kış sporları ve turizm merkezine yönelik bir değerlendirme. Erciyes Akademi, 35(4), 1324-1337.
  • Deery, M., & Jago, L. (2005). The Management of Sport Tourism, Sport in Society, 8:2, 378-389, DOI: 10.1080/17430430500087252
  • Deery, M., Jago, L., & Fredline, L. (2004). Sport tourism or event tourism: are they one and the same?. Journal of Sport & Tourism, 9(3), 235-245. DOI: 10.1080/1477508042000320250
  • Doğan, N. Ö., & Sözbilen, G. (2014). Kaya otel işletmeleri için en uygun stratejinin belirlenmesi: Bir SWOT/AHP uygulaması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 95-112.
  • Elbe, J., Hallén, L., & Axelsson, B. (2009). The destination-management organisation and the integrative destination-marketing process. International journal of tourism research, 11(3), 283-296.
  • erciyeskayakmerkezi.com. (2022). Erciyes Yüksek İrtifa Kamp Merkezi, retrieved from https://www.erciyeskayakmerkezi.com/erciyes-yuksek-irtifa-kamp-merkezi at 21.11.2022.
  • Erdem, A., Unur, K., & Şeker, F. (2022). Şanlıurfa'nın akıllı turizm destinasyonu olabilmesi için gerekli stratejilerin a'wot yöntemi ile belirlenmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 73-91.
  • Handy, S. (2005). Planning for accessibility: In theory and in practice. In Access to destinations (pp. 131-147). Emerald Group Publishing Limited.
  • Jovanovic, S., & Ilic, I. (2016). Infrastructure as important determinant of tourism development in the countries of Southeast Europe. Ecoforum journal, 5(1), 288-294.
  • Karakuş, Y. (2019). Identifying the best alternative tourism product for a destination: the case of Cappadocia. Revista Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABET, 9 (1, 2 e 3). https://doi.org/10.34019/2238-2925.2019.V9.16929
  • Kavacık, M., Zafer, S., & Mehmet, İ. (2012). Turizmde destinasyon markalamasi: Alanya örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (39), 169-192.
  • Kaya, İ., & Gökdemir, K. (2015). Yüksek irtifada yapılan antrenmanların kastamonu beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bazı fiziksel özellikleri ve çeşitli kan parametreleri üzerine kronik etkilerinin araştırılması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 79-86.
  • Landauer, M., Haider, W., & Pröbstl-Haider, U. (2014). The influence of culture on climate change adaptation strategies: Preferences of cross-country skiers in Austria and Finland. Journal of Travel Research, 53(1), 96-110.
  • Martins, M. (2015). The tourist imagery, the destination image and the brand image. Journal of Tourism and Hospitality Management, 3(2), 1-14.
  • Meng, F., & Uysal, M. (2008). Effects of gender differences on perceptions of destination attributes, motivations, and travel values: An examination of a nature-based resort destination. Journal of sustainable tourism, 16(4), 445-466.
  • Mesci, M., Pekerşen, Y., & Mesci, Z. (2021). An overall assessment of sports tourism articles, Journal of Hospitality and Tourism Insights, 4(5) ,676-707. https://doi.org/10.1108/JHTI-04-2020-0054
  • Moradi, E., Ehsani, M., Saffari, M., & Hosseini, R. N. S. (2022). How can destination competitiveness play an essential role in small island sports tourism development? Integrated ISM-MICMAC modelling of key factors. Journal of Hospitality and Tourism Insights, (ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/JHTI-03-2022-0118
