No doubt one of the most important scientific and technological developments of the 21st century is developments in
biotechnology. The purpose of this study is to investigate the preservice science teachersǯ level of knowledge toward
biotechnology and genetic engineering applications. Under this caption the research was made to find out whether there is
significant difference between the knowledge level of preservice science teachers on biotechnology and genetic engineering
applications their gender, class level, educational status, graduated high school, parental education background and monthly
income. In order to find out the knowledge level of the teachers, a knowledge test reliability and scope validity was developed
and a survey to determine some demographic characteristics was prepared. The survey was applied to 291preservice science
teachers in Inonu University. According to the analysis, there is no significant difference between the knowledge level on
biotechnology/genetic engineering and the gender, the educational status, graduated high school, parental education status
and monthly income was found. But, there is significant difference between the knowledge level on biotechnology/genetic
engineering and class level was found. Our results showed that knowledge levels of 4th grade preservice science teachers
were significantly different from 1st, 2nd and 3rd grade students. In addition, more than half of the preservice science teachers
participating in this study did not correctly answer 8 questions of the knowledge test. These questions that were answered
incorrectly were mostly related to genetic engineering, genetic modified organisms, cloning and human genome project. The
results show that preservice teachers do not follow current developments.
21. yüzyılın en önemli bilimsel ve teknolojik gelişmelerinden birisi hiç şüphesiz biyoteknoloji alanında yaşanan gelişmelerdir.
Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının, biyoteknoloji ve genetik mühendisliği konusundaki bilgi düzeylerini
belirlemektir. Bu çerçevede, fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji ve genetik mühendisliği uygulamalarına ilişkin bilgi
düzeylerinin cinsiyetleri, sınıf düzeyleri, öğrenim durumları, mezun oldukları lise türü, anne ve babalarının eğitim durumları
ve aylık gelir durumlarına göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Öğretmen adaylarının, bilgi
düzeylerini ölçmek için, güvenirlik ve kapsam geçerliliği analizi yapılan bilgi testi geliştirilmiş ve bazı demografik özellikleri
belirlemeye yönelik bir anket hazırlanmıştır. Anket İnönü Üniversitesiǯnde öğrenim görmekte olan ʹͻͳfen bilgisi öğretmen
adayına uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre; fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji ve genetik mühendisliği bilgi
düzeylerinin öğretmen adaylarının cinsiyeti, öğrenim durumu, mezun oldukları lise türü, anne- baba eğitim durumu ve
ailelerinin aylık gelir durumuna göre bir farklılık göstermediği bulunurken, fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji ve
genetik mühendisliği bilgi düzeylerinin sınıf düzeylerine göre anlamlı bir fark gösterdiği bulunmuştur. Sonuçlarımız Ͷ. sınıf fen
bilgisi öğretmen adaylarının bilgi düzeylerinin ͳ., ʹ. ve ͵. sınıf öğrencilerinden anlamlı bir şekilde farklı olduğunu göstermiştir.
Ayrıca, öğretmen adaylarının yarısından fazlası, genetik mühendisliği, genetiği değiştirilmiş canlılar, genetiği değiştirilmiş
gıdalar, klonlama, insan genom projesi konularına ilişkin ͺ soruyu doğru cevaplayamamıştır. Bu sonuçlara göre öğretmen
adaylarının biyoteknoloji alanındaki güncel gelişmeleri takip etmedikleri tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |