Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bulut Tabanlı Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel Yüklerine, Başarılarına ve Kalıcılığa Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 30 Sayı: 4, 728 - 746, 28.10.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.789730

Öz

Harmanlanmış öğrenme ortamları dünyada birçok eğitim kademesinde kullanılmaktadır. Meslek liseleri bilişim teknolojileri alanı da sahip olduğu teknolojik altyapı ve öğrencilerin hazır bulunuşluk seviyelerinin yüksek olmasından dolayı bu tür ortamlara elverişlidir. Dolayısıyla meslek liselerinde bu ortamların etkisinin incelenmesi gerektiği düşünülmüştür. Çalışmanın amacı, bulut tabanlı harmanlanmış öğrenme ortamının meslek lisesi öğrencilerinin bilişsel yüklerine, başarılarına ve öğrenmedeki kalıcılığına etkisini araştırmaktır. Ayrıca öğrencilerin harmanlanmış öğrenme ortamlarının etkililiği hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla MoodleCloud Öğrenme Yönetim Sistemi üzerinde çoklu ortam tasarım ilkeleri doğrultusunda ders içeriği hazırlanarak 6 hafta boyunca uygulama yapılmıştır. Bu içerikler deney grubu öğrencileriyle MoodleCloud üzerinden haftalık çalışma planına göre harmanlanmış ortamda işlenmiştir. Aynı haftalık konular kontrol grubu öğrencileriyle yüz yüze ortamda işlenmiştir. Çalışma grubunu 2018–2019 eğitim-öğretim yılı Kanuni Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Bilişim Teknolojileri Alanı 11.sınıf öğrencileri deney grubu 17, kontrol grubu 16 olmak üzere toplam 33 kişi oluşturmaktadır. Araştırmamızın modeli yarı deneysel desen olup veri toplama araçları olarak başarı testi, uygulama sınavı, harmanlanmış öğrenme ortamların etkililiğini ölçme ölçeği ve bilişsel yük ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi sırasında t testi, ANCOVA, Mann-Whitney U testi, Pearson Korelasyon Katsayısı ve betimsel istatistikler kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda deney grubu öğrencilerinin, başarı testi ve uygulama sınavı puanlarının kontrol grubu öğrencilerinden anlamlı derecede yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan kalıcılık testlerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Harmanlanmış öğrenme ortamında eğitim alan öğrencilerle, yüz yüze öğrenme ortamında eğitim alan öğrenciler arasında bilişsel yük puanları açısından 5. haftada anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grubu öğrencilerine uygulanan ölçek sonucunda öğrencilerin “yüz yüze öğrenme ortamlarında”, “çevrimiçi öğrenme ortamlarında” ve “harmanlanmış öğrenme ortamlarında” bütün maddelere olumlu yanıt verdikleri özellikle “harmanlanmış öğrenme ortamlarında” verilen cevapların diğer ortamlardan daha olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara göre bulut tabanlı harmanlanmış öğrenme ortamında yapılan eğitimin başarı üzerinde etkili olduğunu söyleyebiliriz. 5.haftada anlamlı fark bulunması, çalışmanın uygulama zamanı uzatıldığında bilişsel yükte düşüş olabileceğini düşündürebilir. Ayrıca öğrenciler harmanlanmış öğrenme ortamları hakkında diğer ortamlardan daha fazla olumlu görüşe sahiptirler.

