BibTex RIS Kaynak Göster

Milli Eğitimde İç Denetim

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 86 - 105, 01.04.2016

Öz

Avrupa Birliği ülkeleri ile diğer pek çok ülkede yönetim ve denetim, merkezi kontrolden uzaklaşmaya, iç kontrol ve denetim anlayışına yönelmeye başlamıştır. Bu çalışmada, 5018 sayılı Kanunla yasal çerçevesi çizilen mali yönetim ve kontrol sisteminin bir unsuru olan iç denetimin Milli Eğitim Bakanlığındaki kuruluş süreç ve uygulamaları incelenmeye çalışılmıştır. Nitel bir çalışma olarak planlanan bu çalışmada veriler Milli Eğitim Bakanlığında bu konu ile ilgili toplam yedi personelle yüz yüze yapılan görüşmelerle toplanmış, elde edilen veriler “içerik analizi” tekniği ile analiz edilmiştir. Veriler önce kodlanmış, temalar tespit edilmiş, kodlara ve temalara göre organize edilip tanımlanan veriler yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre Milli Eğitim Bakanlığı’nda kamu kaynaklarının ekonomik, etkin ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamaya yönelik olarak kurulan iç denetim biriminin bu beklentileri henüz istenen şekilde gerçekleştiremediği, personel, örgütsel yapılanma, çalışma standartları, konularında düzenlemeler yapılması gerektiği gibi bulgulara ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Akbulut, Ö.Ö., Özgen, H.M., Fındık, D., Seymenoğlu, Ö., & Oğuz, A. (2012). Türk
  • Kamu Yönetiminde Teftiş ve İç Denetim. Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü (TODAİE) Yayınları. Ankara: Yayın No:364. ISBN:978-976-9818-46-1.
  • Başpınar, A. (2006). Kamuda iç denetim ve merkezi uyumlaştırma fonksiyonu. Maliye Dergisi, 24, 151.
  • Candan, E. (2006). Kamu idarelerinde iç kontrol sistem ve süreçlerinin tasarlanması, uygulanması ve geliştirilmesinde uyulacak usul ve esaslar. Mali Yönetim ve Denetim Dergisi, 38, 18-33
  • Dinçer, Ö. & Yılmaz, C. (2003). Değişimin Yönetimi İçin Yönetimde Değişim, Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma. Ankara: T.C. Başbakanlık Yayınları. http://turkiye.basbakanlik.gov.tr/docs/basbakanlik/kanuntasarilari/kyyy/Degisim_yoneti mi_icin_yonetimde_degisim. doc.
  • ECIIA, (2005). Konum Raporu Avrupa‟da İç Denetim. İstanbul: TİDE. http://tide.org.tr/tideweb/resimler/upload/Documents/ECIIA_KonumRaporu_Su bat2005%20(2).pdf
  • Fraser, J. & Lindsay, H. (2007). „20 Questions Directors Should Ask Abaut Internal Audit. Second Edition Canada. ISBN: 978-1-55385-285-8
  • Gökçe, F. (2004). Avrupa birliğine giriş sürecinde milli eğitim teftiş sisteminin değerlendi- rilmesi. Ankara: TEM-SEN-Paneli.
  • Gönülaçar, Ş. (2007). İç denetimde hedefler ve beklentiler. Mali Hukuk Dergisi, 130, 1-21.
  • Güler C. (2012). 5018 Sayılı kamu mali yönetimi ve kontrol kanununun teftiş ve denetim sistemimize http://kontrol.bumko.gov.tr/Eklenti/6995,guler-c-5018-sayili-kmykk-teftis-ve- denetim-sistemimize-.pdf?0. Erişim: 19.05.2014. Mali Kontrol-Online.
