The current study employing the mixed design to qualitatively and quantitatively investigate the relationship between pre-service physical education teachers’ temperament types, cognitive emotion regulation strategies, and stress tolerance level aims to contribute to the features loaded onto the “quality teacher” concept. In determining the participants, a convenience sampling method, one of the non-random sampling methods was used. The study's sampling is comprised of 92 females and 167 males, a total of 259, pre-service physical education teachers. The participants were administered a questionnaire made up of the scales of the Stress Tolerance Test in the Vienna Test System (DT-test), Cognitive Emotion Regulation, and the Nine Temperaments Model (DTMM). The qualitative data were collected by recording the participating pre-service teachers’ responses to the semi-structured open-ended questions. While quantitative data were analyzed with the SPSS 24 package program, qualitative data were written down, defined according to certain phenomena, and interpreted with the analysis in the depth and richness of the data. The temperament types of the students were found to lead to significant differences in the sub-dimensions of cognitive emotion regulation and the stress tolerance correct reaction time median values. The qualitative findings of the current study support the quantitative findings.
Emotion stress tolerance temperament mixed design quality teacher
Beden eğitimi öğretmen adaylarının mizaç modelleri, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve stres tolerans düzeylerini nicel ve nitel fazda inceleyen karma desendeki bu çalışmada “nitelikli öğretmen” kavramına yüklenen özelliklere katkı sağlamak amaçlanmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örneklem yöntemi kullanılmıştır. 92 kadın (%35.5) 167 erkek (%64.5) olmak üzere toplam 259 beden eğitimi öğretmen adayı (22.74±3.47) çalışmanın örneklemini oluşmaktadır. Katılımcılara, Viyana Test Sisteminin Stres Tolerans (DT-test) testi, Bilişsel Duygu Düzenleme ve Dokuz Tip Mizaç Modeli (DTMM) ölçeklerini içeren anket formu uygulatılmıştır. Nitel veriler, yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulara verilen cevapların ses kayıt cihazına kaydedilmesi ile toplanmıştır. Katılımcıların mizaç tipi durumuna göre bilişsel duygu düzenleme alt boyutlarına ilişkin karşılaştırmalar incelendiğinde, istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Mizaç tipi durumu dikkate alındığında, stres toleransı doğru reaksiyon zaman medyanı değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çalışmada elde edilen nitel bulgular nicel bulguları destekler niteliktedir.
: Duygu stres toleransı mizaç karma desen nitelikli öğretmen
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 4 |
Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.