  • Özçoban, E. (2019). Türkiye’de kış turizmi ve erciyes kayak merkezi üzerine bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (3), 1606-1625. DOI: 10.21325/jotags.2019.438.
  • Paksoy, S. (2017). Çok kriterli karar vermede güncel yaklaşımlar. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Pigeassou, C. (2004). Contribution to the definition of sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 9(3), 287-289. https://doi.org/10.1080/1477508042000320205
  • Rahimi, R., Hassan, A., & Tekin, O. (2020). Augmented reality apps for tourism destination promotion. In Destination management and marketing: Breakthroughs in research and practice (pp. 1066-1077). IGI Global.
  • Saaty, T. L. (1990). How to make a decision: the analytic hierarchy process. European journal of operational research, 48(1), 9-26.
  • Şanlıoğlu, Ö., & Erdem, A. (2017). Kayseri örneğinde yerel halkın turizm faaliyetlerini nasıl algıladığının tespitine yönelik bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 277-298.
  • Shrestha, R. K., Alavalapati, J. R., & Kalmbacher, R. S. (2004). Exploring the potential for silvopasture adoption in south-central Florida: an application of SWOT–AHP method. Agricultural systems, 81(3), 185-199.
  • Singh, S., Dash, T. R., & Vashko, I. (2016). Tourism, ecotourism and sport tourism: the framework for certification, Marketing Intelligence & Planning, 34 (2), 236-255. https://doi.org/10.1108/MIP-09-2014-0180.
  • Steward, T. J. (1992). A critical survey on the status of multiple criteria decision making theory and practice. Omega, 20(5-6), 569-586.
  • Takata, K., & Hallmann, K. (2021). A systematic quantitative review of authenticity in sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 25(1), 26-41. https://doi.org/10.1080/14775085.2021.1877564
  • Tanrısever, C., Kara, C., & Pamukçu, H. (2018). Dağcılık Faaliyetlerinin Turizm Ekonomisine Kazandırılması. III. Uluslararası Al- Farabi Sosyal Bilimler Kongresi 9-11 Kasım 2018, Ankara.
  • Toy, S., & Eymirli, E. (2012). Erzurum'un Yüksek İrtifa Sporcu Kampları Açısından Potansiyeli. Erzurum: T.C. Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı.
  • Tuncay, A. H., & Kılınç, F. (2018). Yüksek İrtifa Merkezlerinin Yönetim Organizasyon Boyutları ile İncelenmesi: Davraz’a Yeni Model Öngörüsü. Strategic Public Management Journal, 4 (8), 17-34. DOI: 10.25069/spmj.475004
  • Yamaç Erdoğan, Z. (2023). Evaluation of recreation activities in nature parks and tourism potential. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 8 (2), 185-192. DOI: 10.31822/jomat.2023-8-2-185
  • Yang, J. J., Lo, H. W., Chao, C. S., Shen, C. C., & Yang, C. C. (2020). Establishing a sustainable sports tourism evaluation framework with a hybrid multi-criteria decision-making model to explore potential sports tourism attractions in taiwan. Sustainability, 12(4), 1673. https://doi.org/10.3390/su12041673
  • Yılmaz, V., & Güneren, E. (2023). Determining destination competitiveness in medical tourism: A study based on AHP-QFD framework. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 8 (2), 141–157. https://doi.org/https://doi.org/10.31822/jomat.2023-8-2-141
  • Yüksel, İ., & Akın, A. (2006). Analitik Hiyerarşi Proses Yöntemiyle İşletmelerde Strateji Belirleme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(2), 254-268.
  • Zauhar, J. (2004). Historical perspectives of sports tourism. Journal of Sport & Tourism, 9(1), 5-101. https://doi.org/10.1080/1477508042000179348.

