Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect Of Product Export Of Hıgh Technology On Export Volume And Economıc Growth; Selected OECD Countrıes And The Case Of Turkey

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 56 - 80, 31.12.2018
https://doi.org/10.24013/jomelips.489768

Öz

In today's
modern world where globalization has begun to gain momentum rapidly, the
boundaries and obstacles between the countries in a way have become more
dependent on each other economically and politically. The way to increase the
competitiveness and efficiency of the countries in international markets is
through the production and export of high technology products which will be
accepted in international markets. In this way, the export revenues to be
obtained are of vital importance for the economic growth, development and
economic future of the countries. Selected OECD member countries and Turkey's
high technology, including the size of the product export development and to
examine its impact on economic growth in this study which was prepared
utilizing the World Bank started the 1992-2016 period data data analysis method
was used. According to the analysis result, the share of export products with
high technology in Turkey's total exports, the tapering period in 1999-2001,
except to be as occurs at lower level than 2%, 1999-2001 sub-period, the rates
in question but can rise up to 4%, Turkey's exports mainly "low",
“low-medium” and “medium-high" technology has been found to be based on.
Turkey ranks far behind other OECD countries in this regard.

Kaynakça

  • Akata, K. G., Dikdak, S. ve Kırbaş, İ. (2015). Bilgi teknolojilerinin toplum ve işletmeler üzerindeki etkileri, İnet-Tr’15, XX. Türkiye'de İnternet Konferansı Bildirileri, İstanbul Üniversitesi, 1-3 Aralık 2015, İstanbul. S. 17-22.
  • Alagöz, M. vd. , (2016). High technology export and r&d expendıtures; a study for E7 countries, International Journal of Economics Commerce and Management 4(11), 210-230
  • Anoruo, E. and DiPietro, W. R., (2006). Creativity, ınnovation, and export performance, Journal of Policy Modeling, 28(2), 133-139.
  • Arslanhan, S. ve Kurtsal. Y. , (2010). Güney Kore İnovasyondaki Başarısını Nelere Borçlu? Türkiye İçin Çıkarımlar, Politika Notu, Ankara: TEPAV
  • Basta, N. (1998). Careers in high tech, Professional careers series, 3 Baskı, USA: McGraw-Hill Professional
  • Çalışır, M ve Gülmez, A. (2007). Güney Kore’nin başarısının arkasındaki ar-ge gerçeği ve Türkiye ile bir karşılaştırma, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 2 (1), 32-42.
  • Çetin, R. (2016). Yeni sanayileşen ülkelerde ar-ge harcamaları ve yüksek teknoloji ürünü ihracatı arasındaki ilişkinin panel veri analizi yöntemi ile incelenmesi, İktisat Fakültesi Mecmuası, 66(2), 30-43.
  • Erdil, E., Turkcan, B ve Yetkiner, İ. H. (2009). Does ınformation and communication technology sustain economic growth ? The underdeveloped and developing countries case, Scıence And Technology Polıcıes Research Center, TEKPOL Working Paper Series 09/03, 1-15
  • Eşiyok, B. A., (2014). Türkiye–AB arasında dış ticaretin teknolojik yapısı, rekabet gücü ve endüstri-içi ticaret: Ampirik bir değerlendirme, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi 13(1), 91-124.
  • Falk, M. (2009). High-tech exports and economic growth in industrialized countries, Applied Economics Letters, 16(10), 1025-1028
  • Gardner, D. M., Johnson, F., Lee, and M., Wilkinson, I. , (2000). A contingency approach to marketing high technology products, European Journal of Marketing, 34(9/10), 1053-1077.
  • Gilaninia, S., Taleghani, M. ve Koohestani, M. R. (2013). Export ıncentıves and ıts ımportance ın the export performance, Arabian Journal of Business and Management Review. 1(11), 52-57.
  • Girma, S. , Holger G., Aoife H. (2008). R&D and exporting: A comparison of British and Irish firms, Review of World Economics, 144(4), 750-773.
  • Göçer, İ. (2013). Ar-Ge harcamalarının yüksek teknolojili ürün ihracatı, dış ticaret dengesi ve ekonomik büyüme üzerindeki etkileri, Maliye Dergisi, (165), 215-240.
  • Göçer, İ. ve Peker, O. (2014). Yabancı doğrudan yatırımların verimlilik etkisi: Türkiye, Çin ve Hindistan örnekleminde karşılaştırmalı çoklu yapısal kırılmalı eş bütünleşme analizi, Verimlilik Dergisi, (1), 7-40.
  • Gökmen, Y. ve Turen, U. (2013). The Determinants of high technology exports volume: A panel data analysis of EU-15 countries. International Journal of Management, Economics and Social Sciences 2(3), 217-232.
  • Ismail, N. W. (2013). Innovation and high-tech trade in asian countries, International Conference On Recent Developments İn Asian Trade Policy And Integration Konferansı Bildirileri, Teaching Centre of the University of Nottingham Malaysia Campus 20th and 21st February 2013, Kuala Lumpur, p. 1-19
