Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretim Programlarında Kullanılan Fiillerin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Sınıflandırılması

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 75 - 87, 30.06.2018

Öz

Öğretim programları bir dersin işlenişinde büyük önem taşımaktadır. Ülkemizde öğretim programları Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanmaktadır. Bu programlar çağın gereklerine uygun biçimde geliştirilmektedir. Çalışma buradan yola çıkarak Türkçe öğretim programında yer alan kazanımlarda, öğrencilerden beklenen Yenilenmiş Bloom Taksonomisindeki üst düzey bilişsel basamaklara çıkabilme durumunu belirlemek için yapılmıştır. Bu çalışmada, Türkçe öğretim programlarında yer alan fiillerin sınıflanması amaçlanmaktadır. Program kazanımlarında kullanılan fiiller sınırlı sayıda olup genellikle aynı kazanımların tekrarı ile devam etmektedir. Çalışmanın sonucunda programlardaki kazanımların çoğunun uygulama basamağında yoğunlaştığı ve yazma beceri alanı dışında yaratma basamağına fazla yer verilmediği görülmüştür. Çalışmada 2006 ve 2015 yılı Türkçe öğretim programları ele alınmıştır. Programlarda yer alan kazanımların üst düzey basamaklara yeterli oranda yer vermediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Anderson, Lorin W. &Krathwohl, David R. (Ed.) (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama. (çev. D. A. Özçelik),(2. Baskı), Pegem Akademi: Ankara.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 ve 2006 Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi. Turkish Studies, 10/15(8817), 137-158.
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14.
  • Büyükkaragöz, S. ve diğ. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (eğitimin temelleri). Mikro Yayıncılık: Konya.
  • Büyüköztürk, Şener ve diğ. (2012).Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiftçi, ö. (2010). İlköğretim Türkçe öğretim programında 5. sınıfa ait okuduğunu anlama kazanımlarının bilişsel beceriler yönünden değerlendirilmesi. TÜBAR, 27, 185-200.
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların yenilemiş bloom taksonomisine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Eroğlu, D. (2013). 6,7,8. sınıf Türkçe çalışma kitaplarındaki dil bilgisi soruları ve kazanımlarının yenilenmiş bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 1-9.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6,7,8. sınıflar) öğretim programı. Devlet Kitapları Müdürlüğü: Ankara.
  • MEB (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları: Ankara.
  • Sönmez, V. (1991). Eğitim felsefesi. Adım: Ankara.

Classification of Actions Used in Turkish Teaching Programs According to the Revised Bloom Taxonomy

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 75 - 87, 30.06.2018

Öz

The instruction programmes have a great importance in terms of a lesson process. Teaching programs in our country are prepared by the Ministry of National Education. These programmes have been developed in accordance with the requirements of the age. This study was conducted in order to determine the level of emergence from the students in higher level cognitive steps in the revised bloom taxonomy expected from Turkish teaching programs. This research aims the verbs which take place in the curriculum of Turkish language to be classified in the curriculum. The verbs which are used in the acquisitions of the curriculum are in a limited number and they usually go on with the repetition of the same acquisitions. As a result of this study, it has been seen that most of the acquisitions in the curriculums have centred on the step of practice and the step of creating hasnǯt been given place much out of the writing skill. This study, Turkish teaching programs for 2006 and 2015 were discussed. It has been seen that the achievements in the programs do not take place in the upper levels sufficiently.

Kaynakça

  • Anderson, Lorin W. &Krathwohl, David R. (Ed.) (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama. (çev. D. A. Özçelik),(2. Baskı), Pegem Akademi: Ankara.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 ve 2006 Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi. Turkish Studies, 10/15(8817), 137-158.
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14.
  • Büyükkaragöz, S. ve diğ. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (eğitimin temelleri). Mikro Yayıncılık: Konya.
  • Büyüköztürk, Şener ve diğ. (2012).Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiftçi, ö. (2010). İlköğretim Türkçe öğretim programında 5. sınıfa ait okuduğunu anlama kazanımlarının bilişsel beceriler yönünden değerlendirilmesi. TÜBAR, 27, 185-200.
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların yenilemiş bloom taksonomisine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Eroğlu, D. (2013). 6,7,8. sınıf Türkçe çalışma kitaplarındaki dil bilgisi soruları ve kazanımlarının yenilenmiş bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 1-9.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6,7,8. sınıflar) öğretim programı. Devlet Kitapları Müdürlüğü: Ankara.
  • MEB (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları: Ankara.
  • Sönmez, V. (1991). Eğitim felsefesi. Adım: Ankara.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gözde Avşar Bu kişi benim

Filiz Mete Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avşar, G., & Mete, F. (2018). Türkçe Öğretim Programlarında Kullanılan Fiillerin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Sınıflandırılması. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 75-87.