  • Hoşgörür,V. & Hoşgörür,T. (2012). Eğitimde denetim sorunları. 4.Uluslararası Katı- lımlı Eğitim Denetimi Kongresi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye, 31.Mayıs-2.Haziran. İDDK (2011). Kamu İç Denetim Standartları, http://www.idkk.gov.tr/Sayfalar/Mevzuat
  • /Ucuncul%20Duzey%20Mevzuat/Kamu IcDenetim Standartlari. aspx
  • İngiltere Hazinesi, (2004). İngiltere Kamu Sektöründe İç Denetim Standartları. (Çev: Baran Özeren ve Mustafa Ekinci). Araştırma İnceleme Dizisi (37). Ankara: TC Sayıştay Başkanlığı.
  • Karaaslan, E. (2006). 5018 Sayılı kamu mali yönetimi ve kontrol kanununa göre dene- tim. Mali Hukuk Dergisi, 121, 27-43.
  • Kırmızı,T. (2008). Planlı Değişim Sürecinin Okulların Geliştirilmesinde Kullanılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitü- sü. Eskişehir.
  • Koçberber, S. (2008). Dünyada ve Türkiye‟de denetim mesleği, Sayıştay Dergisi, 68, 65-89.
  • Midyat, C.S. (2007). Teftiş ve geleneksel denetimden iç denetime: yapılan düzenlemeler, sorunlar ve tereddütlü hususlara ilişkin değerlendirmeler (III).
  • Mali Hukuk Dergisi131, 33-39.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • MEB (2014). İç Denetim Birimi Başkanlığı 2013 faaliyet raporu. Ankara: MEB Ya- yını.
  • Özeren, B. (2000). İç Denetim, Standartları ve Mesleğin Yeni Açılımları Araştırma/ İnceleme/Çeviri Dizisi:8. Ankara: Sayıştay Yayın İşleri Müdürlüğü.
  • Başbakanlık (2003). Kamu malî yönetimi ve kontrol kanunu 63‟üncü madde. Resmi Gazete, 25326
  • Başbakanlık (2006). İç denetçilerin çalışma usul ve esasları hakkında yönetmelik 8. Madde. Resmi Gazete, 26226,
  • Başbakanlık (2014). Milli eğitim bakanlığı rehberlik ve denetim başkanlığı ile maarif müfettişleri başkanlıkları yönetmeliği. Resmi Gazete, 29009.
  • TESEV, (2004). Kamu Denetim Sisteminin Yeniden Yapılandırılması Konusunda TESEV Görüş ve Önerileri. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüdler Vak- fı. http://www.tesev.org.tr/etkinlik/tesev_denetim_gorus_temmuz2004.doc
  • TODAİE, (1966). Merkezî Hükümet Teşkilâtı Araştırma Projesi Yönetim Kurulu Ra- poru (MEHTAP). Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Ya- yınları. İkinci Baskı, http://www.todaie.gov.tr/pdf/MEHTAP.Pdf
  • TODAİE, (1991). Kamu Yönetimi Araştırması Genel Raporu (KAYA). Ankara: Tür- kiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları, Yayın No: 238. http://www.todaie.gov.tr/pdf/KAYA.Pdf
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Göz. geç. 5. Basım.). Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yörüker, S. (2004). Başka ülke örnekleri temelinde kontrol, denetim, teftiş ve soruşturma: kavramsal bir çerçeve. Ankara: TESEV Denetim Çalıştayı.