Kaynakça

  • Acar, A. (2014). Moodle ile Harmanlanmış İngilizce Eğitimi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 363319)
  • Akbulut, Y. (2017). Bilişsel Yük Kuramı ve Çoklu Ortam Tasarımı. Ö. Ö., Dursun ve F. Odabaşı (Eds.), Çoklu Ortam Tasarımı (ss.37-55). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aksoğan, M. (2011). Harmanlanmış Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Öğrenmedeki Kalıcılığa Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No:289685)
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., ve Kapıdere, M. (2011). E-Öğrenme ve Uzaktan Eğitimde Açık Kaynak Kodlu Öğrenme Yönetim Sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi (ss.319-327). Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab11/kitap/altiparmak_kurt_AB11.pdf
  • Aydemir, S. (2012). Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası ve Bilimsel Araştırmayı Anlamaları Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 323377)
  • Aydın, C, Biroğul, S. (2008). E- Öğrenmede Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemleri ve Moodle. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 31-36. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gazibtd/issue/6613/87871
  • Baimurzayev, B. (2016). Bulut Tabanlı Moodle Öğrenme Yönetim Sisteminin Öğrenci Arayüzünün Kullanılabilirlik Analizi. (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: http://www.acikarsiv.gazi.edu.tr/
  • Batdı, V. (2014). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 287-302. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/jiss/issue/25892/272867
  • Bonk, C. J., & Graham, C. R. (2004). The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cabı, E., ve Gülbahar, Y. (2013). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Etkililiğinin Ölçülmesi İçin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 11-26. Erişim adresi: https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/137970-20130916151221-2.-makale.pdf
  • Ceylan, V. K. (2015). Harmanlanmış Öğrenme Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 394909)
  • Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2011). E-Learning and the science of instruction proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning third edition. San Francisco: Pfeiffer.
  • Çakıroğlu, Ü., ve Öztürk, M. (2016). Ayrıntılama Kuramı Çerçevesindeki Çevrimiçi Ders Tasarımının Akademik Başarı ve Kalıcılık Üzerindeki Etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 369-382.
  • Çakmak, E. K. (2007). Çoklu Ortamlarda Dar Boğaz: Aşırı Bilişsel Yüklenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 1-24, Erişim adresi: http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/download/article-file/77169
  • Dağ, F. (2011). Harmanlanmış (Karma) Öğrenme Ortamları ve Tasarımına İlişkin Öneriler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 73-97.
  • Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 1-6. doi: 10.1007/s11125-020-09464-3
  • Demir, E. (2015). Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 203-211. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/dpusbe/issue/4781/65913
  • Demirkol, M. (2012). Ortaöğretim Kurumlarında Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Akademik Başarıya ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 323368)
  • Dürnel, A. (2018). 5.Sınıf Matematik Dersinin Harmanlanmış Öğrenme Ortamında İşlenmesi: Bir Durum Çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 289685)
  • Durak, G , Çankaya, S , İzmi̇rli̇, S . (2020). COVID-19 Pandemi Döneminde Türkiye’deki Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Sistemlerinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi , 14 (1) , 787-809 . doi: 10.17522/balikesirnef.743080
  • Erdemir, T. (2014). Uzaktan Eğitimde Bulut Bilişim Teknolojileri ile Proje Tabanlı Öğrenme Uygulaması (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 381052)
  • Gülbahar, Y. (2017). E-öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gümüş, H. (2017). Karma Öğretim Tasarımına Dayalı Öğrenme Ortamında İngilizce Deyimleri Kavram Karikatürleri ile Öğrenmenin Ortaokul Öğrencilerinde Erişi ve Kalıcılığa Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 523714)
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Jowsey, T., Foster, G., Cooper-Ioelu, P., & Jacobs, S. (2020). Blended learning via distance in pre-registration nursing education: A scoping review. Nurse education in practice, doi: 10.1016/j.nepr.2020.102775
  • Kâhyaoğlu, Y. (2014). Bilgisayar Dersinde Sorgulayıcı ve Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Etkilerinin Araştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No:368235)
  • Kalafat, Ö. (2015). Öğrencilerin İşbirlikli Öğrenme Ortamlarında Bulut Teknolojilerini Kullanım Deneyimleri. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No:389154)
  • Karaman, S., Özen, Ü., Yıldırım, S., ve Kaban, A. (2009). Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemi Üzerinden İnternet Destekli (Harmanlanmış) Öğrenim Deneyimi. Akademik Bilişim Konferansı, (ss. 11-13). Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab09/kitap/karaman_ozen_AB09.pdf
  • Kaya, V. D. (2018). Öğretim Etkinlikleri Modeli'ne Dayalı Çevrimiçi Öğrenme Ortamının Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Tutumlarına ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No:510446)
  • Kaymak, Z. D. (2015). Bulut Bilişim Araçlarının, Çalışma Türünün ve Görev Zorluğunun Bilişsel Yük ve Öğrenme Üzerindeki Etkisi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 396091)
  • Kılıç, A. G. E., & Karadeniz, Ö. G. Ş. (2004). Hiper Ortamlarda Öğrencilerin Bilişsel Yüklenme ve Kaybolma Düzeylerinin Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40(40), 562-579. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10357/126808
  • Kuzu, A. (2017). Çoklu ortam uygulamalarının kuramsal temelleri. Ö. Ö., Dursun ve F. Odabaşı (Eds.), Çoklu Ortam Tasarımı (ss.1-35). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kuzu, S., ve Balaman, F. (2004). Moodle Kullanılarak Gerçekleştirilen Web Destekli Eğitim Hakkındaki Öğrenci Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları, 3(2), 234-242. Erişim Adresi: http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/25.kuzu.pdf
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd). New York: Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E., & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational psychologist, 38(1), 43-52. Retrieved from: http://faculty.washington.edu/farkas/WDFR/MayerMoreno9WaysToReduceCognitiveLoad.pdf
  • MEGEP. (2011). Bilişim Teknolojileri Alanı Çerçeve Öğretim Programı. Erişim adresi: http://www.megep.meb.gov.tr/dokumanlar/
  • Osguthorpe, R. T., & Graham, C. R. (2003). Blended learning environments: Definitions and directions. Quarterly Review of Distance Education, 4(3), 227-33. Retrieved from: https://www.learntechlib.org/p/97576/
  • Özalp, N. A., ve Dügenci, M. (2010). Meslek Liselerinde Mesleki Eğitimin Açık Kaynak Yazılımlar Kullanılarak Desteklenmesi. Akademik Bilişim Konferansı 2010 (ss.631-636). Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab10/kitap/ozalp_dugenci_AB10.pdf
  • Özer, Ö. (2017). Mobil Destekli Öğrenme Çevresinin Yabancı Dil Öğrencilerinin Akademik Başarılarına, Mobil Öğrenme Araçlarını Kabul Düzeylerine ve Bilişsel Yüke Etkisi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 454773)
  • Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 Salgını Sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından Atılan Politika Adımları Educational Policy Actions by the Ministry of National Education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • Paas, F. G., & Van Merriënboer, J. J. (1993). The efficiency of instructional conditions: An approach to combine mental effort and performance measures. Human Factors, 35(4), 737-743.doi: 10.1177/001872089303500412
  • Paas, F., Renkl, A., & Sweller, J. (2003a). Cognitive load theory and instructional design: Recent developments. Educational psychologist, 38(1), 1-4. doi: 10.1207/S15326985EP3801_1
  • Paas, F., Tuovinen, J. E., Tabbers, H., & Van Gerven, P. W. (2003b). Cognitive load measurement as a means to advance cognitive load theory. Educational Psychologist, 38(1),63-71. doi: 10.1207/S15326985EP3801_8
  • Sarıtaş, M. T., & Üner, N. (2013). Eğitimdeki Yenilikçi Teknolojiler: Bulut Teknolojisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 192-201. Erişim adresi: http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/23b.saritas.pdf
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sevli, O., & Küçüksille, E. U. (2012). Bulut Bilişimin Eğitim Alanında Uygulanması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(3), 248-254. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/193890
  • Sezgin, M. E. (2009). Çoklu Ortamlı Öğrenmede Bilişsel Kuram İlkelerine Göre Hazırlanan Öğretim Yazılımının Bilişsel Yüke, Öğrenme Düzeylerine ve Kalıcılığa Etkisi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 241452)
  • Sinanoğlu, K. (2017). Kavram Karikatürleri ve Kavramsal Değişim Metinlerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilişsel Yüküne, Akademik Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 47804)
  • Singh, H., & Reed, C. (2001). A white paper: Achieving success with blended learning. Centra software, 1-11. Retrieved from: http://www.leerbeleving.nl/wbts/wbt2014/blend-ce.pdf
  • Şimşek, N. (2012). Uzaktan Eğitimde Kalite Göstergeleri ve Teknoloji Temelli Uzaktan Eğitimin Bu Göstergeler Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 11(21), 1-24. Erişim Adresi: http://www.ebuline.com/pdfs/21sayi/ebu21_1.pdf
  • Sun, L., Tang, Y., & Zuo, W. (2020). Coronavirus pushes education online. Nature Materials, 19(6), 687-687.doi: https://doi.org/10.1038/s41563-020-0678-8
  • Taşkın, B. (2011). E-Öğrenme Ortamlarında Tasarım Özelliklerinin Öğrencilerin Başarısı ve Bilişsel Yüklenme Düzeylerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 290707)
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Turgut, M.F. (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Türk, M. (2012). Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Derse Katılımlarına ve Akademik Başarılarına Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 310985)
  • Uluyol, A, Karadeniz, Y. (2009). Bir Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği, Öğrenci Başarısı ve Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 60-84. Erişim Adresi: http://dergipark.org.tr/yyuefd/issue/13711/165995
  • Usta, E., ve Mahiroğlu, A. (2008). Harmanlanmış Öğrenme ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı ve Doyuma Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2),1-15. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/15584
  • Ünlü, M. (2015). Ders Çalışma ve Öğrenme Stratejisi Temelli Çevrimiçi Etkinliklerin Başarı, Kalıcılık ve Bilişsel Yük Açısından İncelenmesi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 397396)
  • Wang, M., Chen, Y., & Khan, M. J. (2014). Mobile cloud learning for higher education: A case study of Moodle in the cloud. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(2), 1-2. doi: https:10.19173/irrodl.v15i2.1676
  • Yağcı, M. (2017). Tarih Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Akademik Başarıya, Öğrenilenlerin Kalıcılığına ve Bilgisayara Karşı Tutuma Etkisi. Journal of Faculty of Education, 6(1), 102-113. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/230092
  • Yapıcı, İ. Ü. (2011). Biyoloji Öğretiminde Harmanlanmış Öğrenme Yönteminin Uygulanması ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 300021)
  • Yılmaz, M. B. (2009). Karma Öğrenme Ortamındaki Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımlarına Göre Ders Başarılarının, Derse Devamlarının, Web Materyalini Kullanma Davranışlarının ve Ortama Yönelik Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 240210)
  • Yılmaz, M. (2012). C# Programlama Dersinde, Çoklu Ortam Tasarım İlkelerine Göre Hazırlanmış Materyallerin Moodle Öğrenme Yönetim Sistemi Üzerinden Kullanılmasının Yüksek Öğrenim Öğrencilerinin Bilişsel Yüklerine ve Ders Başarılarına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 344965)
  • Yünkül, E. (2019). Çoklu Ortam Öğrenme Materyalinin Akademik Başarıya ve Kalıcılık Düzeyine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 727-736. doi: 10.24106/kefdergi.2701
  • Zhang, J., & Wang, H. (2009). An exploration of the relations between external representations and working memory. Plos one, 4(8), 1-10. doi: 10.1371/journal.pone.0006513

The Effects of a Cloud-Based Blended Learning Environment on Students' Achievement, Persistence and Cognitive Load

Yıl 2022, Cilt: 30 Sayı: 4, 728 - 746, 28.10.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.789730

Öz

Purpose: The aim of this study was to examine the effect of cloud-based blended learning environments on the achievement,
persistency, and cognitive load of vocational high school students. Moreover, the study aimed to determine the students’
opinions on the effectiveness of the blended learning environments they used.
Design/Methodology/Approach: 6-week implementation was conducted using MoodleCloud, through a course created with
content prepared to be in line with multimedia design principles.The study group consisted of 33 individuals in total, with 17
students in the experimental group and 16 in the control group. The research model applied in the study was semiexperimental, with data collection tools consisting of an Achievement Test, a Practice Exam, a Scale for Measuring the
Effectiveness of Blended Learning Environments, and a Cognitive Load Scale. During analysis of the collected data, t-test,
ANCOVA, Mann-Whitney U test, Pearson Correlation Coefficient, and descriptive statistics were used.
Findings: The findings of the study concluded that students in the Experimental Group achieved significantly higher scores in
the Achievement Test and Practice Exam than those in the Control Group. On the other hand, there was no significant
difference found to exist between the two groups in terms of the Persistency Test. Regarding their cognitive load scores, a
significant difference was found to exist between the students who studied within a blended learning environment and those
who studied in a face-to-face learning environment, but this was only for Week 5 of the implementation, whereas there were
no significant differences found for any of the other weeks. Moreover, it was concluded that there was no significant
correlation found between the cognitive load and the success of the students. In addition, it was notable that the students held
more positive views about the blended learning environment over the other environments.
Highlights: it may be said that the education applied within the cloud-based blended learning environment had a positive
effect on the students’ academic success. The significant difference revealed in Week 5 may suggest that the cognitive load of
students may decrease when the implementation time is extended. 

Kaynakça

  • Acar, A. (2014). Moodle ile Harmanlanmış İngilizce Eğitimi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 363319)
  • Akbulut, Y. (2017). Bilişsel Yük Kuramı ve Çoklu Ortam Tasarımı. Ö. Ö., Dursun ve F. Odabaşı (Eds.), Çoklu Ortam Tasarımı (ss.37-55). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aksoğan, M. (2011). Harmanlanmış Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Öğrenmedeki Kalıcılığa Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No:289685)
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., ve Kapıdere, M. (2011). E-Öğrenme ve Uzaktan Eğitimde Açık Kaynak Kodlu Öğrenme Yönetim Sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi (ss.319-327). Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab11/kitap/altiparmak_kurt_AB11.pdf
  • Aydemir, S. (2012). Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası ve Bilimsel Araştırmayı Anlamaları Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 323377)
  • Aydın, C, Biroğul, S. (2008). E- Öğrenmede Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemleri ve Moodle. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 31-36. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gazibtd/issue/6613/87871
  • Baimurzayev, B. (2016). Bulut Tabanlı Moodle Öğrenme Yönetim Sisteminin Öğrenci Arayüzünün Kullanılabilirlik Analizi. (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: http://www.acikarsiv.gazi.edu.tr/
  • Batdı, V. (2014). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 287-302. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/jiss/issue/25892/272867
  • Bonk, C. J., & Graham, C. R. (2004). The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cabı, E., ve Gülbahar, Y. (2013). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Etkililiğinin Ölçülmesi İçin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 11-26. Erişim adresi: https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/137970-20130916151221-2.-makale.pdf
  • Ceylan, V. K. (2015). Harmanlanmış Öğrenme Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 394909)
  • Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2011). E-Learning and the science of instruction proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning third edition. San Francisco: Pfeiffer.
  • Çakıroğlu, Ü., ve Öztürk, M. (2016). Ayrıntılama Kuramı Çerçevesindeki Çevrimiçi Ders Tasarımının Akademik Başarı ve Kalıcılık Üzerindeki Etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 369-382.
  • Çakmak, E. K. (2007). Çoklu Ortamlarda Dar Boğaz: Aşırı Bilişsel Yüklenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 1-24, Erişim adresi: http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/download/article-file/77169
  • Dağ, F. (2011). Harmanlanmış (Karma) Öğrenme Ortamları ve Tasarımına İlişkin Öneriler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 73-97.
  • Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 1-6. doi: 10.1007/s11125-020-09464-3
  • Demir, E. (2015). Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 203-211. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/dpusbe/issue/4781/65913
  • Demirkol, M. (2012). Ortaöğretim Kurumlarında Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Akademik Başarıya ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 323368)
  • Dürnel, A. (2018). 5.Sınıf Matematik Dersinin Harmanlanmış Öğrenme Ortamında İşlenmesi: Bir Durum Çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 289685)
  • Durak, G , Çankaya, S , İzmi̇rli̇, S . (2020). COVID-19 Pandemi Döneminde Türkiye’deki Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Sistemlerinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi , 14 (1) , 787-809 . doi: 10.17522/balikesirnef.743080
  • Erdemir, T. (2014). Uzaktan Eğitimde Bulut Bilişim Teknolojileri ile Proje Tabanlı Öğrenme Uygulaması (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 381052)
  • Gülbahar, Y. (2017). E-öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gümüş, H. (2017). Karma Öğretim Tasarımına Dayalı Öğrenme Ortamında İngilizce Deyimleri Kavram Karikatürleri ile Öğrenmenin Ortaokul Öğrencilerinde Erişi ve Kalıcılığa Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 523714)
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Jowsey, T., Foster, G., Cooper-Ioelu, P., & Jacobs, S. (2020). Blended learning via distance in pre-registration nursing education: A scoping review. Nurse education in practice, doi: 10.1016/j.nepr.2020.102775
  • Kâhyaoğlu, Y. (2014). Bilgisayar Dersinde Sorgulayıcı ve Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Etkilerinin Araştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No:368235)
  • Kalafat, Ö. (2015). Öğrencilerin İşbirlikli Öğrenme Ortamlarında Bulut Teknolojilerini Kullanım Deneyimleri. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No:389154)
  • Karaman, S., Özen, Ü., Yıldırım, S., ve Kaban, A. (2009). Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemi Üzerinden İnternet Destekli (Harmanlanmış) Öğrenim Deneyimi. Akademik Bilişim Konferansı, (ss. 11-13). Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab09/kitap/karaman_ozen_AB09.pdf
  • Kaya, V. D. (2018). Öğretim Etkinlikleri Modeli'ne Dayalı Çevrimiçi Öğrenme Ortamının Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Tutumlarına ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No:510446)
  • Kaymak, Z. D. (2015). Bulut Bilişim Araçlarının, Çalışma Türünün ve Görev Zorluğunun Bilişsel Yük ve Öğrenme Üzerindeki Etkisi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 396091)
  • Kılıç, A. G. E., & Karadeniz, Ö. G. Ş. (2004). Hiper Ortamlarda Öğrencilerin Bilişsel Yüklenme ve Kaybolma Düzeylerinin Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40(40), 562-579. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10357/126808
  • Kuzu, A. (2017). Çoklu ortam uygulamalarının kuramsal temelleri. Ö. Ö., Dursun ve F. Odabaşı (Eds.), Çoklu Ortam Tasarımı (ss.1-35). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kuzu, S., ve Balaman, F. (2004). Moodle Kullanılarak Gerçekleştirilen Web Destekli Eğitim Hakkındaki Öğrenci Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları, 3(2), 234-242. Erişim Adresi: http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/25.kuzu.pdf
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd). New York: Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E., & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational psychologist, 38(1), 43-52. Retrieved from: http://faculty.washington.edu/farkas/WDFR/MayerMoreno9WaysToReduceCognitiveLoad.pdf
  • MEGEP. (2011). Bilişim Teknolojileri Alanı Çerçeve Öğretim Programı. Erişim adresi: http://www.megep.meb.gov.tr/dokumanlar/
  • Osguthorpe, R. T., & Graham, C. R. (2003). Blended learning environments: Definitions and directions. Quarterly Review of Distance Education, 4(3), 227-33. Retrieved from: https://www.learntechlib.org/p/97576/
  • Özalp, N. A., ve Dügenci, M. (2010). Meslek Liselerinde Mesleki Eğitimin Açık Kaynak Yazılımlar Kullanılarak Desteklenmesi. Akademik Bilişim Konferansı 2010 (ss.631-636). Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab10/kitap/ozalp_dugenci_AB10.pdf
  • Özer, Ö. (2017). Mobil Destekli Öğrenme Çevresinin Yabancı Dil Öğrencilerinin Akademik Başarılarına, Mobil Öğrenme Araçlarını Kabul Düzeylerine ve Bilişsel Yüke Etkisi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 454773)
  • Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 Salgını Sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından Atılan Politika Adımları Educational Policy Actions by the Ministry of National Education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • Paas, F. G., & Van Merriënboer, J. J. (1993). The efficiency of instructional conditions: An approach to combine mental effort and performance measures. Human Factors, 35(4), 737-743.doi: 10.1177/001872089303500412
  • Paas, F., Renkl, A., & Sweller, J. (2003a). Cognitive load theory and instructional design: Recent developments. Educational psychologist, 38(1), 1-4. doi: 10.1207/S15326985EP3801_1
  • Paas, F., Tuovinen, J. E., Tabbers, H., & Van Gerven, P. W. (2003b). Cognitive load measurement as a means to advance cognitive load theory. Educational Psychologist, 38(1),63-71. doi: 10.1207/S15326985EP3801_8
  • Sarıtaş, M. T., & Üner, N. (2013). Eğitimdeki Yenilikçi Teknolojiler: Bulut Teknolojisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 192-201. Erişim adresi: http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/23b.saritas.pdf
