Türkiye’de bulunan hava kargo firmalarının filo yapısı ve uçak modellerine ilişkin gerçekleştirilen bu araştırma, ülkemizde hava taşımacılığı sektörünün mevcut durumunu anlamak, sektörün yolcu ve kargo taşımacılığındaki dinamiklerini ortaya koymak ve geleceğe yönelik stratejik çıkarımlar yapmak amacıyla hazırlanmıştır. Çalışma, 31 Aralık 2023 itibarıyla Türkiye’de faaliyet gösteren belli başlı havayolu şirketlerinin filolarındaki uçak modelleri ve sayılarına odaklanmış, bu veriler Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, sektör içi raporlar ve uçak üreticilerinin teslimat bilgileri gibi güvenilir kaynaklardan derlenmiştir. Araştırmada, toplamda 668 uçaklık bir filo kapasitesine ulaşan Türkiye havacılık sektörünün yapısı, dar gövde ve geniş gövde uçak dağılımı, yolcu ve kargo taşımacılığı arasındaki denge, filo modernizasyon eğilimleri ve Boeing-Airbus arasındaki rekabet gibi konular derinlemesine incelenmiştir. Bulgular, yolcu taşımacılığında THY, Pegasus ve Güneş Ekspres gibi şirketlerin geniş filoları ile sektöre hâkim olduğunu, kargo taşımacılığında ise THY Kargo, MNG ve ACT gibi firmaların dönüştürülmüş ve geniş gövde uçaklarla ön planda olduğunu göstermektedir. Ayrıca, dönüştürülmüş kargo uçaklarının artan kullanım oranı, dar gövde uçakların kısa-orta mesafe operasyonlarında ekonomik çözümler sunduğu ve yeni nesil uçak yatırımlarının sürdürülebilirlik açısından büyük önem taşıdığını ortaya koymuştur. Araştırma, Türkiye’nin coğrafi avantajları, artan dış ticaret hacmi ve lojistik merkez olma potansiyelinin havacılık sektörünün büyümesine katkıda bulunduğunu ve bu büyümenin, yeni teknolojiler, çevresel duyarlılık ve rekabet dinamikleriyle şekillenmeye devam edeceğini vurgulamaktadır.
Türkiye havacılık sektörü hava kargo taşımacılığı filo yapısı uçak modelleri sürdürülebilirlik
This research, which was conducted on the fleet structure and aircraft models of air cargo companies in Turkey, was prepared to understand the current status of the air transportation sector in our country, to reveal the dynamics of the sector in passenger and cargo transportation, and to make strategic inferences for the future. The study focused on the aircraft models and numbers in the fleets of major airline companies operating in Turkey as of December 31, 2023, and this data was compiled from reliable sources such as the General Directorate of Civil Aviation, in-sector reports, and delivery information of aircraft manufacturers. The research examined in depth the structure of the Turkish aviation sector, which has reached a total fleet capacity of 668 aircraft, the distribution of narrow-body and wide-body aircraft, the balance between passenger and cargo transportation, fleet modernization trends, and the competition between Boeing and Airbus. The findings show that companies such as THY, Pegasus, and Güneş Ekspres dominate the sector with their large fleets in passenger transportation, while companies such as THY Cargo, MNG, and ACT are at the forefront in cargo transportation with converted and wide-body aircraft. In addition, the increasing usage rate of converted cargo aircraft has revealed that narrow-body aircraft offer economical solutions in short-medium distance operations and that new generation aircraft investments are of great importance in terms of sustainability. The research emphasizes that Turkey's geographical advantages, increasing foreign trade volume and potential to become a logistics center contribute to the growth of the aviation sector and that this growth will continue to be shaped by new technologies, environmental awareness and competitive dynamics.
Turkish aviation sector air cargo transportation fleet structure aircraft models sustainability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hava Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 1 |