Mount Erciyes and sports tourism: A study to evaluate the current situation

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 9 - 18, 30.04.2024
https://doi.org/10.31822/jomat.2024-9-1-9

Öz

In the changing and developing world, people's needs and requests have also begun to vary, and this situation has given the opportunity for the emergence of alternative tourism types on the basis of the tourism sector. Sports tourism, on the other hand, has emerged as an alternative tourism type that includes the active or passive participation of individual or group participants in different branches as a niche market. In this research, it is aimed to evaluate the potential of Mount Erciyes in terms of sports tourism and to present guiding knowledge for sector and public representatives. In this direction, prioritization was made with the SWOT analysis through interviews with fourteen stakeholders in the region, and then with the Analytical Hierarchy Process (AHP) method in line with the findings obtained. Accordingly, it has been determined that Mount Erciyes has strengths and opportunities such as accessibility and being in the Cappadocia Region, as well as weaknesses and threats such as insufficient infrastructure and increased competition. In addition, it has been seen that global competition is a threat to destination, but accessibility is the most important criteria to gain a competitive advantage.



Kaynakça

  • Akın, M. H., Öztürk, Y., & Karamustafa, K. (2020). Destinasyon rekabetçilik analizi: Kapadokya bölgesi örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(2), 161-171.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık
  • Bayraktar, Y., Aksakallı, Z., & Selçuk, G. N. (2017). Yeni turistik ürün olarak futbol-kamp turizmi: Erzurum Yüksek İrtifa Kampı örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 199-210.
  • Cerit, M., & Erdoğan, M. (2019). Yüksek irtifa fizyolojisi ve adaptasyonun askerî fiziksel hazır bulunurluk seviyesine etkilerinin değerlendirilmesi. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 29 (1), 1-15.
  • Chang, M. X., Choong, Y. O., & Ng, L. P. (2020). Local residents’ support for sport tourism development: The moderating effect of tourism dependency. Journal of Sport & Tourism, 24(3), 215-234. https://doi.org/10.1080/14775085.2020.1833747
  • Chersulich Tomino, A., Peric, M., & Wise, N. (2020). Assessing and considering the wider impacts of sport-tourism events: A research agenda review of sustainability and strategic planning elements. Sustainability, 12(11), 4473. https://doi.org/10.3390/su12114473
  • Cıngı, M. C. (2021). Destinasyonlarda kış turizminin geliştirilmesinde kış sporları ve turizm merkezlerinin önemi: Erciyes kış sporları ve turizm merkezine yönelik bir değerlendirme. Erciyes Akademi, 35(4), 1324-1337.
  • Deery, M., & Jago, L. (2005). The Management of Sport Tourism, Sport in Society, 8:2, 378-389, DOI: 10.1080/17430430500087252
  • Deery, M., Jago, L., & Fredline, L. (2004). Sport tourism or event tourism: are they one and the same?. Journal of Sport & Tourism, 9(3), 235-245. DOI: 10.1080/1477508042000320250
  • Doğan, N. Ö., & Sözbilen, G. (2014). Kaya otel işletmeleri için en uygun stratejinin belirlenmesi: Bir SWOT/AHP uygulaması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 95-112.
  • Elbe, J., Hallén, L., & Axelsson, B. (2009). The destination-management organisation and the integrative destination-marketing process. International journal of tourism research, 11(3), 283-296.
  • erciyeskayakmerkezi.com. (2022). Erciyes Yüksek İrtifa Kamp Merkezi, retrieved from https://www.erciyeskayakmerkezi.com/erciyes-yuksek-irtifa-kamp-merkezi at 21.11.2022.
  • Erdem, A., Unur, K., & Şeker, F. (2022). Şanlıurfa'nın akıllı turizm destinasyonu olabilmesi için gerekli stratejilerin a'wot yöntemi ile belirlenmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 73-91.
  • Handy, S. (2005). Planning for accessibility: In theory and in practice. In Access to destinations (pp. 131-147). Emerald Group Publishing Limited.
  • Jovanovic, S., & Ilic, I. (2016). Infrastructure as important determinant of tourism development in the countries of Southeast Europe. Ecoforum journal, 5(1), 288-294.
  • Karakuş, Y. (2019). Identifying the best alternative tourism product for a destination: the case of Cappadocia. Revista Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABET, 9 (1, 2 e 3). https://doi.org/10.34019/2238-2925.2019.V9.16929
  • Kavacık, M., Zafer, S., & Mehmet, İ. (2012). Turizmde destinasyon markalamasi: Alanya örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (39), 169-192.
  • Kaya, İ., & Gökdemir, K. (2015). Yüksek irtifada yapılan antrenmanların kastamonu beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bazı fiziksel özellikleri ve çeşitli kan parametreleri üzerine kronik etkilerinin araştırılması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 79-86.
