The aim of this study is to identify the students’ perception regarding alienation and burn out to school and display the level and direction of the relationship between these two per-ceptions. The study was designed as a correlational survey model among quantitative research methods. The population of the study is composed of secondary education students in Kilis city center in 2018-2019 academic year. 450 students in total were involved in the sampling but the main study was conduct-ed over 367 students. Arithmetical average, Pearson correla-tion coefficient and multiple regression analysis were per-formed in the analysis of the data. 3 data collection tools in total were used in the study as personal information form, “school burnout scale” and “student alienation scale”. As the result of the analyses conducted, it was concluded that school burnout level of secondary education students involved in the sampling was to be medium, while in sub dimensions emotion-al burnout was to be medium; the level of desensitisation and low personal success sub levels were found to be low. It was found that secondary education students’ alienation to school point average was low. It was found that there was a signifi-cant relationship in the positive direction among school burn-out and powerlessness, irregularity, isolation, meaninglessness and alienation to school.
secondary education alienation to school school burnout student
Bu çalışmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin okula yabancılaşma algılarını ve tükenmişlik algılarının belirleyerek bu iki algı arasındaki ilişkinin düzeyinin ve yönünü ortaya koymaktır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kilis il merkezinde eğitim gören ortaöğretim öğrencileri oluşturmaktadır. Toplamda 450 öğrenci örnekleme dâhil edilmiştir ancak asıl çalışma 367 öğrenci üzerinden gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, Pearson Korelasyon katsayısı ve çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada kişisel bilgi formu, “okul tükenmişliği ölçeği” ve “öğrenci yabancılaşma ölçeği” olmak üzere 3 veri toplama aracı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda örnekleme dâhil olan ortaöğretim öğrencilerinin okul tükenmişliği düzeylerinin orta seviyede olduğu alt boyutlarında ise duygusal tükenme alt boyutunun orta düzeyde; duyarsızlaşma ve düşük kişisel başarı alt boyutlarının ise düşük düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin okula yabancılaşma puan ortalamalarının düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Okul tükenmişliği ile Güçsüzlük, Kuralsızlık, Soyutlanmışlık, Anlamsızlık ve Okula yabancılaşma arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |