Örgüt iklimi, bir örgütü diğerlerinden ayırt eden ve çalışanlar tarafından algılanan, örgütün değerleri ve özellikleri ile ifade edilebilen ve süreklilik gösteren karakteristik özellikleridir. İklim, bütün örgütsel işlevleri yakından etkiler. Yani, iklim örgütün kar, üretim, iş tatmini, moral seviyesi vb. gibi çıktıları üzerinde belirleyici bir role sahiptir. Başarı ve tatmini etkilediğinden örgüt hedeflerine ulaşmada ve örgüt geliştirmede iklimden itici bir güç olarak faydalanılabilir. Huzur ve güven ortamı getiren, yaratıcılık ve yenilikçiliği ön planda tutan bir örgüt iklimi, hem çalışanlara hem de örgüte karşılıklı fayda getirir. Bu araştırmada örgüt iklimi ve örgüt etkinliği arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada düşük ve yüksek örgüt iklimi puanı belirlenmiş olan iki ilköğretim okulunda görevli öğretmenler üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, samimi bir atmosferin var olduğu bir iklime sahip eğitim kurumunda yüksek örgüt iklimi puanı ile ve örgüt etkinliği arasında .733 korelasyon olduğu saptanmıştır.
Organization climate is the characteristics which differs an organization from the others, that are perceived by the members, expressed as organization values and features and endure in time. Climate affects all organizational functions. It has a determinant role on all organizational outputs such as profit, work performance, job satisfaction and moral. As climate has on influence on success and satisfaction, it can be used as a motor force to achieve organizational goals and organizational improvement. An organization climate which supports a peaceful, trustworthy, innovative and creative atmosphere; benefits both the organization and the members. In this study, it was noticed to determine the context of the climate which is generally used and confused in the same meaning with another term, culture. It was also studied to determine the relation between influence of organizational climate and organizational performance. For this purpose, two kinds of question texts are used. The first one is a pre-test and determines the climate scores within organizations as maximum and minimum. The other text measures the climate and performance scores. The text forms were applied to departments that have similar constructions and sizes. Two primary school was defined for sample. Firs one had low level organization climate score and second school had highs. Two kinds of question texts are used. It was for used that there were 0.733 correlations between high climate score and organizational performance
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 9 Sayı: 3 |