Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-school Teachers' Opinions on Global Citizenship Education

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 335 - 343, 25.05.2020

Öz

It gains
importance concepts such as accepting differences,social relations, the peace
with conditions of the changing and developing world. The concept of world
citizenship has emerged together with living conditions.The one of effective
elements is education to increase awareness about world citizenship.The
foundation of emotion, thought, behaivor and attitutes consists in the period
pre-school. The situations located in the content of World Citizenship
Education such as understanding differences,respecting,adaptation to chancing
living conditions are located to be gained among skills in the period
pre-school. Therefore, World Citizenship Education also should be given at
early ages. When given World Citizenship Education, teachers someone from
stakeholders, need raising awareness. According to this information, the aim of
the study is to investigate on the depth their perception towards World
Citizenship Education of pre-school teachers. The study group of research
consists of 41 pre-school teachers serving pre-school education institutions in
the district of Silopi, the city of Şırnak link to Ministry of Education in 2018-2019
educational year. The data in research created by researchers have been
collected with interview form. The data were analyzed with descriptive analysis
technique and content analysis technique. As a result, It is thought to be
insufficient about how to give space which activities and within programme to
know partially the content of World Citizenship Education of pre-school
teachers.

Kaynakça

  • Banks, J. A. (2001). Citizenship education and diversity: Implications for teacher education. Journal of Teacher Education, 52(1), 5-16.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceylan, Ş. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimi ile ilgili görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(1), 78-93.
  • Davies, I., Reid, A. (2005). Globalising citizenship education? A critique of ‘global education’ and ‘citizenshipeducation’. British Journal of Educational Studies, 53(1), 66-89.
  • Durualp, E., Durualp, E. (2012). İlköğretim II. kademede öğrenim gören öğrencilerin evrensel değerlere ilişkin tutumlarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(4), 484-499.
  • Evans, M., Ingram, L. A., Macdonald, A., Weber, N. (2009). Mapping the “global dimension” of citizenshipeducation in Canada: The complexinterplay of theory, practice and context. Citizenship Teaching and Learning, 5(2), 17-34.
  • Gallavan, N. P. (2008). Examining teacher candidates’ views on teaching world citizenship. The Social Studies, 99(6), 249-254.
  • Hablemitoğlu, Ş., Özmete, E. (2012). Etkili vatandaşlık eğitimi için bir öneri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 39-54.Haktanır, G. (2014). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Haktanır, G. (Ed.). (2009). Okul öncesi eğitimine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Haydon, G. (2006). Respecting for persons and for cultures as a basis for national and global citizenship. Journal of Moral Education, 35(4), 457-471.
  • Johansson, E. (2009). The preschoolchild of today–the worldcitizentomorrow? International Journal of Early Childhood, 41(2), 79-95.
  • Kan, Ç. (2009a). Değişen değerler ve küresel vatandaşlık eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 895-904.
  • Kan, Ç. (2009b). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 25-30.
  • Lim, C. P. (2008). Global citizenshipeducation, school curriculum and games: Learning mathematics, English and science as a global citizen. Computers&Education, 51, 1073-1093.
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • Oxfam Development Education Programme(2006). Education for global citizenship: A guide for schools. Oxfam GB.
  • Özyurt, C. (2009). Küresel vatandaşlığın gelişimi imkânı ve küresel değerler eğitimi. 1. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 159-166. http://www.kaynakca.info/eser_dosya/1_eupecitpapers.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sağlam, H. İ. (2011). Öğretmen adaylarının etkili vatandaşlık yeterlik düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 39-50.
  • Tezcan, M. (2002). Postmodern ve küresel toplumda eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tuncel, G., Uğur, C. A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin “küresel vatandaşlık” kavramına yükledikleri anlamlar üzerine bir değerlendirme. I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 229-232. http://www.kaynakca.info/eser_dosya/1_eupecitpapers.pdf adresinden alınmıştır.
  • Yaşar, Ş. (2009). Küreselleşme ve dünya vatandaşlığı. E-gazete. http://e-gazete.anadolu.edu.tr/ayrinti.php?no=7628 adresinden alınmıştır.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Dünya Vatandaşlığı Eğitimine İlişkin Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 335 - 343, 25.05.2020

