With the intensification of logistics activities day by day, increasing energy consumption and greenhouse gas emissions create concerns about environmental sustainability and make it necessary to have different purposes in transportation.
Therefore, in routing problems, it becomes critical to consider fuel consumption or emissions as well as basic objectives such as cost, distance or time. Ignoring or superficially considering the road grade, which is one of the important factors affecting fuel consumption, may lead to unrealistic results and misleading decisions.
In this context, this study presents a mixed integer programming model for the Green Two-Echelon Vehicle Routing Problem (G-2E-VRP), which is considered to minimize fuel consumption, with realistic and detailed road gradient calculations. With the fact that the road grade can vary considerably even at a very short distance, all roads in the distribution network are divided into parts of certain lengths, the grade value of each part is calculated separately and the fuel consumption calculation is made using these relevant values. The applicability of the subject is shown in the study, which is taken as an example of the distribution network of a pharmaceutical warehouse in Turkey. In addition, sensitivity analyzes were performed in order to examine how the changes in grade and speed values will affect the total fuel consumption of the vehicles. The results show that road grade and speed factors are very efficient in fuel consumption of vehicles and should not be ignored.
Sustainability Logistics Green Two-Echelon Vehicle Routing Problem Fuel Consumption Road Grade
Lojistik faaliyetlerin gün geçtikçe daha da yoğunlaşması ile artan enerji tüketimi ve sera gazı emisyonları çevresel sürdürülebilirliğe yönelik kaygılar yaratmakta ve taşımacılıkta farklı amaçlar edinmeyi zorunlu hale getirmektedir. Böylece, rotalama problemlerinde maliyet, mesafe ve zaman gibi temel amaçların yanı sıra yakıt tüketimi veya emisyonların da gözetilmesi kritik hale gelmektedir. Yakıt tüketimini etkileyen önemli unsurlardan biri olan yol eğiminin göz ardı edilmesi veya yüzeysel olarak hesaba katılması gerçeklikten uzak sonuçlar doğurmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada yakıt tüketimini en aza indirmek amacıyla ele alınan Yeşil İki-Aşamalı Araç Rotalama Problemi (Y-2A-ARP)’nde, gerçekçi ve detaylı yol eğimleri ile hesaplamalar yapılmıştır. Çok kısa bir mesafede dahi eğimin oldukça değişebileceği gerçeği ile dağıtım ağında yer alan tüm yollar belirli uzunluklarda parçalara ayrılmış, her bir parçanın eğim değeri ayrı ayrı hesaplanmış ve yakıt tüketimi hesaplaması da bu ilgili değerler kullanılarak yapılmıştır. Türkiye’de bir ecza deposunun dağıtım ağının örnek alındığı çalışmada konunun uygulanabilirliği gösterilmiştir. Ayrıca, eğim ve hız değerlerindeki değişimin araçların toplam yakıt tüketimini nasıl etkileyeceğinin irdelenmesi amacıyla duyarlılık analizleri gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, yol eğimi ve hız faktörlerinin araçların yakıt tüketiminde oldukça etkili olduğunu ve göz ardı edilmemesi gerektiğini göstermektedir.
Sürdürülebilirlik Lojistik Yakıt Tüketimi Yol Eğimi Yeşil İki-Aşamalı Araç Rotalama Problemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |