Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kolektif Öğretmen Yeterliği ile İlgili Yapılmış Çalışmaların Bibliyometrik Analizi

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 233 - 254, 31.10.2024
https://doi.org/10.57115/karefad.1531211

Öz

Bu çalışmada, kolektif öğretmen yeterliği konusundaki akademik literatür, bibliyometrik analiz yöntemleriyle incelenmiştir. Gerçekleştirilen analizlerde, yazarların, ülkelerin, kurumların ve metinlerin bilimsel üretkenlikleri ve etkileşimleri değerlendirilmiştir. Çalışmada, özellikle ortak yazar analizi, atıf analizleri ve bibliyografik eşleşme analizleri gibi yöntemler kullanılarak bilimsel iş birliği ağları ortaya konulmuştur. Bulgular, belirli yazarların ve kurumların akademik ağlarda merkezî bir konuma sahip olduğunu, ancak atıf sayısının her zaman bu merkeziyetle örtüşmediğini göstermiştir. Norveç, ABD ve Kanada en fazla atıf alan ülkeler arasında yer alırken, Türkiye de uluslararası iş birliği açısından önemli bir rol oynamaktadır. Kurumlar arasında ise Norveç Üniversitesi, Ohio State ve Michigan Üniversitesi en etkili kurumlar olarak öne çıkmıştır. Bu analizler, kolektif öğretmen yeterliğinin, öğretmenler arasındaki iş birliğinin, destekleyici ilişkilerin ve ortak hedeflerin, eğitim ortamlarının etkinliğine ve öğrenci başarısına nasıl katkıda bulunduğunu vurgulamaktadır. Çalışma, bu kavramın eğitim sistemlerindeki önemi ve etkisi hakkında derinlemesine bir anlayış sunmakta ve gelecekteki araştırmalar için bir temel oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, öğretmen yeterliklerini artırmaya yönelik stratejilerin geliştirilmesi ve öğretmen iş birliğinin güçlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Anderson, C. M., Summers, K. H., Kopatich, R. D., & Dwyer, W. B. (2023). Collective teacher efficacy and its enabling conditions: A proposed framework for influencing collective efficacy in schools. AERA Open, 9, 1-16. https:// doi/full/10.1177/23328584231175060
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Macmillan.
  • Bellibaş, M. Ş., Karadağ, N. ve Gümüş, S. (2021). Kolektif öğretmen yeterliği ile öğretmen failliği arasındaki ilişkinin incelenmesi: Hiyerarşik lineer modelleme (HLM) analizi. Başkent University Journal of Education, 8(1), 160-168.
  • Cansoy, R., Parlar, H. ve Polatcan, M. (2022). Collective teacher efficacy as a mediator in the relationship between instructional leadership and teacher commitment. International journal of leadership in education, 25(6), 900-918. https:// doi/full/10.1080/13603124.2019.1708470
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Borgogni, L., & Steca, P. (2003). Efficacy beliefs as determinants of teachers' job satisfaction. Journal of educational psychology, 95(4), 821.
  • Çağdaş, F., ve Önder, E. (2019, 28-30 Kasım). Türkiye’de kolektif öğretmen yeterliği konusunda yapılan araştırmaların incelenmesi. [Tam Metin Bildiri]. International Young Researchers Student Congress, Burdur, Türkiye.
  • Çevrik, M., ve Koçak, S. (2022). Karizmatik liderlik ile kolektif öğretmen yeterliğinin okul etkililiği üzerindeki rolü. Gelecek Vizyonlar Dergisi, 6(3), 1-15.
  • Çoğaltay, N., ve Boz, A. (2023). Influence of school leadership on collective teacher efficacy: A cross-cultural meta-analysis. Asia Pacific Education Review, 24(3), 331-351.
  • Demir, S. (2019a). Öğretmenlerin okuldan ayrılma niyetlerinin bir yordayıcısı olarak kolektif yeterlik. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(5), 175-181.
  • Demir, S. (2019b). Kolektif öğretmen yeterliğinin öğretmen iş doyumundaki rolü üzerine yapısal eşitlik modellemesi. OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 444-463.
  • Donohoo, J. (2018). Collective teacher efficacy research: Productive patterns of behaviour and other positive consequences. Journal of educational change, 19(3), 323-345.
  • Eckert, J., Morgan, G., & Daughtrey, A. (2023). Collective School Leadership and Collective Teacher Efficacy through Turbulence. Leadership and Policy in Schools, 1-19.
  • Goddard R. D., Hoy, W. K., & Woolfolk, H. A. (2000). Collective efficacy, its meaning, measure and impact on student achievement. American Educational Research Journal, 37, 479-508.
  • Goddard, R. D. (2001). Collective efficacy: a neglected construct in the study of schools and student achievement. Journal of educational psychology, 93(3), 467.
  • Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2004). Collective efficacy beliefs: Theoretical developments, empirical evidence, and future directions. Educational researcher, 33(3), 3-13.
  • Gürçay, D., Yılmaz, M. ve Ekici, G. (2009). Öğretmen kolektif yeterlik inancını yordayan faktörler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36), 119-128.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Klassen, R. M., Chong, W. H., Huan, V. S., Wong, I., Kates, A., & Hannok, W. (2008). Motivation beliefs of secondary school teachers in Canada and Singapore: A mixed methods study. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1919-1934.
  • Koçak, S., ve Özdemir, M. (2020). Evaluation of collective teacher efficacy from the perspective of four-frame leadership model. Egitim ve Bilim-Education and Science, 45(203).
  • Koçak, S., ve Polatcan, M. (2023). Okul müdürlerinin sosyal adalet liderliği davranışları ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki: kolektif öğretmen yeterliğinin aracı rolü. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 66-92.
  • Lim, S., & Eo, S. (2014). The mediating roles of collective teacher efficacy in the relations of teachers' perceptions of school organizational climate to their burnout. Teaching and Teacher Education, 44, 138-147.
  • Moolenaar, N. M., Sleegers, P. J., & Daly, A. J. (2012). Teaming up: Linking collaboration networks, collective efficacy, and student achievement. Teaching and teacher education, 28(2), 251-262.
  • Ninković, S. R., & Knežević Florić, O. Č. (2018). Transformational school leadership and teacher self-efficacy as predictors of perceived collective teacher efficacy. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 49-64.
  • Özdemir, T. Y., Demirkol, M., Erol, Y. C. ve Turhan, M. (2018). Kolektif öğretmen yeterlikleri ile okul kültürü arasındaki ilişkinin incelenmesi: Elazığ ili örneği. International Journal of Socıal Humanities Sciences Research, 5(31), 4628-4635.
  • Raudenbush, S. W., Rowan, B., & Cheong, Y. F. (1992). Contextual effects on the self-perceived efficacy of high school teachers. Sociology of Education, 150-167.
  • Ross, J. A., & Gray, P. (2006). Transformational leadership and teacher commitment to organizational values: The mediating effects of collective teacher efficacy. School effectiveness and school improvement, 17(2), 179-199.
  • Schechter, C., & Tschannen‐Moran, M. (2006). Teachers' sense of collective efficacy: An international view. International Journal of Educational Management, 20(6), 480-489.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58(1), 40-45.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2007). Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of Educational Psychology, 99(3), 611–625. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.611
  • Tschannen-Moran, M., & Barr, M. (2004). Fostering student learning: The relationship of collective teacher efficacy and student achievement. Leadership and Policy in Schools, 3(3), 189–209. https://doi.org/10.1080/15700760490503706
  • Turhan, M. ve Yaraş, Z. (2014). İlkokul yöneticilerinin program liderliği davranışlarını gösterme düzeylerinin öğretmenlerin kolektif yeterlik algısına ve örgütsel öğrenme düzeyine etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 39(39), 175-193.
  • Uğurlu, C. T., Beycioğlu, K. ve Abdurrezzak, S. (2018). Bilgi okuryazarlığı, kolektif öğretmen yeterliği ve etkili okul: Yapısal eşitlik modellemesi. Elementary Education Online, 17(4), 1988-2005.
  • Ware, H., & Kitsantas, A. (2007). Teacher and Collective Efficacy Beliefs as Predictors of Professional Commitment. The Journal of Educational Research, 100(5), 303-310. https://doi.org/10.3200/JOER.100.5.303-310
  • Yada, T., & Savolainen, H. (2023). Principal self-efficacy and school climate as antecedents of collective teacher efficacy. School Effectiveness and School Improvement, 34(2), 209-225.
  • Yılmaz, M. ve Turanlı, N. (2017). Öğretmenlerin kolektif yeterlik algılarının incelenmesi: Altındağ ilçesi örneği. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 3(2), 151-158.
  • Yüner, B. ve Özdemir, M. (2020). Kolektif öğretmen yeterliği ile okul etkililiği arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 389-409.

A Bibliometric Analysis of Research on Collective Teacher Efficacy

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 233 - 254, 31.10.2024
https://doi.org/10.57115/karefad.1531211

Öz

In this study, academic literature on collective teacher efficacy was examined using bibliometric analysis methods. In the analyses carried out, the scientific productivity and interactions of authors, countries, institutions and texts were evaluated. The study revealed scientific collaboration networks using co-author analysis, citation analysis, and bibliographic match analysis. The findings showed that specific authors and institutions have a central position in academic networks, but the number of citations only sometimes coincides with this centrality. While Norway, the USA, and Canada have the highest number of citations, Turkey also plays a vital role in international collaboration. Among the institutions, Norwegian University, Ohio State, and University of Michigan stand out as the most influential institutions. These analyses highlight how collective teacher efficacy, collaboration among teachers, supportive relationships, and shared goals contribute to the effectiveness of educational environments and student achievement. The study provides an in-depth understanding of the importance and impact of this concept in educational systems and provides a valuable basis for future research. In this regard, it was concluded that strategies to increase teacher competencies should be developed, education policies should be revised, and international cooperation should be strengthened.

Kaynakça

  • Anderson, C. M., Summers, K. H., Kopatich, R. D., & Dwyer, W. B. (2023). Collective teacher efficacy and its enabling conditions: A proposed framework for influencing collective efficacy in schools. AERA Open, 9, 1-16. https:// doi/full/10.1177/23328584231175060
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Macmillan.
  • Bellibaş, M. Ş., Karadağ, N. ve Gümüş, S. (2021). Kolektif öğretmen yeterliği ile öğretmen failliği arasındaki ilişkinin incelenmesi: Hiyerarşik lineer modelleme (HLM) analizi. Başkent University Journal of Education, 8(1), 160-168.
  • Cansoy, R., Parlar, H. ve Polatcan, M. (2022). Collective teacher efficacy as a mediator in the relationship between instructional leadership and teacher commitment. International journal of leadership in education, 25(6), 900-918. https:// doi/full/10.1080/13603124.2019.1708470
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Borgogni, L., & Steca, P. (2003). Efficacy beliefs as determinants of teachers' job satisfaction. Journal of educational psychology, 95(4), 821.
  • Çağdaş, F., ve Önder, E. (2019, 28-30 Kasım). Türkiye’de kolektif öğretmen yeterliği konusunda yapılan araştırmaların incelenmesi. [Tam Metin Bildiri]. International Young Researchers Student Congress, Burdur, Türkiye.
  • Çevrik, M., ve Koçak, S. (2022). Karizmatik liderlik ile kolektif öğretmen yeterliğinin okul etkililiği üzerindeki rolü. Gelecek Vizyonlar Dergisi, 6(3), 1-15.
  • Çoğaltay, N., ve Boz, A. (2023). Influence of school leadership on collective teacher efficacy: A cross-cultural meta-analysis. Asia Pacific Education Review, 24(3), 331-351.
  • Demir, S. (2019a). Öğretmenlerin okuldan ayrılma niyetlerinin bir yordayıcısı olarak kolektif yeterlik. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(5), 175-181.
  • Demir, S. (2019b). Kolektif öğretmen yeterliğinin öğretmen iş doyumundaki rolü üzerine yapısal eşitlik modellemesi. OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 444-463.
  • Donohoo, J. (2018). Collective teacher efficacy research: Productive patterns of behaviour and other positive consequences. Journal of educational change, 19(3), 323-345.
  • Eckert, J., Morgan, G., & Daughtrey, A. (2023). Collective School Leadership and Collective Teacher Efficacy through Turbulence. Leadership and Policy in Schools, 1-19.
  • Goddard R. D., Hoy, W. K., & Woolfolk, H. A. (2000). Collective efficacy, its meaning, measure and impact on student achievement. American Educational Research Journal, 37, 479-508.
  • Goddard, R. D. (2001). Collective efficacy: a neglected construct in the study of schools and student achievement. Journal of educational psychology, 93(3), 467.
  • Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2004). Collective efficacy beliefs: Theoretical developments, empirical evidence, and future directions. Educational researcher, 33(3), 3-13.
  • Gürçay, D., Yılmaz, M. ve Ekici, G. (2009). Öğretmen kolektif yeterlik inancını yordayan faktörler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36), 119-128.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Klassen, R. M., Chong, W. H., Huan, V. S., Wong, I., Kates, A., & Hannok, W. (2008). Motivation beliefs of secondary school teachers in Canada and Singapore: A mixed methods study. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1919-1934.
  • Koçak, S., ve Özdemir, M. (2020). Evaluation of collective teacher efficacy from the perspective of four-frame leadership model. Egitim ve Bilim-Education and Science, 45(203).
  • Koçak, S., ve Polatcan, M. (2023). Okul müdürlerinin sosyal adalet liderliği davranışları ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki: kolektif öğretmen yeterliğinin aracı rolü. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 66-92.
  • Lim, S., & Eo, S. (2014). The mediating roles of collective teacher efficacy in the relations of teachers' perceptions of school organizational climate to their burnout. Teaching and Teacher Education, 44, 138-147.
  • Moolenaar, N. M., Sleegers, P. J., & Daly, A. J. (2012). Teaming up: Linking collaboration networks, collective efficacy, and student achievement. Teaching and teacher education, 28(2), 251-262.
  • Ninković, S. R., & Knežević Florić, O. Č. (2018). Transformational school leadership and teacher self-efficacy as predictors of perceived collective teacher efficacy. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 49-64.
  • Özdemir, T. Y., Demirkol, M., Erol, Y. C. ve Turhan, M. (2018). Kolektif öğretmen yeterlikleri ile okul kültürü arasındaki ilişkinin incelenmesi: Elazığ ili örneği. International Journal of Socıal Humanities Sciences Research, 5(31), 4628-4635.
  • Raudenbush, S. W., Rowan, B., & Cheong, Y. F. (1992). Contextual effects on the self-perceived efficacy of high school teachers. Sociology of Education, 150-167.
  • Ross, J. A., & Gray, P. (2006). Transformational leadership and teacher commitment to organizational values: The mediating effects of collective teacher efficacy. School effectiveness and school improvement, 17(2), 179-199.
  • Schechter, C., & Tschannen‐Moran, M. (2006). Teachers' sense of collective efficacy: An international view. International Journal of Educational Management, 20(6), 480-489.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58(1), 40-45.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2007). Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of Educational Psychology, 99(3), 611–625. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.611
  • Tschannen-Moran, M., & Barr, M. (2004). Fostering student learning: The relationship of collective teacher efficacy and student achievement. Leadership and Policy in Schools, 3(3), 189–209. https://doi.org/10.1080/15700760490503706
  • Turhan, M. ve Yaraş, Z. (2014). İlkokul yöneticilerinin program liderliği davranışlarını gösterme düzeylerinin öğretmenlerin kolektif yeterlik algısına ve örgütsel öğrenme düzeyine etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 39(39), 175-193.
  • Uğurlu, C. T., Beycioğlu, K. ve Abdurrezzak, S. (2018). Bilgi okuryazarlığı, kolektif öğretmen yeterliği ve etkili okul: Yapısal eşitlik modellemesi. Elementary Education Online, 17(4), 1988-2005.
  • Ware, H., & Kitsantas, A. (2007). Teacher and Collective Efficacy Beliefs as Predictors of Professional Commitment. The Journal of Educational Research, 100(5), 303-310. https://doi.org/10.3200/JOER.100.5.303-310
  • Yada, T., & Savolainen, H. (2023). Principal self-efficacy and school climate as antecedents of collective teacher efficacy. School Effectiveness and School Improvement, 34(2), 209-225.
  • Yılmaz, M. ve Turanlı, N. (2017). Öğretmenlerin kolektif yeterlik algılarının incelenmesi: Altındağ ilçesi örneği. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 3(2), 151-158.
  • Yüner, B. ve Özdemir, M. (2020). Kolektif öğretmen yeterliği ile okul etkililiği arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 389-409.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Behiye Dağdeviren Ertaş 0000-0003-2431-1914

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 10 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 6 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dağdeviren Ertaş, B. (2024). Kolektif Öğretmen Yeterliği ile İlgili Yapılmış Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12(2), 233-254. https://doi.org/10.57115/karefad.1531211