Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de en çok turist çeken 10 turizm destinasyonunun destinasyon tanıtımında kullanılan web sitelerinin incelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 49 - 58, 31.07.2022

Öz

Son yıllarda dijitalleşmenin artması, destinasyon web sitelerinin varlığını önemli hale getirmiştir. Covid-19 salgını ile birlikte de bu önem giderek artmaktadır. Bu nedenle destinasyon web sitelerinin profesyonel bir bakış açısıyla oluşturulması gerekmektedir. Giderek turistlerin rezervasyonlarını, online olarak gerçekleştirme eğilimlerinin artması, bu gerekliliği zorunlu hale getirmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye’de en çok turist alan ve destinasyon web sitesine sahip olan, destinasyonların web sitelerinin incelenmesidir. Bu çalışma ile birlikte, incelenen 10 turizm destinasyon web sitelerinin eksiklerinin ortaya çıkarılması, turizm paydaşlarına destinasyon web siteleri hakkında önemli bilgiler verecektir. Türkiye’de bulunan 10 turizm destinasyon web sitelerinin incelenmesinde, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın önemli sonuçlarından birisi, rezervasyon ve uçak bileti hakkında yönlendirme seçeneklerinin, Edirne, Alanya ve Bodrum destinasyonlarının web sitelerinde yer almamasıdır. Araştırmanın diğer önemli bir sonucu ise, özellikle yabancı turistlerin daha çok önem verebileceği güvenlik ile ilgili bilgilerin, sadece İstanbul destinasyon web sitesinde yer almasıdır. Araştırmada, incelenen destinasyon web sitelerinin eksikleri ortaya çıkarılmış, destinasyon yönetiminde görev alan turizm paydaşlarına önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Atılgan, S. S., & Karapınar, M. (2015). Turizm destinasyon pazarlama ve tanıtımında web siteleri: Bir web portalı incelemesi. Atatürk İletişim Dergisi, 9, 113-124.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21, 97-116.
  • Buhalis, D., & Fletcher, J. (1995). Enviromental impacts on tourism destinations: An economic analysis. H. Coccosis ve P. Nijkamp. Sustainable Tourism Development içinde (ss. 3-25). London: Avebury.
  • Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – The state of eTourism research. Tourism Management, 29, 609-623.
  • Çiçek, E., Pala, U., & Özcan, S. (2013). Destinasyon tercihinde web sitelerinin önemi: Yerli turistler üzerine bir araştırma. Sosyoteknik Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 3(5), 1-14.
  • Demirbaş Karabulut, H. (2006). Türkiye’nin tanıtımı ve internet (Türkiye açısından fırsat ve tehditler). Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Dönmez Polat, D., & Yazıt, H. (2018). Destinasyon web sitelerinin analizi: Marmara Bölgesi örneği. International Journal of Academic Value Studies, 4(20), 577-588.
  • Ercan, F. (2020). Çevrimiçi seyahat rehberlerinde destinasyon çekicilik unsurlarının analizi: “Turkey home” örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(2), 543-564.
  • Fırlar, B., & Okat Özdem, Ö. (2013). Web tasarımının önemi: Destinasyon web sitelerinin görsel tasarımlarının değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4(7), 5-16.
  • Franch, M., & Martini, U. (2002). Destinations and destination management in the Alps: A proposal for a classification scheme in the light of some ongoing experiences. Territoires et marchés. 2ème colloque de recherche en tourisme del'Association française des IUP Tourisme, Hôtellerie et Loisirs, Université de Savoie, Site de Chambery (F) içinde (ss. 12-14).
  • Gretzel, U., Fesenmaier, D., Formica, S., & O’Leary, J.T. (2006). Searching for the future: Challenges faced by destination marketing organizations. Journal of Travel Research, 45(2), 116-126.
  • Hsieh, H., & Shannon, S.E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research,1277-1288.
  • İnceoğlu, M. (1985). Güdüleme yöntemleri. (Basın-Yayın Yüksek Okulu Yayınları, Ankara).
  • Keskin, S. (2008). Destinasyon odaklı gelişim açısından turizm planlaması: İstanbul örneği. Uzmanlık tezi. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Maswera, T., Dawson, R., & Edwards, J. (2007). E-commerce adoption of travel and tourism organisations in South Africa, Kenya, Zimbabwe and Uganda. Telematics and Informatics, 25(3), 187-200.
  • Mich, L., Franch, M., & Marzani, P. (2004). Guidelines for excellence in the web sites of tourist destinations: A study of the regional tourist boards in the Alps, eSociety, Avila, İspanya, 2004.
  • Özdemir, G. (2007). Destinasyon pazarlamasında internetin rolü. Journal of Yasar University, 2(8), 889-898. doi:10.19168/jyu.11263
  • Özdemir, G. (2007). Destinasyon yönetimi ve pazarlama temelleri İzmir için bir destinasyon model önerisi. Doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı, Turizm İşletmeciliği Programı, İzmir.
  • Pearce, D.G., & Schanzel, H.A. (2013). Destination management: The tourists’ perspective. Journal of Destination Marketing & Management, 2, 137-145. doi.org/10.1016/j.jdmm.2013.06.001
  • Rewtrakunphaiboon, W. (2008). Film-induced tourism: Inventing a vacation to a location. Bangkok University Academic Review, 8(1), 33-42.
  • Sarı, Y. (2003). Bölgesel düzeyde hazırlanan web sitelerinin turizm talebi üzerine etkisinin araştırılması: Muğla Bölgesi’nde bir uygulama. Doktora tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Ana Bilim Dalı, Muğla.
  • Sarı, Y., & Kozak, M. (2005). Turizm pazarlamasına internetin etkisi: Destinasyon web siteleri için bir model önerisi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 9, 248-271.
  • Shi, H. (2010). The efficiency of government promotion of the tourism industry. Department of Economics, 52(10), 1-23.
  • TDK. Destinasyon Tanımı. https://sozluk.gov.tr Erişim Tarihi:18 Mart 2022.
  • Tekeli, H. (2001). Turizm Pazarlaması ve Planlaması. (Detay Yayıncılık, Ankara).
  • Tinsley, R., & Lynch, P. (2001). Small tourism business networks and destination development. Hospitality Management, 20, 367-378. doi.org/10.1016/S0278-4319(01)00024-X
  • TÜRSAB. İl Destinasyon Raporları. https://www.tursab.org.tr/il-destinasyon-raporlari/2020-raporlari Erişim Tarihi:26 Mart 2022.
  • Yoo, B., & Donthu, N. (2001). Developing a scale to measure the perceived quality of an internet shopping site (SITEQUAL). Quarterly Journal of Electronic Commerce, 2(1), 31-47.

Examining the websites used in the promotion of the 10 tourism destinations that attract the most tourists in Turkey

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 49 - 58, 31.07.2022

Öz

The increase in digitalization in recent years has made the existence of destination websites significant. With the Covid-19 epidemic, this significance has gradually increased. Thus, destination websites have to be created by a professional perspective. The increasing tendency of tourists to make their reservations online makes this necessity into mandatory. The main goal of this study is to examine the websites of destinations that receive the most tourists and have destination websites in Turkey. With this study, revealing the deficiencies of the examined 10 tourism destination websites will provide important information about destination websites to tourism stakeholders. Content analysis technique, one of the qualitative research methods, was used in the examination of 10 tourism destination websites in Turkey. One of the key results of the research is that reservation and flight ticket options are not available on the websites of Edirne, Alanya and Bodrum destinations. Another important result of the research is that the information related to security, which foreign tourists may attach more importance to, is only included in the Istanbul destination website. In the research, the deficiencies of the examined destination websites were revealed, and suggestions were made to the tourism stakeholders involved in destination management

Kaynakça

  • Atılgan, S. S., & Karapınar, M. (2015). Turizm destinasyon pazarlama ve tanıtımında web siteleri: Bir web portalı incelemesi. Atatürk İletişim Dergisi, 9, 113-124.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21, 97-116.
  • Buhalis, D., & Fletcher, J. (1995). Enviromental impacts on tourism destinations: An economic analysis. H. Coccosis ve P. Nijkamp. Sustainable Tourism Development içinde (ss. 3-25). London: Avebury.
  • Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – The state of eTourism research. Tourism Management, 29, 609-623.
  • Çiçek, E., Pala, U., & Özcan, S. (2013). Destinasyon tercihinde web sitelerinin önemi: Yerli turistler üzerine bir araştırma. Sosyoteknik Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 3(5), 1-14.
  • Demirbaş Karabulut, H. (2006). Türkiye’nin tanıtımı ve internet (Türkiye açısından fırsat ve tehditler). Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Dönmez Polat, D., & Yazıt, H. (2018). Destinasyon web sitelerinin analizi: Marmara Bölgesi örneği. International Journal of Academic Value Studies, 4(20), 577-588.
  • Ercan, F. (2020). Çevrimiçi seyahat rehberlerinde destinasyon çekicilik unsurlarının analizi: “Turkey home” örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(2), 543-564.
  • Fırlar, B., & Okat Özdem, Ö. (2013). Web tasarımının önemi: Destinasyon web sitelerinin görsel tasarımlarının değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4(7), 5-16.
  • Franch, M., & Martini, U. (2002). Destinations and destination management in the Alps: A proposal for a classification scheme in the light of some ongoing experiences. Territoires et marchés. 2ème colloque de recherche en tourisme del'Association française des IUP Tourisme, Hôtellerie et Loisirs, Université de Savoie, Site de Chambery (F) içinde (ss. 12-14).
  • Gretzel, U., Fesenmaier, D., Formica, S., & O’Leary, J.T. (2006). Searching for the future: Challenges faced by destination marketing organizations. Journal of Travel Research, 45(2), 116-126.
  • Hsieh, H., & Shannon, S.E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research,1277-1288.
  • İnceoğlu, M. (1985). Güdüleme yöntemleri. (Basın-Yayın Yüksek Okulu Yayınları, Ankara).
  • Keskin, S. (2008). Destinasyon odaklı gelişim açısından turizm planlaması: İstanbul örneği. Uzmanlık tezi. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Maswera, T., Dawson, R., & Edwards, J. (2007). E-commerce adoption of travel and tourism organisations in South Africa, Kenya, Zimbabwe and Uganda. Telematics and Informatics, 25(3), 187-200.
  • Mich, L., Franch, M., & Marzani, P. (2004). Guidelines for excellence in the web sites of tourist destinations: A study of the regional tourist boards in the Alps, eSociety, Avila, İspanya, 2004.
  • Özdemir, G. (2007). Destinasyon pazarlamasında internetin rolü. Journal of Yasar University, 2(8), 889-898. doi:10.19168/jyu.11263
  • Özdemir, G. (2007). Destinasyon yönetimi ve pazarlama temelleri İzmir için bir destinasyon model önerisi. Doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı, Turizm İşletmeciliği Programı, İzmir.
  • Pearce, D.G., & Schanzel, H.A. (2013). Destination management: The tourists’ perspective. Journal of Destination Marketing & Management, 2, 137-145. doi.org/10.1016/j.jdmm.2013.06.001
  • Rewtrakunphaiboon, W. (2008). Film-induced tourism: Inventing a vacation to a location. Bangkok University Academic Review, 8(1), 33-42.
  • Sarı, Y. (2003). Bölgesel düzeyde hazırlanan web sitelerinin turizm talebi üzerine etkisinin araştırılması: Muğla Bölgesi’nde bir uygulama. Doktora tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Ana Bilim Dalı, Muğla.
  • Sarı, Y., & Kozak, M. (2005). Turizm pazarlamasına internetin etkisi: Destinasyon web siteleri için bir model önerisi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 9, 248-271.
  • Shi, H. (2010). The efficiency of government promotion of the tourism industry. Department of Economics, 52(10), 1-23.
  • TDK. Destinasyon Tanımı. https://sozluk.gov.tr Erişim Tarihi:18 Mart 2022.
  • Tekeli, H. (2001). Turizm Pazarlaması ve Planlaması. (Detay Yayıncılık, Ankara).
  • Tinsley, R., & Lynch, P. (2001). Small tourism business networks and destination development. Hospitality Management, 20, 367-378. doi.org/10.1016/S0278-4319(01)00024-X
  • TÜRSAB. İl Destinasyon Raporları. https://www.tursab.org.tr/il-destinasyon-raporlari/2020-raporlari Erişim Tarihi:26 Mart 2022.
  • Yoo, B., & Donthu, N. (2001). Developing a scale to measure the perceived quality of an internet shopping site (SITEQUAL). Quarterly Journal of Electronic Commerce, 2(1), 31-47.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm İçindekiler
Yazarlar

Bayram Güven 0000-0001-5213-5052

Şule Aydın 0000-0002-8760-643X

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güven, B., & Aydın, Ş. (2022). Türkiye’de en çok turist çeken 10 turizm destinasyonunun destinasyon tanıtımında kullanılan web sitelerinin incelenmesi. Journal of Tourism Research Institute, 3(1), 49-58.