Öz

Gelişen ve değişen dünya
koşullarıyla barış, sosyal ilişkiler, farklılıkları kabullenme gibi kavramlar
önem kazanmaktadır. Değişen yaşam koşullarıyla birlikte dünya vatandaşlığı
kavramı ortaya çıkmıştır. Dünya vatandaşlığı konusunda farkındalığın artması için
etkili unsurlardan biri eğitimdir. Duygu, düşünce, davranış ve tutumların
temeli okul öncesi dönemde oluşmaktadır. 
Farklılıkları anlama, saygı duyma, değişen yaşam koşullarına uyum
sağlama gibi dünya vatandaşlığı eğitiminin içeriğinde yer alan beceriler de okul
öncesi dönemde kazandırılacak beceriler arasında yer almaktadır. Bu nedenle
dünya vatandaşlığı eğitimi erken yaşlarda verilmelidir. Dünya vatandaşlığı
eğitiminin verilmesinde paydaşlardan biri olan öğretmenlerin bilinçlendirilmesi
gerekmektedir. Bu bilgiler doğrultusunda çalışmanın amacı, okul öncesi
öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimine yönelik görüşlerini derinlemesine
incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı Şırnak ilinin, Silopi ilçesinde okul öncesi eğitim
kurumlarında görev yapan 41 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada
veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan görüşme formuyla toplanmıştır.
Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi tekniğiyle analiz
edilmiştir. Sonuç olarak okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı
eğitiminin içeriğini kısmen bildiği ve program içerisinde hangi etkinliklere
nasıl yer vermesi gerektiği konusunda yeterli olmadıkları sonucuna
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Banks, J. A. (2001). Citizenship education and diversity: Implications for teacher education. Journal of Teacher Education, 52(1), 5-16.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceylan, Ş. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimi ile ilgili görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(1), 78-93.
  • Davies, I., Reid, A. (2005). Globalising citizenship education? A critique of ‘global education’ and ‘citizenshipeducation’. British Journal of Educational Studies, 53(1), 66-89.
  • Durualp, E., Durualp, E. (2012). İlköğretim II. kademede öğrenim gören öğrencilerin evrensel değerlere ilişkin tutumlarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(4), 484-499.
  • Evans, M., Ingram, L. A., Macdonald, A., Weber, N. (2009). Mapping the “global dimension” of citizenshipeducation in Canada: The complexinterplay of theory, practice and context. Citizenship Teaching and Learning, 5(2), 17-34.
  • Gallavan, N. P. (2008). Examining teacher candidates’ views on teaching world citizenship. The Social Studies, 99(6), 249-254.
  • Hablemitoğlu, Ş., Özmete, E. (2012). Etkili vatandaşlık eğitimi için bir öneri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 39-54.Haktanır, G. (2014). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Haktanır, G. (Ed.). (2009). Okul öncesi eğitimine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Haydon, G. (2006). Respecting for persons and for cultures as a basis for national and global citizenship. Journal of Moral Education, 35(4), 457-471.
  • Johansson, E. (2009). The preschoolchild of today–the worldcitizentomorrow? International Journal of Early Childhood, 41(2), 79-95.
  • Kan, Ç. (2009a). Değişen değerler ve küresel vatandaşlık eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 895-904.
  • Kan, Ç. (2009b). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 25-30.
  • Lim, C. P. (2008). Global citizenshipeducation, school curriculum and games: Learning mathematics, English and science as a global citizen. Computers&Education, 51, 1073-1093.
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • Oxfam Development Education Programme(2006). Education for global citizenship: A guide for schools. Oxfam GB.
  • Özyurt, C. (2009). Küresel vatandaşlığın gelişimi imkânı ve küresel değerler eğitimi. 1. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 159-166. http://www.kaynakca.info/eser_dosya/1_eupecitpapers.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sağlam, H. İ. (2011). Öğretmen adaylarının etkili vatandaşlık yeterlik düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 39-50.
  • Tezcan, M. (2002). Postmodern ve küresel toplumda eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tuncel, G., Uğur, C. A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin “küresel vatandaşlık” kavramına yükledikleri anlamlar üzerine bir değerlendirme. I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 229-232. http://www.kaynakca.info/eser_dosya/1_eupecitpapers.pdf adresinden alınmıştır.
  • Yaşar, Ş. (2009). Küreselleşme ve dünya vatandaşlığı. E-gazete. http://e-gazete.anadolu.edu.tr/ayrinti.php?no=7628 adresinden alınmıştır.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tuğçe Güzelyurt 0000-0002-6577-8257

Seher Kabul Bu kişi benim 0000-0002-3586-2546

Nihat Tokay Bu kişi benim 0000-0002-0012-0366

Nurhan Kösen Bu kişi benim 0000-0001-8368-6711

Aynur Şık Bu kişi benim 0000-0002-9267-762X

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 28 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güzelyurt, T., Kabul, S., Tokay, N., Kösen, N., vd. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Dünya Vatandaşlığı Eğitimine İlişkin Görüşleri. Journal of Social Sciences And Education, 3(1), 335-343.

17387  17388  18992 18993 18997 19046 197372014220988 2099229300