Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 511 - 529, 31.12.2024

Öz

Yalın yönetim müşterilerin talep ve beklentilerine daha iyi bir şekilde cevap verebilmek için organizasyon yapısının sadeleştirilmesini, gereksiz ve katma değer sağlamayan süreçlerin ortadan kaldırılmasını ifade etmektedir. Yalın yaklaşımda en önemli unsur olan israflardan işletmeyi kurtarmak etkili bir yöntem olarak yalın yönetimi ön plana çıkarmaktadır. Hizmet sunumunun iyileştirilmesi, israfın azaltılması yoluyla mevcut kaynaklar ile daha fazla hizmet verilmesi, kamu kaynağının verimli kullanılması, vatandaş ve çalışan memnuniyetinin artırılması açısından yalın yönetim uygulamaları önem arz etmektedir. Bu çalışmada yerel yönetim birimlerinden olan belediyeler tarafından sağlanan hizmetlerdeki israf kaynaklarının tespit edilmesi ve bunların azaltılması amaçlanmıştır. Yalın yönetim araçlarından, bir süreçteki bütün adımları belgeleyen bir akış şeması kullanan, Değer Akış Haritalama (DAH) yöntemi kullanılmıştır. Belirlenen israflar ve bunlara yönelik önerilen iyileştirmeler çok kriterli karar verme tekniklerinden Entropi ve MABAC yöntemi ile değerlendirilerek uygulanması gereken iyileştirmeler belirlenmiştir. Entropi yöntemi ile kriter ağırlıkları hesaplanmış ve MABAC yöntemiyle ise Değer Akış Haritalamadaki israfların sıralaması yapılmıştır. ARENA Simülasyon yazılımı kullanılarak mevcut durum ve gelecek durum benzetim çalışması yapılmıştır.

