In this study, secondary students’ scientific inquiry skills perceptions were analyzed
according to different variables. These variables were determined as their genders, grade
levels, ages, final grade for science lesson, their parents’ education levels, using of computer
in their house, following the science programs for kids in television and scientific magazines.
685 secondary students studying in schools included in the center of the province of Usak
participated in the study. It was used “Inquiry learning skills perceptions in science” that
consists of 22 items and developed by Balım and Taşkoyan (2007) as data collection tools in the
study. The method of the study is survey model that is one of the descriptive research methods.
In the analysis of data obtained from the study was used t-test and anova test which are
parametric tests because the distribution of data wasn’t normal. As the result of data analysis, it was determined that secondary students’ scientific inquiry skills perceptions differentiated in
a significant level according to their genders, grade levels, ages, final grade for science lesson,
their parents’ education levels. Furthermore, it was concluded that using of computer in their
house, following the science programs for kids in television and scientific magazines were the
factors which affected scientific inquiry skills perceptions of secondary students.
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin bilimsel sorgulama becerileri algılarını etkileyen
faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla cinsiyetlerine, sınıflarına, yaşlarına,
fen dersi başarı notlarına, anne ve baba eğitim düzeylerine, evlerinde bilgisayar kullanma,
televizyondaki bilim çocuk programlarını izleme ve herhangi bir bilimsel dergiyi takip
etme durumlarına göre ortaokul öğrencilerinin bilimsel sorgulama becerileri algıları
değerlendirilmiştir. Araştırmaya Uşak ili merkez okullarından seçilen 685 ortaokul öğrencisi
katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 22 maddeden oluşan Balım ve Taşkoyan
(2007) tarafından geliştirilen “fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algı ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmanın yöntemi betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modelidir.
Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde parametrik testlerden olan t-testi ve anova
testi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda ortaokul öğrencilerinin bilimsel sorgulama
becerileri algılarının cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine, yaşlarına, fen başarı notlarına, anne ve
baba eğitim düzeylerine göre anlamlı derecede farklılaştığı belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca
ortaokul öğrencilerinin evlerinde bilgisayar kullanmalarının, televizyonda yer alan bilim
çocuk programlarını izlemelerinin ve herhangi bir bilimsel dergiyi takip etmelerinin bilimsel
sorgulama becerileri algılarını etkileyen faktörler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bölüm | Derleme Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 2 |