Internal Supervision in National Education

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 86 - 105, 01.04.2016

Öz

In European Union countries and many others, administration and supervision has started to move away from central control and head towards internal control and supervision. This qualitative study examines the process of the establishment and the application of internal supervision, which is the component of financial management and control system the legislative framework of which was determined by the law no.5018. Data were collected by means of face to face meetings with seven personnel working in the Ministry of National Education, and then analyzed by content analysis. First the data were coded, then themes were determined and according to these codes and themes, the data were organized and interpreted. Findings revealed that internal supervision, which was established with the intent of using public funding economically, efficiently and productively, had not satisfied the expectations to date. Moreover, the issues of personnel, organizational structure and working standards need to be regulated

Kaynakça

  • Akbulut, Ö.Ö., Özgen, H.M., Fındık, D., Seymenoğlu, Ö., & Oğuz, A. (2012). Türk
  • Kamu Yönetiminde Teftiş ve İç Denetim. Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü (TODAİE) Yayınları. Ankara: Yayın No:364. ISBN:978-976-9818-46-1.
  • Başpınar, A. (2006). Kamuda iç denetim ve merkezi uyumlaştırma fonksiyonu. Maliye Dergisi, 24, 151.
  • Candan, E. (2006). Kamu idarelerinde iç kontrol sistem ve süreçlerinin tasarlanması, uygulanması ve geliştirilmesinde uyulacak usul ve esaslar. Mali Yönetim ve Denetim Dergisi, 38, 18-33
  • Dinçer, Ö. & Yılmaz, C. (2003). Değişimin Yönetimi İçin Yönetimde Değişim, Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma. Ankara: T.C. Başbakanlık Yayınları. http://turkiye.basbakanlik.gov.tr/docs/basbakanlik/kanuntasarilari/kyyy/Degisim_yoneti mi_icin_yonetimde_degisim. doc.
  • ECIIA, (2005). Konum Raporu Avrupa‟da İç Denetim. İstanbul: TİDE. http://tide.org.tr/tideweb/resimler/upload/Documents/ECIIA_KonumRaporu_Su bat2005%20(2).pdf
  • Fraser, J. & Lindsay, H. (2007). „20 Questions Directors Should Ask Abaut Internal Audit. Second Edition Canada. ISBN: 978-1-55385-285-8
  • Gökçe, F. (2004). Avrupa birliğine giriş sürecinde milli eğitim teftiş sisteminin değerlendi- rilmesi. Ankara: TEM-SEN-Paneli.
  • Gönülaçar, Ş. (2007). İç denetimde hedefler ve beklentiler. Mali Hukuk Dergisi, 130, 1-21.
  • Güler C. (2012). 5018 Sayılı kamu mali yönetimi ve kontrol kanununun teftiş ve denetim sistemimize http://kontrol.bumko.gov.tr/Eklenti/6995,guler-c-5018-sayili-kmykk-teftis-ve- denetim-sistemimize-.pdf?0. Erişim: 19.05.2014. Mali Kontrol-Online.
  • Hoşgörür,V. & Hoşgörür,T. (2012). Eğitimde denetim sorunları. 4.Uluslararası Katı- lımlı Eğitim Denetimi Kongresi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye, 31.Mayıs-2.Haziran. İDDK (2011). Kamu İç Denetim Standartları, http://www.idkk.gov.tr/Sayfalar/Mevzuat
  • /Ucuncul%20Duzey%20Mevzuat/Kamu IcDenetim Standartlari. aspx
  • İngiltere Hazinesi, (2004). İngiltere Kamu Sektöründe İç Denetim Standartları. (Çev: Baran Özeren ve Mustafa Ekinci). Araştırma İnceleme Dizisi (37). Ankara: TC Sayıştay Başkanlığı.
  • Karaaslan, E. (2006). 5018 Sayılı kamu mali yönetimi ve kontrol kanununa göre dene- tim. Mali Hukuk Dergisi, 121, 27-43.
  • Kırmızı,T. (2008). Planlı Değişim Sürecinin Okulların Geliştirilmesinde Kullanılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitü- sü. Eskişehir.
  • Koçberber, S. (2008). Dünyada ve Türkiye‟de denetim mesleği, Sayıştay Dergisi, 68, 65-89.
  • Midyat, C.S. (2007). Teftiş ve geleneksel denetimden iç denetime: yapılan düzenlemeler, sorunlar ve tereddütlü hususlara ilişkin değerlendirmeler (III).
  • Mali Hukuk Dergisi131, 33-39.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • MEB (2014). İç Denetim Birimi Başkanlığı 2013 faaliyet raporu. Ankara: MEB Ya- yını.
  • Özeren, B. (2000). İç Denetim, Standartları ve Mesleğin Yeni Açılımları Araştırma/ İnceleme/Çeviri Dizisi:8. Ankara: Sayıştay Yayın İşleri Müdürlüğü.
  • Başbakanlık (2003). Kamu malî yönetimi ve kontrol kanunu 63‟üncü madde. Resmi Gazete, 25326
  • Başbakanlık (2006). İç denetçilerin çalışma usul ve esasları hakkında yönetmelik 8. Madde. Resmi Gazete, 26226,
  • Başbakanlık (2014). Milli eğitim bakanlığı rehberlik ve denetim başkanlığı ile maarif müfettişleri başkanlıkları yönetmeliği. Resmi Gazete, 29009.
  • TESEV, (2004). Kamu Denetim Sisteminin Yeniden Yapılandırılması Konusunda TESEV Görüş ve Önerileri. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüdler Vak- fı. http://www.tesev.org.tr/etkinlik/tesev_denetim_gorus_temmuz2004.doc
  • TODAİE, (1966). Merkezî Hükümet Teşkilâtı Araştırma Projesi Yönetim Kurulu Ra- poru (MEHTAP). Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Ya- yınları. İkinci Baskı, http://www.todaie.gov.tr/pdf/MEHTAP.Pdf
  • TODAİE, (1991). Kamu Yönetimi Araştırması Genel Raporu (KAYA). Ankara: Tür- kiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları, Yayın No: 238. http://www.todaie.gov.tr/pdf/KAYA.Pdf
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Göz. geç. 5. Basım.). Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yörüker, S. (2004). Başka ülke örnekleri temelinde kontrol, denetim, teftiş ve soruşturma: kavramsal bir çerçeve. Ankara: TESEV Denetim Çalıştayı.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA68HB48AV
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Vural Hoşgörür Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hoşgörür, V. (2016). Internal Supervision in National Education. Journal of Teacher Education and Educators, 5(1), 86-105.