  • Landauer, M., Haider, W., & Pröbstl-Haider, U. (2014). The influence of culture on climate change adaptation strategies: Preferences of cross-country skiers in Austria and Finland. Journal of Travel Research, 53(1), 96-110.
  • Martins, M. (2015). The tourist imagery, the destination image and the brand image. Journal of Tourism and Hospitality Management, 3(2), 1-14.
  • Meng, F., & Uysal, M. (2008). Effects of gender differences on perceptions of destination attributes, motivations, and travel values: An examination of a nature-based resort destination. Journal of sustainable tourism, 16(4), 445-466.
  • Mesci, M., Pekerşen, Y., & Mesci, Z. (2021). An overall assessment of sports tourism articles, Journal of Hospitality and Tourism Insights, 4(5) ,676-707. https://doi.org/10.1108/JHTI-04-2020-0054
  • Moradi, E., Ehsani, M., Saffari, M., & Hosseini, R. N. S. (2022). How can destination competitiveness play an essential role in small island sports tourism development? Integrated ISM-MICMAC modelling of key factors. Journal of Hospitality and Tourism Insights, (ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/JHTI-03-2022-0118
  • Özçoban, E. (2019). Türkiye’de kış turizmi ve erciyes kayak merkezi üzerine bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (3), 1606-1625. DOI: 10.21325/jotags.2019.438.
  • Paksoy, S. (2017). Çok kriterli karar vermede güncel yaklaşımlar. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Pigeassou, C. (2004). Contribution to the definition of sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 9(3), 287-289. https://doi.org/10.1080/1477508042000320205
  • Rahimi, R., Hassan, A., & Tekin, O. (2020). Augmented reality apps for tourism destination promotion. In Destination management and marketing: Breakthroughs in research and practice (pp. 1066-1077). IGI Global.
  • Saaty, T. L. (1990). How to make a decision: the analytic hierarchy process. European journal of operational research, 48(1), 9-26.
  • Şanlıoğlu, Ö., & Erdem, A. (2017). Kayseri örneğinde yerel halkın turizm faaliyetlerini nasıl algıladığının tespitine yönelik bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 277-298.
  • Shrestha, R. K., Alavalapati, J. R., & Kalmbacher, R. S. (2004). Exploring the potential for silvopasture adoption in south-central Florida: an application of SWOT–AHP method. Agricultural systems, 81(3), 185-199.
  • Singh, S., Dash, T. R., & Vashko, I. (2016). Tourism, ecotourism and sport tourism: the framework for certification, Marketing Intelligence & Planning, 34 (2), 236-255. https://doi.org/10.1108/MIP-09-2014-0180.
  • Steward, T. J. (1992). A critical survey on the status of multiple criteria decision making theory and practice. Omega, 20(5-6), 569-586.
  • Takata, K., & Hallmann, K. (2021). A systematic quantitative review of authenticity in sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 25(1), 26-41. https://doi.org/10.1080/14775085.2021.1877564
  • Tanrısever, C., Kara, C., & Pamukçu, H. (2018). Dağcılık Faaliyetlerinin Turizm Ekonomisine Kazandırılması. III. Uluslararası Al- Farabi Sosyal Bilimler Kongresi 9-11 Kasım 2018, Ankara.
  • Toy, S., & Eymirli, E. (2012). Erzurum'un Yüksek İrtifa Sporcu Kampları Açısından Potansiyeli. Erzurum: T.C. Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı.
  • Tuncay, A. H., & Kılınç, F. (2018). Yüksek İrtifa Merkezlerinin Yönetim Organizasyon Boyutları ile İncelenmesi: Davraz’a Yeni Model Öngörüsü. Strategic Public Management Journal, 4 (8), 17-34. DOI: 10.25069/spmj.475004
  • Yamaç Erdoğan, Z. (2023). Evaluation of recreation activities in nature parks and tourism potential. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 8 (2), 185-192. DOI: 10.31822/jomat.2023-8-2-185
  • Yang, J. J., Lo, H. W., Chao, C. S., Shen, C. C., & Yang, C. C. (2020). Establishing a sustainable sports tourism evaluation framework with a hybrid multi-criteria decision-making model to explore potential sports tourism attractions in taiwan. Sustainability, 12(4), 1673. https://doi.org/10.3390/su12041673
  • Yılmaz, V., & Güneren, E. (2023). Determining destination competitiveness in medical tourism: A study based on AHP-QFD framework. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 8 (2), 141–157. https://doi.org/https://doi.org/10.31822/jomat.2023-8-2-141
  • Yüksel, İ., & Akın, A. (2006). Analitik Hiyerarşi Proses Yöntemiyle İşletmelerde Strateji Belirleme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(2), 254-268.
  • Zauhar, J. (2004). Historical perspectives of sports tourism. Journal of Sport & Tourism, 9(1), 5-101. https://doi.org/10.1080/1477508042000179348.

