Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Sektöründe Faaliyet Gösteren Küçük İşletmelerin ve Aile İşletmelerinin Kurumsallaşma Düzeyi

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 13, 01.07.2016
https://doi.org/10.24013/jomelips.238041

Öz

Türkiye’deki aile işletmeleri ve KOBİ’lerin en büyük sorunlarından olan
büyüme belirsizlik ortamlarının çözümü olarak kurumsallaşma düşünülmektedir. Bu
nedenle aile işletmelerinin ne düzeyde kurumsallaştığını tespit etmek
araştırmanın amacını teşkil etmektedir. Ülkemizdeki işletmelerin %95’lik
kısmını aile işletmeleri oluşmaktadır. Bu denli yoğunluğa sahip işletmelerin
kurumsallaşma ile daha güçlü yapıya ulaşacaklarının düşünüldüğü için bu
işletmelerimizin kurumsallaşma düzeylerini belirleyerek, belirsizlik durumları
ve kriz durumlarına tepkilerini ölçerek, kurumsallaşmış ve kurumsallaşmamış
işletmeler arasındaki farkları belirleme amacı güdülmüştür. Nicel ve nitel
çalışmanın bir arada yapıldığı bu çalışma Bartın ilindeki küçük ölçekli turizm
işletmeleri üzerinde uygulanmıştır. Çalışmaya 39 işletme katılmıştır. İşletmelerin
kurumsallaşma düzeyleri faaliyet gösterdiği sektör, işletmenin bulunduğu kuşak
ve aile işletmesi olup olmasına göre farklılık göstermemektedir

Kaynakça

  • Akyol, C., & Zengin, B. (2014). Kurumsallaşma. Akademik Bakış Dergisi, 6.
  • Alkış, H., & Temizkan, V. (2011). İşletmelerin Kurumsallaşma Düzeylerinin Belirlenmesi. Ekonomik Yaklaşım, 73-92.
  • Apaydın, F. (2008). Kurumsallaşma ve Performans. Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 128.
  • Aslan, İ., & Çınar, O. (2010). Kurumsallaşma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 91-92.
  • Atılgan, A. (2011, Nisan). Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma ve Markalaşma. Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma ve Markalaşma. İstanbul, Türkiye: Doğuş Üniversitesi.
  • Bayer, E. (2013). Örgüt. Kurumsallaşma Yönelimli Entellektüel Sermayenin Etkinleştirilmesinde Liderin Stratejik Rolü. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Beşkonaklı, E., & Solaroğlu, İ. (2016). Kurumsallaşma. Türk Nöroşirürji Derneği Bülteni, 34.
  • Çakıcı, A., & Özer, B. (2008). Kurumsallaşma. Yönetim ve Ekonomi, 42.
  • Erbaş, A. (2016, Ocak 27). Kurumsallaşma Çalışmaları. Sürdürülebilir Turizm. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Erdemir, S. (2013). Kurumsallaşmanın Yararları. Kurumsallaşma ve Türkiye. İstanbul: Değişim Dinamikleri Yönetim Merkezi.
  • İşcan, Ö., & Erdoğan, K. (2009). Kurumsal Yönetişim İlkeleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 216.
  • Kiracı, M., & Alkara, İ. (2009). Aile İşletmelerinde Kurumsallaşmaya Verilen Önem ve Turizm Sektöründeki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma Alanya-Eskişehir Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(1), 167-198.
  • Koçel, T. (2015). Kurumsallaşma Yaklaşımı. T. Koçel içinde, İşletme Yöneticiliği (s. 421-422). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Şahman, İ., Tengilimoğlu, D., & Oğuz Işık. (2008). Kurumsallaşma. Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 5.
  • Tayfun, A., Palavar, K., & Çöp, S. (2010). Örgütsel Bağlılık. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4.
  • URL-1. (2016, Ocak 25). Kurumsallasma.nedir. http://kurumsallasma.nedir.com/#ixzz3yFaCzVWe adresinden alındı
  • URL-2. (2016, Ocak 25). Taider: http://taider.org.tr:80/wp-content/uploads/2013/11/iku-3-kongre-5a52d.pdf adresinden alındı
  • Yazıcıoğlu, İ., & Koç, H. (2009). Kurumsallaşma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 497-507.

