Yıl 2019, Cilt 12 , Sayı 2, Sayfalar 575 - 603 2019-07-27

YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ

Hakan Sağlam [1]


Günümüzde firmaların marka ve ürün tanınırlıklarını arttırmak için başvurdukları ürün yerleştirmenin pazarlama iletişimindeki önemi her geçen gün artmaktadır. Etkili bir iletişim tekniği olan ürün yerleştirme; uygulandığı ilk yıllardan bu yana iletişim etiğinde tartışma konusu olmuştur. Son yıllarda çocuklara kadar uzanan obezite probleminin artmasıyla fast-food ürün yerleştirmeleri de daha fazla sorgulanmaktadır. Farklı program türlerinde uygulanan fast-food ürün yerleştirmelerine televizyon dizilerinde de sıkça rastlanmaktadır. Bu çalışmada ‘’Yalan Dünya’’ adlı sitcom dizisinin ilk sezonu örneklem olarak alınarak; her bir bölümdeki fast-food ürün yerleştirmeleri markası, sıklığı, süresi ve bağlamına göre araştırılarak, ürün yerleştirmeler türlerine göre sınıflandırılmıştır. Etkili ürün yerleştirme örneklerinin çözümlendiği çalışmanın sonunda, fast-food ürün yerleştirmeleriyle ilgisi bağlamında ele alınan sağlıklı beslenme bilincinin toplumda arttırılmasına yönelik bazı öneriler geliştirilmiştir.

Ürün yerleştirme, fast-food, iletişim etiği, televizyon dizileri, Yalan Dünya
  • Alemdar K ve Erdoğan İ (1994) Popüler Kültür ve İletişim, Ümit Yayıncılık, Ankara. Balasubramanian S K (1994) Beyond Advertising and Publicity: Hybrid Messages and Public Policy Issues, Journal of Advertising, 23 (4) , 29 - 46. Barnett R J ve Canangh J (1995) Küresel Düşler, Gülden Şen (çev), Sabah Yayınları, İstanbul. BBC Türkçe (2018) Türkiye'de Yetişkin Nüfusun Yaklaşık Üçte Biri Obez, https://www.bbc.com/turkce/haberler-43583496, erişim tarihi: 01.02.2018. Donaton S (2003) Zoraki Dostlar Madison Avenue & Vine Street Kavşağı, Haluk Mesci (çev.), MediaCat-Kapital Medya Hizmetleri A.Ş., İstanbul. Erol Ö (2012) Ürün Yerleştirmeye Yönelik Tutum ve Yerleştirilen Ürünlere Yönelik Davranışların Sosyalleşme Araçları İle Açıklanması, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Gülsoy T (1999) Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü, Adam Yayınları, İstanbul. IMDB (2018) Yalan Dünya, http://www.imdb.com/title/tt2184065/fullcredits?ref_=tt_cl_sm#cast, erişim tarihi: 02.03.2018. Kale G B (2014) Türkiye’de Ulusal Kanallarda Yayınlanan Durum Komedisi Dizilerindeki Ürün Yerleştirmenin Pazarlama İletişimine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Kanal D (2018) Yalan Dünya, https://www.kanald.com.tr/yalandunya, erişim tarihi: 02.03.2018. Lvovich S (2003) Advertising and Obesity: The Research Evidence, Advertising & Marketing to Children, 4-2, 35-40. Mattelart A (1995) Beyin İğfal Şebekesi – Uluslararası Reklamcılık, Işın Gürbüz (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Tığlı M (2004) Bir Aktör Olarak Markalar: Ürün Yerleştirme, Türkmen Kitabevi, İstanbul. Tokgöz A (2009) Tüketicilerin Sinema Filmlerindeki Ürün Yerleştirmelere İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Yeygel S (2007) Halkla İlişkiler ve Reklam Üzerine Etik Değerlendirmeler, Beta Basım A.Ş., İstanbul. You M (2004) Product Placement Belief and Product Usage Behavior In Souht Korea And United States, Yüksek Lisans Tezi, USA The Florida State University.
Birincil Dil tr
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-0433-6620
Yazar: Hakan Sağlam (Sorumlu Yazar)

Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 27 Temmuz 2019

Bibtex @araştırma makalesi { josc596263, journal = {Selçuk İletişim}, issn = {}, eissn = {2148-2942}, address = {}, publisher = {Selçuk Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {12}, pages = {575 - 603}, doi = {10.18094/josc.596263}, title = {YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ}, key = {cite}, author = {Sağlam, Hakan} }
APA Sağlam, H . (2019). YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ. Selçuk İletişim , 12 (2) , 575-603 . DOI: 10.18094/josc.596263
MLA Sağlam, H . "YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ". Selçuk İletişim 12 (2019 ): 575-603 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/47244/596263>
Chicago Sağlam, H . "YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ". Selçuk İletişim 12 (2019 ): 575-603
RIS TY - JOUR T1 - YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ AU - Hakan Sağlam Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.18094/josc.596263 DO - 10.18094/josc.596263 T2 - Selçuk İletişim JF - Journal JO - JOR SP - 575 EP - 603 VL - 12 IS - 2 SN - -2148-2942 M3 - doi: 10.18094/josc.596263 UR - https://doi.org/10.18094/josc.596263 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Selçuk İletişim YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ %A Hakan Sağlam %T YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ %D 2019 %J Selçuk İletişim %P -2148-2942 %V 12 %N 2 %R doi: 10.18094/josc.596263 %U 10.18094/josc.596263
ISNAD Sağlam, Hakan . "YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ". Selçuk İletişim 12 / 2 (Temmuz 2019): 575-603 . https://doi.org/10.18094/josc.596263
AMA Sağlam H . YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ. Selçuk İletişim. 2019; 12(2): 575-603.
Vancouver Sağlam H . YALAN DÜNYA DİZİSİNDEKİ FAST-FOOD ÜRÜN YERLEŞTİRMELERİNE İLETİŞİM ETİĞİ ÇERÇEVESİNDE BİR BAKIŞ. Selçuk İletişim. 2019; 12(2): 603-575.