Bu çalışma, kıyı turizmi deneyimi, destinasyon imajı ve davranışsal niyet arasındaki etkiyi inceleyerek, mental iyi oluşun bu ilişkideki aracılık rolünü tespit etmeyi amaçlamakta ve turizm deneyimlerinin bireyler üzerindeki uzun vadeli etkilerini anlamak için kritik bir alan oluşturmaktadır. Araştırma evrenini kıyı turizmi deneyimi yaşayan 18 yaş üstü bireyler oluşturmuş olup, basit rastgele örnekleme yöntemi ile 403 katılımcıdan yüz yüze anket yoluyla veri toplanmıştır. Anketler, turist deneyimleri, mental iyi oluş seviyeleri, destinasyon imajı algıları ve davranışsal niyetleri ölçmeye yönelik ölçeklerden oluşmaktadır. Veriler SPSS 25.0 ve LISREL 8.7 programları ile analiz edilmiştir. Hipotezlerinin test edilmesi için yapısal eşitlik modelleri yapılmıştır. Bulgular, kıyı turizmi deneyiminin destinasyon imajı, mental iyi oluş ve davranışsal niyet üzerinde olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. Mental iyi oluş, destinasyon imajı ile davranışsal niyet arasında kısmi aracılık rolü üstlenmektedir. Katılımcılar genel olarak orta düzeyde bir kıyı turizmi deneyimi yaşarken, mental iyi oluş arttıkça destinasyon algılarının güçlendiği ve tekrar ziyaret etme niyetlerinin yükseldiği belirlenmiştir. Bu araştırma, turizm, pazarlama ve psikoloji alanlarına katkı sağlamakta olup, turizm deneyimlerinin bireylerin ruh sağlığı üzerindeki etkilerini vurgulamaktadır. Elde edilen bulgular, turizm sektöründe ruh sağlığını destekleyici politikaların geliştirilmesinin önemini ortaya koymaktadır.
Kıyı Turizm Destinasyon İmajı Davranışsal Niyet Mental İyi Oluş
This study aims to determine the mediating role of mental well-being in this relationship by examining the effect between coastal tourism experience, destination image, and behavioral intention and constitutes a critical area for understanding the long-term effects of tourism experiences on individuals. The research population consists of individuals over the age of 18 with coastal tourism experience, and data were collected from 403 participants using a simple random sampling method through face-to-face questionnaires. The questionnaires consisted of scales to measure tourist experiences, mental well-being levels, destination image perceptions and behavioral intentions. The data were analyzed using SPSS 25.0 and LISREL 8.7 software. Structural equation modeling was used to test the hypotheses. The findings show that coastal tourism experience has positive effects on destination image, mental well-being and behavioral intentions. Mental well-being plays a partial mediating role between destination image and behavioral intentions. While the participants generally had a moderate level of coastal tourism experience, it was found that as mental well-being increased, their perceptions of the destination strengthened and their intentions to revisit increased. This research contributes to the fields of tourism, marketing and psychology and emphasizes the effects of tourism experiences on individuals' mental health. The findings reveal the importance of developing policies that support mental health in the tourism sector.
Coastal Tourism Destination Image Behavioral Intention Mental Well-Being
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İşletme |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 11 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 80 |