Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

E-Spor Oyunu Oynayanların Rekreasyonel Fayda Algıları

Yıl 2024, , 109 - 116, 30.06.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1450909

Öz

Amaç: E-spor oyunları, bilgisayar ekranı karşısında oynanır. Yalnızca turnuvalar esnasında kalabalık gruplar bir araya gelmektedir. Ancak rekreasyonel aktiviteler genellikle insanların fiziksel olarak bir arada olmasını gerektirir. Bu araştırma rekreasyonel bir aktivite olarak e-spor oyunları oynayan bireylerin rekreasyonel fayda algılarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma kapsamında kolayda örneklem yöntemiyle belirlenen ve Sakarya ilinde ikamet eden 230 katılımcıya ulaşılmıştır. Veriler, herhangi bir e-spor oyunu oynadığını beyan eden kişilere ulaşılarak yüz yüze toplanmıştır. Verilerin toplanmasında 24 soru ve 3 alt boyuttan oluşan Rekreasyon Fayda Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS 25. 00 programı kullanılmıştır. Veriler normal dağılım göstermediği için verilerin analizinde non-parametrik testler kullanılmıştır.
Bulgular: Sıra ortalamalarına bakıldığında erkeklerin kadınlardan, bekârların evlilerden, lise mezunlarının üniversite mezunu olanlardan daha yüksek puan aldıkları görülmüştür. Benzer şekilde düşük yaş grubunda olanların, aktif olarak herhangi bir işte çalışmayanların, düşük gelir grubunda olanların, günlük 3-5 saat ve haftada 3-4 gün herhangi bir e-spor oyunu oynayanların puanlarının diğerlerinden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç: Araştırma sonucunda katılımcıların rekreasyonel fayda algılarının medeni duruma ve öğrenim durumuna göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Cinsiyet, yaş, çalışılan sektör, gelir durumu, günlük ve haftalık oyun oynama sürelerine göre ise istatistiksel açıdan anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akgül, B. M., Ertüzün, E. & Karaküçük, S. (2018). Leisure Benefit Scale: A Study of Validity and Reliability, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 25-34.
  • Alpar, R. (2018). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik, 5. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Ardahan, F. & Lapa, T.Y. (2011). Outdoor Recreation: The Reasons and Carried Benefits for Attending Outdoor Sports of the Participants of Cycling and/or Trekking Activities, Journal of Human Sciences, 8(1), 1327-1341.
  • Aslan, N. (2005), Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Eğilimi, Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Ayhan, C. (2022). Serbest Zaman İlgilenimi, Rekreasyonel Akış Deneyimi, Rekreasyonel Fayda ve Serbest Zaman Tatmininin Tekrar Katılım Niyeti Üzerine Etkisi, Doktora Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Ayhan, R., Akay, B., Öçalan, M. & Orhan, R. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Fayda Düzeyleri ile Akademik Öz-Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 258-276.
  • Bayrakdar, A., Yıldız, Y., & Bayraktar, I. (2020). Do e-athletes move? A study on physical activity level and body composition in elite e-sports. Physical education of students, 24(5), 259-264.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 24. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2021). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 30. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Chao, C. C. (2013). The Relationship Among Leisure Involvement, Leisure Benefits, and Happiness of Elementary Schools Teachers in Taiwan Country, International Research in Education, 1(1): 29-51.
  • Cuenca-Amigo, M., Aristegui, I., Cuenca, M. & Amigo, M. L. (2017). The Importance of Leisure in Older Adults Living in Spain, Annals of Leisure Research, 20(2), 222-239.
  • Emir, E. (2012). Rekreatif Etkinliklere Katılımın Önündeki Engellerin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Ertüzün, E., Gaye, H., & Fidan, E. (2020). Spor Merkezine Üye Bireylerin Rekreasyon Fayda Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(3), 231-244.
  • Hacıcaferoğlu, S., Gündoğdu, C., Hacıcaferoğlu, B. & Yücel, A. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Serbest Zaman (Rekrasyon) Aktivitelerine Katılımlarının Belirlenerek İncelenmesi (İnönü Üniversitesi Örneği), Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 5(1), 5-17.
  • Henderson, K. (2010). Leisure Studies in the 21St Century: The Sky is Falling?, Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 32(4): 391-400.
  • Ho, T. K. (2008). A Study of Leisure Attitudes and Benefits for Senior High School Students at PingTung City and Country in Taiwan, Phd Thesis, United States Sports Academy, Daphne, USA.
  • Karakullukçu, Ö. F. (2009). Adalet Bakanlığı Çalışanlarının Eğitim Düzeylerine Göre Boş Zaman Değerlendirme Alışkanlıkları, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaküçük, S., Ayyıldız-Durhan, T., Akgül, B.M., Aksın, K. & Özdemir, A.S. (2019). Oryantiring Sporcularında Ekosentrik, Antroposentrik, Antipatik Yaklaşımların Rekreasyon Fayda ile İlişkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1263-1288.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 28. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kelly J. (1980). Recreation Trends Toward The Year 2000, Champaign.
  • Kocaer, G. & Yaşartürk, F. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Tutum, Serbest Zaman İlgilenim ve Rekreasyon Faaliyetlerine Yönelik Fayda Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Bartın İli Örneği), Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 608-623.
  • Kürkçü Akgönül, E., Musa, M., Bozkurt, Ç. & Bayansalduz, M. (2023). Rekreatif Etkinliklere Katılan Yetişkin Bireylerde Rekreasyon Fayda Düzeylerinin İncelenmesi, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(özel sayı 1), 113-124.
  • Lee J. H., Scott D. & Floyd. M. F. (2001). Structural Inequalities in Outdoor Recreation Participation: A Multiple Hierarchy Stratification Perspective, Journal of Leisure Research 33(4), 427-449.
  • Öztürk, Y. (2022). Rekreasyon Fayda Farkındalığı ve Yaşam Doyum Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(36), 1237-1250.
  • Parlak, T. (2023). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Rekreasyon Fayda Algıları ile Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Passmore A, French D. (2001). Development and Administration of a Measures to Assess Adolescent's Participion, Adolescence, 36(141) 67-75.
  • Sarıkaya, M., Avcı, P., Satılmış, N., Kılınçarslan, G., Bayraktar, I., & Bayrakdar, A. The Effect of Digital Gaming Duration on Musculoskeletal System Symptoms: A Systematic Study. International Journal of Disabilities Sports and Health Sciences, 6(3), 564-573.
  • Süleyman, C. & Şibir, E. S. Özel Eğitim Kurumlarında Öğrenim Gören Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerinden Beklentileri, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 314-320.
  • Vural, H. & Yılmaz, S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Mekâna Bağlı Serbest Zaman Aktivite Tercihleri ve Rekreasyonel Eğilimleri, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 5(4), 424-432.
  • Yağmur, R. & Ocak, Y. (2013). Afyon Kocatepe Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri ile Farklı Bölümlerdeki Öğrencilerin Serbest Zaman Aktivitelerinin Karşılaştırılması, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 5-16.
  • Yalçınkaya, N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Fayda Algıları ile Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı.
  • Yalçınkaya, N., Ayhan, C. & Soyer, F. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Rekreasyonel Fayda Algısı ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi, ERPA International Congresses on Education, 19-22 Haziran 2019, ss. 395, Sakarya.
  • Yalman, Y. (2019). Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinde Çalışan Personellerin Rekreasyona Bakış Açısı ile Rekreasyonel Spora Katılım İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Anabilim Dalı.
  • Yavuz, E. & Küçük, K. (2017). Örgütlerde Düzenlenen Rekreasyon Etkinliklerinin Çalışanların Yabancılaşma Düzeyleri ile İlişkisi. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(2), 58-77.