INSTITUTIONALIZATION LEVEL OF FAMILY BUSINESS AND SMALL BUSINESS in TOURISM SECTOR

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 13, 01.07.2016
https://doi.org/10.24013/jomelips.238041

Öz

Instituonalization is regarded as a solution to
uncertainly in growth environments of family enterprises and SMEs in Turkey.
Thus, the primary purpose of this research is to discover to what extant family
enterprise are instituonalized. Family enterprise constitute 95 percent of
whole business in Turkey. Since it is assumed that these enterprises can posses
more stronger structure through Instituonalization, it is aimed to determine
the differences between instituonalized and non-instituonalized enterprises by
measuring their reactions to conditions of uncertainly and crises, and by
discovering their level of instituonalization. The research is conducted on
small tourism enterprises in Bartın through both qualitative and quantative
research methods. 39 enterprises attended the research. The level of
instituonalization differs according to the sector of operation, to the belt of
enterprise and to whether of is a family business or not.

Kaynakça

  • Akyol, C., & Zengin, B. (2014). Kurumsallaşma. Akademik Bakış Dergisi, 6.
  • Alkış, H., & Temizkan, V. (2011). İşletmelerin Kurumsallaşma Düzeylerinin Belirlenmesi. Ekonomik Yaklaşım, 73-92.
  • Apaydın, F. (2008). Kurumsallaşma ve Performans. Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 128.
  • Aslan, İ., & Çınar, O. (2010). Kurumsallaşma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 91-92.
  • Atılgan, A. (2011, Nisan). Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma ve Markalaşma. Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma ve Markalaşma. İstanbul, Türkiye: Doğuş Üniversitesi.
  • Bayer, E. (2013). Örgüt. Kurumsallaşma Yönelimli Entellektüel Sermayenin Etkinleştirilmesinde Liderin Stratejik Rolü. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Beşkonaklı, E., & Solaroğlu, İ. (2016). Kurumsallaşma. Türk Nöroşirürji Derneği Bülteni, 34.
  • Çakıcı, A., & Özer, B. (2008). Kurumsallaşma. Yönetim ve Ekonomi, 42.
  • Erbaş, A. (2016, Ocak 27). Kurumsallaşma Çalışmaları. Sürdürülebilir Turizm. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Erdemir, S. (2013). Kurumsallaşmanın Yararları. Kurumsallaşma ve Türkiye. İstanbul: Değişim Dinamikleri Yönetim Merkezi.
  • İşcan, Ö., & Erdoğan, K. (2009). Kurumsal Yönetişim İlkeleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 216.
  • Kiracı, M., & Alkara, İ. (2009). Aile İşletmelerinde Kurumsallaşmaya Verilen Önem ve Turizm Sektöründeki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma Alanya-Eskişehir Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(1), 167-198.
  • Koçel, T. (2015). Kurumsallaşma Yaklaşımı. T. Koçel içinde, İşletme Yöneticiliği (s. 421-422). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Şahman, İ., Tengilimoğlu, D., & Oğuz Işık. (2008). Kurumsallaşma. Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 5.
  • Tayfun, A., Palavar, K., & Çöp, S. (2010). Örgütsel Bağlılık. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4.
  • URL-1. (2016, Ocak 25). Kurumsallasma.nedir. http://kurumsallasma.nedir.com/#ixzz3yFaCzVWe adresinden alındı
  • URL-2. (2016, Ocak 25). Taider: http://taider.org.tr:80/wp-content/uploads/2013/11/iku-3-kongre-5a52d.pdf adresinden alındı
  • Yazıcıoğlu, İ., & Koç, H. (2009). Kurumsallaşma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 497-507.

TURİZM SEKTÖRÜNDE FAALİYET GÖSTEREN KÜÇÜK İŞLETMELERİN VE AİLE İŞLETMELERİNİN KURUMSALLAŞMA DÜZEYİ

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 13, 01.07.2016
https://doi.org/10.24013/jomelips.238041