  • İleri, H., Horasan, A. 2010, ‘’Küresel rekabet ortamında işletmelerin teknoloji ve Ar-Ge yönetimlerinin rekabete etkileri üzerine bir uygulama’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 13(1-2), 171-189.
  • Kılavuz, E. ve Topçu Altay, B. (2012). Export and economic growth in the case of the manufacturing ındustry: Panel data analysis of developing countries. International Journal of Economics and Financial Issues. 2(2), 201-215.
  • Kılıç, C., Bayar, Y. ve Özekicioğlu, H. (2014). Araştırma geliştirme harcamalarının yüksek teknoloji ürün ihracatı üzerindeki etkisi: G-8 ülkeleri için bir panel veri analizi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (44), 115-130.
  • Kızılkaya, O, Sofuoğlu, E. ve Ay, A. (2017). Yüksek teknolojili ürün ihracatı üzerinde doğrudan yabancı sermaye yatırımları ve dışa açıklığın etkisi: Gelişmekte olan ülkelerde panel veri analizi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 18 (1), 63-78.
  • Korkmaz, S. (2010). Türkiye’de ar‐ge yatırımları ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin Var modeli ile analizi, Journal of Yasar University, 20(5), 3320‐3330.
  • Küçükkiretmitçi, O. (2014, Ocak). Yüksek katma değer, yüksek teknoloji ve 2023 hedefleri, 21. Yüzyıl İçin Planlama Kurultayı Bildirileri, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayın No: 610, Ankara Üniversitesi, 23-24 Ocak 2014, Ankara. s. 209-221
  • Lee, J-W. ve Hong, K. (2010). Economic growth in Asia: Determinants and prospects. Manila: Asian Development Bank Economics Working Paper Series, No. 220. ss.1-30
  • Mohr, J. , Sengupta, S., vd. (2005). Marketing of high-technology products and ınnovations, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • OECD. (2007). Business Clusters Promoting Enterprise in Central and Eastern Europe (Turkish version), Paris: OECD Publishing.
  • OECD (OECD Daimi Temsilciliği). (2008). OECD’nin Belli Başlı Direktörlükleri ve Bağlı Birimler, Ankara: OECD http://oecd.dt.mfa.gov.tr/Mission/ShowInfoNote/121455, (Erişim Tarihi: 16.11.2018)
  • Özer, M. ve Çiftçi, N. (2009). AR-GE harcamaları ile ihracat ilişkisi: OECD ülkeleri panel veri analizi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (23), 39-50.
  • Özkan. G. ve Yılmaz. H. (2017). Ar-ge harcamalarının yüksek teknoloji ürün ihracatı ve kişi başı gelir üzerindeki etkileri: 12 AB ülkesi ve Türkiye için uygulama (1996-2015). Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 12(1), 1-12.
  • Saray, M. O. ve Hark, R. (2015). OECD ülkelerinin ileri-teknoloji ürünlerindeki rekabet güçlerinin değerlendirilmesi, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 347-372.
  • Sengupta, Jati K. (1998). New growth theory: an applied perspective, Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  • Taban, S., ve Şengür, M. (2014). Türkiye’de ar-ge ve ekonomik büyüme, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 355-376.
  • Telatar, O. M., Değer, M. K. ve Doğanay, M.A. (2016). Teknoloji yoğunluklu ürün ihracatının ekonomik büyümeye etkisi: Türkiye örneği (1996:Q1-2015:Q3), Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(4), 921-934.
  • TÜBİTAK. (2018). Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, Ankara: Tübitak Yayınları ( Erişim Tarihi: 02.05.2018 ) http://www.tubitak.gov.tr/tr/kurumsal/icerik-hakkimizda.
  • Türedi, S. (2013). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin ekonomik büyümeye etkisi: Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler için panel veri analizi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4(7), 298-322.
  • Uysal, H.A. (2010). İnformation communications technology (ıct) development and economic growth: An analysis of cointegrating and causal relationships with panel data approach. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). School of Architecture and the Built Environment Royal Institute of Technology, Stockholm.
  • Yapraklı, S. ve Sağlam, T. (2010). Türkiye’de bilgi iletişim teknolojileri ve ekonomik büyüme: Ekonometrik bir analiz (1980-2008), Ege Akademik Bakış, 10(2), 575-596.
  • Yıldırım, İ. (2015). Avrupa ülkelerinin ar-ge etkinlik analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldız, Ü. (2017). BRICS ülkeleri ve Türkiye’de yüksek teknoloji ihracatı ve ekonomik büyüme ilişkisinin panel veri analizi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Dergisi, (53), 26-34.
  • WORLDBANK (2017), World Development Indicators. Wahington DC: Worldbank, (Erişim Tarihi: 02 Nisan 2017) http://da tabank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=2&series=IP.JRN.ARTC.SC&co untry=
  • WORLDBANK. (2018). World Development Indicators, Wahington DC: Worldbank, (Erişim Tarihi: 02.011.2018 ) http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=2&country=TUR#