Recreational Benefit Perceptions of E-Sports Game Players

Yıl 2024, , 109 - 116, 30.06.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1450909

Öz

Aim: E-sports games are played in front of a computer screen. Only during tournaments, crowded groups come together. However, recreational activities usually require people to be together physically. This research was conducted to examine the recreational benefit perceptions of individuals who play e-sports games as a recreational activity.
Methods: Within the scope of the research, 230 participants who were determined by convenience sampling method and residing in Sakarya province were reached. The data were collected face-to-face by reaching people who declared that they play any e-sports game. Recreation Benefit Scale consisting of 24 questions and 3 sub-dimensions was used to collect the data. SPSS 25. 00 programme was used for data analysis. Since the data did not show normal distribution, non-parametric tests were used to analyze the data.
Results: When the rank averages were analyzed, it was observed that males scored higher than females, singles scored higher than marrieds, and high school graduates scored higher than university graduates. Similarly, it was concluded that the scores of those in the low age group, those who are not actively working in any job, those in the low-income group, those who play any e-sports game 3-5 hours a day and 3-4 days a week are higher than the others.
Conclusions: As a result of the research, it was seen that the participants' perceptions of recreational benefits did not show statistically significant differences according to marital status and educational status. It was concluded that there was a statistically significant difference according to gender, age, sector of employment, income status, daily and weekly game playing time.

Kaynakça

  • Akgül, B. M., Ertüzün, E. & Karaküçük, S. (2018). Leisure Benefit Scale: A Study of Validity and Reliability, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 25-34.
  • Alpar, R. (2018). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik, 5. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Ardahan, F. & Lapa, T.Y. (2011). Outdoor Recreation: The Reasons and Carried Benefits for Attending Outdoor Sports of the Participants of Cycling and/or Trekking Activities, Journal of Human Sciences, 8(1), 1327-1341.
  • Aslan, N. (2005), Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Eğilimi, Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Ayhan, C. (2022). Serbest Zaman İlgilenimi, Rekreasyonel Akış Deneyimi, Rekreasyonel Fayda ve Serbest Zaman Tatmininin Tekrar Katılım Niyeti Üzerine Etkisi, Doktora Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Ayhan, R., Akay, B., Öçalan, M. & Orhan, R. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Fayda Düzeyleri ile Akademik Öz-Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 258-276.
  • Bayrakdar, A., Yıldız, Y., & Bayraktar, I. (2020). Do e-athletes move? A study on physical activity level and body composition in elite e-sports. Physical education of students, 24(5), 259-264.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 24. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2021). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 30. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Chao, C. C. (2013). The Relationship Among Leisure Involvement, Leisure Benefits, and Happiness of Elementary Schools Teachers in Taiwan Country, International Research in Education, 1(1): 29-51.
  • Cuenca-Amigo, M., Aristegui, I., Cuenca, M. & Amigo, M. L. (2017). The Importance of Leisure in Older Adults Living in Spain, Annals of Leisure Research, 20(2), 222-239.
  • Emir, E. (2012). Rekreatif Etkinliklere Katılımın Önündeki Engellerin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Ertüzün, E., Gaye, H., & Fidan, E. (2020). Spor Merkezine Üye Bireylerin Rekreasyon Fayda Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(3), 231-244.
  • Hacıcaferoğlu, S., Gündoğdu, C., Hacıcaferoğlu, B. & Yücel, A. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Serbest Zaman (Rekrasyon) Aktivitelerine Katılımlarının Belirlenerek İncelenmesi (İnönü Üniversitesi Örneği), Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 5(1), 5-17.
  • Henderson, K. (2010). Leisure Studies in the 21St Century: The Sky is Falling?, Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 32(4): 391-400.
  • Ho, T. K. (2008). A Study of Leisure Attitudes and Benefits for Senior High School Students at PingTung City and Country in Taiwan, Phd Thesis, United States Sports Academy, Daphne, USA.
  • Karakullukçu, Ö. F. (2009). Adalet Bakanlığı Çalışanlarının Eğitim Düzeylerine Göre Boş Zaman Değerlendirme Alışkanlıkları, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaküçük, S., Ayyıldız-Durhan, T., Akgül, B.M., Aksın, K. & Özdemir, A.S. (2019). Oryantiring Sporcularında Ekosentrik, Antroposentrik, Antipatik Yaklaşımların Rekreasyon Fayda ile İlişkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1263-1288.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 28. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kelly J. (1980). Recreation Trends Toward The Year 2000, Champaign.
  • Kocaer, G. & Yaşartürk, F. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Tutum, Serbest Zaman İlgilenim ve Rekreasyon Faaliyetlerine Yönelik Fayda Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Bartın İli Örneği), Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 608-623.
  • Kürkçü Akgönül, E., Musa, M., Bozkurt, Ç. & Bayansalduz, M. (2023). Rekreatif Etkinliklere Katılan Yetişkin Bireylerde Rekreasyon Fayda Düzeylerinin İncelenmesi, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(özel sayı 1), 113-124.
  • Lee J. H., Scott D. & Floyd. M. F. (2001). Structural Inequalities in Outdoor Recreation Participation: A Multiple Hierarchy Stratification Perspective, Journal of Leisure Research 33(4), 427-449.
  • Öztürk, Y. (2022). Rekreasyon Fayda Farkındalığı ve Yaşam Doyum Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(36), 1237-1250.
  • Parlak, T. (2023). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Rekreasyon Fayda Algıları ile Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Passmore A, French D. (2001). Development and Administration of a Measures to Assess Adolescent's Participion, Adolescence, 36(141) 67-75.
  • Sarıkaya, M., Avcı, P., Satılmış, N., Kılınçarslan, G., Bayraktar, I., & Bayrakdar, A. The Effect of Digital Gaming Duration on Musculoskeletal System Symptoms: A Systematic Study. International Journal of Disabilities Sports and Health Sciences, 6(3), 564-573.
  • Süleyman, C. & Şibir, E. S. Özel Eğitim Kurumlarında Öğrenim Gören Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerinden Beklentileri, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 314-320.
  • Vural, H. & Yılmaz, S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Mekâna Bağlı Serbest Zaman Aktivite Tercihleri ve Rekreasyonel Eğilimleri, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 5(4), 424-432.
  • Yağmur, R. & Ocak, Y. (2013). Afyon Kocatepe Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri ile Farklı Bölümlerdeki Öğrencilerin Serbest Zaman Aktivitelerinin Karşılaştırılması, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 5-16.
  • Yalçınkaya, N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Fayda Algıları ile Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı.
  • Yalçınkaya, N., Ayhan, C. & Soyer, F. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Rekreasyonel Fayda Algısı ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi, ERPA International Congresses on Education, 19-22 Haziran 2019, ss. 395, Sakarya.
  • Yalman, Y. (2019). Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinde Çalışan Personellerin Rekreasyona Bakış Açısı ile Rekreasyonel Spora Katılım İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Anabilim Dalı.
  • Yavuz, E. & Küçük, K. (2017). Örgütlerde Düzenlenen Rekreasyon Etkinliklerinin Çalışanların Yabancılaşma Düzeyleri ile İlişkisi. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(2), 58-77.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gökhan Çakmak 0000-0003-2307-8444

Faik Orhun Tapşın 0000-0002-7099-6929

Fuat Orkun Tapşın 0000-0001-6374-534X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2024
Kabul Tarihi 14 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çakmak, G., Tapşın, F. O., & Tapşın, F. O. (2024). E-Spor Oyunu Oynayanların Rekreasyonel Fayda Algıları. Herkes için Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 6(2), 109-116. https://doi.org/10.56639/jsar.1450909

Creative Commons Lisansı

Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.

Flag Counter