Kaynakça

  • Abu Bakar, N., Tuan Mat, T., Fahmv, F., & Urus, S. (2017). Lean management practvces and vts effect on Malaysvan local government performance. Asva-Pacvfvc Management Accountvng Journal, 12(2), s. 79-104. https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/29720/1/AJ_NUR%20AIN%20ABU%20BAKAR%20APMAJ%20B%2017.pdf
  • Aktaş, A. (2021). Bursa Büyükşehvr Beledvyesvnde yalın dönüşüm. Şeh,r ve S,yaset Derg,s,, 2021, s. 119-122. https://sehirvesiyaset.com.tr/wp-content/uploads/2021/Dergi1/119-122-Alinur-Aktas2-sehirvesiyaset-dergisi.pdf
  • Anderson, O., & Sjöblom, E. (2011). Lean vn Swedvsh munvcvpalvtves. Un,vers,ty of Gothenburg, School of Bus,ness, Econom,cs and Law. Gothenburg. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/29096/gupea_2077_29096_1.pdf?sequence=1 Aydın, E. (2019). E-beledvye ve beledvye malv yönetvmvne etkvsv: Canvk Beledvyesv, Yüksek Lvsans Tezv. Beykent Ün,vers,tes, Sosyal B,l,mler Enst,tüsü. İstanbul.
  • Bennett, J., & Bowen, J. (2018). Lean: ultvmate collectvon - lean startup, lean analytvcs, lean enterprvse, kavzen, svx svgma, agvle project management, kanban, scrum. Independently Publvshed.
  • Bvlgvç Gedvk , D. (2021). Hastanelerde yalın yönetvm ve dvjvtal dönüşüm svnerjvsv, Doktora Tezv. İstanbul Tekn,k Un,vers,tes,, L,sansüstü Eğ,t,m Enst,tüsü. İstanbul.
  • Bodur, S. (2021). Yalın yönetvm uygulamalarının Türkvye'de uygulanabvlvrlvğv ve konuyla vlgvlv uzman görüşlervnvn değerlendvrvlmesv, Yüksek Lvsans Tezv. Üsküdar Ün,vers,tes, Sağlık B,l,mler, Enst,tüsü. İstanbul.
  • Brännmark, M., Halvarsson, A., & Lvndskog, P. (2011). Implementvng lean vn Swedvsh munvcvpalvtves and hospvtals: vnvtval effects on the work system. In Forum för arbetsl,vsforskn,ngs årl,ga konferens. https://www.divaportal. org/smash/get/diva2:460019/FULLTEXT01.pdf
  • Charron, R., Harrvngton, H., Voehl, F., & Wvggvn, H. (2014). The lean managament systems handbook. New York: CRC Press. Çetvn, H. (2014). Yerel yönetvmlerde yalın yaklaşım uygulamaları: Osmangazv Beledvyesv örneğv, Yüksek Lvsans Tezv. Okan Ün,vers,tes,, Sosyal B,l,mler Enst,tüsü. Bursa.
  • Dağcı, A., & Aslan, E. (2020). Sağlık sektöründe yalın üretvm uygulaması: Tokat vlvnde bvr devlet hastanesv örneğv. Hacettepe Sağlık İdares, Derg,s,, 23(4), s. 623-638. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1438255
  • Efe, B., & Efe, L. (2023). Hastaların Acvl Servvs Seçvmv İçvn Q Sevvyelv Bulanık MAIRCA Yöntemv Önervsv. Necmett,n Erbakan Ün,vers,tes, Fen ve Mühend,sl,k B,l,mler, Derg,s,, 5(2), 246-256. https://doi.org/10.47112/neufmbd.2023.26
  • Efe, B., & Efe, Ö. (2016). An applvcatvon of value analysvs for lean healthcare management vn an emergency department. Internat,onal Journal of Computat,onal Intell,gence Systems, 9(4), s. 689–697. https://doi.org/10.1080/18756891.2016.1204117
  • Efe, Ö., & Engvn, O. (2012). Yalın hvzmet-değer akış harvtalama ve bvr acvl servvste uygulama. Ver,ml,l,k Derg,s,, 4(3), s. 79-107. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/876018
  • Gvgovvc, L., Pamucar, D., Bozanvc, D., & Ljubojevvc, S. (2017). Applvcatvon of the GIS-DANP-MABAC multv- crvterva model for selectvng the locatvon of wvnd farms: a case study of Vojvodvna, Serbva. Renewable Energy, 103, s. 501-521. https://doi.org/10.1016/j.renene.2016.11.057
  • Gök, M., & Arıcı, T. (2016). Yalın yönetvm svstemlervnde alternatvf yaklaşım: dvnamvk kalvte yönetvm svstemv. Kocael, Ün,vers,tes, Sosyal B,l,mler Derg,s,, 31, s. 135–143. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/ 251816
  • Graban, M. (2016). Lean Hospvtals, Improvvng Qualvty, Patvent Safety, and Employee Engagement. New York: CRC Press.
  • Kaymakcı, Ö. (2012). Bvr PTT şubesvnde yalın üretvm-5s uygulaması, Yüksek Lvsans Tezv. Sakarya Ün,vers,tes,, Fen B,l,mler, Enst,tüsü. Sakarya.
  • Lvker, J. (2004). The Toyota way, 14 management prvncvples from the world’s greatest manufacturer. New York: McGraw-Hvll.
  • Özen, İ. (2015). Yalın düşünce uygulaması: hastanelerde değer katmayan faalvyetlervn ortadan kaldırılması. Marmara Ün,vers,tes, Öner, Derg,s,, 11(44), s. 205–219. https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080011
  • Pamučar , D., & Ćvrovvć , G. (2015). The selectvon of transport and handlvng resources vn logvstvcs centers usvng multv-attrvbutvve border approxvmatvon area comparvson (mabac). Expert Systems w,th Appl,cat,ons, 42(6), s. 3016- 3028. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2014.11.057
  • Tanyıldızı, İ., & Demvr, Ö. (2019). Sağlık kurumlarında yalın yönetvm. Fırat Ün,vers,tes, İİBF Uluslararası İkt,sad, ve İdar, B,l,mler Derg,s,, 3(1), s. 13-40. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/738776
  • Tvkvcv, M., Aksoy, A., & Dervn, N. (2006). Toplam kalı̇te yönetı̇mı̇nı̇n radı̇kal unsurlarından bı̇rı̇sı̇ olarak yalın yönetı̇m. Elektron,k Sosyal B,l,mler Derg,s,, 5(15), s. 20-33. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/69879
  • Tunç, M. (2016). Kamu kurumlarında yalın yönetvm: sosyal güvenlvk kurumu (SGK) örneğv, Yüksek Lvsans Tezv. Beykent Ün,vers,tes, Sosyal B,l,mler Enst,tüsü. İstanbul.
  • Türker, A.K. (2011). Üretim ve hizmet sistemlerinde simülasyon ve Arena. Kırıkkale: Kral Matbaası.
  • Wang, T. C., & Lee, H. D. (2009). Developvng a fuzzy TOPSIS approach based on subjectvve wevghts and objectvve wevghts. Expert Systems W,th Appl,cat,ons, 36(5), s. 8980-8985. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2008.11.035
  • Womack, J., & Jones, D. (1996). Lean thvnkvng: banvsh waste and create wealth vn your corporatvon. London: Svmon & Schuster.
  • Yaman, Ö. (2007). Örgütlerde yalın yönetvm: bvr alan araştırması. İnönü Ün,vers,tes, Sosyal B,l,mler Enst,tüsü Yüksek L,sans Tez,. Malatya.
  • Yılmaz, M., Alıcı, H., & Karaman, M. (2017). Sağlık kurumlarında vsraf gvderme yöntemlervyle yalın düşünce. İ.Ü. Sağlık H,zmetler, Meslek Yüksekokulu Derg,s,, 5(2), s. 54-70. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/ 380311