Yüksek Teknoloji İçeren Ürün İhracatının İhracat Hacmi Ve Ekonomik Büyüme Üzerine Etkisi; Seçilmiş OECD Ülkeleri ve Türkiye Örneği

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 56 - 80, 31.12.2018
https://doi.org/10.24013/jomelips.489768

Öz

Küreselleşme olgusunun son
derece hızlı ivme kazanmaya başladığı günümüz modern dünyasında ülkeler
arasındaki yapay sınırlar ve engeller bir bakıma ortadan kalkmış ülkeler
ekonomik ve siyasal yönden birbirlerine daha bağımlı bir hale gelmişlerdir.
Ülkelerin uluslararası piyasalardaki rekabet gücünü ve etkinliğini artırmasının
yolu, uluslararası piyasalarda kabul görecek yüksek teknoloji içeren ürünlerin
üretilmesinden ve ihraç edilmesinden geçmektedir. Bu sayede elde edilecek ihraç
gelirleri, ülkelerin ekonomik büyümesi, kalkınması ve ekonomik geleceği
açısından hayati bir önem arz etmektedir. 
Seçilmiş
OECD üyesi ülkelerin ve Türkiye’nin yüksek teknoloji içeren ürün ihracatının
büyüklüğünü, gelişimini ve ekonomik büyüme üzerindeki etkilerini incelemek
amacıyla 1992-2016 dönemine ait Dünya Bankası verilerinden yararlanarak
hazırlanmış olan bu çalışmada veri analiz yöntemi kullanılmıştır.
Yapılan analiz neticesinde Türkiye’nin toplam ihracatı
içerisinde yüksek teknoloji içeren ürün ihracatının payının, incelen dönem
itibariyle 1999-2001 yılları hariç olmak üzere %2 seviyesinden daha aşağı
seviyelerde gerçekleştiği, 1999-2001 alt döneminde ise söz konusu oranın ancak
%4 seviyesine kadar yükselebildiği, Türkiye’nin ihracatının ağırlıklı olarak
“düşük”, “düşük-orta” ve “orta-ileri” teknolojilere dayalı olduğu tespit
edilmiştir. Türkiye bu konuda diğer OECD üyesi ülkelerin oldukça gerisinde yer
almaktadır. 

