Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin psikolojik sermayeleri ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Muğla ili Milas ilçesinde görev yapan 284 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Maslach Tükenmişlik Ölçeği” ve “Örgütsel Psikolojik Sermaye Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri, duygusal tükenme boyutunda orta, kişisel başarısızlık ve duyarsızlaşma boyutlarında ise düşük düzeydedir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin psikolojik sermayeleri ise yüksek düzeydedir. Araştırmada psikolojik sermayenin boyutları ile tükenmişliğin boyutları arasında ters yönlü ilişkiler bulunmuştur. Regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin t testi sonuçlarına göre psikolojik sermayenin psikolojik dayanıklılık, umut ve öz yeterlilik boyutları, öğretmenlerin kişisel başarısızlık duygusunun önemli yordayıcılarıdır. Ancak psikolojik sermayenin boyutları, duygusal tükenme ve duyarsızlaşma üzerinde anlamlı düzeyde etkili değildir. Psikolojik sermayenin boyutları tümü birlikte, öğretmenlerin duygusal tükenmişlik düzeylerinin %7’sini, duyarsızlaşmanın ve kişisel başarısızlık duygusunun %19’unu açıklamaktadır
The aim of this research is to determine the relationship between psychological capital and burnout levels of teachers. The survey model was used in the study. The sample of the study consisted of 284 teachers working in the Milas district of Muğla. The research data were collected by using the Maslach Burnout Scale and Psychological Capital Scale. According to the results, the burnout level of teachers was medium in emotional exhaustion and low in personal failure and depersonalization. The psychological capital level of teachers was found to be high. There was an inverse relationship between the sub-dimensions of psychological capital and burnout. According to the regression coefficients, the subdimensions of psychological capital, namely psychological resiliency, hope and selfefficacy were important predictors of personal failure feeling. However, the subdimensions of psychological capital were not determinant at a significant level on emotional exhaustion and depersonalization. With all its sub-dimensions, psychological capital explained 7% of emotional exhaustion levels and 19% of depersonalization and personal failure feelings of teachers
Other ID | JA44KA34FM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 2 |