Erciyes 山与体育旅游: 现状评估研究

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 9 - 18, 30.04.2024
https://doi.org/10.31822/jomat.2024-9-1-9

Öz

在不断变化和发展的世界中,人们的需求和要求也开始发生变化,这种情况为在旅游业基础上出现替代旅游类型提供了机会。另一方面,体育旅游作为一种替代旅游类型已经出现,它包括个人或团体主动或被动地参与不同的分支活动,成为一个利基市场。本研究旨在评估 Erciyes 山在体育旅游方面的潜力,并为旅游部门和公众代表提供指导性知识。为此,通过对该地区 14 个利益相关者进行访谈,采用 SWOT 分析法确定优先事项,然后根据所获结论采用层次分析法(AHP)确定优先事项。因此,确定了 Erciyes 山的优势和机遇,如交通便利和位于卡帕多西亚地区,以及劣势和威胁,如基础设施不足和竞争加剧。此外,还发现全球竞争对目的地构成威胁,但交通便利是获得竞争优势的最重要标准。



Kaynakça

  • Akın, M. H., Öztürk, Y., & Karamustafa, K. (2020). Destinasyon rekabetçilik analizi: Kapadokya bölgesi örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(2), 161-171.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık
  • Bayraktar, Y., Aksakallı, Z., & Selçuk, G. N. (2017). Yeni turistik ürün olarak futbol-kamp turizmi: Erzurum Yüksek İrtifa Kampı örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 199-210.
  • Cerit, M., & Erdoğan, M. (2019). Yüksek irtifa fizyolojisi ve adaptasyonun askerî fiziksel hazır bulunurluk seviyesine etkilerinin değerlendirilmesi. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 29 (1), 1-15.
  • Chang, M. X., Choong, Y. O., & Ng, L. P. (2020). Local residents’ support for sport tourism development: The moderating effect of tourism dependency. Journal of Sport & Tourism, 24(3), 215-234. https://doi.org/10.1080/14775085.2020.1833747
  • Chersulich Tomino, A., Peric, M., & Wise, N. (2020). Assessing and considering the wider impacts of sport-tourism events: A research agenda review of sustainability and strategic planning elements. Sustainability, 12(11), 4473. https://doi.org/10.3390/su12114473
  • Cıngı, M. C. (2021). Destinasyonlarda kış turizminin geliştirilmesinde kış sporları ve turizm merkezlerinin önemi: Erciyes kış sporları ve turizm merkezine yönelik bir değerlendirme. Erciyes Akademi, 35(4), 1324-1337.
  • Deery, M., & Jago, L. (2005). The Management of Sport Tourism, Sport in Society, 8:2, 378-389, DOI: 10.1080/17430430500087252
  • Deery, M., Jago, L., & Fredline, L. (2004). Sport tourism or event tourism: are they one and the same?. Journal of Sport & Tourism, 9(3), 235-245. DOI: 10.1080/1477508042000320250
  • Doğan, N. Ö., & Sözbilen, G. (2014). Kaya otel işletmeleri için en uygun stratejinin belirlenmesi: Bir SWOT/AHP uygulaması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 95-112.
  • Elbe, J., Hallén, L., & Axelsson, B. (2009). The destination-management organisation and the integrative destination-marketing process. International journal of tourism research, 11(3), 283-296.
  • erciyeskayakmerkezi.com. (2022). Erciyes Yüksek İrtifa Kamp Merkezi, retrieved from https://www.erciyeskayakmerkezi.com/erciyes-yuksek-irtifa-kamp-merkezi at 21.11.2022.
  • Erdem, A., Unur, K., & Şeker, F. (2022). Şanlıurfa'nın akıllı turizm destinasyonu olabilmesi için gerekli stratejilerin a'wot yöntemi ile belirlenmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 73-91.
  • Handy, S. (2005). Planning for accessibility: In theory and in practice. In Access to destinations (pp. 131-147). Emerald Group Publishing Limited.