Lean Service Operations Utilization in Improvement of Municipal Services

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 511 - 529, 31.12.2024

Öz

Lean management refers to the simplification of the organizational structure and the elimination of unnecessary and non-value-added processes. The aim of lean management is to ensure that the organization is transformed into an efficient organization with all its resources, to make the necessary improvements within the organization and to save the business from waste. Lean management, which is an integrated thought system for transforming waste into value, is an effective method for improving efficiency and quality. This makes lean management an effective tool for municipalities that use limited public resources and strive to provide quality services to their citizens. Lean management practices are important in terms of improving service delivery, providing more services with existing resources by reducing waste, using public resources efficiently, and increasing citizen and employee satisfaction. This study aims to identify and reduce the sources of waste in the services provided by municipalities, one of the local government units. Value Stream Mapping (VSM) method, one of the lean management tools, which uses a flow chart documenting all steps in a process, was used. The identified wastes and the improvements suggested for them were evaluated with Entropy and MABAC methods, which are multi-criteria decision-making techniques, and the improvements to be implemented were determined. Criteria weights were calculated with the Entropy method and the wastes in Value Stream Mapping were ranked with the MABAC method. ARENA Simulation software was used to simulate the current situation and future situation.

Kaynakça

  • Abu Bakar, N., Tuan Mat, T., Fahmv, F., & Urus, S. (2017). Lean management practvces and vts effect on Malaysvan local government performance. Asva-Pacvfvc Management Accountvng Journal, 12(2), s. 79-104. https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/29720/1/AJ_NUR%20AIN%20ABU%20BAKAR%20APMAJ%20B%2017.pdf
  • Aktaş, A. (2021). Bursa Büyükşehvr Beledvyesvnde yalın dönüşüm. Şeh,r ve S,yaset Derg,s,, 2021, s. 119-122. https://sehirvesiyaset.com.tr/wp-content/uploads/2021/Dergi1/119-122-Alinur-Aktas2-sehirvesiyaset-dergisi.pdf
  • Anderson, O., & Sjöblom, E. (2011). Lean vn Swedvsh munvcvpalvtves. Un,vers,ty of Gothenburg, School of Bus,ness, Econom,cs and Law. Gothenburg. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/29096/gupea_2077_29096_1.pdf?sequence=1 Aydın, E. (2019). E-beledvye ve beledvye malv yönetvmvne etkvsv: Canvk Beledvyesv, Yüksek Lvsans Tezv. Beykent Ün,vers,tes, Sosyal B,l,mler Enst,tüsü. İstanbul.
  • Bennett, J., & Bowen, J. (2018). Lean: ultvmate collectvon - lean startup, lean analytvcs, lean enterprvse, kavzen, svx svgma, agvle project management, kanban, scrum. Independently Publvshed.
  • Bvlgvç Gedvk , D. (2021). Hastanelerde yalın yönetvm ve dvjvtal dönüşüm svnerjvsv, Doktora Tezv. İstanbul Tekn,k Un,vers,tes,, L,sansüstü Eğ,t,m Enst,tüsü. İstanbul.
  • Bodur, S. (2021). Yalın yönetvm uygulamalarının Türkvye'de uygulanabvlvrlvğv ve konuyla vlgvlv uzman görüşlervnvn değerlendvrvlmesv, Yüksek Lvsans Tezv. Üsküdar Ün,vers,tes, Sağlık B,l,mler, Enst,tüsü. İstanbul.
  • Brännmark, M., Halvarsson, A., & Lvndskog, P. (2011). Implementvng lean vn Swedvsh munvcvpalvtves and hospvtals: vnvtval effects on the work system. In Forum för arbetsl,vsforskn,ngs årl,ga konferens. https://www.divaportal. org/smash/get/diva2:460019/FULLTEXT01.pdf
  • Charron, R., Harrvngton, H., Voehl, F., & Wvggvn, H. (2014). The lean managament systems handbook. New York: CRC Press. Çetvn, H. (2014). Yerel yönetvmlerde yalın yaklaşım uygulamaları: Osmangazv Beledvyesv örneğv, Yüksek Lvsans Tezv. Okan Ün,vers,tes,, Sosyal B,l,mler Enst,tüsü. Bursa.
  • Dağcı, A., & Aslan, E. (2020). Sağlık sektöründe yalın üretvm uygulaması: Tokat vlvnde bvr devlet hastanesv örneğv. Hacettepe Sağlık İdares, Derg,s,, 23(4), s. 623-638. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1438255
  • Efe, B., & Efe, L. (2023). Hastaların Acvl Servvs Seçvmv İçvn Q Sevvyelv Bulanık MAIRCA Yöntemv Önervsv. Necmett,n Erbakan Ün,vers,tes, Fen ve Mühend,sl,k B,l,mler, Derg,s,, 5(2), 246-256. https://doi.org/10.47112/neufmbd.2023.26
  • Efe, B., & Efe, Ö. (2016). An applvcatvon of value analysvs for lean healthcare management vn an emergency department. Internat,onal Journal of Computat,onal Intell,gence Systems, 9(4), s. 689–697. https://doi.org/10.1080/18756891.2016.1204117
  • Efe, Ö., & Engvn, O. (2012). Yalın hvzmet-değer akış harvtalama ve bvr acvl servvste uygulama. Ver,ml,l,k Derg,s,, 4(3), s. 79-107. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/876018
  • Gvgovvc, L., Pamucar, D., Bozanvc, D., & Ljubojevvc, S. (2017). Applvcatvon of the GIS-DANP-MABAC multv- crvterva model for selectvng the locatvon of wvnd farms: a case study of Vojvodvna, Serbva. Renewable Energy, 103, s. 501-521. https://doi.org/10.1016/j.renene.2016.11.057
  • Gök, M., & Arıcı, T. (2016). Yalın yönetvm svstemlervnde alternatvf yaklaşım: dvnamvk kalvte yönetvm svstemv. Kocael, Ün,vers,tes, Sosyal B,l,mler Derg,s,, 31, s. 135–143. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/ 251816
  • Graban, M. (2016). Lean Hospvtals, Improvvng Qualvty, Patvent Safety, and Employee Engagement. New York: CRC Press.
  • Kaymakcı, Ö. (2012). Bvr PTT şubesvnde yalın üretvm-5s uygulaması, Yüksek Lvsans Tezv. Sakarya Ün,vers,tes,, Fen B,l,mler, Enst,tüsü. Sakarya.
  • Lvker, J. (2004). The Toyota way, 14 management prvncvples from the world’s greatest manufacturer. New York: McGraw-Hvll.
  • Özen, İ. (2015). Yalın düşünce uygulaması: hastanelerde değer katmayan faalvyetlervn ortadan kaldırılması. Marmara Ün,vers,tes, Öner, Derg,s,, 11(44), s. 205–219. https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080011
  • Pamučar , D., & Ćvrovvć , G. (2015). The selectvon of transport and handlvng resources vn logvstvcs centers usvng multv-attrvbutvve border approxvmatvon area comparvson (mabac). Expert Systems w,th Appl,cat,ons, 42(6), s. 3016- 3028. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2014.11.057
  • Tanyıldızı, İ., & Demvr, Ö. (2019). Sağlık kurumlarında yalın yönetvm. Fırat Ün,vers,tes, İİBF Uluslararası İkt,sad, ve İdar, B,l,mler Derg,s,, 3(1), s. 13-40. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/738776
  • Tvkvcv, M., Aksoy, A., & Dervn, N. (2006). Toplam kalı̇te yönetı̇mı̇nı̇n radı̇kal unsurlarından bı̇rı̇sı̇ olarak yalın yönetı̇m. Elektron,k Sosyal B,l,mler Derg,s,, 5(15), s. 20-33. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/69879
  • Tunç, M. (2016). Kamu kurumlarında yalın yönetvm: sosyal güvenlvk kurumu (SGK) örneğv, Yüksek Lvsans Tezv. Beykent Ün,vers,tes, Sosyal B,l,mler Enst,tüsü. İstanbul.
  • Türker, A.K. (2011). Üretim ve hizmet sistemlerinde simülasyon ve Arena. Kırıkkale: Kral Matbaası.
  • Wang, T. C., & Lee, H. D. (2009). Developvng a fuzzy TOPSIS approach based on subjectvve wevghts and objectvve wevghts. Expert Systems W,th Appl,cat,ons, 36(5), s. 8980-8985. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2008.11.035
  • Womack, J., & Jones, D. (1996). Lean thvnkvng: banvsh waste and create wealth vn your corporatvon. London: Svmon & Schuster.
  • Yaman, Ö. (2007). Örgütlerde yalın yönetvm: bvr alan araştırması. İnönü Ün,vers,tes, Sosyal B,l,mler Enst,tüsü Yüksek L,sans Tez,. Malatya.
  • Yılmaz, M., Alıcı, H., & Karaman, M. (2017). Sağlık kurumlarında vsraf gvderme yöntemlervyle yalın düşünce. İ.Ü. Sağlık H,zmetler, Meslek Yüksekokulu Derg,s,, 5(2), s. 54-70. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/ 380311
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Endüstri Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mevlüt Ayrancı 0000-0003-3688-0743

Burak Efe 0000-0001-7092-3001

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 18 Eylül 2023
Kabul Tarihi 7 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayrancı, M., & Efe, B. (2024). Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı. Journal of Turkish Operations Management, 8(2), 511-529.
AMA Ayrancı M, Efe B. Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı. JTOM. Aralık 2024;8(2):511-529.
Chicago Ayrancı, Mevlüt, ve Burak Efe. “Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı”. Journal of Turkish Operations Management 8, sy. 2 (Aralık 2024): 511-29.
EndNote Ayrancı M, Efe B (01 Aralık 2024) Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı. Journal of Turkish Operations Management 8 2 511–529.
IEEE M. Ayrancı ve B. Efe, “Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı”, JTOM, c. 8, sy. 2, ss. 511–529, 2024.
ISNAD Ayrancı, Mevlüt - Efe, Burak. “Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı”. Journal of Turkish Operations Management 8/2 (Aralık 2024), 511-529.
JAMA Ayrancı M, Efe B. Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı. JTOM. 2024;8:511–529.
MLA Ayrancı, Mevlüt ve Burak Efe. “Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı”. Journal of Turkish Operations Management, c. 8, sy. 2, 2024, ss. 511-29.
Vancouver Ayrancı M, Efe B. Belediye Hizmetlerinin İyileştirilmesinde Yalın Hizmet İşlemlerinin Kullanımı. JTOM. 2024;8(2):511-29.

2229319697  logo   logo-minik.png 200311739617396