Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of X, Y and Z Generations' Tendencies towards Sports and Sports Brands

Yıl 2024, , 73 - 80, 30.03.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1429547

Öz

The tendencies of Generations X, Y and Z towards sports and sports brands may differ according to the characteristics of each generation. Analysing the tendencies of Generations X, Y and Z towards sports and sports brands is a very important factor when creating marketing and advertising strategies. The aim of our study is to analyse the tendencies of individuals in generations X, Y and Z towards sports and sports brands. The population of our study consists of individuals in Turkey, and the sample consists of 511 individuals in the X, Y and Z generations. The model of our research consists of descriptive survey model from quantitative research methods. Statistically, frequency and percentage calculations were made. While the most favourite sports branch in Generation X is football (n=15 36,6%), the lowest is handball and taekwondo (n=1 1,4%). In Generation Y, the most favourite sports branch is football (n=90 20,5%), while the lowest is karate (n=2 0,5%). In Generation Z, the most favourite sport is football (n=94 23%), while the lowest is karate (n=1 0,2%). In the variable of the sports organisations they follow most in Generation X, the highest rate is the Turkish Super League (n=32 34,4%), while the lowest rate is NFL, horse races, sailing races, outdoor races and formula 1 races (n=1 1,1%). In the variable of the sports organisations that Generation Y follows the most, the highest rate is the Turkish Super League (n=140 26,8%), while the lowest rate is NFL races (n=4 0,8%). In Generation Z, the highest rate in the variable of the sports organisations they follow most is the Turkish Super League (n=143 27,9%), while the lowest rate is horse races (n=4 0,8%). According to the results of our study, Adidas and Puma brands were the most preferred brands by all generations. All generations shop at Trendyol and Hepsiburada websites the most. Again, it is seen that all generations make their payments mostly by credit card.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Y. S. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin marka tercihlerinin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (2), 37-46.
  • Akdemir, A., Konakay, G. ve Demirkaya, H. (2013). Y Kuşağının Kariyer Algısı, Kariyer Değişimi ve Liderlik Tarzı Beklentilerinin Araştırılması. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 11-42.
  • Argan, M., & Katırcı, H. (2002). Spor pazarlaması. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Constantinescu, M.V. (2017). Journal of Emerging Trends in Marketing and Management.
  • Fettahlıoğlu, H. S., Birin, C., ve Yıltay, S. (2018). Teknoloji kabul modeline göre kuşaklar arası farklılığın incelenmesi: akıllı telefon uygulamaları kullananlara yönelik bir araştırma. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 5(29), 3904-3915.
  • Göker, A. (2011). Müşteri tarafından algılanan marka değeri ve bankacılık sektöründe bir pilot araştırma. Galatasaray Üniversitesi, İstanbul.
  • Gui-hong, H. (2006). Sports Brand Marketing: A New Trend of Sports Industry Management. Journal of Gannan Teachers College.
  • Gültaş, P., ve Yıldırım, Y. (2016). İnternetten alışverişte tüketici davranışını etkileyen demografik faktörler. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(10), 32-51.
  • Howe, N., & Strauss, W. (2000). Millennials rising: The next great generation. Vintage.
  • Kantarcı, Ö., Özalp, M., Sezginsoy, C., Özaşkınlı, O., & Cavlak, C. (2017). Dijitalleşen dünyada ekonominin itici gücü: E-ticaret. Tüsiad Yayını.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Nagy, A., ve Kölcsey, A. (2017). Generation alpha: Marketing or science? Acta Technologica Dubnicae, 7(1), 107-115.
  • Özdağ, S., Duman, S., & Fişekçioğlu, İ. B. (2011). Popüler kültür: Futbol mu “Putbol” mu?. Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1309-1336.
  • Pew Research Center. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins. Retrieved from https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/
  • Saito, R. (2021). The Expansion of the Global Sport Related Market: Comparing the Sporting Brands and the SPA from 2015 to 2019. Journal of Japan Society of Sports Industry.
  • Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations: The history of America's future, 1584 to 2069. William Morrow & Company.
  • Tibet, E. (2019). Reklamlarda ünlü kullanımının X ve Y kuşağı tüketicilerinin marka değiştirme ve tekrar satın alma niyetleri üzerindeki etkisi: Spor markaları üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tozoğlu, E., Serarslan Z., M., Kabadayı, M. ve Bostancı, Ö. (2011). Türkiye’deki ve Amerika’daki spor yüksekokulu öğrencilerinin spor ürünlerinde marka tercihini etkileyen iletişim araçlarının araştırılması ve karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(1), 50-60.
  • Twenge, J. M. (2017). iGen: Why today's super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy--and completely unprepared for adulthood--and what that means for the rest of us. Simon and Schuster.
  • Woratschek, H., & Ströbel, T. (2007). An analysis of brand creation of sport organisations.
  • Yazıcı, A. G., Tozoğlu, E., Şebin, K., Bostancı, Ö., & Karahüseyinoğlu, M. F. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu lisans ve lisansüstü öğrencilerinde marka tercihinde etkili olan unsurların araştırılması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 36-43.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldız, A. (2019). X, Y ve Z kuşağı tüketicilerin nomofobi özelliklerinin karşılaştırması: Adıyaman ili üzerine bir uygulama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 695-726.
  • Young, Hwan, Choi. (2022). An Analysis of Participatory Sports Consumption Behavior of Generation Z. Han'gug seu'pocheu haghoeji, 20(4):55-63. doi: 10.46669/kss.2022.20.4.006
  • Yurdakul, N. B. (2003). İşletme yönetiminde iki stratejik görev: İmaj-marka yönetimi ve müşteri ilişkileri yönetimi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 8(1), 205-211.

X, Y ve Z Kuşaklarının Spora ve Spor Markalarına Eğilimlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, , 73 - 80, 30.03.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1429547

Öz

X, Y ve Z kuşaklarının spor ve spor markalarına olan eğilimleri, her kuşağın özelliklerine göre farklılık gösterebilir. X, Y ve Z kuşaklarının spor ve spor markalarına olan eğilimlerini incelemek, pazarlama ve reklam stratejileri oluştururken çok önemli bir faktördür. Çalışmamızın amacı X, Y ve Z kuşaklarında yer alan bireylerin spora ve spor markalarına olan eğilimlerinin incelenmesidir. Çalışmamızın evrenini Türkiye’deki bireyler, örneklemini ise X, Y ve Z kuşağına giren yaştaki 511 bireyden oluşmaktadır. Araştırmamızın modelini nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli oluşmaktadır. İstatistiksel açıdan, frekans ve yüzde hesaplamaları yapılmıştır. X kuşağında en çok sevilen spor branşı Futbol olurken (n=15 %36,6), en düşük hentbol ve tekvando oluşturmaktadır (n=1 %1,4). Y kuşağında en çok sevilen spor branşı Futbol olurken (n=90 %20,5), en düşük karate oluşturmaktadır (n=2 %0,5). Z kuşağında en çok sevilen spor branşı Futbol olurken (n=94 %23), en düşük karate oluşturmaktadır (n=1 %0,2). X kuşağında en çok takip ettikleri spor organizasyonları değişkeninde en yüksek Türkiye Süper Ligi oluştururken (n=32 %34,4), en düşük oran NFL, at yarışları, yelken yarışları, outdoor yarışları ve Formula 1 yarışları oluşturmaktadır (n=1 %1,1). Y kuşağında en çok takip ettikleri spor organizasyonları değişkeninde en yüksek Türkiye Süper Ligi oluştururken (n=140 %26,8), en düşük oran NFL yarışları oluşturmaktadır (n=4 %0,8). Z kuşağında en çok takip ettikleri spor organizasyonları değişkeninde en yüksek Türkiye Süper Ligi oluştururken (n=143 %27,9), en düşük oran at yarışları oluşturmaktadır (n=4 %0,8). Çalışmamızın sonuçlarına göre tüm kuşaklara göre Adidas ve Puma markaları en çok tercih edilen marka olmuştur. Tüm kuşaklar en çok Trendyol ve Hepsiburada web sitelerinde alışveriş yapmaktadır. Yine tüm kuşaklar ödemelerini en çok kredi kartı ile alışveriş yaptığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Y. S. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin marka tercihlerinin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (2), 37-46.
  • Akdemir, A., Konakay, G. ve Demirkaya, H. (2013). Y Kuşağının Kariyer Algısı, Kariyer Değişimi ve Liderlik Tarzı Beklentilerinin Araştırılması. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 11-42.
  • Argan, M., & Katırcı, H. (2002). Spor pazarlaması. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Constantinescu, M.V. (2017). Journal of Emerging Trends in Marketing and Management.
  • Fettahlıoğlu, H. S., Birin, C., ve Yıltay, S. (2018). Teknoloji kabul modeline göre kuşaklar arası farklılığın incelenmesi: akıllı telefon uygulamaları kullananlara yönelik bir araştırma. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 5(29), 3904-3915.
  • Göker, A. (2011). Müşteri tarafından algılanan marka değeri ve bankacılık sektöründe bir pilot araştırma. Galatasaray Üniversitesi, İstanbul.
  • Gui-hong, H. (2006). Sports Brand Marketing: A New Trend of Sports Industry Management. Journal of Gannan Teachers College.
  • Gültaş, P., ve Yıldırım, Y. (2016). İnternetten alışverişte tüketici davranışını etkileyen demografik faktörler. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(10), 32-51.
  • Howe, N., & Strauss, W. (2000). Millennials rising: The next great generation. Vintage.
  • Kantarcı, Ö., Özalp, M., Sezginsoy, C., Özaşkınlı, O., & Cavlak, C. (2017). Dijitalleşen dünyada ekonominin itici gücü: E-ticaret. Tüsiad Yayını.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Nagy, A., ve Kölcsey, A. (2017). Generation alpha: Marketing or science? Acta Technologica Dubnicae, 7(1), 107-115.
  • Özdağ, S., Duman, S., & Fişekçioğlu, İ. B. (2011). Popüler kültür: Futbol mu “Putbol” mu?. Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1309-1336.
  • Pew Research Center. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins. Retrieved from https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/
  • Saito, R. (2021). The Expansion of the Global Sport Related Market: Comparing the Sporting Brands and the SPA from 2015 to 2019. Journal of Japan Society of Sports Industry.
  • Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations: The history of America's future, 1584 to 2069. William Morrow & Company.
  • Tibet, E. (2019). Reklamlarda ünlü kullanımının X ve Y kuşağı tüketicilerinin marka değiştirme ve tekrar satın alma niyetleri üzerindeki etkisi: Spor markaları üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tozoğlu, E., Serarslan Z., M., Kabadayı, M. ve Bostancı, Ö. (2011). Türkiye’deki ve Amerika’daki spor yüksekokulu öğrencilerinin spor ürünlerinde marka tercihini etkileyen iletişim araçlarının araştırılması ve karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(1), 50-60.
  • Twenge, J. M. (2017). iGen: Why today's super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy--and completely unprepared for adulthood--and what that means for the rest of us. Simon and Schuster.
  • Woratschek, H., & Ströbel, T. (2007). An analysis of brand creation of sport organisations.
  • Yazıcı, A. G., Tozoğlu, E., Şebin, K., Bostancı, Ö., & Karahüseyinoğlu, M. F. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu lisans ve lisansüstü öğrencilerinde marka tercihinde etkili olan unsurların araştırılması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 36-43.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldız, A. (2019). X, Y ve Z kuşağı tüketicilerin nomofobi özelliklerinin karşılaştırması: Adıyaman ili üzerine bir uygulama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 695-726.
  • Young, Hwan, Choi. (2022). An Analysis of Participatory Sports Consumption Behavior of Generation Z. Han'gug seu'pocheu haghoeji, 20(4):55-63. doi: 10.46669/kss.2022.20.4.006
  • Yurdakul, N. B. (2003). İşletme yönetiminde iki stratejik görev: İmaj-marka yönetimi ve müşteri ilişkileri yönetimi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 8(1), 205-211.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serdar Ceyhun 0000-0003-0342-8099

Pınar Karacan Doğan 0000-0002-2654-2751

Cemal Özman 0000-0003-2812-1106

Gökhan Dokuzoğlu 0000-0001-5407-4927

Sebahattin Devecioğlu 0000-0002-8205-295X

Erken Görünüm Tarihi 30 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2024
Kabul Tarihi 28 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Ceyhun, S., Karacan Doğan, P., Özman, C., Dokuzoğlu, G., vd. (2024). X, Y ve Z Kuşaklarının Spora ve Spor Markalarına Eğilimlerinin İncelenmesi. Herkes için Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 6(1), 73-80. https://doi.org/10.56639/jsar.1429547

Creative Commons Lisansı

Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.

Flag Counter