Öz

Türkiye’deki
aile işletmeleri ve KOBİ’lerin en büyük sorunlarından olan belirsiz büyüme
ortamlarının ortadan kaldırılması için kurumsallaşma faaliyetleri çözüm olarak
düşünülmektedir. Bu nedenle aile işletmelerinin ne düzeyde kurumsallaştığını
tespit etmek araştırmanın amacını teşkil etmektedir. Ülkemizdeki işletmelerin
%95’lik kısmını aile işletmeleri oluşmaktadır. Bu denli yoğunluğa sahip
işletmelerin kurumsallaşma ile daha güçlü yapıya ulaşacakları düşünüldüğü için
bu işletmelerimizin kurumsallaşma düzeylerini belirleyerek, belirsizlik
durumları ve kriz durumlarına tepkilerini ölçerek, kurumsallaşmış ve
kurumsallaşmamış işletmeler arasındaki farkları belirleme amacı güdülmüştür.
Nicel ve nitel çalışmanın bir arada yapıldığı bu çalışma Bartın ilindeki küçük
ölçekli turizm işletmeleri üzerinde uygulanmıştır. Çalışmaya 39 işletme
katılmıştır. İşletmelerin kurumsallaşma düzeyleri faaliyet gösterdiği sektör,
işletmenin bulunduğu kuşak ve aile işletmesi olup olmasına göre farklılık
göstermemektedir. 

Kaynakça

  • Akyol, C., & Zengin, B. (2014). Kurumsallaşma. Akademik Bakış Dergisi, 6.
  • Alkış, H., & Temizkan, V. (2011). İşletmelerin Kurumsallaşma Düzeylerinin Belirlenmesi. Ekonomik Yaklaşım, 73-92.
  • Apaydın, F. (2008). Kurumsallaşma ve Performans. Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 128.
  • Aslan, İ., & Çınar, O. (2010). Kurumsallaşma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 91-92.
  • Atılgan, A. (2011, Nisan). Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma ve Markalaşma. Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma ve Markalaşma. İstanbul, Türkiye: Doğuş Üniversitesi.
  • Bayer, E. (2013). Örgüt. Kurumsallaşma Yönelimli Entellektüel Sermayenin Etkinleştirilmesinde Liderin Stratejik Rolü. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Beşkonaklı, E., & Solaroğlu, İ. (2016). Kurumsallaşma. Türk Nöroşirürji Derneği Bülteni, 34.
  • Çakıcı, A., & Özer, B. (2008). Kurumsallaşma. Yönetim ve Ekonomi, 42.
  • Erbaş, A. (2016, Ocak 27). Kurumsallaşma Çalışmaları. Sürdürülebilir Turizm. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Erdemir, S. (2013). Kurumsallaşmanın Yararları. Kurumsallaşma ve Türkiye. İstanbul: Değişim Dinamikleri Yönetim Merkezi.
  • İşcan, Ö., & Erdoğan, K. (2009). Kurumsal Yönetişim İlkeleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 216.
  • Kiracı, M., & Alkara, İ. (2009). Aile İşletmelerinde Kurumsallaşmaya Verilen Önem ve Turizm Sektöründeki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma Alanya-Eskişehir Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(1), 167-198.
  • Koçel, T. (2015). Kurumsallaşma Yaklaşımı. T. Koçel içinde, İşletme Yöneticiliği (s. 421-422). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Şahman, İ., Tengilimoğlu, D., & Oğuz Işık. (2008). Kurumsallaşma. Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 5.
  • Tayfun, A., Palavar, K., & Çöp, S. (2010). Örgütsel Bağlılık. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4.
  • URL-1. (2016, Ocak 25). Kurumsallasma.nedir. http://kurumsallasma.nedir.com/#ixzz3yFaCzVWe adresinden alındı
  • URL-2. (2016, Ocak 25). Taider: http://taider.org.tr:80/wp-content/uploads/2013/11/iku-3-kongre-5a52d.pdf adresinden alındı
  • Yazıcıoğlu, İ., & Koç, H. (2009). Kurumsallaşma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 497-507.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayhan Karakaş

Raşit Yıldız Bu kişi benim

Said Kıngır

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakaş, A., Yıldız, R., & Kıngır, S. (2016). TURİZM SEKTÖRÜNDE FAALİYET GÖSTEREN KÜÇÜK İŞLETMELERİN VE AİLE İŞLETMELERİNİN KURUMSALLAŞMA DÜZEYİ. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami Ve Politik Bilimler Dergisi, 1(1), 1-13. https://doi.org/10.24013/jomelips.238041

 Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.

 Yayınlanan tüm makalelere DOI numarası verilmektedir.

            
          cc by nc sa 4.0 ile ilgili görsel sonucu  


            JOMELIPS Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC- SA 4.0) altında çalışmaktadır.     

             https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

22687

21102

21101

21103