Kaynakça

  • Akata, K. G., Dikdak, S. ve Kırbaş, İ. (2015). Bilgi teknolojilerinin toplum ve işletmeler üzerindeki etkileri, İnet-Tr’15, XX. Türkiye'de İnternet Konferansı Bildirileri, İstanbul Üniversitesi, 1-3 Aralık 2015, İstanbul. S. 17-22.
  • Alagöz, M. vd. , (2016). High technology export and r&d expendıtures; a study for E7 countries, International Journal of Economics Commerce and Management 4(11), 210-230
  • Anoruo, E. and DiPietro, W. R., (2006). Creativity, ınnovation, and export performance, Journal of Policy Modeling, 28(2), 133-139.
  • Arslanhan, S. ve Kurtsal. Y. , (2010). Güney Kore İnovasyondaki Başarısını Nelere Borçlu? Türkiye İçin Çıkarımlar, Politika Notu, Ankara: TEPAV
  • Basta, N. (1998). Careers in high tech, Professional careers series, 3 Baskı, USA: McGraw-Hill Professional
  • Çalışır, M ve Gülmez, A. (2007). Güney Kore’nin başarısının arkasındaki ar-ge gerçeği ve Türkiye ile bir karşılaştırma, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 2 (1), 32-42.
  • Çetin, R. (2016). Yeni sanayileşen ülkelerde ar-ge harcamaları ve yüksek teknoloji ürünü ihracatı arasındaki ilişkinin panel veri analizi yöntemi ile incelenmesi, İktisat Fakültesi Mecmuası, 66(2), 30-43.
  • Erdil, E., Turkcan, B ve Yetkiner, İ. H. (2009). Does ınformation and communication technology sustain economic growth ? The underdeveloped and developing countries case, Scıence And Technology Polıcıes Research Center, TEKPOL Working Paper Series 09/03, 1-15
  • Eşiyok, B. A., (2014). Türkiye–AB arasında dış ticaretin teknolojik yapısı, rekabet gücü ve endüstri-içi ticaret: Ampirik bir değerlendirme, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi 13(1), 91-124.
  • Falk, M. (2009). High-tech exports and economic growth in industrialized countries, Applied Economics Letters, 16(10), 1025-1028
  • Gardner, D. M., Johnson, F., Lee, and M., Wilkinson, I. , (2000). A contingency approach to marketing high technology products, European Journal of Marketing, 34(9/10), 1053-1077.
  • Gilaninia, S., Taleghani, M. ve Koohestani, M. R. (2013). Export ıncentıves and ıts ımportance ın the export performance, Arabian Journal of Business and Management Review. 1(11), 52-57.
  • Girma, S. , Holger G., Aoife H. (2008). R&D and exporting: A comparison of British and Irish firms, Review of World Economics, 144(4), 750-773.
  • Göçer, İ. (2013). Ar-Ge harcamalarının yüksek teknolojili ürün ihracatı, dış ticaret dengesi ve ekonomik büyüme üzerindeki etkileri, Maliye Dergisi, (165), 215-240.
  • Göçer, İ. ve Peker, O. (2014). Yabancı doğrudan yatırımların verimlilik etkisi: Türkiye, Çin ve Hindistan örnekleminde karşılaştırmalı çoklu yapısal kırılmalı eş bütünleşme analizi, Verimlilik Dergisi, (1), 7-40.
  • Gökmen, Y. ve Turen, U. (2013). The Determinants of high technology exports volume: A panel data analysis of EU-15 countries. International Journal of Management, Economics and Social Sciences 2(3), 217-232.
  • Ismail, N. W. (2013). Innovation and high-tech trade in asian countries, International Conference On Recent Developments İn Asian Trade Policy And Integration Konferansı Bildirileri, Teaching Centre of the University of Nottingham Malaysia Campus 20th and 21st February 2013, Kuala Lumpur, p. 1-19
  • İleri, H., Horasan, A. 2010, ‘’Küresel rekabet ortamında işletmelerin teknoloji ve Ar-Ge yönetimlerinin rekabete etkileri üzerine bir uygulama’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 13(1-2), 171-189.
  • Kılavuz, E. ve Topçu Altay, B. (2012). Export and economic growth in the case of the manufacturing ındustry: Panel data analysis of developing countries. International Journal of Economics and Financial Issues. 2(2), 201-215.
  • Kılıç, C., Bayar, Y. ve Özekicioğlu, H. (2014). Araştırma geliştirme harcamalarının yüksek teknoloji ürün ihracatı üzerindeki etkisi: G-8 ülkeleri için bir panel veri analizi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (44), 115-130.
  • Kızılkaya, O, Sofuoğlu, E. ve Ay, A. (2017). Yüksek teknolojili ürün ihracatı üzerinde doğrudan yabancı sermaye yatırımları ve dışa açıklığın etkisi: Gelişmekte olan ülkelerde panel veri analizi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 18 (1), 63-78.
  • Korkmaz, S. (2010). Türkiye’de ar‐ge yatırımları ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin Var modeli ile analizi, Journal of Yasar University, 20(5), 3320‐3330.
