This study aims to examine the critical pedagogy orientations of religious education teachers in terms of various variables. The principles advocated by critical pedagogy are among the goals that students are expected to acquire and develop in the 21st century in terms of religious education. In order to reach the type of teacher targeted by critical pedagogy, it is necessary to determine the orientations of religious education teachers towards this approach. Examining the orientations of religious education teachers towards critical pedagogy is important for the effective implementation of this pedagogy in the classroom. It is thought that this study will contribute to the literature in terms of investigating teacher views on critical pedagogy in terms of religious education teachers. The sample of the study, which was conducted in the relational screening design of quantitative research, included 421 religious education teachers selected according to the appropriate sampling approach. The sample group of the study consists of secondary school Religious Culture and Moral Knowledge teachers and Imam Hatip High School Vocational Courses teachers. The critical pedagogy orientations of the sample group were compared in terms of age, gender, educational status, socio-economic status of the family they grew up in, parents' educational status and the department they graduated from. The data of the study were collected with the Teachers' Critical Pedagogy Orientations Scale. Descriptive statistics, t-test and ANOVA were used to analyse the data. According to the findings of the study, the critical pedagogy orientations of Secondary Education Religious Religious Education and Higher Secondary Vocational Courses teachers are between medium and high level, which reveals that teachers show a certain level of closeness to critical pedagogical principles, but they do not reach the highest level. It was determined that the orientations did not show a significant difference according to variables such as age, socio-economic level, parental education level and graduated department. On the other hand, it was observed that female teachers exhibited a higher level of critical pedagogical orientation in the gender variable. These results show that critical pedagogical awareness is shaped by individual development, professional experience and contextual factors. Based on the findings of the study, it is suggested that religious education policies should be restructured to support critical pedagogy more effectively.
Religious education Critical pedagogy Religious education teachers Critical pedagogy orientation Scale
Bu çalışmada din eğitimi öğretmenlerinin eleştirel pedagoji yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Eleştirel pedagojinin savunduğu ilkeler din eğitimi açısından 21. yüzyılda öğrencilerin kazanması ve geliştirmesi beklenen hedeflerdendir. Eleştirel pedagojinin hedeflediği öğretmen tipine ulaşabilmek için öncelikle din eğitimi öğretmenlerinin bu yaklaşıma olan yönelimlerinin belirlenmesine ihtiyaç vardır. Din eğitimi öğretmenlerinin eleştirel pedagojiye dair yönelimlerinin incelenmesi, bu pedagojinin sınıfta etkin bir şekilde uygulamaya yansıması için önemlidir. Yapılan bu çalışmanın eleştirel pedagojiye yönelik öğretmen görüşlerini din eğitimi öğretmenleri özelinde araştırmak yönünden alan yazına katkıda bulunacağı düşünülmektedir. Nicel araştırmanın ilişkisel tarama deseninde yürütülen çalışmanın örnekleminde, uygun örnekleme yaklaşımına göre seçilen 421 din eğitimi öğretmeni bulunmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenleriyle İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem grubunun eleştirel pedagoji yönelimleri yaş, cinsiyet, eğitim durumu, içinde büyüdükleri ailenin sosyo-ekonomik durumu, anne-baba eğitim durumu ve mezun oldukları bölüm değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmanın verileri Öğretmenlerin Eleştirel Pedagoji Yönelimleri Ölçeğiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, Ortaöğretim DKAB ve İHL Meslek Dersleri öğretmenlerinin eleştirel pedagojiye yönelik yönelimleri orta ile üst düzey arasında yer almakta, bu da öğretmenlerin eleştirel pedagojik ilkelere belirli bir düzeyde yakınlık gösterdiğini ancak en üst düzeye ulaşmadıklarını ortaya koymaktadır. Yönelimlerin yaş, sosyo-ekonomik düzey, ebeveyn eğitim durumu ve mezun olunan bölüm gibi değişkenlere göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Buna karşın cinsiyet değişkeninde kadın öğretmenlerin daha yüksek düzeyde eleştirel pedagojik yönelim sergiledikleri görülmüştür. Bu sonuçlar eleştirel pedagojik farkındalığın bireysel gelişim, mesleki deneyim ve bağlamsal faktörlerle şekillendiğini göstermektedir. Çalışmanın bulgularına dayalı olarak din eğitimi politikalarının eleştirel pedagojiyi daha etkin bir şekilde destekleyecek nitelikte yeniden yapılandırılması gerektiği önerilmektedir.
Din eğitimi Eleştirel pedagoji Din eğitimi öğretmenleri Eleştirel pedagoji yönelimi Ölçek
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Din Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 12 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |