BibTex RIS Kaynak Göster

PRE-SERVICE TEACHERS’ SENSIBILITIES TOWARDS ENVIRONMENTAL PROBLEMS

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 1, 121 - 134, 01.01.2012

Öz

The aim of this study is to determine pre-service teachers’ sensibility towards environmental problems. The sample of the study consists of 235 pre-service teachers, 118 males and 117 females, enrolling to different departments of education faculty at Amasya University. The data obtained from the study were analyzed by independent sapmles t-test and one-way analysis of variance. The results of the study revealed that there is no significant difference t 232 = .758, p = .45 between female and male pre-service teachers’ with respect to their environmental sensibility levels. The results also showed that although pre-service teachers’ enrolling to different grade levels differ from each F 3, 229 = 2.664, p = .04 other with respect to their environmental sensibility levels, there are not any significant differences F 8, 226 = 1.44, p = .18 among pre-service teachers enrolling different departments.

Kaynakça

  • 1. Brown, L. (1991). The new world order. In State of the world 1991: A Worldwatch Institute Report on progress toward a sustainable society (3-20). New York: W.W. Norton & Co.
  • 2. Brundtland, G. (1988). Introduction: Civilization in crisis. In F. Barnaby (Ed.), The Gaia peace atlas. New York: Doubleday.
  • 3. Buell, F. (2004). From apocalypse to a way of life: Environmental crisis in the American century. New York: Routledge.
  • 4. Cairns, J. (2002). Sustainability and sacred values. Ethics in Science and Environmental Politics, 13, 15-27.
  • 5. Chawla, L. (1998). Significant life experiences revisited: a review of research on sources of environmental sensitivity. Journal of Environmental Education, 29(3), 11-21. Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Karşı Duyarlılıkları ... 131 January 2012 Vol:20 No:1 Kastamonu Education Journal
  • 6. Chiras, D. D. (1992). Lessons from nature: Learning to live sustainably on the Earth. Washington, D.C.: Island Press.
  • 7. Çabuk, B. & Karacaoğlu, Ö.C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • 8. Erol, G.H. & Gezer, K. (2006). Prospective elementary school teachers’ attitudes toward environment and environmental problems. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1), 65-77.
  • 9. Goodland, R. (1996). Growth has reached its limits. In J. Mander & E. Goldsmith (Eds.) The case against the global economy: And for a turn toward the global (207-217). San Francisco: Sierra Club Books.
  • 10. Kates, R. W. (2000). Population and consumption. Environment, 42(3), 10-19.
  • 11. Linden, E. (1997). A world awakens. Time, 80-81.
  • 12. MacNeill, J., Winsemius, P., & Yakushiji, T. (1991). Beyond interdependence: The meshing of the world’s economy and the Earth’s ecology. New York: W.W. Norton & Co.
  • 13. McKibben, B. (1989). The end of nature. New York: Random House.
  • 14. Özdemir O., Yıldız, A., Ocaktan, E. & Sarışen, Ö. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(3), 117-127.
  • 15. Pallant, J. (2007). SPSS Survival Manual.McGraw-Hill Education, Berkshire, England.
  • 16. Redclift, M. (1984). Development and the environmental crisis: Red or green alternatives. London: Methuen.
  • 17. Şimşekli, Y., 2004. Çevre bilincinin geliştirilmesine yönelik çevre eğitimi etkinliklerine ilköğretim okullarının duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 83- 92.
  • 18. UNESCO. (1977). Tbilisi Declaration. Paper presented at the Intergovernmental Conference on Environmental Education Tbilisi, USSR.

Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Karşı Duyarlılıkları

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 1, 121 - 134, 01.01.2012

Öz

Bu çalışma öğretmen adaylarının çevre sorunlarına karşı duyarlılıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören 118’i erkek, 117’sı bayan olmak üzere toplam 235 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler, parametrik testlerden bağımsız değişkenler için t-testi ve tek yönlü varyans testi ile analiz edilmiştir. Analizlerden elde edilen sonuçlar bayan ve erkek öğrenciler arasında çevre sorunlarına duyarlılıkları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığını t 232 = .758, p = .45 göstermiştir. Ayrıca, çalışmadan elde edilen sonuçlar öğretmen adayları arasında sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılıklar olduğunu gösterirken F 3, 229 = 2.664, p = .04, kısmi η2 = .03 farklı bölümlere göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olmadığını F 8, 226 = 1.44, p = .18 ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • 1. Brown, L. (1991). The new world order. In State of the world 1991: A Worldwatch Institute Report on progress toward a sustainable society (3-20). New York: W.W. Norton & Co.
  • 2. Brundtland, G. (1988). Introduction: Civilization in crisis. In F. Barnaby (Ed.), The Gaia peace atlas. New York: Doubleday.
  • 3. Buell, F. (2004). From apocalypse to a way of life: Environmental crisis in the American century. New York: Routledge.
  • 4. Cairns, J. (2002). Sustainability and sacred values. Ethics in Science and Environmental Politics, 13, 15-27.
  • 5. Chawla, L. (1998). Significant life experiences revisited: a review of research on sources of environmental sensitivity. Journal of Environmental Education, 29(3), 11-21. Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Karşı Duyarlılıkları ... 131 January 2012 Vol:20 No:1 Kastamonu Education Journal
  • 6. Chiras, D. D. (1992). Lessons from nature: Learning to live sustainably on the Earth. Washington, D.C.: Island Press.
  • 7. Çabuk, B. & Karacaoğlu, Ö.C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • 8. Erol, G.H. & Gezer, K. (2006). Prospective elementary school teachers’ attitudes toward environment and environmental problems. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1), 65-77.
  • 9. Goodland, R. (1996). Growth has reached its limits. In J. Mander & E. Goldsmith (Eds.) The case against the global economy: And for a turn toward the global (207-217). San Francisco: Sierra Club Books.
  • 10. Kates, R. W. (2000). Population and consumption. Environment, 42(3), 10-19.
  • 11. Linden, E. (1997). A world awakens. Time, 80-81.
  • 12. MacNeill, J., Winsemius, P., & Yakushiji, T. (1991). Beyond interdependence: The meshing of the world’s economy and the Earth’s ecology. New York: W.W. Norton & Co.
  • 13. McKibben, B. (1989). The end of nature. New York: Random House.
  • 14. Özdemir O., Yıldız, A., Ocaktan, E. & Sarışen, Ö. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(3), 117-127.
  • 15. Pallant, J. (2007). SPSS Survival Manual.McGraw-Hill Education, Berkshire, England.
  • 16. Redclift, M. (1984). Development and the environmental crisis: Red or green alternatives. London: Methuen.
  • 17. Şimşekli, Y., 2004. Çevre bilincinin geliştirilmesine yönelik çevre eğitimi etkinliklerine ilköğretim okullarının duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 83- 92.
  • 18. UNESCO. (1977). Tbilisi Declaration. Paper presented at the Intergovernmental Conference on Environmental Education Tbilisi, USSR.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Cengiz Yıldırım Bu kişi benim

Ahmet Bacanak Bu kişi benim

Sibel Özsoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, C., Bacanak, A., & Özsoy, S. (2012). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Karşı Duyarlılıkları. Kastamonu Education Journal, 20(1), 121-134.

10037