  • Jovanovic, S., & Ilic, I. (2016). Infrastructure as important determinant of tourism development in the countries of Southeast Europe. Ecoforum journal, 5(1), 288-294.
  • Karakuş, Y. (2019). Identifying the best alternative tourism product for a destination: the case of Cappadocia. Revista Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABET, 9 (1, 2 e 3). https://doi.org/10.34019/2238-2925.2019.V9.16929
  • Kavacık, M., Zafer, S., & Mehmet, İ. (2012). Turizmde destinasyon markalamasi: Alanya örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (39), 169-192.
  • Kaya, İ., & Gökdemir, K. (2015). Yüksek irtifada yapılan antrenmanların kastamonu beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bazı fiziksel özellikleri ve çeşitli kan parametreleri üzerine kronik etkilerinin araştırılması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 79-86.
  • Landauer, M., Haider, W., & Pröbstl-Haider, U. (2014). The influence of culture on climate change adaptation strategies: Preferences of cross-country skiers in Austria and Finland. Journal of Travel Research, 53(1), 96-110.
  • Martins, M. (2015). The tourist imagery, the destination image and the brand image. Journal of Tourism and Hospitality Management, 3(2), 1-14.
  • Meng, F., & Uysal, M. (2008). Effects of gender differences on perceptions of destination attributes, motivations, and travel values: An examination of a nature-based resort destination. Journal of sustainable tourism, 16(4), 445-466.
  • Mesci, M., Pekerşen, Y., & Mesci, Z. (2021). An overall assessment of sports tourism articles, Journal of Hospitality and Tourism Insights, 4(5) ,676-707. https://doi.org/10.1108/JHTI-04-2020-0054
  • Moradi, E., Ehsani, M., Saffari, M., & Hosseini, R. N. S. (2022). How can destination competitiveness play an essential role in small island sports tourism development? Integrated ISM-MICMAC modelling of key factors. Journal of Hospitality and Tourism Insights, (ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/JHTI-03-2022-0118
  • Özçoban, E. (2019). Türkiye’de kış turizmi ve erciyes kayak merkezi üzerine bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (3), 1606-1625. DOI: 10.21325/jotags.2019.438.
  • Paksoy, S. (2017). Çok kriterli karar vermede güncel yaklaşımlar. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Pigeassou, C. (2004). Contribution to the definition of sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 9(3), 287-289. https://doi.org/10.1080/1477508042000320205
  • Rahimi, R., Hassan, A., & Tekin, O. (2020). Augmented reality apps for tourism destination promotion. In Destination management and marketing: Breakthroughs in research and practice (pp. 1066-1077). IGI Global.
  • Saaty, T. L. (1990). How to make a decision: the analytic hierarchy process. European journal of operational research, 48(1), 9-26.
  • Şanlıoğlu, Ö., & Erdem, A. (2017). Kayseri örneğinde yerel halkın turizm faaliyetlerini nasıl algıladığının tespitine yönelik bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 277-298.