  • Küçükkiretmitçi, O. (2014, Ocak). Yüksek katma değer, yüksek teknoloji ve 2023 hedefleri, 21. Yüzyıl İçin Planlama Kurultayı Bildirileri, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayın No: 610, Ankara Üniversitesi, 23-24 Ocak 2014, Ankara. s. 209-221
  • Lee, J-W. ve Hong, K. (2010). Economic growth in Asia: Determinants and prospects. Manila: Asian Development Bank Economics Working Paper Series, No. 220. ss.1-30
  • Mohr, J. , Sengupta, S., vd. (2005). Marketing of high-technology products and ınnovations, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • OECD. (2007). Business Clusters Promoting Enterprise in Central and Eastern Europe (Turkish version), Paris: OECD Publishing.
  • OECD (OECD Daimi Temsilciliği). (2008). OECD’nin Belli Başlı Direktörlükleri ve Bağlı Birimler, Ankara: OECD http://oecd.dt.mfa.gov.tr/Mission/ShowInfoNote/121455, (Erişim Tarihi: 16.11.2018)
  • Özer, M. ve Çiftçi, N. (2009). AR-GE harcamaları ile ihracat ilişkisi: OECD ülkeleri panel veri analizi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (23), 39-50.
  • Özkan. G. ve Yılmaz. H. (2017). Ar-ge harcamalarının yüksek teknoloji ürün ihracatı ve kişi başı gelir üzerindeki etkileri: 12 AB ülkesi ve Türkiye için uygulama (1996-2015). Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 12(1), 1-12.
  • Saray, M. O. ve Hark, R. (2015). OECD ülkelerinin ileri-teknoloji ürünlerindeki rekabet güçlerinin değerlendirilmesi, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 347-372.
  • Sengupta, Jati K. (1998). New growth theory: an applied perspective, Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  • Taban, S., ve Şengür, M. (2014). Türkiye’de ar-ge ve ekonomik büyüme, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 355-376.
  • Telatar, O. M., Değer, M. K. ve Doğanay, M.A. (2016). Teknoloji yoğunluklu ürün ihracatının ekonomik büyümeye etkisi: Türkiye örneği (1996:Q1-2015:Q3), Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(4), 921-934.
  • TÜBİTAK. (2018). Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, Ankara: Tübitak Yayınları ( Erişim Tarihi: 02.05.2018 ) http://www.tubitak.gov.tr/tr/kurumsal/icerik-hakkimizda.
  • Türedi, S. (2013). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin ekonomik büyümeye etkisi: Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler için panel veri analizi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4(7), 298-322.
  • Uysal, H.A. (2010). İnformation communications technology (ıct) development and economic growth: An analysis of cointegrating and causal relationships with panel data approach. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). School of Architecture and the Built Environment Royal Institute of Technology, Stockholm.
  • Yapraklı, S. ve Sağlam, T. (2010). Türkiye’de bilgi iletişim teknolojileri ve ekonomik büyüme: Ekonometrik bir analiz (1980-2008), Ege Akademik Bakış, 10(2), 575-596.
  • Yıldırım, İ. (2015). Avrupa ülkelerinin ar-ge etkinlik analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldız, Ü. (2017). BRICS ülkeleri ve Türkiye’de yüksek teknoloji ihracatı ve ekonomik büyüme ilişkisinin panel veri analizi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Dergisi, (53), 26-34.
  • WORLDBANK (2017), World Development Indicators. Wahington DC: Worldbank, (Erişim Tarihi: 02 Nisan 2017) http://da tabank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=2&series=IP.JRN.ARTC.SC&co untry=
  • WORLDBANK. (2018). World Development Indicators, Wahington DC: Worldbank, (Erişim Tarihi: 02.011.2018 ) http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=2&country=TUR#
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Konak 0000-0003-1804-8339

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Konak, A. (2018). Yüksek Teknoloji İçeren Ürün İhracatının İhracat Hacmi Ve Ekonomik Büyüme Üzerine Etkisi; Seçilmiş OECD Ülkeleri ve Türkiye Örneği. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami Ve Politik Bilimler Dergisi, 3(2), 56-80. https://doi.org/10.24013/jomelips.489768

Cited By









 Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.

 Yayınlanan tüm makalelere DOI numarası verilmektedir.

            
          cc by nc sa 4.0 ile ilgili görsel sonucu  


            JOMELIPS Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC- SA 4.0) altında çalışmaktadır.     

             https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

22687

21102

21101

21103