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sevli, O., & Küçüksille, E. U. (2012). Bulut Bilişimin Eğitim Alanında Uygulanması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(3), 248-254. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/193890
  • Sezgin, M. E. (2009). Çoklu Ortamlı Öğrenmede Bilişsel Kuram İlkelerine Göre Hazırlanan Öğretim Yazılımının Bilişsel Yüke, Öğrenme Düzeylerine ve Kalıcılığa Etkisi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 241452)
  • Sinanoğlu, K. (2017). Kavram Karikatürleri ve Kavramsal Değişim Metinlerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilişsel Yüküne, Akademik Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 47804)
  • Singh, H., & Reed, C. (2001). A white paper: Achieving success with blended learning. Centra software, 1-11. Retrieved from: http://www.leerbeleving.nl/wbts/wbt2014/blend-ce.pdf
  • Şimşek, N. (2012). Uzaktan Eğitimde Kalite Göstergeleri ve Teknoloji Temelli Uzaktan Eğitimin Bu Göstergeler Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 11(21), 1-24. Erişim Adresi: http://www.ebuline.com/pdfs/21sayi/ebu21_1.pdf
  • Sun, L., Tang, Y., & Zuo, W. (2020). Coronavirus pushes education online. Nature Materials, 19(6), 687-687.doi: https://doi.org/10.1038/s41563-020-0678-8
  • Taşkın, B. (2011). E-Öğrenme Ortamlarında Tasarım Özelliklerinin Öğrencilerin Başarısı ve Bilişsel Yüklenme Düzeylerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 290707)
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Turgut, M.F. (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Türk, M. (2012). Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Derse Katılımlarına ve Akademik Başarılarına Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 310985)
  • Uluyol, A, Karadeniz, Y. (2009). Bir Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği, Öğrenci Başarısı ve Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 60-84. Erişim Adresi: http://dergipark.org.tr/yyuefd/issue/13711/165995
  • Usta, E., ve Mahiroğlu, A. (2008). Harmanlanmış Öğrenme ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı ve Doyuma Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2),1-15. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/15584
  • Ünlü, M. (2015). Ders Çalışma ve Öğrenme Stratejisi Temelli Çevrimiçi Etkinliklerin Başarı, Kalıcılık ve Bilişsel Yük Açısından İncelenmesi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 397396)
  • Wang, M., Chen, Y., & Khan, M. J. (2014). Mobile cloud learning for higher education: A case study of Moodle in the cloud. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(2), 1-2. doi: https:10.19173/irrodl.v15i2.1676
  • Yağcı, M. (2017). Tarih Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Akademik Başarıya, Öğrenilenlerin Kalıcılığına ve Bilgisayara Karşı Tutuma Etkisi. Journal of Faculty of Education, 6(1), 102-113. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/230092
  • Yapıcı, İ. Ü. (2011). Biyoloji Öğretiminde Harmanlanmış Öğrenme Yönteminin Uygulanması ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 300021)
  • Yılmaz, M. B. (2009). Karma Öğrenme Ortamındaki Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımlarına Göre Ders Başarılarının, Derse Devamlarının, Web Materyalini Kullanma Davranışlarının ve Ortama Yönelik Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 240210)
  • Yılmaz, M. (2012). C# Programlama Dersinde, Çoklu Ortam Tasarım İlkelerine Göre Hazırlanmış Materyallerin Moodle Öğrenme Yönetim Sistemi Üzerinden Kullanılmasının Yüksek Öğrenim Öğrencilerinin Bilişsel Yüklerine ve Ders Başarılarına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından alınmıştır. (Tez No. 344965)
  • Yünkül, E. (2019). Çoklu Ortam Öğrenme Materyalinin Akademik Başarıya ve Kalıcılık Düzeyine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 727-736. doi: 10.24106/kefdergi.2701
  • Zhang, J., & Wang, H. (2009). An exploration of the relations between external representations and working memory. Plos one, 4(8), 1-10. doi: 10.1371/journal.pone.0006513
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehtap Mutlu Bilgin 0000-0003-0545-2252

Ayfer Alper 0000-0003-2312-6311

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2022
Kabul Tarihi 24 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 30 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Mutlu Bilgin, M., & Alper, A. (2022). The Effects of a Cloud-Based Blended Learning Environment on Students’ Achievement, Persistence and Cognitive Load. Kastamonu Education Journal, 30(4), 728-746. https://doi.org/10.24106/kefdergi.789730