  • Shrestha, R. K., Alavalapati, J. R., & Kalmbacher, R. S. (2004). Exploring the potential for silvopasture adoption in south-central Florida: an application of SWOT–AHP method. Agricultural systems, 81(3), 185-199.
  • Singh, S., Dash, T. R., & Vashko, I. (2016). Tourism, ecotourism and sport tourism: the framework for certification, Marketing Intelligence & Planning, 34 (2), 236-255. https://doi.org/10.1108/MIP-09-2014-0180.
  • Steward, T. J. (1992). A critical survey on the status of multiple criteria decision making theory and practice. Omega, 20(5-6), 569-586.
  • Takata, K., & Hallmann, K. (2021). A systematic quantitative review of authenticity in sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 25(1), 26-41. https://doi.org/10.1080/14775085.2021.1877564
  • Tanrısever, C., Kara, C., & Pamukçu, H. (2018). Dağcılık Faaliyetlerinin Turizm Ekonomisine Kazandırılması. III. Uluslararası Al- Farabi Sosyal Bilimler Kongresi 9-11 Kasım 2018, Ankara.
  • Toy, S., & Eymirli, E. (2012). Erzurum'un Yüksek İrtifa Sporcu Kampları Açısından Potansiyeli. Erzurum: T.C. Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı.
  • Tuncay, A. H., & Kılınç, F. (2018). Yüksek İrtifa Merkezlerinin Yönetim Organizasyon Boyutları ile İncelenmesi: Davraz’a Yeni Model Öngörüsü. Strategic Public Management Journal, 4 (8), 17-34. DOI: 10.25069/spmj.475004
  • Yamaç Erdoğan, Z. (2023). Evaluation of recreation activities in nature parks and tourism potential. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 8 (2), 185-192. DOI: 10.31822/jomat.2023-8-2-185
  • Yang, J. J., Lo, H. W., Chao, C. S., Shen, C. C., & Yang, C. C. (2020). Establishing a sustainable sports tourism evaluation framework with a hybrid multi-criteria decision-making model to explore potential sports tourism attractions in taiwan. Sustainability, 12(4), 1673. https://doi.org/10.3390/su12041673
  • Yılmaz, V., & Güneren, E. (2023). Determining destination competitiveness in medical tourism: A study based on AHP-QFD framework. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 8 (2), 141–157. https://doi.org/https://doi.org/10.31822/jomat.2023-8-2-141
  • Yüksel, İ., & Akın, A. (2006). Analitik Hiyerarşi Proses Yöntemiyle İşletmelerde Strateji Belirleme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(2), 254-268.
  • Zauhar, J. (2004). Historical perspectives of sports tourism. Journal of Sport & Tourism, 9(1), 5-101. https://doi.org/10.1080/1477508042000179348.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Contents
Yazarlar

Ahmet Erdem 0000-0001-8120-3958

Mehmet Halit Akın 0000-0002-9455-0323

Erken Görünüm Tarihi 31 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdem, A., & Akın, M. H. (2024). Mount Erciyes and sports tourism: A study to evaluate the current situation. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 9(1), 9-18. https://doi.org/10.31822/jomat.2024-9-1-9



88x31.png   All the contents of this journal are licensed under a Creative Commons Attribution (CC-BY) 4.0 License (From September 2022) and available as full open access.

© Copyrights of all contents published in this journal are retained by their author(s).