Toksik davranışların turizm işletmelerinde incelenmesi: Antalya alan araştırması
Yıl 2019,
Cilt: 5 Sayı: 2, 239 - 249, 15.03.2019
Murad Alpaslan Kasalak
,
Gülseren Yurcu
,
Zeki Akıncı
,
Gamze Kasalak
Öz
Turizmde yoğun
rekabetin bulunduğu ve birçok çalışanın zorlu koşullarda işini yapmaya
çalıştığı bir sektördür. Bu araştırmanın amacı turizm işletmelerinde sergilenen
toksik davranışları belirlemektir. Bu bağlamda, Antalya ilinde yer alan turizm
işletmeleri çalışanlarının algıladıkları toksik davranışları çeşitli kimlik
değişkenlere göre tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmada Kusy ve Holloway
(2009) tarafından geliştirilen ve araştırmacılar tarafından Türkçe’ye
uyarlaması gerçekleştirilecek olan “Toksik Davranışlar Ölçeği” ile veriler
toplanmıştır. İşgören toksik davranışlarını tespitine yönelik olan bu ölçek,
özgünlüğü nedeniyle ulusal alan yazına önemli bir katkı sağlayacağı
düşünülmektedir. Ayrıca, araştırmanın sonuçları turizm işletmelerinde toksik
davranışları önlemeyi amaçlayan gelecek çalışmalar için önemli görülmektedir.
Araştırma sonucunda kişilerin turizm işletmelerinde farklı demografik
özelliklere göre farklı toksik davranışlar algıladıkları ve toksik davranışları
ortadan kaldırmaya yönelik öneriler sunulmuştur.
Kaynakça
- Akova, O. & Işık, K. (2008),Otel İşletmelerinde Stres Yönetimi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 17-44.
- Albrecht, K. (2006), Sosyal zekâ - Başarının yeni bilimi (1. Basım) (Çev. Selda Göktan), İstanbul: Timaş Yayınları.
- Aron, A., Aron, E.N. and Coups, E.J., Statistics for the Behavioral and Social Sciences a Brief Course, Pearson International Edition, Upper Saddle River, 2008.
- Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorumu, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2006.
- Çetinkaya, H. & Ordu, A. (2018), Okul Yöneticilerinin Toksik (Zehirli) Liderlik Davranışları İle Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 15-27.
- Duncan, C., Advanced Quantitative Data Analysis. McGraw-Hill Education, 2003.
- Einspruch, E.L., An Introductory Guide to SPSS for Windows, SAGE Publications, London, 1998.
- Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınevi, Ankara, 2004.
- Kasalak, G. & Aksu, M. (2016), Örgütler Nasıl Zehirlenir? Öğretim Elemanlarının Örgütsel Toksisite Algıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) , 31(4), 676-694.
- Toker, B. (2007). Demografik Değişkenlerin İş Tatminine Etkileri: İzmir‟Deki Beş Ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8 (1), 92-107.
- Töremen, F. & Çankaya, İ. (2008), Yönetimde Etkili Bir Yaklaşım: Duygu Yönetimi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi , 1 (1), 33-47.
- Umur, K. & Pekerşen Y.(2016), İş Stresi İle Toksik Davranışlar Arasındaki İlişki: Aşçılar Üzerinde Bir Araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14 (1), 108-129.
- Üngüren, E., Doğan, H., Özmen, M. & Tekin, Ö. A. (2010), Otel Çalışanlarının Tükenmişlik Ve İş Tatmin Düzeyleri İlişkisi, Journal of Yaşar University, 17 (5), 2922-2937.
Investigation of toxic behavior in tourism business: Antalya area research
Yıl 2019,
Cilt: 5 Sayı: 2, 239 - 249, 15.03.2019
Murad Alpaslan Kasalak
,
Gülseren Yurcu
,
Zeki Akıncı
,
Gamze Kasalak
Öz
It is a sector where there
is intense competition in tourism and many employees try to do business in
difficult conditions. The aim of this research is to determine the toxic
behaviors exhibited in tourism enterprises. In this context, it was aimed to determine the toxic
behaviors perceived by tourism businessmen in Antalya province according to
various identity variables. The "Toxic Behavior Scale" developed by
Kusy and Holloway (2009) and adapted to Turkish by the researchers was
collected in the study. This scale, which is intended for the determination of
toxic behavior of employees, is thought to make an important contribution to
national field literature due to its specificity. In addition, the results of
the study are considered important for future studies aimed at preventing toxic
behavior in tourism enterprises. At the end of the
research, it is suggested that people perceive different toxic behaviors
according to different demographic characteristics in tourism enterprises and
suggestions for eliminating toxic behaviors are presented.
Kaynakça
- Akova, O. & Işık, K. (2008),Otel İşletmelerinde Stres Yönetimi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 17-44.
- Albrecht, K. (2006), Sosyal zekâ - Başarının yeni bilimi (1. Basım) (Çev. Selda Göktan), İstanbul: Timaş Yayınları.
- Aron, A., Aron, E.N. and Coups, E.J., Statistics for the Behavioral and Social Sciences a Brief Course, Pearson International Edition, Upper Saddle River, 2008.
- Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorumu, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2006.
- Çetinkaya, H. & Ordu, A. (2018), Okul Yöneticilerinin Toksik (Zehirli) Liderlik Davranışları İle Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 15-27.
- Duncan, C., Advanced Quantitative Data Analysis. McGraw-Hill Education, 2003.
- Einspruch, E.L., An Introductory Guide to SPSS for Windows, SAGE Publications, London, 1998.
- Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınevi, Ankara, 2004.
- Kasalak, G. & Aksu, M. (2016), Örgütler Nasıl Zehirlenir? Öğretim Elemanlarının Örgütsel Toksisite Algıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) , 31(4), 676-694.
- Toker, B. (2007). Demografik Değişkenlerin İş Tatminine Etkileri: İzmir‟Deki Beş Ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8 (1), 92-107.
- Töremen, F. & Çankaya, İ. (2008), Yönetimde Etkili Bir Yaklaşım: Duygu Yönetimi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi , 1 (1), 33-47.
- Umur, K. & Pekerşen Y.(2016), İş Stresi İle Toksik Davranışlar Arasındaki İlişki: Aşçılar Üzerinde Bir Araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14 (1), 108-129.
- Üngüren, E., Doğan, H., Özmen, M. & Tekin, Ö. A. (2010), Otel Çalışanlarının Tükenmişlik Ve İş Tatmin Düzeyleri İlişkisi, Journal of Yaşar University, 17 (5), 2922-2937.