BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME DURUMU: İÇ İLETİŞİM BAĞLAMLI BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2014, Cilt: 8 Sayı: 3, 35 - 54, 23.07.2014

Öz

Gündelik hayatın olağan halde sürmesinde kişilerin problem çözme becerisinin etkisi önemlidir. İç iletişim sorgu sürecini doğru yönetebilen kişiler, problem çözme becerileri bağlamında diğerlerine göre avantajlı durumdadır. İnsana doğrudan hizmet sunacak sağlık meslek mensubu adayı Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri, problem çözme becerilerine sahipliği oranında başarılı olabilecektir. Çalışmada, bu nedenle Sağlık Bilimleri Fakültesi'ne başlayan 68 birinci sınıf öğrencisine Problem Çözme Envanteri (PÇE) ile ailesi ve kendisinin sosyo-demografik yönlerinin tespitini içeren anket uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin problem çözme beceri algısı ortalamanın (95,1029) üstündedir. Yine sosyo-demografik bakımdan PÇE ortalamaları ile karşılaştırıldığında öğrencilerin görüşlerinin ciddi oranda benzeştiği tespit edilmiştir. Sadece aile tipi sorusuyla problem çözme ortalamaları bilimsel anlamda farklılık içermektedir. Geniş aileden gelenlerin problem çözme algısı daha olumsuz bulunmuştur. Gerek özel gerekse de mesleki hayatlarında başarı için öğrenciler daha sonra ki zamanlarda problem çözme becerileri bakımından izlenmelidir.

Kaynakça

  • Abaan S, Altıntoprak A (2005) Hemşirelerde Problem Çözme Becerileri: Öz Değerlendirme Sonuçlarının Analizi, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 62-76.
  • Baker S R, Williams K, (2001) Short Communication: Relation Between Social Problem-solving Appraisals, Work Stress and Psychological Distress in Male Firefighters, Stress and Health 17: 219-229.
  • Bauman A (1999) Sosyolojik Düşünmek, Abdullah Yılmaz (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Besser A, Flett G L, Hewitt P L (2010) Perfectionistic Self-Presentation and Trait Perfectionism in Social Problem-Solving Ability and Depressive Symptoms, Journal of Applied Social Psychology, 40: 8, pp: 2121-2154.
  • Cüceloğlu D (1999) Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • D'Zurila T J, Chang E C, (1995) The Relations Between Social Problem Solving and Coping, Cognitive Therapy and Research, Vol: 19, No:5, ss:547-562.
  • Dougherty B C, Fantaske P (1996) Defining Expectations for Problem-solving Skills, Nev Directions for Higher Education, No: 96, Winter.
  • Dökmen Ü (1999) Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Dündar S (2009) Üniversite Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24 (2), 139-150, İzmir.
  • Eroğlu E (2001) Ailenin Çocuklarda Problem Çözme Yeteneğimin Gelişmesi Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Ün. Sos. Bil. Ens., Sakarya.
  • Freedman J L, Sears D O, Carlsmith J M (1998) Sosyal Psikoloji, Ali Dönmez (çev), İmge Kitabevi, Ankara.
  • Gordon T, Edwards W S (1997) Doktor – Hasta İşbirliği, Emel Aksay (çev), Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Heppner P P, Witty T E, Dixon W A, (2004) Problem-Solving Appraisal and Human Adjustment: A Review of 20 Years of Research Using the Problem Solving Inventory, The Counseling Psycologist, vol: 32-May, p:344-428.
  • Kantek F, Öztürk N, Gezer N (2010) Bir Sağlık Yüksekokulunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi, İnternational Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 Kasım 2010, 186-190, Antalya.
  • Korkut F (2004) Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kutlu Ö, Doğan C D, Karakaya İ, (2010) Öğrenci Başarısının Belirlenmesi: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durumu Belirleme, Pegem Akademi, Ankara.
  • Lyles I R, Joiner C (1986) Supervision in Health Care Organizations, John Wiley & Sons Inc. New York.
  • Okay A (2009) Sağlık İletişimi, Farmaskop/MediaCat, İstanbul.
  • Olgun N, Öntürk Z K, Karabacak Ü, Aslan F E, Serbest Ş (2010) Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir Yıllık İzlem Sonuçları, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (1): 188-194.
  • Öğülmüş S (2001) Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi, Nobel Dağıtım, Ankara.
  • Savaşır I, Şahin N H (1997) Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara
  • Şahin Z (1999) Çocukların Psiko-sosyal Temelli Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Ün. Sos. Bil. Ens., Konya.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Ayhan Uludağ

Şule Karadağ

Veysel Çakmak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uludağ, A., Karadağ, Ş., & Çakmak, V. (2014). SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME DURUMU: İÇ İLETİŞİM BAĞLAMLI BİR DEĞERLENDİRME. Selçuk İletişim, 8(3), 35-54. https://doi.org/10.18094/si.05030