Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL BİR TEMSİL ARACI OLARAK FOTOĞRAF PRATİĞİNİN İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE KULLANILMASI

Yıl 2025, Cilt: 2 Sayı: 1, 15 - 22, 31.03.2025

Öz

Fotoğraf hem görsel ifade hem de düşünsel analiz bağlamında iç mekânların ve mekânsal bileşenlerin etkili biçimde sunulmasında ve tasarım süreçlerinin desteklenmesinde önemli bir araçtır. Fotoğrafın ortaya çıkışıyla beraber mimarlık ve fotoğraf sürekli etkileşim içinde olmuş ve zaman içerisinde birbirini besleyen, geliştiren ve tamamlayan bir birlikteliğe dönüşmüştür. Çünkü mimarlık pratiği temsil ve ifade araçlarının kullanım biçimleriyle kendi üretimini gerçekleştirir. Bu makale kapsamında fotoğrafın iç mimarlık disiplininde bir öğreti ve analiz aracı olarak kullanılma potansiyeli tartışılmış ve bu potansiyelin güncel iç mimarlık eğitiminde nasıl kullanıldığına ilişkin analizler öğrenci projeleri üzerinden yürütülmüştür. Bu kapsamda önerilen yaklaşıma göre her bir öğrenci grubundan mekânın algısal niteliklerinden olan doku, renk, aydınlatma ve donatıdan birini tema olarak seçmeleri ve mekânı, seçtikleri tema üzerinden analiz etmeleri beklenmiştir. Böylelikle mekân analizi yaparken fotoğrafı araçsallaştıran iç mimarlık lisans öğrencilerinin iç mekâna bakışının, iç mekânı görme ve kavrama becerilerinin pozitif yönde etkilenmesi hedeflenmekte ve önerilen yaklaşımın güncel içmimarlık müfredatına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Etik Beyan

Bu araştırmanın 12.02.2025 tarihli 17 toplantı sayılı ve 49 karar nolu etik çalışma onayı Antalya Belek Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar ve Etik Kurulu tarafından alınmıştır.

Kaynakça

  • Alici, N. ve Paktaş, M. G. (2020). İç Mekânda Renk Algısı e Psikolojiye Etkileri. Modul-Ar.Journal, cilt 3, sayı 1.
  • Bölük, G. (2014). Fotoğrafın Serüveni. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Canbolat, T. (2017). İç Mekân Tasarımında Renk Armonisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt .26, sayı 3.
  • Clarke, G. (2017). Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Fotoğraf. (M. M. Aydıner, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Coates, M., Brooker, G., Stone, S. (2011) Görsel İç Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: Literatür Kitapevi.
  • Colomina, B. (2011). Mahremiyet ve Kamusallık: Kitle İletişim Aracı Olarak Modern Mimari (A. U. Kılıç, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Demirel, Ç. (2022). İç Mimarlık Eğitiminde Fotografik Temsilin İnterdisipliner Tabanlı Alternatif Bir Mekân Analiz Aracı Olarak Ele Alınması, (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İç Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Demirhan, T. (2019). Eleştiri aracı olarak mimari temsil (1960-1990.), (Yüksek lisans tezi). Eskişehir Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Eroğlu, Ö. (2021). Fotoğraf. İstanbul: Tekhne Yayınları.
  • Gök, K. (2016). Fotoğrafın Bulunuşu ve Sonrasında Oluşan Teknik Gelişmeler. Yıldız Journal of Art and Design Vol. 3 Issue 1.
  • İbrikçi, A. (2019). Mimarlıkta Görsel Düşünme Aracı Olarak Düşünceli Fotoğraf (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kanburoğlu, Ö. (1998). Mimari Fotoğraf (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılıç, O. (2020). İç Mekânda Doku Etkisinin Kurgulanmasında Tasarımcı Yaklaşımlarının İncelenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi Sayı 18.
  • Kütükçüoğlu, B. (2012). Ideal Framing: Photographic Representation of the Modern Villa (Doktora tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Paktaş, M. G. (2018). İç Mimarlıkta Rengin Mekân Algısı Üzerindeki Etkisi. Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, Vol. 3, Issue 6
  • Yıldırım, E. (2009). Foto-mekân, Foto-hikaye, Foto-duvar: Le Corbusier Mimarlığı ve Onun Fotografik Temsili (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

THE USE OF PHOTOGRAPHY AS A VISUAL REPRESENTATION TOOL IN INTERIOR DESIGN EDUCATION

Yıl 2025, Cilt: 2 Sayı: 1, 15 - 22, 31.03.2025

Öz

Photography is an important tool in presenting interiors and spatial components effectively and supporting design processes in the context of both visual expression and intellectual analysis. With the emergence of photography, architecture and photography have been in constant interaction and have turned into an association that feeds, develops and complements each other over time. Because the practice of architecture realises its production through the use of representation and expression tools. Within the scope of this article, the potential of photography as a teaching and analysis tool in the discipline of interior architecture is discussed and analyses on how this potential is used in current interior architecture education are carried out through student projects. According to the approach proposed in this context, each student group was expected to choose one of the perceptual qualities of the space such as texture, colour, light and equipment as a theme and to analyse the space through the theme they chose. In this way, it is aimed to positively affect the interior architecture undergraduate students' view of the interior space, their ability to see and comprehend the interior space, and it is thought that the proposed approach will contribute to the current interior architecture curriculum.

Kaynakça

  • Alici, N. ve Paktaş, M. G. (2020). İç Mekânda Renk Algısı e Psikolojiye Etkileri. Modul-Ar.Journal, cilt 3, sayı 1.
  • Bölük, G. (2014). Fotoğrafın Serüveni. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Canbolat, T. (2017). İç Mekân Tasarımında Renk Armonisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt .26, sayı 3.
  • Clarke, G. (2017). Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Fotoğraf. (M. M. Aydıner, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Coates, M., Brooker, G., Stone, S. (2011) Görsel İç Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: Literatür Kitapevi.
  • Colomina, B. (2011). Mahremiyet ve Kamusallık: Kitle İletişim Aracı Olarak Modern Mimari (A. U. Kılıç, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Demirel, Ç. (2022). İç Mimarlık Eğitiminde Fotografik Temsilin İnterdisipliner Tabanlı Alternatif Bir Mekân Analiz Aracı Olarak Ele Alınması, (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İç Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Demirhan, T. (2019). Eleştiri aracı olarak mimari temsil (1960-1990.), (Yüksek lisans tezi). Eskişehir Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Eroğlu, Ö. (2021). Fotoğraf. İstanbul: Tekhne Yayınları.
  • Gök, K. (2016). Fotoğrafın Bulunuşu ve Sonrasında Oluşan Teknik Gelişmeler. Yıldız Journal of Art and Design Vol. 3 Issue 1.
  • İbrikçi, A. (2019). Mimarlıkta Görsel Düşünme Aracı Olarak Düşünceli Fotoğraf (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kanburoğlu, Ö. (1998). Mimari Fotoğraf (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılıç, O. (2020). İç Mekânda Doku Etkisinin Kurgulanmasında Tasarımcı Yaklaşımlarının İncelenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi Sayı 18.
  • Kütükçüoğlu, B. (2012). Ideal Framing: Photographic Representation of the Modern Villa (Doktora tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Paktaş, M. G. (2018). İç Mimarlıkta Rengin Mekân Algısı Üzerindeki Etkisi. Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, Vol. 3, Issue 6
  • Yıldırım, E. (2009). Foto-mekân, Foto-hikaye, Foto-duvar: Le Corbusier Mimarlığı ve Onun Fotografik Temsili (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İç Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Düzgün Top 0000-0003-4560-9699

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2025
Kabul Tarihi 21 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Düzgün Top, D. (2025). GÖRSEL BİR TEMSİL ARACI OLARAK FOTOĞRAF PRATİĞİNİN İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE KULLANILMASI. Mekansal Çalışmalar Dergisi, 2(1), 15-22.