Bu çalışmada, havacılık sektöründe yaygın olarak
kullanılan AA6061, Ti-6Al-4V alaşımları
ile SS304 paslanmaz çeliğinin yüksek hızlardaki erozyon davranışları deneysel
olarak incelenmiştir. Erozyon deneylerinin bir kısmı 90° sabit çarpma açısı
için 100, 127, 170, 210, 250 m/s çarpma hızlarında gerçekleştirilmişken diğer
kısmı 100 m/s sabit çarpma hızı için farklı çarpma açılarında (20, 30, 45, 60,
90°) gerçekleştirilmiştir. Deneyler sonucunda numunelerdeki kütlesel erozyon
oranları; zamana, hıza ve açıya göre elde edilmiştir. İlave olarak
malzemelerdeki hacimsel erozyon oranları hesaplanmış ve malzemelerde oluşan
krater derinlikleri ölçülmüştür. Çalışmalar neticesinde en iyi erozyon
performansı kütlesel kayıplar bakımından AA6061 alaşımında ve en kötü erozyon
performansı SS304 paslanmaz çeliğinde görülmüştür. Hacimsel erozyon performansı
ise en kötü AA6061 alaşımında belirlenmiş ve bu sonuç optik profilometre cihazı
ile yapılan ölçümlerde de desteklenmiştir.
In this study, the erosion behaviors of AA6061,
Ti-6Al-4V alloys and SS304 stainless steel, which are used commonly in the
aviation industry, have been experimentally investigated at high speeds. A part
of the erosion experiments were carried out at impact velocities of 100, 127,
170, 210, 250 m/s at a constant impact angle of 90°, the others carried out at
different impact angles (20, 30, 45, 60, 90°) at a constant velocity of 100
m/s. As a result of the experiments, the mass erosion rates in the samples were
measured and obtained the changes to time, velocity and angle. Also, the
volumetric erosion rates in materials were calculated and the crater depths in
the materials were measured. As a result of studies, the best erosion
performance was obtained at AA6061 alloy and the worst at SS304 stainless
steel. The worst volumetric erosion performance was obtained at at AA6061 alloy
and that supported in the measurements with optical profilometer.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2019 |
Submission Date | September 27, 2018 |
Acceptance Date | February 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |