BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme ve Pedagojik Formasyon Sorunu

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 73 - 90, 01.06.2014

Öz

Öğretmenlik mesleğinin bugününün anlaşılabilmesi için tarihsel gelişiminin iyi analiz edilmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda çalışmamızda öğretmenlik mesleğinin tarihinden, dünyada ve Türkiye’de bu mesleğin nasıl geliştiğinden bahsedilecektir. Sonrasında öğretmenlik mesleğinin ülkemizdeki gelişim sürecinin son zamanlarında sürekli dile getirilen ve YÖK tarafından alınan farklı kararlar ile bir karmaşaya dönüşen pedagojik formasyon sorunu ele alınacaktır. Bu soruna ilişkin bazı çözümlemeler yapılacak, çözüm önerileri getirilmeye çalışılacak ve Finlandiya öğretmen yetiştirme sistemi incelenecektir. Son zamanlarda ülkemizde eğitim alanında alınan kararlarla ulaşılmak istenen sisteme benzerlik gösteren Finlandiya modeliyle ilgili bazı çıkarımlar yapılmaya çalışılacaktır. Bu süreçler ele alınırken öğretmen yetiştirme yaklaşımlarına değinilecektir

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2008). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin 160. yılında Darülmuallimîn’in ilk yıllarına toplu ve yeni bir bakış. (http://dergiler.ankara.edu.tr/dergil- er/19/1335/15452.pdf). (Erişim: 12.05.2013).
  • Akyüz, Y. (2009). Türk eğitim Tarihi M.Ö. 1000 – M.S. 2009 (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ataünal, A. (1994). Türkiye’de İlkokul Öğretmeni Yetiştirme Sorunu (1923-1994). Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Ss.16.
  • Becker, B. J., Kennedy, M. M., & Hundersmarck, S. (2003). Communities of schol- ars, research, and debates about teacher quality. Paper presented at the meeting of the american educational research association, Chicago.
  • Cochran-Smith, M., & Fries, K. (2008). Research on teacher education: changing times, changing paradigms. In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, and D.J. McIntyre, Eds. Handbook of Research on Teacher Education: Enduring Ques- tions in Changing Contexts. New York: Routledge/Taylor Francis and the As- sociation of Teacher Educators, 1050-1093.
  • Cox, S. (2008). A Conceptual Analysis Of Technological Pedagogical Content Knowledge. Doctor of Philosophy, Brigham Young University, Department of Instructional Psychology & Technology. Brigham, ss.1-2.
  • Cubberley, E. P. (1948). History of Education. Cambridge, Mass: Houghton Mifflin Company.
  • De Landsheere, G. (1988). Concepts of Teacher Education. In M. J. Dunkin (Ed.) The International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford: Pergamon Press (pp. 77-82).
  • Education.gov.uk. (tarih yok). [http://www.education.gov.uk/get-into-teaching/ teacher-training-options/university-based-training/pgce]. 03.03.2014. Erişim tarihi:
  • Ekinci, A. ve Öter, Ö.M. (2010). Finlandiya’da Eğitim ve Öğretmen Yetiştirme Siste- mi. (http://duabpo.dicle.edu.tr/oygem/dosya/Finlandiya_Raporu.pdf). (Erişim: 12.05.2013).
  • Ergün, M. (2006). Atatürk döneminde öğretmen yetiştirme. Atatürk döneminden günümüze Cumhuriyetin eğitim felsefesi ve uygulamaları sempozyumu. Gazi Eğitim Fakültesi 16 – 17 Mart 2006, Ankara. Ss. 215-225.
  • Hürriyet. (2013, 3 Haziran). YÖK ortaöğretim alan öğretmenliği bölümlerine öğrenci kontenjanı vermeyecek. [http://www.hurriyet.com.tr/gundem/23424673.asp]. Erişim tarihi: 03.06.2013.
  • Jakku-Sıhvonen, R. (2003). Evaluation and Outcomes in Finland – Main Results in 1995–2002. Finnish National Board of Education.
  • Johnson, J. (1968). A Brief History of Student Teaching. DeKalb, IL: Creative Edu- cational Materials.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt:35, sayı, 1-2.
  • Kılınç, A. (2008). Uygun, Selçuk. Tanıkların Dilinden Bir Dönem Öğretmen Okulları (İlköğretmen Okulları ve Köy Enstitüleri). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2007, 221 s. ISBN 975-11-2717-3. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 4 (1):183-186.
  • Meyer, A.E. (1957). An Educational History of The American People. New York: McGraw – Hill.
  • Milliyet. (2013, 8 Temmuz). Öğretmen atamalarında KPSS yetmeyecek. [http:// gundem.milliyet.com.tr/ogretmen-atamalarinda-kpss/gundem/detay/1733660/ default.htm]. Erişim tarihi: 05.11.2013.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 8(6):1017-1054.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Sorunları. Seta Ana- liz, Sayı:17.
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası. Ankara: Türk Tar- ih Kurumu Yayınları. Ss:88-154.
  • Reid, I. (2000). Accountability, control and freedom in teacher education in Eng- land: Towards a Panoptican. International Studies in Sociology of Education, 10, (3) p. 213-226.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Edu- cational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Simola, H. (2005). The Finnish miracle of PISA: historical and sociological remarks on teaching and teacher education. Comparative Education, 41(4), 455-470.
  • Sonay, N. (2013). Branş öğretmenleri fen edebiyattan yetişecek. (http://www.me- murlar.net/haber/373172/). (Erişim: 11.05.2013).
  • Tangülü, Z., Karadeniz, O. ve Ateş S. (2010). Cumhuriyetten günümüze ilköğretime öğretmen yetiştirme. 9. ulusal sınıf öğretmenliği eğitimi sempozyumu. Elazığ. s. 1056-1060.
  • Wikipedia. (tarih yok). [http://en.wikipedia.org/wiki/Bachelor_of_Education]. Erişim tarihi:03.03.2014.
  • Yıldırım, A. (2011). Öğretmen eğitiminde çatışma alanları ve yeniden yapılanma. [http://www.ijocis.org/FileUpload/ds144289/File/ali_yildirim.pdf]. 12.05.2013. Erişim:
  • YÖK. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Yüksel, S. (2011). Türk Üniversitelerinde Eğitim Fakülteleri ve Öğretmen Yetiştirme (2. Baskı). Pegem Akademi, Ankara.
  • Yüksel, S. (2012). Eğitim bilimlerinde paradigmatik dönüşüm: yeni arayış ve yöne- limler. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. Cilt 1, Sayı 1, 2012, 35-58.

Problems Related with Teacher Training and Pedagogical Formation in Turkey

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 73 - 90, 01.06.2014

Öz

It is very important to do a comprehensive analysis of the historical development of the teaching profession to understand the present-day teaching profession. After that, the development of the teaching profession in Turkey and the pedagogical formation issue that are discussed in different platforms and have been turned into chaos with different decisions taken by the Council of Higher Education will be discussed. Some solutions for these problems will be suggested and the Finnish teacher education system will be examined. Some inferences will be analyzed about the decisions taken in recent times in the field of education to achieve a similar education system to Finland’s. While these processes are addressed, approaches for teacher education will be mentioned and these processes will be evaluated

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2008). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin 160. yılında Darülmuallimîn’in ilk yıllarına toplu ve yeni bir bakış. (http://dergiler.ankara.edu.tr/dergil- er/19/1335/15452.pdf). (Erişim: 12.05.2013).
  • Akyüz, Y. (2009). Türk eğitim Tarihi M.Ö. 1000 – M.S. 2009 (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ataünal, A. (1994). Türkiye’de İlkokul Öğretmeni Yetiştirme Sorunu (1923-1994). Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Ss.16.
  • Becker, B. J., Kennedy, M. M., & Hundersmarck, S. (2003). Communities of schol- ars, research, and debates about teacher quality. Paper presented at the meeting of the american educational research association, Chicago.
  • Cochran-Smith, M., & Fries, K. (2008). Research on teacher education: changing times, changing paradigms. In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, and D.J. McIntyre, Eds. Handbook of Research on Teacher Education: Enduring Ques- tions in Changing Contexts. New York: Routledge/Taylor Francis and the As- sociation of Teacher Educators, 1050-1093.
  • Cox, S. (2008). A Conceptual Analysis Of Technological Pedagogical Content Knowledge. Doctor of Philosophy, Brigham Young University, Department of Instructional Psychology & Technology. Brigham, ss.1-2.
  • Cubberley, E. P. (1948). History of Education. Cambridge, Mass: Houghton Mifflin Company.
  • De Landsheere, G. (1988). Concepts of Teacher Education. In M. J. Dunkin (Ed.) The International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford: Pergamon Press (pp. 77-82).
  • Education.gov.uk. (tarih yok). [http://www.education.gov.uk/get-into-teaching/ teacher-training-options/university-based-training/pgce]. 03.03.2014. Erişim tarihi:
  • Ekinci, A. ve Öter, Ö.M. (2010). Finlandiya’da Eğitim ve Öğretmen Yetiştirme Siste- mi. (http://duabpo.dicle.edu.tr/oygem/dosya/Finlandiya_Raporu.pdf). (Erişim: 12.05.2013).
  • Ergün, M. (2006). Atatürk döneminde öğretmen yetiştirme. Atatürk döneminden günümüze Cumhuriyetin eğitim felsefesi ve uygulamaları sempozyumu. Gazi Eğitim Fakültesi 16 – 17 Mart 2006, Ankara. Ss. 215-225.
  • Hürriyet. (2013, 3 Haziran). YÖK ortaöğretim alan öğretmenliği bölümlerine öğrenci kontenjanı vermeyecek. [http://www.hurriyet.com.tr/gundem/23424673.asp]. Erişim tarihi: 03.06.2013.
  • Jakku-Sıhvonen, R. (2003). Evaluation and Outcomes in Finland – Main Results in 1995–2002. Finnish National Board of Education.
  • Johnson, J. (1968). A Brief History of Student Teaching. DeKalb, IL: Creative Edu- cational Materials.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt:35, sayı, 1-2.
  • Kılınç, A. (2008). Uygun, Selçuk. Tanıkların Dilinden Bir Dönem Öğretmen Okulları (İlköğretmen Okulları ve Köy Enstitüleri). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2007, 221 s. ISBN 975-11-2717-3. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 4 (1):183-186.
  • Meyer, A.E. (1957). An Educational History of The American People. New York: McGraw – Hill.
  • Milliyet. (2013, 8 Temmuz). Öğretmen atamalarında KPSS yetmeyecek. [http:// gundem.milliyet.com.tr/ogretmen-atamalarinda-kpss/gundem/detay/1733660/ default.htm]. Erişim tarihi: 05.11.2013.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 8(6):1017-1054.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Sorunları. Seta Ana- liz, Sayı:17.
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası. Ankara: Türk Tar- ih Kurumu Yayınları. Ss:88-154.
  • Reid, I. (2000). Accountability, control and freedom in teacher education in Eng- land: Towards a Panoptican. International Studies in Sociology of Education, 10, (3) p. 213-226.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Edu- cational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Simola, H. (2005). The Finnish miracle of PISA: historical and sociological remarks on teaching and teacher education. Comparative Education, 41(4), 455-470.
  • Sonay, N. (2013). Branş öğretmenleri fen edebiyattan yetişecek. (http://www.me- murlar.net/haber/373172/). (Erişim: 11.05.2013).
  • Tangülü, Z., Karadeniz, O. ve Ateş S. (2010). Cumhuriyetten günümüze ilköğretime öğretmen yetiştirme. 9. ulusal sınıf öğretmenliği eğitimi sempozyumu. Elazığ. s. 1056-1060.
  • Wikipedia. (tarih yok). [http://en.wikipedia.org/wiki/Bachelor_of_Education]. Erişim tarihi:03.03.2014.
  • Yıldırım, A. (2011). Öğretmen eğitiminde çatışma alanları ve yeniden yapılanma. [http://www.ijocis.org/FileUpload/ds144289/File/ali_yildirim.pdf]. 12.05.2013. Erişim:
  • YÖK. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Yüksel, S. (2011). Türk Üniversitelerinde Eğitim Fakülteleri ve Öğretmen Yetiştirme (2. Baskı). Pegem Akademi, Ankara.
  • Yüksel, S. (2012). Eğitim bilimlerinde paradigmatik dönüşüm: yeni arayış ve yöne- limler. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. Cilt 1, Sayı 1, 2012, 35-58.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA86RF52SE
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Yıldırım Bu kişi benim

Ömer Faruk Vural Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, İ., & Vural, Ö. F. (2014). Problems Related with Teacher Training and Pedagogical Formation in Turkey. Journal of Teacher Education and Educators, 3(1), 73-90.