Araştırmanın amacı, eskrim hakemlerinin eskrim kavramına yönelik algılarının metaforlar yardımıyla incelenmesidir. Araştırmaya aktif olarak lisanslı hakemlik yapan 80 eskrim hakemi katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilim) deseni kullanılmıştır. Verilerin elde edilmesinde, her bir hakeme kişisel bilgi formu uygulanmış ve hakemlerden “eskrim……gibidir/benzer; çünkü……” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Bütün katılımcılar gönüllülük esasına dayanarak çalışmada yer almıştır. Veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde kodlama, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliğin sağlanması, temalar oluşturma ve yorumlanması aşamaları takip edilmiştir. Hakemlerin eskrim kavramına yönelik algıları incelendiğinde eskrimi bir strateji, mücadele, duygu ve hayat unsuru olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın alan eğitimine ve alanda yapılacak diğer araştırmalara fikir kaynağı olabileceği düşünülmekle birlikte daha geniş örneklem grupları ve farklı branşlarda yapılacak araştırmaların alana katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.
The aim of the research is to reveal the metaphorical perceptions of the fencing referees towards the concept of fencing. 80 fencing referees who are actively licensed participated in the research. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used. In obtaining the data, a personal information form was applied to each referee, and the referees were asked, “Fencing is like/similar to……; because……” were asked to complete the sentence. All participants took part in the research voluntarily. The data were analyzed by content analysis technique. In the data analysis, the stages of coding, category development, validity and reliability, creating and interpreting themes were followed. When the referees' perceptions of fencing were examined, it was concluded that they perceived fencing as a strategy, struggle, emotion, and life element. Although it is thought that the research can be a source of ideas for field education and other studies to be conducted in the field, it is considered that research conducted in larger sample groups and different disciplines will contribute to the field.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Sport and Exercise Psychology |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 25, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | March 18, 2025 |
| Acceptance Date | June 19, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |
Articles published by Journal Sports for All and Recreation is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License.